Sökresultat:
1942 Uppsatser om Nationella inköpscentraler - Sida 17 av 130
Riktar sig nationella proven till alla elever? : En kvalitativ studie av nÄgra lÀrares upplevelser av arbetet med de nationella proven med elever som inte har svenska som modersmÄl
The purpose of this study is to illustrate how some teachers in multicultural school environments reflecton and experience the educational work with national tests in the third grade for students who do not have Swedish as their native language. The research questions I have chosen to work with are:How do teachers experience working with national tests in groups of students where there are children with Swedish as a second language?How do the teachers reflect on the students linguistic preconditions relating to the national tests in these groups of students?What strategies in their teaching on national tests do the teachers use when it comes to students with Swedish as a second language?In this study I have chosen to use a qualitative interview method. Since the purpose of the study is to understand how teachers reflect on students with Swedish as a second language the obvious choice was to interview teachers who work in a multicultural school. In my thesis I have chosen to use sociocultural theory, Cummins four quadrant model and context for theoretical approach.
MÄlstrategier för att uppnÄ Skolverkets nationella mÄl för grundskolan : En dokumentstudie av en mindre kommun
Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur skolorna och Barn- och utbildningsnÀmnden i en kommun formulerar sig i skriftliga dokument till de styrande organen i kommunen samt Skolverket nÀr det gÀller mÄlstrategier för att sÄ mÄnga som möjligt av eleverna ska nÄ de nationella mÄlen. Ett delsyfte var ocksÄ att belysa pÄ vilka grunder elever ska fÄ eller fÄr stöd. Metoden som anvÀndes var en deskriptiv studie med kvalitativ, hermeneutisk, tolkande inriktning, dÀr vi anvÀnde Ärsredogörelser, kvalitetsbeskrivningar frÄn de olika skolorna i kommunen samt Barn- och utbildningsnÀmndens Ärsredogörelser för Ären 2000-2004. Resultatet visar att elever som ej nÄr mÄlen fÄr ett specialpedagogiskt stöd samt att skolan arbetar med bakomliggande faktorer som miljö och vÀrdegrundsarbete för alla elever. Skolorna arbetar systemteoretiskt med en blandning av det kompensatoriska/kategoriska perspektivet och det relationella perspektivet..
Tid för nationell framtid - Studie av nordiska nationella dokument och framtidsmetoder
Det Àr ingen enkel process att ge sig in i en okÀnd framtid. Inom den fysiska
planeringen Àr det betydelsefullt att göra lÄngsiktiga studier och bedömningar
som rör mark-, vatten- och naturresurser för att skapa en rimlig avvÀgning
mellan olika ansprÄk pÄ nyttjande och bevarande.
Fysisk planering Àr till stor del en kommunal frÄga, men samtidigt Àr det allt
fler planeringsfrÄgor som behöver ses i ett regionalt, nationellt eller
transnationell perspektiv. Det verkar vara hög tid för nationell framtid.
De institutionella förutsÀttningarna som behövs för fysisk planering pÄ en
nationell nivÄ saknas i Sverige och nÄgot sammanhÄllet nationellt dokument har
inte heller utarbetats. Eftersom de nordiska lÀnderna utgÄr frÄn liknande
grundförhÄllande bÄde vad gÀller gleshet och avstÄnd mellan stÀder,
naturförutsÀttningar samt befolkningsutveckling vÀcktes mitt intresse att
studera hur man framförallt i norden arbetar med nationella dokument.
Effekter i Göteborgs centrum av en vattenstÄndshöjning i havet.
Denna undersökning syftar till att undersöka nationella skillnader i moralutveckling och innehÄll i moraliskt resonemang. Studien omfattar 445 svenska och 148 amerikanska ungdomar i Äldern 14-19 Är. De svenska fpp Àr hÀmtade frÄn högstadium och gymnasium i StockholmsomrÄdet, och de amerikanska frÄn tvÄ katolska privatskolor i New York. Dessa tog del av ett moralfrÄgeformulÀr av Gibbs (Gibbs & Widaman, 1982; Socio-moral Reflection Measure; SRM) som Àr en reviderad version av Kohlbergs intervjumetod för bedömning av en individs moralutveckling och kvalitativa, moraliska synsÀtt i frÄgor rörande moral. Vid analysen förelÄg inga nationella skillnader i moralutvecklingsnivÄ.
Grafisk presentation av utdata av datorprogrammet MODEX.
Denna undersökning syftar till att undersöka nationella skillnader i moralutveckling och innehÄll i moraliskt resonemang. Studien omfattar 445 svenska och 148 amerikanska ungdomar i Äldern 14-19 Är. De svenska fpp Àr hÀmtade frÄn högstadium och gymnasium i StockholmsomrÄdet, och de amerikanska frÄn tvÄ katolska privatskolor i New York. Dessa tog del av ett moralfrÄgeformulÀr av Gibbs (Gibbs & Widaman, 1982; Socio-moral Reflection Measure; SRM) som Àr en reviderad version av Kohlbergs intervjumetod för bedömning av en individs moralutveckling och kvalitativa, moraliska synsÀtt i frÄgor rörande moral. Vid analysen förelÄg inga nationella skillnader i moralutvecklingsnivÄ.
Destinationskommunikation i det nya nÀtverkssamhÀllet : En analys av de nordiska lÀndernas destinationsorganisationers digitala nÀtverk
Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga de nordiska nationella destinationsorganisationernas digitala nÀtverk och dÀrefter analysera hur nÀtverket och de olika plattformarna anvÀnds för att slutligen diskutera pÄ vilket sÀtt det gÄr att generalisera ett optimalt nyttjande av nÀtverk för destinationskommunikation. FrÄgor som som anvÀnts för att undersöka detta Àr: Hur ser de nordiska lÀndernas nationella destinationsorganisationers digitala nÀtverk ut? Hur har nÀtverkssamhÀllets trender influerat de nordiska lÀndernas nationella destinations- kommunikation? NÀtverk och nÀtverkssamhÀlle Àr den teoretiska ram som undersökningen utgÄtt frÄn. NÀrmare bestÀmt Àr det Van Dijks teorier om de trender som finns i dagens nÀtverkssamhÀllet som ligger till grund för undersökningen. Med turismbranschen och deras digitala nÀtverk som undersökningsobjekt var det Àven relevant att ta hÀnsyn till branschförutsÀttningar och det som föresprÄkas inom strategisk kommunikation för sociala medier.
Ănda in i kaklet : en studie om hur nationella riktlinjer i hĂ€lsa implementerats i gymnasieskolan
Skolan Àr en viktig arena för hÀlsofrÀmjande arbete för barn och ungdomar. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur hÀlsodirektiv framskrivs i skolhÀlsovÄrdens nationella riktlinjer och Lpf94 samt hur dessa implementerats i gymnasieskolan. Syftet utmynnar i följande frÄgestÀllningar:? Vilka direktiv för hÀlsa finns för skolhÀlsovÄrden och i Lpf94 och hur formuleras dessa?? Hur implementeras dessa hÀlsodirektiv i de lokala styrdokumenten och vidare till den praktiskaundervisningen i gymnasieskolan?? Hur pÄverkas arbetsformerna för personalen i gymnasieskolan av det tolkningsutrymme som tillÄts inomde nationella hÀlsodirektiven?Metod: Studien utfördes pÄ tvÄ svenska gymnasieskolor och materialet togs fram med hjÀlp av en textanalys samt kvalitativa intervjuer. Materialet bestod av nationella riktlinjer i hÀlsa samt lokala styrdokument för skolhÀlsovÄrden och lÀrare.
LikvÀrdig bedömning vid det nationella provet i Är 5 - existerar det?
Avsikten med vĂ„rt arbete Ă€r att undersöka om bedömningen vid det nationella provet i Ă„r 5 var likvĂ€rdig dĂ„ det gĂ€llde den fria skrivningen i Ă€mnet svenska som andrasprĂ„k vĂ„ren 2006. Ămnet vĂ€ckte vĂ„rt intresse dĂ„ vi uppmĂ€rksammat debatten i medierna om hur orĂ€ttvis betygssĂ€ttningen Ă€r i de senare Ă„ren pĂ„ grund av att den inte görs pĂ„ likvĂ€rdiga grunder. Vi bestĂ€mde oss dĂ„ för att undersöka om man kan se denna tendens redan i Ă„r 5.
För att undersöka detta anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer med fyra olika lÀrare frÄn tre olika skolor som varit delaktiga vid bedömningen vÄren 2006. Vi fick pÄ sÄ sÀtt ta del av deras erfarenheter och tankar kring likvÀrdig bedömning samt deras tillvÀgagÄngssÀtt dÄ det gÀllde detta.
För att analysera resultatet av intervjuerna kopplade vi det till aktuell litteratur för undersökningsomrÄdet. VÄr slutsats Àr att trots goda intentioner hos vÄra intervjupersoner blev bedömningen inte likvÀrdig..
Framtida reparations- och ombyggnadsbehov av vÄra damm- och kraftanlÀggningar.
Denna undersökning syftar till att undersöka nationella skillnader i moralutveckling och innehÄll i moraliskt resonemang. Studien omfattar 445 svenska och 148 amerikanska ungdomar i Äldern 14-19 Är. De svenska fpp Àr hÀmtade frÄn högstadium och gymnasium i StockholmsomrÄdet, och de amerikanska frÄn tvÄ katolska privatskolor i New York. Dessa tog del av ett moralfrÄgeformulÀr av Gibbs (Gibbs & Widaman, 1982; Socio-moral Reflection Measure; SRM) som Àr en reviderad version av Kohlbergs intervjumetod för bedömning av en individs moralutveckling och kvalitativa, moraliska synsÀtt i frÄgor rörande moral. Vid analysen förelÄg inga nationella skillnader i moralutvecklingsnivÄ.
Bedömningspraktik inom kemiundervisning pÄ gymnasiet
Syftet med detta arbete Àr att ge en bild av hur bedömning och betygsÀttning sker i kemiundervisningen i gymnasiet idag. Utsagor frÄn intervjuade lÀrare tyder pÄ att det ses som en viktig uppgift, anvÀnds bÄde i formativt och summativt syfte och tar tid. Ofta vÀger skriftliga prov, laborationsrapporter samt aktivitet under lektionstid tyngst för betyget, men hÀnsyn tas till mÄnga aspekter och delmoment. Projektarbeten och fördjupningar uppges av en av fem lÀrare som tungt vÀgande och bedöms utifrÄn muntliga redovisningar. Vid bedömningar anvÀnds nationella mÄlkriterier samt lokala eller personliga kriterier, som utgÄr frÄn de nationella.
Det nationella arbetet med hemslöjden som nÀringsgren under Ären 2008-2014
Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:28.
GodkÀnda grunder : En jÀmförelse av skriftlig fÀrdighet mellan uppsatser i tvÄ olika behörighetsgivande prov
I denna uppsats redovisas en jÀmförelse av den skriftliga delen mellan tio godkÀnda uppsatser frÄn nationella provet i Svenska som andrasprÄk B och tio godkÀnda uppsatser frÄn Test i svenska för universitets- och högskolestudier (Tisus). I uppsatsen görs först en analys av tvÄ syntaktiska konstruktioner, dÀrefter en undersökning av förekommande bisatstyper och till sist en global bedömning av texternas funktionalitet. Analyserna visar att majoriteten av testtagarna har god behÀrskning av syntaktiska strukturer i svenskan. Skillnaderna som förekommer, pÄ en syntaktisk nivÄ, mellan uppsatserna handlar om individuella informanters brister och nÄgra generella slutsatser kan inte dras. DÀremot finns större skillnader gÀllande den globala bedömningen.
Kosmopolitism: en diskussion om demokrati och medborgarskap
Ordet globalisering förekommer flitigt i dagens samhÀllsdiskussion. PÄ de politiska arenorna har globalisering blivit ett centralt begrepp, som ifrÄgasÀtter invanda förestÀllningar. Ekonomi, miljö, nationell överlevnad och sÀkerhet - allt detta hÀnger i allt större utstrÀckning pÄ aktörer utanför varje enskilt lands grÀnser och pÄ beslut som inte Àr understÀllda landets regering. Den kosmopolitiska demokratimodellen strÀvar efter att Ästadkomma globala strukturer för politiskt handlande. Nationella och formella medborgarskap byggdes tidigare upp av antaganden om begrÀnsad rörlighet, frÄn landsbygd till staden, och Àr enligt kosmopolitismen inte lÀngre aktuella.
SamstÀmmighet mellan sjukgymnasters prioriteringar
Syftet med studien var att undersöka samstÀmmigheten mellan sjukgymnasters prioriteringar. Sjukgymnaster inom primÀrvÄrd med landstings-, kommunalt- eller privat huvudmannaskap i Norrbottens LÀn tillfrÄgades om att prioritera 24 fiktiva patientfall. SamstÀmmigheten mellan prioriteringarna berÀknades med Kendalls konkordanskoefficient (W). SamstÀmmigheten var lÄg, Kendalls W=0,224, med stor spridning i prioritering för varje patientfall. Studien hade stort bortfall som analyserades.
GodkÀnd pÄ riktigt? : En kvalitativ studie om bedömning och betygsÀttning utifrÄn lÀrarens syn.
NÀr den nya lÀroplanen för Gymnasieskolan infördes 2011 tillkom en ny betygskala och en diskussion startades om sju olika förmÄgor som en elev bör utveckla. Hösten 2014, det vill sÀga tre Är senare, har Skolverket endast formulerat bedömningsstöd för tvÄ av de sju förmÄgorna. Detta motiverar denna stuide som undersöker vad som betygsÀtts och vad som krÀvs för den nedre grÀnsen för betyget E i Àmnet Matematik. Studien inriktar sig pÄ den obligatoriska kursen Matematik 1. Sju gymnasielÀrare intervjuades och besvarade frÄgor om bedömning och kravet för betyget E. I intervjuerna lyfte lÀrarna fram följande moment till grund för sin betygsÀttning: Taluppfattning, aritmetik och algebra, geometri, samband och förÀndring, sannolikhet och statistik samt problemlösning.