Sök:

Sökresultat:

485 Uppsatser om Nation and nationalism - Sida 8 av 33

Nationalism inom sportjournalistiken : En analys av rapporteringen kring fyra uppmärksammade idrottshändelser

Syftet med denna studie har varit att undersöka om ett nationalistiskt budskap förekommer i tre svenska morgontidningars rapportering om fyra uppmärksammade extraordinära händelser inom svensk idrott. Undersökningen har genomförts i två delstudier, dels en kvalitativ textanalys och dels en intervjuundersökning. Undersökningen tar sin utgångspunkt i teorier som grundar sig i journalistiska arbetsmetoder så som gatekeeping-teorin och tidigare forskning om nationalism och sport som teorin om National Sporting Heroes. I den kvalitativa textanalysen var syftet att undersöka hur sportjournalister vid Dagens Nyheter, Göteborgsposten och Sydsvenskan rapporterade om de fyra uppmärksammade svenska idrottshändelserna: Tennisspelaren Mats Wilanders kokainskandal, häcklöperskan och bobåkaren Ludmila Engquists dopningskandal, Sverige och Danmarks 2-2-match i fotbolls-EM 2004 och brottaren Ara Abrahamians pallprotest i Peking-OS 2008.Den centrala forskningsfrågan var om det funnits ett nationalistiskt budskap i rapporteringen och hur det i så fall kom till uttryck. För att få en tydligare bild av hur journalister som skrev artiklar om de fyra utvalda idrottshändelserna reflekterar över hur de rapporterade genomförde vi en andra delstudie med kvalitativa samtalsintervjuer med journalister som undersökningsdeltagare.

Etnicitet ur sportjournalistikens perspektiv : En kritisk diskursanalys av skildringen av idrottsmän i svensk media.

The aim of this study is to explore how sports journalism can include and/or exclude athletics from a national community. This study put emphasis on finding patterns from articles by Swedish sport media on non-ethnic Swedish athletics. The theories central to this study are ethnicity and nationalism, as these concepts contain reflections on why certain groups of people are excluded and/or included. Norman Faircloghs critical discourse analytical model has been selected for the study method that analyzes texts in three levels: the text level, discursive practice and social practice. Four non-ethnic Swedish athletes have been chosen to explore how they were portrayed in the media.

"En fosterlandsälskande indian" : nationalism och kolonial diskurs i svenska scoutrörelsen

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur nationella föreställningar producerats och reproducerats inom den svenska scoutrörelsen.Jag har funnit scoutrörelsen intressant att studera därför att den å ena sidan uppstod i en nationalistisk kontext och å andra sidan utgjorde en internationell organisation med internationalistiska strävanden.Denna uppsats utgår från att föreställningar om nationen konstrueras i förhållande till något annat, att Sverige och "svenskhet" formuleras med utgångspunkt i föreställningar om begreppens motsatser. "Vi" uppstår i relation till "de andra". I denna uppsats analyserar jag koloniala föreställningars närvaro i scoutmaterialet och använder dessa för att på så sätt dyrka upp föreställningarna om nationen och om "oss". Detta görs utifrån en diskursanalytisk utgångspunkt med inspiration från postkolonial teori som erbjuder en teoretisk ansats till förklaring av den interaktion i föreställningarna mellan "vi" och "de andra"..

Ainu-urbefolkning eller endast kultur?

The aim of this thesis has been to analyze and interpret several different discourses in Japan and from the findings see how the Ainu people and their existence in Japan have been defined in today's Japan and in who's interest it is to keep it this way. My findings was that the Japanese nation in all channels of society are reinforcing and perpetuating the belief that it constitutes an ethnically homogenous nation and that there exists no ethnic problems in the country. I found that schoolbooks don?t give adequate information about the Ainu people and its history, and the Japanese press is reinforcing the status quo by their selective silence and limited coverage on issues concerning the Ainu. The government has defined and legitimized the problem of Ainu within the framework of culture and tradition.

Konstruktionen av ?Det svenska? : Nationalism och Nordiska museet

I denna uppsats presenteras en studie med syftet att undersöka hur ett fåtal lärare som undervisar i svenska jobbar med texttyper i skrivundervisning samt hur dessa lärare skapar en språklig miljö som främjar alla elevers lärande. Uppsatsen vill dessutom utreda hur de medverkande svensklärarna stöttar andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling och om lärarna använder sig av en explicit undervisning när de undervisar i texttyper. Slutsatsen visar att undersökningens lärare använder sig av en ?traditionell? undervisning som verkar fokusera på erfarenheter som elever med majoritetsbakgrund har. De begrepp och termer som läraren antar är nya eller okända för eleverna förklaras i klass, dock är lärarna medvetna om att somliga andraspråkselever inte har förstått dessa.

Identitet - En narrativ analys av den föränderliga sociala identitetskonstruktionen hos muslimer i Landskrona

Denna uppsats har som syfte att ta reda på hur människor socialt konstruerar och omkonstruerar sin identitet. Detta har vi gjort utifrån följande frågeställning; Hur kan muslimer i Landskrona socialt konstruera sina identiteter? Genom umma och/eller territoriell tillhörighet? I vår teoridel har vi utgått från ett konstruktivistiskt perspektiv där vi fokuserar oss på teorier kring konstruktion av identitet i allmänhet, av territoriell identitet och av muslimsk identitet, vilka alla är socialt konstruerade och kontextberoende samt att vi använt teorier kring föreställningen om ?den andre?, som är en grundläggande utgångspunkt för identitetskonstruktionen. För att kunna få veta hur människor själv uppfattar sina identiteter har vi gjort tre stycken intervjuer med tre olika muslimer i staden Landskrona, vilka utgör vårt primärmaterial. Dessa intervjuer har genom en narrativ analys visat hur våra respondenter har konstruerat och/eller omkonstruerat sina identiteter.

Kultur och gemenskaper i politisk kommunikation : En jämförande diskursanalys av två partiers konstruktioner av kultur och "vi och dom"

Syftet med denna uppsats är att titta på och jämföra hur Sverigedemokraterna och Feministiskt Initiativ konstruerar och talar om kultur och gemenskaper i politisk kommunikation. Intresset i studien är också att se huruvida man kan koppla dessa konstruktioner till reaktioner på globaliseringsprocessen. Materialet till denna studie grundar sig i politiska texter om kultur funna på respektive partis hemsida. Analysen utgår från ett diskursteoretiskt perspektiv och använder diskursanalytiska verktyg för att titta på konstruktioner av ?vi och dom? i texterna.

Åsiktsartiklar på Aljazeera.net - en innehållsanalys

Studie av innehållet i politiska krönikor publicerade av den arabiska nyhetskanalen Al Jazeera under perioden 12 - 28 april 2008. Innehållsreferat och analys av tendensen. Teman: islam, terrorism, sekterism, Irak, USA, Israel, Palestina, Hamas, Fatah, arabisk nationalism..

Lustfylld gård : en omgestaltning av Gästrike-Hälsinge nations gård i Uppsala

Gästrike-Hälsinge nation firar sitt 200 års jubileum år 2011 och till dess är det tänkt att gården kring nationshuset ska rustas upp och få en ny utformning. Eftersom många gamla medlemmar kommer att närvara vid jubileet är det viktigt att gården är representativ och välhållen. Idag är gården sliten och i behov av en upprustning. Anledningen till att en ny utformning behövs är att gården idag är väldigt sliten samt i stort behov av en upprustning. Den ursprungliga tanken med den gestaltning som finns framgår inte. Eftersom ett jubileum är nära förestående är det viktigt att gården är representativ och snygg vid detta tillfälle. Skötselplanen är till för att underlätta för nationen att ta hand om gården på ett sätt som gör att gestaltningen framgår och att gården ser välhållen ut.

De olympiska vinterspelen i spalterna : En kvantitativ innehållsanalys av Sportbladets bevakning av OS i Sotji 2014.

The purpose of this study is to investigate how the Swedish newspaper Sportbladet watches over the Olympic games in Sotji, 2014. This study aims to find out why certain topics is more popular writing about and why others are not. The study also analyses the news distribution in terms of gender and nationalism.To find answers to this questions, a quantitative content analyses was used.  The results is based on 220 texts collected from eleven days news reporting in Sportbladet. Ice hockey and cross-country skiing was, without a doubt, the most popular sports according to news, interest and reporting. These two sports occupied a great deal of space in the newspaper and also had most articles.Furthermore, this study shows the domination of men amongst news pages according to both space and frequency in Sportbladet during the Olympic games in Sotji. In spite of that fact, women was assigned more space in the news paper throughout the Olympic games compared to the daily reporting.

Att vara eller inte vara? Nationalstatens Roll i en Globaliserad Värld

Globalization is one of the most popular catchphrases in the international relations debate today. Globalization is a complex concept with as many definitions as authors. National borders or jurisdictions do not control the phenomenon, instead, it is moving without restraints from region to region. Is this a threat to the sovereignty of nation-state and an end of the system of Westphalia? Does the globalization undermine the nation-state by increased factor-mobility, less tax revenue and participations multilateral co-operations, as the globalists think? Or is it strengthens its importance by offering better allocation of resources through free and healthy competition, as the skeptics believe.The aim of this thesis is to analyze theories of globalization by applying them on Sweden and the Netherlands.

Att marknadsföra ett företag med hjälp av nationalitet : En studie i hur marknadsföring och varumärkesbyggande med fokus på nationalitet fungerar och uppfattas

AbstractTitle: To Market a Company with the Help of Nationality ? A study in how marketing and branding works and is being perceived when it focuses on nationalityAuthor: Frida HanssonSubject: Media and Communication Studies CPeriod: Fall semester 2010Length: 38 pagesTutor: Else NygrenAim: Companies and various corporations are always on the hunt for the next big thing in marketing. One idea to market themselves and give them a chance to separate themselves from the cluster of companies aspiring to take your costumers away could be to market themselves with nationality. To investigate why and how some company?s chose to market themselves with nationality, and also study how this kind of marketing is being perceived by customers and non ?costumers.

USA´s och Europas förhållande till kriget i Bosnien

Under 1990-talet pågick ett krig på Balkan som Europa inte har skådat sen andra världskriget. Kriget i Bosnien blev den mest omtalade kriget på TV och nyheter för allmänheten under den här tiden. ?Om de skjuter så låt de skjuta? så lät orden på en säkerhetspolitisk konferens i Stockholm i början av 1990-talet (Agrell 1994:45). Det här var bara något av det som visar hur mycket Europa och resten av världen var kunniga och intresserade av vad som pågick i Bosnien.

Sydafrikansk film som national cinema : En jämförande analys av ett forskningsfält

The purpose of this essay is to study the film culture in South Africa in a national cinema-context, focusing on the relationship between anti-apartheid film from 1974-1994 and the film in South Africa today. By pitching the South Africa-specific works of Lucia Saks and Jacqueline Maingard against the over-arching debate on national cinema as formulated by, amongst others, Stephen Crofts and Andrew Higson, this study aims to find whether or not a specific South African national cinema have existed, and exists today, or not. The study finds that an underground culture of documentaries and short films made by and for the black population has been in place since the apartheid, and the distribution method on video and television is still being used to reach the black population today. By re-examining the concepts of both the national, and of national cinema to also include film on video and television, the study shows that South Africa has indeed a film culture that can be called a national cinema..

"Heja Sverige! Heia Norge!" : En kritisk diskursanalys av nationalism inom svensk och norsk sportjournalistik med fokus på bevakningen av Skid-VM i Falun 2015

The purpose of this essay, entitled ?Heja Sverige! Heia Norge?, was to study the difference in nationalistic tendencies between Swedish and Norwegian news coverage of the 2015 FIS Nordic World Ski Championships in Falun, Sweden, which took place between 18 February and 1 March 2015. It was the fourth time the event took place in Falun, previous games having been held in 1954, 1974 and 1993.I performed a critical discourse analysis of a total of twelve articles split over two race days ? one where Swedish athletes outperformed Norwegian athletes and vice versa. I did this order to study if the news coverage in each of the two countries? most promininent sports papers; Sportbladet in Sweden and VG Sport in Norway, was charaterized by a nationalistic discourse, as well as comparing the two to find similarities and differences between them.Having based my analysis on theories and previous research regarding media events, nationalism, national identities, ?us and them?, imagined communities et cetera, I came to the conclusion that a nationalistic discourse is, without a doubt, present in the news coverage ? something very unique for sports journalism as a genre.

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->