Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Nokia - Sida 1 av 1

Smartphones, Användare och Estetik : En Användbarhetsstudie

The Ericsson R380 is a so-called smartphone, combining an advanced mobile phone with a Personal Digital Assistant (PDA). To evaluate the usability of the Ericsson R380 and benchmark it against the Nokia 9110 Communicator and the Motorola A6188 Accompli, a repeated measurements experiment was performed. 18 subjects (10 men and 8 women) with no previous experience of any of the interfaces participated. Half of the subjects had extensive experience from using Ericsson mobile phones and half of the subjects had extensive experience from using Nokia mobile phones. A set of 9 tasks to be solved on each interface was presented to the subjects.

Outsourcing över livscykeln inom mobiltelefonbranschen ur ett affärsstrategiskt perspektiv

Syftet med denna uppsats är att klargöra vilken betydelse livscykeln har på outsourcing inom mobiltelefonbranschen, sett ur ett affärsstrategiskt perspektiv med fokus på Sony Ericsson och Nokia. En abduktiv metod har valts som genomförts med kvalitativt semistrukturerade intervjuer hos de två utvalda företagen. Teoretiska utgångspunkter har varit teorier om framgångsfaktorer i olika stadier av produktlivscykeln och hur dessa är kopplade till affärsstrategin. Begreppet kärnkompetens och det resursbaserade synsättet har varit centrala då företagens strategier har studerats och analyserats för att i sin tur kunna analysera outsourcingstrategierna. Det har funnits stora skillnader i Sony Ericssons och Nokias syn på outsourcing, men dessa verkar ha minskat på senare år.

Kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av ny mobiltelefon i Mellanöstern

I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av en ny mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket även är syftet med undersökningen. Genom att använda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om konsumentbeteenden skapas utifrån dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förväntade konsumentbeteenden vid val av ny mobiltelefon och jämförs med en liknande konkret modell grundad på 45 intervjuer med konsumenter i de tre länderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs även med det världsledande mobiltelefonföretaget Nokia för att få med företagets perspektiv om uppsatsämnet. Jag föreslår därefter kulturella faktorer för mobiltelefonföretag att ta hänsyn till och åtgärder att vidta för att vinna marknadsandelar.

Återköp av egna aktier

I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av en ny mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket även är syftet med undersökningen. Genom att använda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om konsumentbeteenden skapas utifrån dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förväntade konsumentbeteenden vid val av ny mobiltelefon och jämförs med en liknande konkret modell grundad på 45 intervjuer med konsumenter i de tre länderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs även med det världsledande mobiltelefonföretaget Nokia för att få med företagets perspektiv om uppsatsämnet. Jag föreslår därefter kulturella faktorer för mobiltelefonföretag att ta hänsyn till och åtgärder att vidta för att vinna marknadsandelar.

Mobilstudio för ShiShi TV

During the fall of 2007 Uppsala University gave the course ?Projekt DV?. As a result of this class a publishing tool for real-time media came to be ShiShi TV. The purpose of this application was to introduce a new way to reach out to people. This was done with a video player on the Internet and a second one placed in a regular mobile phone.

Gester för navigation i användargränssnitt på mobiltelefoner

Användandet av mobiltelefoner har blivit en del av vår vardag i dagens samhälle. Mobiltelefonindustrin är en miljard industri med stora företag som Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste åren har det även kommit in nya aktörer på marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya mobiltelefonmodeller som använder sig ut av pekskärmar.

Gester för navigation i användargränssnitt på mobiltelefoner

Användandet av mobiltelefoner har blivit en del av vår vardag i dagens samhälle. Mobiltelefonindustrin är en miljard industri med stora företag som Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste åren har det även kommit in nya aktörer på marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya mobiltelefonmodeller som använder sig ut av pekskärmar.

MDI i mobiltelefoner - En komparativ studie av tre gränssnitt

I denna komparativa studie av användbarhet undersöktes telefonerna Sony Ericsson T630, Simens S65 och Nokia 6230 för att kunna se vilka felassociationer deras respektive gränssnitt ger upphov till. Studien är gjord därför att jag fann de metoder för att studera gränssnitt i mobiltelefoner jag kommit i kontakt med fokuserade alltför mycket på effektivitetsaspekten av användbarhet. Metoderna var inriktade på vana användare och för studier av människor med relativt liten erfarenhet var de obrukbara. Under arbetet har en ny metod för studier av denna typ tagits fram med fokus på ändamålsenlighets-aspekten av ISO 9241-11. Jag har undersökt hur väl sju medelålders personer klarat av de olika gränssnitten och kartlagt deras tidigare mobiltelefonvanor.

Sony Ericsson : En studie av värdeskapande ur kundperspektiv

This study intends to elucidate which view customers has about Sony Ericsson as a trademark compared with it?s biggest competitors and how the company can expand and create added value around its products. The aim with this essay is to study and to analyze Sony Ericsson?s creation of value and to increase understanding about strategy development. We have chosen to do this study on the basis of customer perspectives.We have used existing theories that treat matters: added value, marketingmix and trademark image.

Förändringar i mobiltelefonbranschen,- En kvalitativ studie med fokus på branschevolution och tillverkare

Problem: Vår huvudsakliga frågeställning är: Vilka är de viktigaste förändringarna i mobiltelefonbranschen och vad blir konsekvenserna av dessa förändringar? De delfrågor som också studeras berör huruvida värdekedjan dekonstrueras i mobiltelefonbranschen, företagens påverkan av komponent-standardisering, hur konkurrenssituationen påverkas av nischtillverkare och ODM-aktörer samt hur maktbalans och lönsamhet är fördelad i branschen. Syfte: Genom en global branschanalys vill vi kartlägga mobiltelefonbranschen och identifiera drivkrafterna till förändring. Vidare är syftet att analysera konsekvenserna av drivkrafterna och därmed skapa en förståelse för branschens utveckling. Vi har dessutom strävat efter att kartlägga alla mobiltelefontillverkare i världen med målet bidra med insikt om branschens utbredning.

En studie av mobilplattformen Android : med implementering av musikigenkännings- och lokaliseringstjänster

Mobilmarknaden idag består av ett antal aktörer, Nokia är störst, med Samsung, Motorola, LG, Sony Ericsson och HTC bakom sig. Nokias telefoner bygger på operativsystemet Symbian som idag är det största operativsystemet på marknaden för smartphones. Open Handset Alliance har utvecklat ett eget operativsystem för främst mobiltelefoner, kallat Android, som är bygger på Linuxkärnan. Android är framtaget som ett gratisalternativ till de dyra konkurrerande operativsystemen.Examensarbetets syfte är att studera utvecklingsmiljön till Android och se vilka kunskaper som krävs för att effektivt kunna utveckla applikationer. I detta ingår även att identifiera vilka möjliga problem som kan uppstå under utveckling, samt dokumentera vilka utvecklingsverktyg som finns tillgängliga. Målet har varit att utreda hur applikationer utvecklas effektivt, det innebär att ta reda på svaren till vad som krävs av utvecklare för att kunna utveckla applikationer, vilka utvecklingsverktyg som finns, samt vilka problem som kan identifieras under utveckling.

Collaborating for Corporate Social Responsibility : the case of conflict minerals in global supply chains

Corporate Social Responsibility (CSR) refers to adjusting corporate goals so that they are not only based on maximizing corporate profits, but include ethical standards on socially desirable behavior (Boatright, 2008). Even though many companies have integrated CSR into their business operations, there are still many issues that are difficult to tackle. Especially Multinational Corporations (MNCs) in the global business environment face many challenging situations due to the fact that they often have linkages to countries where the local government is either unwilling or unable to take care of its responsibilities. MNCs often find themselves with increased responsibilities when they start solving some of the issues that earlier have been the sole responsibility of states. A specific case situation discussed in this paper is related to ?conflict minerals?.