Sök:

Principer för bedömning av Engelska på gymnasienivå

En kvalitativ studie om lärares principer för bedömning och betygsättning


Syftet med denna studie var att ge en fördjupad förståelse för lärares tillvägagångssätt vid betygsättning och bedömning av Engelska på gymnasiet. Vid undersökningen genomfördes kvalitativa forskningsintervjuer med sex engelsklärare verksamma på gymnasiet. Resultatet visade fyra huvudprinciper som lärarna använder vid betygsättning: ?principen att utgå från kursplanen?, ?principen att inte tappa fokus?, ?principen att värna om eleven? samt ?principen att hitta en avgörande faktor?. Studien visade att lärarna huvudsakligen följer Skolverkets anvisningar för betygssättningen, men att hälften av lärarna i undantagsfall använder principer som faller utanför Skolverkets intentioner. I dessa fall kan faktorer som elevens flit och ambition vara avgörande för betyget. Dessa undantag sker när läraren står inför svåra dilemman i betygssättningen och inte finner stöd i betygsdokumenten. Lärarna i studien ansåg att betygskriterierna kan vara svåra att tillämpa och vissa framhöll de nationella proven i Engelska som stöd vid betygssättningen. En avslutande reflektion var att det uppstår en paradoxal situation vid dilemman då lärare försöker ge rätt betyg enligt Skolverkets kursplaner, men vänder sig till kriterier utanför Skolverkets bestämmelser för att avgöra vad som är rätt betyg. Eftersom gymnasieskolan står inför en reform som innebär nya betygskriterier krävs vidare forskning på lärares principer för betygsättning och bedömning.

Författare

Sofia Svensson-Rova

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..