Sökresultat:
1942 Uppsatser om Nationella inköpscentraler - Sida 26 av 130
Ă sa-Hanna
SammandragFörfattare: Annelie JohanssonĂ
r: Vt 2006Titel: Gymnasieelevers skrivkompetens. En fallstudie av Ätta gymnasieflickors lösningar av det nationella provets A-uppgift i svenska vid studieförberedande och yrkesförberedande program.Ort, Universitet: VÀxjö, VÀxjö UniversitetSidor: (56)InnehÄll:I denna uppsats studeras vilken skrivkompetens som framtrÀder hos Ätta flickor pÄ tvÄ olika program i en diskursiv (argumenterande och utredande) skrivuppgift samt vilka skillnader som finns mellan elever pÄ olika betygsnivÄer (GodkÀnd och VÀl godkÀnd) och programtyper (SamhÀllsvetenskapsprogrammet, SP och Barn- och fritidsprogrammet, BF). Studien fokuse-rar elevernas skriftliga kompetenser sÄ som dessa visar sig pÄ det nationella prov i svenska som genomförs i slutet av alla gymnasieelevers svenskstudier. Det nationella provet bestÄr av flera delar. Den del som de analyserade texterna Àr hÀmtade frÄn Àr provets A-uppgift, som gÄr ut pÄ att skriva en kortare diskursiv text i en tÀnkt kommunikationssituation med lÀsare utanför skolans vÀrld.
Hur nationella kulturella skillnader pÄverkar ledarstilen : en studie av svensk-engelska team
Bakgrund: NÀr individer frÄn olika kulturer möts och arbetar tillsammans uppstÄr det ofta missförstÄnd och konflikter. Ett sÀtt att uppnÄ förstÄelse för hur nationell kultur pÄverkar ett företag, Àr att studera ett team. Ledaren Àr mycket viktig för teamet och i ett mÄngkulturellt team kan hans arbete bli komplicerat pga. olika vÀrderingar etc. som finns i olika kulturer.
SFI-LÀrares bedömning av deltagare i C-kurs
av C-kursen, vad de bedömer och vilka bedömningsmetoder de anvÀnder sig av. Bedömningen jÀmförs med kursplanens mÄl och betygskriterier. Dessutom reflekterar jag över vilka skillnader i bedömning som finns mellan olika lÀrare. För att fÄ flera aspekter pÄ bedömningen har jag gjort kvalitativa intervjuer med fem sfi-lÀrare pÄ fyra olika orter.Studien visar att alla informanter försöker finna stöd i kursplanen i sin bedömning men att tvÄ informanter explicit nÀmner att de upplever kursplanen som otydlig. Samma tvÄ lÀrare arbetar ocksÄ pÄ de tvÄ orter dÀr man utvecklat egna C-prov som till formen pÄminner om de nationella proven.
Att bedöma och betygsÀtta scenisk gestaltning pÄ gymnasiets
TeaterlÀrare pÄ gymnasiets estetiska program har mycket knapphÀndiga nationella
beskrivningar och betygskriterier för teaterkurserna de undervisar i. FrÄgan Àr hur
teaterlÀrarna under dessa omstÀndigheter utför sitt bedömningsarbete.
I studien undersökts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer hur tvÄ teaterlÀrare bedömer och
betygssÀtter sina elever i scenisk gestaltning. Som orientering ges en genomgÄng av betygens
utveckling i skolan frÄn relativt/normativt till ett mer formativt, elevorienterat system. Sedan
följer en kort belysning av för- och nackdelar med formativa och summativa betygssystem
och om den oenighet som funnits inom skolvÀrlden om vilket system som skall rÄda. Med
detta som bakgrund presenteras undersökningens resultat.
LÀrarna vilar sin bedömning pÄ fyra ben: Skriftliga bedömningsverktyg, den egna
erfarenheten, stöd frÄn kollegor samt elevernas reflektioner över sitt eget och sina
skolkamraters arbeten.
Tes, personlighet och aktörsperspektiv : En undersökning av subjektsperspektiv och en argumentationsanalys av nationella prov i Ärskurs 3 pÄ gymnasiet 2010
Ă
r 2012 utkom en studie Lika för alla? ? OmrÀttning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan under tre Är (2012). I den har skolinspektionen samlat in och rÀttat om nationella prov. Syftet har varit att kontrollera att kvalitén upprÀtthÄlls, genom att analysera om ursprungsrÀttare gör korrekta bedömningar av uppsatserna. Resultaten visar att nÀstan varannan uppsats i svenska B pÄ gymnasiet fÄr ett avvikande betyg mellan lÀrarna och kontrollanterna.
Spelar sprÄkriktigheten in? : En undersökning av sprÄkriktighetsvariabler i elevtexter betygsatta med E respektive F
I den hÀr uppsatsen behandlas sprÄkriktighet i elevtexter som har tilldelats betygen E och F. Syftet med undersökningen Àr att belysa eventuella samband mellan förekomsten av sprÄkriktighetsfel och betyget som elevtexterna har fÄtt. Materialet för undersökningen Àr tio elevtexter som har tilldelats betyget E, samt tio elevtexter som har tilldelats betyget F. Samtliga texter kommer frÄn den skriftliga sÄ kallade c-delen av det nationella provet i gymnasiets Svenska 1. Undersökningen inleds med en kvantitativ variabelanalys dÀr stavfel, felaktiga val av ordformer och interpunktionsfel rÀknas.
PÄ tal om genre - En studie av genreförstÄelsen i svenskundervisningen
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur begreppen genre och texttyp anvÀnds i gymnasieskolans nationella samt lokala styrdokument för kurserna svenska A och svenska B och att undersöka hur fem gymnasielÀrare i svenska tolkar begreppen och ser pÄ begreppens roll i undervisning. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielÀrare i svenska samt genom textanalys av styrdokumenten: svenskÀmnets beskrivning, nationella kursplaner för svenska A och svenska B samt lokala arbetsplaner för samma kurser.
Resultatet visar att lÀrarnas förstÄelse av begreppen genre och texttyp samt deras innebörd varierar vilket speglar forskningslÀget. LÀrarna har Àven en skiftande syn pÄ huruvida begreppen Àr relevanta i undervisningen. En anledning till att genrekunskap anses vÀsentlig Àr att elever bör kunna förstÄ att olika texter har olika funktion.
LÀs- och skrivsvÄrigheter kan vara sÄ mycket! : En intervjustudie om Ätta lÀrares arbete med stödinsatser i Svenska, i Ärskurs 4
Uppsatsens syfte var att fÄ en insikt om och visa hur ett antal lÀrare tÀnkte kring stödinsatser i svenska, för elever som inte hade nÄtt mÄl för Àmnet i Är 3. Syftet kom ur tankar kring dagens mÄlinriktade undervisning, dÄ de nationella provens vara eller icke vara diskuterats mycket i samhÀllet. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och gjordes genom Ätta intervjuer hos 4:e klass lÀrare, i ett lÀn, i sydöstra Sverige. Resultaten frÄn intervjuerna sammanstÀlldes i kategorier som uppkommit under intervjuerna, och dessa diskuterades sedan och stÀlldes mot tidigare forskning i slutet av uppsatsen. Resultaten visade att lÀrarna diskuterade kring begreppet lÀs- och skrivsvÄrigheter med olika termer samt beskrev det som ett komplext begrepp.
"Globaliserings utmaningar mÄste övervinnas med nationell renÀssans" (Putin, 2013)
Det Àr nu vÀl belagt att mÀnniskorÀttssituation har försÀmrats i Ryssland under Putins presidenttid. MÀnniskorÀttsaktivister som blir godtyckligt arresterade, ökad statlig kontroll av de ryska NGO:er och HBT-fientlig lagstiftning som antas i Duman Àr bara nÄgra enstaka exempel pÄ det strÀngare klimatet kring de mÀnskliga rÀttigheterna i landet sedan Vladimir Putin kom till makten Är 1999. Uppsatsens utgÄngpunkt utgörs av Aydinlis teoretiska modell som lÀgger ett sÀrskilt fokus pÄ begreppen sÀkerhetisering, hot och konstruktion. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur de nationella eliterna i Putins administration framstÀller globalisering som ett hot. Analysen genomförs som en kvalitativ diskursanalys av ett tiotal deklarationer av olika aktörer inom den ryska statsförvaltningen under Putins presidentperioder.
Att uppmÀrksamma andra(s) kvinnor : Konstruktioner av jÀmstÀllda nationella identiteter inom svenskt partianknutet bistÄnd.
Under 1995 togs ett riksdagsbeslut om att skapa en stödform som möjliggjorde för partier med mandat i riksdagen att med Sida-finansierade projektmedel verka för att bygga upp partisystem i Ăsteuropa och i utvecklingslĂ€nder genom sĂ„ kallade partianknutna organisationer (PAO). Dessa organisationer skall enligt ett regeringsbeslut frĂ„n 1998 ocksĂ„ arbeta med att sĂ€rskilt uppmĂ€rksamma kvinnor i sina projekt. JĂ€mstĂ€lldhet har sedan mitten av 1990-talet varit ett av huvudmĂ„len för svenskt bistĂ„nd och pĂ„ senare Ă„r har jĂ€mstĂ€lldhet kommit att utgöra en betydelsefull markör för svensk nationell identitet.I uppsatsen studeras hur svenska nationella identiteter konstrueras i PAO:s bistĂ„ndsarbete för jĂ€mstĂ€lldhet, och med att sĂ€rskilt uppmĂ€rksamma kvinnor. Syftet fokuserar pĂ„ hur dessa förestĂ€llningar, sammanlĂ€nkade med idĂ©er om kön och ?ras?, etableras och upprĂ€tthĂ„lls inom PAO-bistĂ„ndet.
Kompetenskrav för anestesisjuksköterskor som deltar vid larm
I anestesisjuksköterskans arbetsuppgifter ingÄr det att verka i samband med larm vilket innebÀr signal som anger fara, exempelvis vid akuta tillbud som krÀver omedelbara vÄrdÄtgÀder. Larmsituationer innebÀr att anestesisjuksköterskan lÀmnar sin ordinarie arbetsplats och invanda miljö. Anestesisjuksköterskan kan i larmsituationen tappa kontrollen över arbetssituationen om kunskaper och fÀrdigheten Àr ofullstÀndiga, vilket kan hota patientsÀkerheten samt medföra vÄrdskada och vÄrdlidande hos patienter. Syftet med denna totalundersökning var att kartlÀgga vilka kompetenskrav som vÄrdenhetschefer stÀller pÄ anestesisjuksköterskor i samband med larm som sker utanför den normala miljön. För att svara pÄ studiens syfte valdes en kvantitativ ansats med deskriptiv statistik samt kvalitativ innehÄllsanalys.
Aggressiv körning : hur arbetar polisen mot farliga beteenden i trafiken?
Ă
r 2001 presenterade Rikspolisstyrelsen en nationell trafiksÀkerhetsstrateg pÄ uppdrag av regeringen. I strategin framhÀvde ett antal punkter som ansÄg vara prioriterade för att komma till rÀtta med trafiksÀkerheten Denna strategi omarbetades och Är 2006 kom en ny upplaga, dÀr en viktig skillnad var att det Ärlige ska skapas en nationell handlingsplan. Den hÀr rapporten beskriver polisens arbete mot aggressiv körning och hur de nationella handlingsplanerna har förÀndrat arbetssÀttet. Dessutom ger den en inblick om vilka som kör aggressivt och vad som kan göra för att motverka denna körstil Studien baseras pÄ intervjuer med fyra poliser frÄn en mellanstor svensk stad. De viktigaste resultaten À att hastighetsövervakning ar ett prioriterat omrÄde i arbetet och det ofta sker med hjÀlp av civila videobilar.
Skolk, en studie om "korridorvandrare", halvtidsskolkare" och hemmasittare
Syftet med min studie Àr att genom att studera frÄnvarostatistik, betygstatistik, nationella prov Äk 5 och intervju med elever och skolpersonal försöka hitta ett mönster i orsakerna till skolk samt metoder för att motverka skolk..
Matematikuppgifter frÄn Chile och Sverige : En komparativ litteraturstudie om momentet sannolikhetslÀra
Examensarbetet handlar om att jÀmföra vad styrdokumenten frÄn Chile respektive Sverige sÀger om elementÀr sannolikhetslÀra. Detta görs genom att studera hur dokumenten beskriver momenten men Àven genom att se hur typuppgifter kan se ut i praktiken. Arbetet syftar vidare till att klassificera uppgifterna i olika kategorier för att senare kunna dra slutsatser.Resultaten bygger pÄ en komparativ litteraturstudie och avser de ovan nÀmnda styrdokumenten samt nationella prov och ett vanligt lÀromedel frÄn Sverige.I studien framkommer bÄde likheter och skillnader. Bland likheterna finner vi att uppgifterna Àr av samma art lÀnderna sinsemellan samt att den dominerande typen av uppgift frÄn bÄda lÀnder Àr de av renodlad sort. Skillnader pÄtrÀffas i hur omfattande och innehÄllsrik den chilenska kursplanen Àr utformad i jÀmförelse med den svenska.
Kulturers pÄverkan pÄ ledarskap i multinationella företags dotterbolag
Betydelsen av kulturer har ökat till följd av globaliseringen och uppkomsten av multinationella företag. En intressant aspekt Àr dÀrför att undersöka huruvida det Àr nationell kultur eller organisationskultur som prÀglar ledarskapet i ett utlÀndskt dotterbolag vars kultur Àr vitt skild frÄn moderbolagets. DÀrför Àmnar denna studie att undersöka vad som influerat utformningen av ledarskapet pÄ det svenska multinationella företaget Perten Instruments dotterbolag i Kina. Detta genom att se om ledarskapet speglar landets egna nationella kultur eller om det har influerats av företagets organisationskultur och dÀrmed mer stÀmmer överens med den svenska kulturen. Studien utfördes genom intervjuer med anstÀllda pÄ moderbolaget i Sverige och dotterbolaget i Kina.