Sökresultat:
1942 Uppsatser om Nationella inköpscentraler - Sida 28 av 130
Den ekonomiska nettoeffekten av mottagna flyktingar i enskild kommun : fallet Karlstad
Flyktingmottagande Àr en viktig och högst aktuell frÄga idag. Flyktingströmmarna till Sverige ökar dÄ oron i andra lÀnder ökar. Detta leder till att frÄgor uppstÄr kring mottagandet och de effekter detta skapar. I Sverige förhandlar LÀnsstyrelserna pÄ uppdrag av staten med kommunerna om hur mÄnga flyktingar respektive kommun ska ta emot. I dessa förhandlingar uppstÄr frÄgor kring effekterna av mottagandet och vissa frÄgor Àr svÄra, om inte omöjliga att besvara. FrÄgan kring vilka ekonomiska nettoeffekter flyktingmottagandet skapar kunde inte lÀnsstyrelserna besvara.
Tolvstegsbehandlares upplevelser av och attityder till ideologi, förÀndring och lÀkemedel i ljuset av de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevÄrden.
Tolvstegsbehandling Àr en vanligt förekommande behandlingsmetod för alkohol- och narkotikamissbruk. Det har av tradition beskrivits som ett drogfritt behandlingsalternativ. Socialstyrelsens nationella riktlinjer (2007) rekommenderar vissa lÀkemedel i kombination med strukturerad psykosocial behandling. FrÄgan vÀcktes om detta Àr förenligt med behandlingsideologin. Studien syftade till att undersöka tolvstegsbehandlares upplevelser av vad tolvstegsideologin bestÄr av samt om möjlighet finns till förÀndring och influenser av behandlingskulturen.
Kultur i undervisning av moderna sprÄk i gymnasiet ur lÀrares perspektiv
Kultur tillhör alltid en del av undervisning i moderna sprÄk. Nationella faktakunskaper som ofta förekommer i mina lÀroböcker gör mig tveksam pÄ om dessa fakta direkt kan bidra till framgÄngsrik kommunikation vid kulturmöten. UtifrÄn mina tvivel syftar mitt examensarbete till att ta reda pÄ vilka Äsikter om kultur gymnasielÀrare i moderna sprÄk har och hur de genomför sin kulturundervisning. Min undersökning baseras pÄ kvalitativa intervjuer med sex verksamma gymnasielÀrare i moderna sprÄk.
I resultatet av intervjuerna visar sig att kultur ofta stÄr i bakgrunden och Àr mindre viktig Àn de fyra sprÄkfÀrdigheterna.
Unionsstaternas rÀttigheter till den nationella processuella autonomin (artikel 6 EU) kontra Unionsmedborgarens rÀttigheter till den fria rörligheten inom EU (artikel 39 EG)
Denna uppsats handlar om den kritik som riktas mot den lagstiftning som styr förhĂ„llandet nĂ€r tvĂ„ parter separerar som har barn, och om de lösningsförslag som finns i form av föreslagna lagĂ€ndringar. Uppsatsen delar in kritiken i omrĂ„dena: Barnets talan, Gemensam vĂ„rdnad och bestĂ€mmanderĂ€tt, FaststĂ€llande av vĂ„rdnaden om barnet, UmgĂ€ngesrĂ€tt och umgĂ€ngessabotage, Ekonomi, VerkstĂ€llighet och Ăvriga Ă€mnen, som redovisas var för sig. Dessa omrĂ„den tar sikte pĂ„ nĂ„got enskilt problem. TvĂ„ större lösningsförslag Ă€r av mer genomgripande karaktĂ€r: Barnkonventionen som lag och Barnbalk istĂ€llet för FörĂ€ldrabalken. Dessa redovisas ocksĂ„ var för sig.
Kan man synliggöra skriftlig grammatisk kompetens? : En explorativ studie av godkÀnda texter i Nationellt prov Sfi C
Studien syftar till att förtydliga och konkretisera den skriftliga kommunikativa, grammatiska kompetens man kan förvÀnta sig och krÀva av deltagare, som gÄtt studievÀg 2, för att bli godkÀnda. Den hÀr studien, ett explorativt arbete, synar skriftlig förmÄga pÄ studievÀg 2 kurs C, eftersom det Àr en nivÄ för sprÄklig basfÀrdighet, som inte alltid Àr sÄ lÀtt att uppnÄ. Jag Àr intresserad av vad eleverna Ästadkommer i texter, som Àr bedömda och betygssatta, som E eller D, av andra inom Sfi- verksamheter i Stockholmsregionen.Genom att studera godkÀnda elevtexter frÄn Nationella Provet kurs C, fÄr jag syn pÄ exempel av den sprÄkliga förmÄga som kan förvÀntas av eleverna pÄ den kursen. Texterna bör kunna ge ledtrÄdar till att konkretisera den sprÄknivÄ eleverna befinner sig pÄ och förtydliga kunskapskravens formulering. Vilka sprÄkliga kÀnnetecken finns i elevtexterna? Hur kan skriftlig kommunikativ kompetens synliggöras?   Trettio texter med en uppgift att berÀtta om en personlig hÀndelse, ingÄr i studien.
Betyg och bedömning pÄ SFI : En utmaning i likvÀrdighet nÀr det handlar om skriftlig fÀrdighet
Sammanfattning Betyg och bedömning Àr ett stÀndigt aktuellt Àmne i alla skolformer och inte minst inom kurser för svenska för invandrare (SFI). Skolverkets reviderade kursplaner för SFI-utbildningen visar pÄ tydliga kunskapskrav för alla kurser inom utbildningsgrenen (Utbildning i svenska för invandrare, Skolverket 2012). Den hÀr uppsatsens syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt kunskapskrav och kursplaner anvÀnds i bedömningen av de vuxna deltagarnas kunskaper. Följande frÄgestÀllningar undersöks: 1. PÄ vilket sÀtt anvÀnds kunskapskraven och kursplanen i bedömningen pÄ SFI? 2.
Vattendirektivets inverkan pÄ miljökvalitetsmÄlen Ingen övergödning & Ett rikt odlingslandskap : Nationellt, Regionalt, Lokalt
Den hĂ€r studien Ă€r grundad pĂ„ intervjuer med personer som arbetar med miljömĂ„l, bĂ„de de nationella och de miljömĂ„l som Ramdirektivet för vatten vill genomföra. Jag har intervjuat sammanlagt 7 respondenter frĂ„n NaturvĂ„rdsverket, Jordbruksverket, Vattenmyndigheten för norra Ăstersjön, LĂ€nsstyrelsen i Södermanland och Flens kommun. Genom att göra dessa intervjuer hoppades jag pĂ„ att fĂ„ svar pĂ„ de frĂ„gor som Ă€r understĂ€llda mitt syfte. Vilka Ă€r:- NĂ„r all information om Vattendirektivet ut till alla instanser som Ă€r berörda och fĂ„r de informationen i tid inför sitt handlingsplansarbete?-Hur samarbetar de olika instanserna över de nationella, regionala och lokala grĂ€nserna med att göra handlings- och Ă„tgĂ€rdsplaner? -Och har dĂ„ Sverige större möjlighet att nĂ„ upp till de miljömĂ„l vi har satt upp om Vattendirektivet implementeras i handlingsplanerna? Mitt syfte Ă€r att se hur Vattendirektivet pĂ„verkar arbetet med att nĂ„ de tvĂ„ miljökvalitetsmĂ„len Ett rikt odlingslandskap och Ingen övergödning pĂ„ nationell, regional och lokal nivĂ„.Genom att analysera resultaten bĂ„de ur implementeringsteorin och ur ett rĂ€ttsligt perspektiv kom jag fram till att den information som finns ut till berörda myndigheter har stannat pĂ„ lĂ€nsstyrelsenivĂ„ och har ej gĂ„tt ut till de som arbetar med handlingsplanerna.
20 minuters skönlitteratur lÀsning pÄ första lektionen för dagen : Vilka effekter ger det i lÀsförstÄelse och kunskapsutveckling hos gymnasieelever?
VÄr undersökning om lÀsprojekt pÄ viskastrandgymnasiet som innebÀr 20 minuters skönlitteratur lÀsning pÄ första lektionen pÄ dagen utfördes via enkÀtutdelning till Ärskurs tvÄ elever frÄn 5 olika program. Vi stÀllde 12 bestÀmda frÄgor i syfte att fÄ information om elevers Äsikter angÄende lÀsning och dess effekter i utveckling av lÀsförstÄelse och kunskap. Resultatet har visat att en majoritet av tillfrÄgade eleverna bekrÀftar att 20 minuters lÀsning under den första lektionen pÄ dagen ger positiva effekter i deras lÀsförstÄelse, skriv förmÄga, avslappning, koncentrations förmÄga och utveckling i kunskap. Att 20 minuters morgonlÀsning Àr viktigt hÄller 67 % av elever med om, men vÄr undersökning har ocksÄ visat att det finns en minoritet med Ca 33 % av eleverna alltsÄ 16 av 49 tillfrÄgade, som inte tyckte det. Tidigare nationella och internationella undersökningar visar att elevers lÀsförstÄelse har försÀmrats, vilket beror pÄ lÀslusten hos elever.
Framtida personalförsörjning inom omsorgen om Àldre och
funktionshindrade
Kompetensförsörjning inom vÄrd och omsorg till Àldre och funktionshindrade Àr i flera avseenden en ödesfrÄga. Att vÄrd- och omsorgsgivarna har tillrÀckligt med personal med god kompetens för sina uppgifter Àr en grundlÀggande och nödvÀndig förutsÀttning för att kvalitetsbrister inte ska uppstÄ eller att de ska kunna arbetas bort. VÄr undersökning visar vilka diskussioner som förs av politiker, tjÀnstemÀn och intressenter frÄn pensionÀrsorganisationer i en mindre glesbygdskommun gÀllande framtida personalförsörjning inom den kommunala omsorgen om Àldre och funktionshindrade. Inledningsvis finns en beskrivning pÄ hur diskussionerna i frÄgan om kommande personalförsörjning ter sig pÄ det nationella planet. I uppsatsens fortsatta bakgrundsdel beskrivs historiken kring omsorgen om Àldre och funktionshindrade innan Àmnen som demografi, kompetens, kontinuitet och nationella samt lokala kompetens- och personalförsörjnings insatser framstÀlls.
Gammalt vin i nya lĂ€glar? Ăr PRS-initiativet endast en nydaning av tidigare strukturanpassningsprogram?
Abstract Denna studie har vi Àgnat Ät att undersöka PRS-dokumenten, vilka innefattas under IMF och VÀrldsbankens nya skuldreduceringsprogram som ska prÀglas av nationellt Àgande, nationellt drivande och landsspecificering. FrÄgan vi stÀllt oss Àr om dessa dokument Àr landsspecifika eller om de Àr mer generellt utformade och dÄ ej sÄ anpassade till det enskilda landets förhÄllanden. Vi har Àven tagit del av den kritik som riktas mot PRS-initiativet och försökt utröna hur pass befogad denna Àr. Kritikerna menar bl.a. att PRS-initiativet endast Àr en fortsÀttning pÄ tidigare strukturanpassningsprogram (framtagna av IMF och VÀrldsbanken) och inte alls nÄgot nytt inom utvecklingsarbetet.
MÄltidssammansÀttning pÄ ett sjukhus i Nordnorge jÀmfört med nationella rekommendationer
SammanfattningBakgrund Det bedöms att 10 - 60 % av alla patienter pÄ norska sjukhus och sjukhem Àr undernÀrda. Mer Àn hÀlften av dessa patienter gÄr ned ytterligare i vikt under tiden de Àr inlagda pÄ sjukhus. Norska riktlinjer (KosthÄndboken) för mÄltidsplanering pÄ vÄrdinstanser rekommenderar systematisk mÄltidsplanering för att förebygga och behandla undernÀring pÄ sjukhus.Syfte Att ta fram information om aktuell situation gÀllande mÄltiderna som serverades vid ett regionalt sjukhus i Nordnorge och jÀmföra med nationella rekommendationer, samt att ta fram underlag för ett ÄtgÀrdsförslag. Metod Studien Àr en tvÀrsnittsstudie som genomfördes vid Nordlandssykehuset, BodÞ, Nordnorge. Samtliga huvudmÄltider i de tvÄ huvudkosterna (NÞkkelrÄdskost och Energi- og nÊringstett kost) nÀringsberÀknades och jÀmfördes med rekommendationen. Recept, produktinformation och portionskalkyler inhÀmtades med intervju av kökspersonal.
Nationella Insatsstyrkan : Nutid och framtid
Anledningen till att Nationella Insatsstyrkan skapades var en utredning som tillsattes efter mordet pÄ Olof Palme. Utredningen kom fram till att Sverige behövde en styrka som skulle kunna anvÀndas vid terrorangrepp. Innan styrkan skapades figurerade det flera förslag pÄ hur styrkan skulle se ut, var den skulle vara placerad, och hur stor den skulle vara. Den 21 juni 1990 beslutade regeringen att en styrka pÄ ca 50 man skulle bildas och att den skulle inrÀttas vid dÄvarande polismyndighet i Stockholm. Sedan dess har ansvaret för styrkan flyttats och Àr i dagslÀget inrÀttad under Rikskriminalpolisen.
MervÀrdesskatt : otillÄten skatteflykt och principen om förfarandemissbruk
Inom gemenskapsrÀtten har en princip om förfarandemissbruk vÀxt fram pÄ mervÀrdes-skatteomrÄdet. Den har tydligast befÀsts genom rÀttsfallet Halifax. DÀr uttalade EG-domstolen att formellt riktiga transaktioner som vidtagits i syfte att uppnÄ skattefördelar som inte överrensstÀmmer med direktivets syften utgör förfarandemissbruk. Det krÀvs dock att det ska utgÄ av de objektiva omstÀndigheterna att det huvudsakliga syftet med transaktionen var att uppnÄ en skattefördel. I och med detta ska förhÄllandena omdefinieras sÄ att de verkliga förhÄllandena upprÀttas.
Fyra lÀrare om könsskillnader och framgÄng i skolan : Varför ges flickor i högre grad Àn pojkar ett högre kursbetygjÀmfört med nationellt provbetyg i engelska 5 och engelska 6?
Flickor har under de senaste decennierna presterat bÀttre Àn pojkar i den svenska skolan. Attflickornas studieresultat har förbÀttrats skall naturligtvis ses som en framgÄng; samtidigt mÄstelikvÀrdigheten och jÀmstÀlldheten i skolan vÀrnas och pojkarnas sÀmre resultat tas pÄ allvar. HÀrhar de nationella proven i skolan betydelse eftersom huvudsyftet med dessa Àr att just stödja enlikvÀrdig bedömning och betygssÀttning i den svenska skolan. Dock konstaterar Skolverket attflickor i högre utstrÀckning Àn pojkar fÄr ett högre kursbetyg jÀmfört med det betyg de fick pÄ detnationella provet i samma kurs. För Àmnet engelska i gymnasiet sÄ gÀller Àven samma negativaförhÄllande för pojkarna nÀr det gÀller avvikelse som ger ett lÀgre kursbetyg Àn provbetyg, det villsÀga pojkar fÄr i högre utstrÀckning Àn flickor ett lÀgre kursbetyg jÀmfört med provbetyget församma kurs.Syftet med uppsatsen Àr att svara pÄ frÄgestÀllningarna (1) Vilka orsaker anger mina respondentertill att det slutliga kursbetyget kan avvika frÄn provbetyget? samt (2) Hur beskriverrespondenterna att dessa avvikelser Àr kopplade till elevernas kön?För att besvara ovan frÄgor har en mindre kvalitativ studie genomförts dÀr fyra engelskalÀrare pÄgymnasiet har intervjuats.
Principer för bedömning av Engelska pÄ gymnasienivÄ: En kvalitativ studie om lÀrares principer för bedömning och betygsÀttning
Syftet med denna studie var att ge en fördjupad förstÄelse för lÀrares tillvÀgagÄngssÀtt vid betygsÀttning och bedömning av Engelska pÄ gymnasiet. Vid undersökningen genomfördes kvalitativa forskningsintervjuer med sex engelsklÀrare verksamma pÄ gymnasiet. Resultatet visade fyra huvudprinciper som lÀrarna anvÀnder vid betygsÀttning: ?principen att utgÄ frÄn kursplanen?, ?principen att inte tappa fokus?, ?principen att vÀrna om eleven? samt ?principen att hitta en avgörande faktor?. Studien visade att lÀrarna huvudsakligen följer Skolverkets anvisningar för betygssÀttningen, men att hÀlften av lÀrarna i undantagsfall anvÀnder principer som faller utanför Skolverkets intentioner.