Sök:

Grafisk presentation av utdata av datorprogrammet MODEX.

Denna undersökning syftar till att undersöka nationella skillnader i moralutveckling och innehåll i moraliskt resonemang. Studien omfattar 445 svenska och 148 amerikanska ungdomar i åldern 14-19 år. De svenska fpp är hämtade från högstadium och gymnasium i Stockholmsområdet, och de amerikanska från två katolska privatskolor i New York. Dessa tog del av ett moralfrågeformulär av Gibbs (Gibbs & Widaman, 1982; Socio-moral Reflection Measure; SRM) som är en reviderad version av Kohlbergs intervjumetod för bedömning av en individs moralutveckling och kvalitativa, moraliska synsätt i frågor rörande moral. Vid analysen förelåg inga nationella skillnader i moralutvecklingsnivå. Resultaten visade ej heller på skillnader mellan svenska och amerikanska ungdomars sätt att resonera kring moraliska frågor, utom i två fall, som kan tänkas visa på ett typiskt svenskt och ett typiskt amerikanskt sätt att tänka och försvara etiska ställningstaganden. Resultatet diskuteras utifrån (nämnda) teorier inom ämnesområdet.

Författare

F. Herrera

Lärosäte och institution

Chalmers tekniska högskola/Institutionen för vattenbyggnad

Nivå:

Detta är en H-uppsats.

Läs mer..