Sök:

Sökresultat:

67 Uppsatser om Niklas Rćdström - Sida 2 av 5

Aktivering av ett varumÀrke : En kvalitativ analys över Bubblebox.se grafiska profil

Syftet med denna studie Àr att analysera samt aktivera Bubblebox.se som varumÀrke genom att utveckla och designa om de fyra medieplattformar som tillhör hemsidan. Det vill sÀga att den grafiska profil som anvÀnds pÄ hemsidan kommer att tillÀmpas pÄ vardera plattform. Dessa plattformar bestÄr utav Bubblebox footer, nyhetsbrev, blogg samt facebooksida. Bubblebox.se har sin grund efter det fysiska företaget Anybody och etablerades pÄ webben för cirka tvÄ Är sedan. Bubblebox.se Àr kategoriserad inom skönhet och hÀlsabranschen, vilket innebÀr att de sÀljer allt frÄn makeup, hÀlsokost, parfymer till hÄrdvÄrd.

Om personalförmÄner motiverar de anstÀllda

Titel: Om personalförmÄner motiverar de anstÀllda Författare: Niklas Ambrus & Peter Lundström Handledare: Klaus Solberg Söilen Institution: Institutionen för Ekonomi, Management och SamhÀllsvetenskap, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poÀng. Hypotes: PersonalförmÄner motiverar inte de anstÀllda Syfte: Med den hÀr studien vill vi klargöra om det finns ett samband mellan anstÀlldas motivation pÄ revisionsbyrÄer och deras personalförmÄner. Vi vill ocksÄ utreda vad som ger de anstÀllda hög arbetstillfredsstÀllelse och motivation. Metod: Vi har valt att göra en kvantitativ surveyundersökning med frÄgeformulÀr som redskap för att samla in empirisk data. FormulÀren har sedan genererat statistisk data som analyserats och jÀmförts med de teorier vi valt att anvÀnda. Surveyundersökningen har genomförts pÄ fem revisionsbyrÄer i östra Blekinge med fem eller fler anstÀllda. Slutsats: I vÄr undersökning fann vi att personalförmÄner inte motiverar de anstÀllda, utan ses som en faktor för trivsel pÄ arbetsplatsen. Vi fann alltsÄ inget direkt samband mellan personalförmÄner och motivation hos de anstÀllda pÄ revisionsbyrÄerna, utan det Àr andra faktorer som arbetsuppgiftens vÀrde i sig, utvecklingsmöjligheter och lön som ger arbetstillfredsstÀllelse och motivation.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet & Moderaterna i integrationsdebatten

Title: A study about conditions for leadership in knowledge-intensive firms.Authors: Cecilia Ekström and Niklas SandbergKeywords: Leadership, knowledge-intensive firm, hierarchies, followers.Background: Leadership is becoming one of our greatest social myths and is considered a total solution for many problems that occur in an organization. The view of leadership is usually from a top-down perspective, which contributes to an often underestimated view of the follower. Just as it is important to understand the leader's view of leadership, it is important to understand how employees view the structure from which the leader derives its legitimacy. The existing conditions in knowledge-intensive firms, such as autonomy, place special demands on the formal leadership.Purpose: The purpose of this study takes an employee perspective, to understand what the conditions are for formal leadership in knowledge-intensive firms.Method: A qualitative research method was used and empirical material was collected through interviews with employees in knowledge-intensive firms. The empirical material was analyzed by the respondents? mental images which were set against the theoretical framework of the thesis.Conclusions: The conditions for formal leadership in knowledge-intensive firms make it advantageous to have a leader with a withdrawn role.

De Paard - Visions of Playtopia

Playsam in Kalmar AB are world famous for their design of the toys they sell. Together with their CEO Carl Zedig the goal was to find a new product for the company.  The process has far from been linear, I started off in one direction, got rejected, turned another way and we finally decided to create a rocking horse in a De Stijl style. At the same time taking consideration of the demands from Playsam and myself.Playsam?s products are archetypes of ordinary objects around us such as the car or the aeroplane. The company mainly produces its toys in wood and the stylized shape together with the blank painted surface has become a hallmark for them.De Stijl, the Dutch art movement containing artists, designers and architects such as Piet Mondrian, Theo van Doesburg and Gerrit Rietveld.

Corporate Social Responsibility : En studie om hur MĂ€larenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagande

Datum: 2013-01-18NivÄ: Kandidatuppsats i företagsekonomi 15 HPInstitution: Akademi för hÄllbar-, samhÀlls- och teknikutveckling, HSTFörfattare: Niklas Jörgensen Julia Safarova Robin SahaTitel: Corporate Social Responsibility - En studie om hur MÀlarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagandeHandledare: Birgitta SchwartzNyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, Legitimitet, sÀrkoppling, Carrolls CSR pyramid, CR innovation, CR filantropi, CR integration, kommunikation, intressenterFrÄgestÀllning: Hur kan MÀlarenergi utveckla sitt CSR arbete?Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka MÀlarenergis arbete inom CSR, samt ta fram förslag pÄ hur MÀlarenergi kan utveckla sitt CSR-arbete utifrÄn deras nuvarande arbete.Metod: Uppsatsen Àr en kvalitativ studie som tillÀmpat forskningsansatsen abduktion för att studera MÀlarenergis CSR arbete. Studien innehÄller tvÄ personintervjuer med Miljöchefen pÄ MÀlarenergi, vilket Àr vÄr primÀrkÀlla.Slutsats: Företag bör följa samhÀllets normer om ett ökat CSR ansvar. Filantropiska insatser som gÄr i linje med ett företags kÀrnverksamhet eller varumÀrke skapar trovÀrdighet. Ett företag som samhÀllet Àr beroende av bör inte satsa pÄ allt för riskfyllda innovationer.

HedervÀrda kvinnor och vördnadsvÀrda mÀn : Kön och trovÀrdighet i tre sennmedeltida svenska mirakelberÀttelser

The purpose of this essay is to look upon the gender structure in Sweden, during the late Middle Ages. Mainly I focus on how the church viewed men and women, since the material of my research, the miracle stories of three saints, was found credible and was written down by churchmen. The saints, whose miracles I have studied, are Birgitta Birgersdotter and Katarina Ulfsdotter of Vadstena and Niklas Hermansson of Linköping. These miracles have earlier been studied by the historian Anders Fröjmark, who has noticed that there are fewer heeled women than men figuring in the miracles. Because of this, Fröjmark draws the conclusion that women were less able to leave their homes and travel as pilgrims to the holy sites of the saints.

"Det gÄr inte riktigt till som i vÄra andra Àrenden..." En studie om instans- och processordningen i utlÀnnings- och medborgarskapsÀrenden vid Migrationsdomstolen i Malmö.

Studien har haft som syfte att undersöka hur införlivandet av en Migrationsdomstol i Malmö pÄverkat det asylrÀttsliga förfarandet samt att undersöka hur yrkesverksamma personer inom det asylrÀttsliga omrÄdet i Malmö förhÄller sig till den nya instans- och processordningen. Studien vilar frÀmst pÄ ett kvalitativt förhÄllningssÀtt. Arbetet har utförts med en induktiv ansats och uppsatsens empiri har insamlats genom kvalitativa intervjuer. Studien visar dels att sÄvÀl rÀttsÀkerheten som förtroendet för instans- och processordningen ansetts öka och att möjligheten till ett muntligt förfarande vid Migrationsdomstolen uppskattas av de asylsökande. Studien visar Àven att det finns offentliga ombud inom det asylrÀttsliga omrÄdet som helt pÄvisar en total avsaknad av förtroende för det asylrÀttsliga förfarandet och som pÄvisar en rad brister och problem.

De nya musikvaktmÀstarna En studie om hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare

Titel: De Nya MusikvaktmĂ€starna ? En studie av hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggareFörfattare: Niklas Axelsson och Damir VojvodicKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap.Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Jakob BjurSidantal: 33 Sidor inklusive bilagaAntal ord: 9 251Syfte: Syftet med denna studie Ă€r att ta reda pĂ„ hur en musikbloggare tĂ€nker och fungerar kring nyhetsvĂ€rdering.Metod: Kvalitativa mail och telefonintervjuerMaterial: Fyra mail och telefonintervjuer med utvalda svenska musikbloggare som harstor följarskara.Huvudresultat: Att veta vad man som musikbloggare ska publicera för att tillfredstĂ€llasina lĂ€sare samt locka flera lĂ€sare Ă€r essentiellt för bloggens överlevnad.Musikbloggarna fĂ„r stĂ€ndigt in material frĂ„n olika skivbolag för att just de vill synas.MĂ„nga av de informanter som skickar mail till bloggarna gĂ„r fel tillvĂ€ga. Personlighet, relation och tillit Ă€r vĂ€ldigt viktigt för att kunna upprĂ€tthĂ„lla en kontinuerlig kommunikation mellan musikbloggare och informant. Stora mail med onödigt mycket text ses som ett desperat försök att mĂ„la upp ett dĂ„ligt material för att det ska se bĂ€ttre ut Ă€n vad det Ă€r. Även professionalitet och kvalitet Ă€r otroligt viktigt för att musikbloggaren ska fĂ„ tillit för materialet.

En studie om förutsÀttningar för ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter

Title: A study about conditions for leadership in knowledge-intensive firms.Authors: Cecilia Ekström and Niklas SandbergKeywords: Leadership, knowledge-intensive firm, hierarchies, followers.Background: Leadership is becoming one of our greatest social myths and is considered a total solution for many problems that occur in an organization. The view of leadership is usually from a top-down perspective, which contributes to an often underestimated view of the follower. Just as it is important to understand the leader's view of leadership, it is important to understand how employees view the structure from which the leader derives its legitimacy. The existing conditions in knowledge-intensive firms, such as autonomy, place special demands on the formal leadership.Purpose: The purpose of this study takes an employee perspective, to understand what the conditions are for formal leadership in knowledge-intensive firms.Method: A qualitative research method was used and empirical material was collected through interviews with employees in knowledge-intensive firms. The empirical material was analyzed by the respondents? mental images which were set against the theoretical framework of the thesis.Conclusions: The conditions for formal leadership in knowledge-intensive firms make it advantageous to have a leader with a withdrawn role.

I politik och praktik : En studie av kulturpolitikens inverkan pÄ tvÄ kulturbÀrandeorganisationers retorik

Author: Niklas JohanssonDirector: Olle DuhlinTitle: In policy and practice ? a study of how the cultural policy have effected the language of two cultural institutions.Background: The swedish cultural policy?s raison d?ĂȘtre is to safeguard all the inhabitants right to experience culture. Since 1997 the development in the field has resulted in an economisation and commersialisation were the culture more commonly is looked upon as a mean of reaching a higher rate of employment or financial growth. The concept of cultural planning and new public management are today part of the cultural pollicy debate which in its turn has effected the goals and ways to evaluate fulfillment.Purpose: The purpose of this study is to show how the cultural policy in the swedish regions effect the language in the annual reports of the cultural institutions and how these documents have developed since 1997. This to further the knowledge of ho wchanges in the cultural policy effects the comunication of the cultural organisations.Method: This is a qulaitative study conducted in a inductivly.

Lean IT Assessment Tool : Ett verktyg för att utvÀrdera möjligheterna till effektivisering av en IT-avdelning

During the last decades the importance of IT has increased for businesses all over the world. It has transferred from only being used in administrative purposes to become more integrated to the core business. Due to the financial crisis in 2009 and increasing globalization, IT is facing the challenge of lower costs and increased efficiency. This requires IT-departments to embrace new strategies in order to fulfill these new tougher demands.Lean is a business development concept that aims to lower costs through more effective processes by removing all activities that does not create any value from the end customer?s perspective.

AI-motor : Artificiell intelligens för spel

Artificiell intelligens (AI) Àr en stor del i dagens datorspel. För att fÄ inblick i komplexiteten runt AI i spelutveckling och för att förstÄ delar som AI bestÄr av har detta projekt genomförts. MÄlet var att skapa en AI-motor frÄn grunden med bra grundplattform som Àr enkel att bygga vidare pÄ. Innan projektet startade utfördes en förundersökning dÀr olika alternativ för kartrepresentationer och grafsökningsalgoritmer togs fram. Utvecklingen av AI-motorn har haft ett starkt beroende till projektet dÀr en spelmotor utvecklats av Niklas Ekman och Christian Mesch.

FrÄn insikt till handling : Prövning av Luhmanns systemteori pÄ Miljödiplom i Jönköpings kommun

Uppsatsens syfte Àr att göra en teoriprövande fallstudie av hur Miljödiplom fungerar i Jönköpings kommun sett utifrÄn Luhmanns systemteorier om kommunikation. Miljödiplom ett alternativt miljöledningssystem skapat av Göteborgs Stad som riktar sig till smÄ och medelstora företag dÄ det stÀller mindre krav pÄ dokumentation och resurser, jÀmfört med ISO och EMAS, utan att göra avkall pÄ kvalitet. Den metod som valts Àr teoriprövande fallstudie dÀr de teorier som vi prövar dÀrför Àr en del av metoden vi anvÀnder oss av.Niklas Luhmann (1927 ? 1998) var utbildad jurist men studerade Àven sociologi, vilket han Àven doktorerade i, bland annat pÄ Harvard University under Talcott Parsons. Luhmanns arbete har resulterat i en allmÀn social systemteori som innebÀr att den gör ansprÄk pÄ att behandla ett allomfattande system dÀr det finns generella delar och principer som Àr likadana för alla system.

Tradition och tyst kunskap

Kunskap överförs stÀndigt mellan mÀnniskor. Inom en organisation Àr kunskapsöverföringen mellan medarbetarna ofta sÀrskilt strukturerad och i synnerhet om det Àr inom samma profession. Tyst kunskap Àr förknippat med viss oklarhet i hur kommunikationen kan gÄ till och vad som kan kommuniceras. I uppsatsen refereras och jÀmförs Bertil Rolfs och Bo Göranzons skilda stÄndpunkter om den tysta kunskapens natur. Traditionen Àr för dem bÄda det verktyg som möjliggör överföring av tyst kunskap.

Strategisk PrissÀttning i TjÀnsteföretag - En fallstudie av SJ

Studien syftar till att; genom en fallstudie pÄ ett utvalt företag, analysera och skapa förstÄelse kring prissÀttningsförmÄga och prissÀttningsarbete som konkurrensfördel i tjÀnsteföretag. Trots studiens fokus pÄ ett enskilt fall och en specifik situation Àr förhoppningen att studiens slutsatser i nÄgon utstrÀckning Àven ska vara av generellt intresse för andra tjÀnsteföretag. Ramen för studien utgörs av en abduktiv och explorativ ansats, inom vilken undersökningsdesign och metoder för datainsamling och tolkning har bestÀmts. Företaget SJ har studerats genom en fallstudie. Som metoder för insamling av data har frÀmst kvalitativa, semistrukturerade intervjuer anvÀnts.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->