Sök:

Sökresultat:

147 Uppsatser om Nan Inger Östman - Sida 7 av 10

Bluff-PR Àr som att kissa i sÀngen : En kvalitativ studie om PR-konsultens syn pÄ bluff-PR

Denna studie grundar sig i den splittring som PR-konsulten befinner sig i, gÀllande de mÄnga etiska stÀllningstaganden som denne stÀlls inför. Detta i kombination med, att public relations som yrke Ànnu inte betraktas som en erkÀnd profession, gör att PR-branschen blir utsatt för intrÄng pÄ dess omrÄde frÄn övriga kommunikationsbranschen. Intresset för studien vÀcktes i samband med den intensiva mediebevakningen runt PR-konsulternas anvÀndande av bluff-PR och det sken som bluff-PR kastar över PR-branschen.Studien grundar sig i den fragmentering som idag prÀglar PR-branschen, gÀllande vikten av förtroende och etiska vÀrderingar, samt den inverkan som bluff-PR har pÄ yrkesverksamma PR-konsulter. I det hÀr sammanhanget ses bluff-PR, som en PR-kampanj för att skapa nyfikenhet kring nÄgot utan att vara tydlig med avsÀndaren, för att vid ett senare skede avslöja vad det egentligen handlar om.Studiens syfte och frÄgestÀllningar Àr besvarade med hjÀlp av en kvalitativ metod; samtalsintervjuer. Yrkesverksamma PR-konsulter i Sverige, samtliga medlemmar i PRECIS, bjöds inledningsvis in att delta i vÄr studie.

SprÄkutvecklande metoder inom förberedelsegruppens slöjdÀmne

  Sammanfattning I den hÀr uppsatsen undersöker vi huruvida slöjdÀmnet har en sprÄkutvecklande funktion hos elever som gÄr i förberedelsegruppen och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Undersökningen Àr gjord i form av en fallstudie över tre skolor och materialet Àr insamlat genom observationer, intervjuer och litteraturstudier. I uppsatsens inledning ger vi en kortfattad inblick i forskningen kring sprÄkutveckling och slöjd, samt förklarar hur förberedelsegruppen fungerar. Vi förklarar Àven att vi har vÄra teoretiska utgÄngspunkter i Lev Vygotskij, Jim Cummins, Pauline Gibbons och Inger Gröning. Vi förklarar sedan vÄrt syfte, vÄra frÄgestÀllningar och den metod vi anvÀnt mer ingÄende och gÄr sedan över till att redovisa vÄra resultat skola för skola. De skolor som vi har besökt ligger i södra Sverige och har organiserat sin slöjdundervisning för förberedelsegruppen pÄ olika sÀtt. PÄ den skola som vi kallar ?Skola 1? har förberedelsegruppen slöjd tillsammans, pÄ ?Skola 2? har de istÀllet slöjd tvÄ gÄnger i veckan; dels med förberedelsegruppen och dels i ordinarie klass.

Platsens betydelse för patienten i den palliativa vÄrden

NÀr mÀnniskan befinner sig i livets slutskede har autonomi, kommunikation, familj och vÀnner stor betydelse. Platsen för vÄrd blir dÀrför mycket viktig. Platsens betydelse för oss mÀnniskor innebÀr inte bara den fysiska miljön. I palliativ vÄrd Àr det viktigt att platsen inger individen personlig identitet, trygghet och avskildhet. Dessutom bör hÀnsyn tas till de fysiska, psykologiska, sociala och existentiella aspekterna pÄ vÄrd.

Undervisning för hÄllbar utveckling : En enkÀtstudie om lÀrares metodval i grundskolans tidigare Är

Syftet med denna studie var att undersöka vilka metoder lÀrare anvÀnder vid undervisning för hÄllbar utveckling i grundskolans tidigare Är. För att operationalisera begreppet hÄllbar utveckling i vÄr studie anvÀnde vi oss av fyra av de förmÄgor som presenteras i Inger Björneloos studie; förmÄgan att se helheter och sammanhang, förmÄgan att med inlevelse ha förstÄelse för andra mÀnniskors livssituation, förmÄgan att se sin delaktighet och sitt ansvar samt förmÄgan att argumentera för olika stÄndpunkter. Vi undersökte i vilken utstrÀckning relationen mellan lÀrares metodval och ett specifikt undervisningsinnehÄll överensstÀmmer med de miljöundervisningstraditioner som vÀxt fram i den svenska skolan. Studien bygger pÄ en enkÀt som delades ut till lÀrare i en liten kommun i Sverige. För att analysera vÄra data anvÀnde vi oss till viss del av programmet IBM SPSS Statistics 22.Resultatet visade att det inte var nÄgra markanta skillnader gÀllande lÀrares metodval vid undervisning för hÄllbar utveckling.

Gymnasieelevers motivation till undervisningen i idrott och hÀlsa

Syftet Àr att undersöka gymnasieelevers motivation till undervisningen i idrott och hÀlsa med hjÀlp av en kvantitativ enkÀtundersökning. Undersökningen gjordes i Ätta klasser, bÄde pÄ studie- och yrkesförberedande program och pÄ tvÄ olika skolor dÀr eleverna lÀser idrott och hÀlsa 1. Syftet var att utifrÄn ett motivationsperspektiv fÄ klarhet i vilka faktorer som pÄverkar elevernas deltagande och icke deltagande i undervisningen i idrott och hÀlsa 1 och om det fanns nÄgra likheter/ skillnader mellan de studie- och yrkesförberedande programmen samt mellan flickor och pojkar. Vi ville Àven belysa vad eleverna skulle vilja förÀndra i undervisningen i idrott och hÀlsa för att öka motivationen till deltagande. Resultatet visar att bÄde inre och yttre motivationsfaktorer pÄverkar elevernas motivation till undervisningen i idrott och hÀlsa.

Utveckling av 2D bildanalysmetodik för mÀtning av  jÀrnmalmsrÄkulors storlek och form

År 2009 antog IMO en ny resolution som innebĂ€r att ett nytt instrument gradvis kommer införas som obligatorisk standardutrustning pĂ„ fartygsbryggan. Detta system förkortas BNWAS vilket stĂ„r för Bridge Navigational Watch Alarm System och Ă€r kortfattat ett dödmansalarm som syftar till att varna vid otillrĂ€cklig aktivitet pĂ„ bryggan. Detta system har funnits en tid men blir nu obligatoriskt ombord. Detta pĂ„verkar arbetssituationen och arbetsmiljön för vakthavande styrmĂ€n. Denna studie syftar till att undersöka vad styrmĂ€n som arbetar med systemet har för uppfattning och Ă„sikter om systemet.

Lucid dreaming treatment och lucida drömmars relation till locus of control, depression samt subjektivt vÀlbefinnande

Lucida drömmar (LD) innebÀr att drömmaren inser, under drömmens gÄng, att omgivningen och hÀndelserna runtomkring Àr en dröm och inger förmÄgan att kunna pÄverka och reflektera över hÀndelserna i drömmen. I lucid dreaming treatment (LDT) fÄr drömmaren lÀra sig att förÀndra mardrömmars hÀndelseförlopp. Dock blir inte alla lucida och mÄnga tror att det Àr sjÀlva kÀnslan av kontroll som ger en effekt. Studien kommer utforska om kontroll utgör en nyckelkomponent i LDT genom att undersöka sambandet mellan LD och locus of control (LoC), depression och subjektivt vÀlbefinnande dÀr LD verkar som en medierande variabel mellan Ä ena sidan LoC och Ä andra sidan depression samt subjektivt vÀlbefinnande. Deltagarna (n = 54) i undersökningen har fyllt i formulÀr gÀllande frekvens av drömmar och LD samt formulÀren Rotter?s 29 item internal-external scale, Center for epidemiologic studies depression scale, International positive and negative affect schedule short form, Satisfaction with life scale och Pittsburgh sleep quality index.

Patienters upplevelse av att vara vaken under en operation i regional anestesi

Dagkirurgiska operationer stÄr för en stor del av den operativa verksamheten i dag. MÄnga patienter upplever det fördelaktigt att opereras dagkirurgiskt eftersom det pÄverkar deras vardag i mindre grad. Syftet med denna studie var att beskriva patienters upplevelse av att vara vaken under en operation i regional anestesi. Inklussionskriterierna var att de skulle ha varit vaken under sin operation, komma ihÄg operationen samt vara över 18 Är. Tio av de femton tillfrÄgade valde att delta, Ätta var kvinnor och tvÄ mÀn i Älder mellan 36 och 72.

En omsorgsfull vÄrdrelation stÀrker de nyblivna mammorna i uppstarten av amningen

Andelen helammade barn har minskat i Sverige de senaste Ären trots ökad medvetenhet och kunskap om att en god start pÄ BB har stor betydelse för den fortsatta amningen. Forskning visar att det Àr flera faktorer som bÄde frÀmjar och hindrar amningsstarten. De nyblivna mammorna tvivlar ofta pÄ sin egen förmÄga och stöd frÄn personal och familj Àr viktig. Barnmorskans stÀrkande roll Àr viktig för att lyfta och stÀrka patientens egna resurser. Tidigare forskning berör aspekter av vÄrd och stöd men det saknas forskning som specifikt belyser det som Àr stÀrkande i vÄrdrelationen vid amningens början.

EN SKOLA FÖR ALLA - PÅ BEKOSTNAD AV VISSA? : NĂ„gra elevers upplevelser om en skola för alla

  Sammanfattning I den hÀr uppsatsen undersöker vi huruvida slöjdÀmnet har en sprÄkutvecklande funktion hos elever som gÄr i förberedelsegruppen och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Undersökningen Àr gjord i form av en fallstudie över tre skolor och materialet Àr insamlat genom observationer, intervjuer och litteraturstudier. I uppsatsens inledning ger vi en kortfattad inblick i forskningen kring sprÄkutveckling och slöjd, samt förklarar hur förberedelsegruppen fungerar. Vi förklarar Àven att vi har vÄra teoretiska utgÄngspunkter i Lev Vygotskij, Jim Cummins, Pauline Gibbons och Inger Gröning. Vi förklarar sedan vÄrt syfte, vÄra frÄgestÀllningar och den metod vi anvÀnt mer ingÄende och gÄr sedan över till att redovisa vÄra resultat skola för skola. De skolor som vi har besökt ligger i södra Sverige och har organiserat sin slöjdundervisning för förberedelsegruppen pÄ olika sÀtt. PÄ den skola som vi kallar ?Skola 1? har förberedelsegruppen slöjd tillsammans, pÄ ?Skola 2? har de istÀllet slöjd tvÄ gÄnger i veckan; dels med förberedelsegruppen och dels i ordinarie klass.

Vad innehÄller lÀroboken i matematik? - en lÀroboksanalys för Ärskurs 3 med fokus pÄ skriftliga rÀknemetoder

SammanfattningUndervisningen i matematik Àr starkt beroende av lÀroböcker. Tidigare granskades lÀroböcker av staten, men i samband med decentraliseringen av skolan avskaffades denna granskning.LÀroböckernas innehÄll och upplÀgg skall styras av styrdokument och kursplaner. Detta inger en stark tilltro till lÀroböckernas tillförlitlighet. Tidigare forskning visar att undervisningen i matematik har mer fokus pÄ inlÀrning av strategier pÄ bekostnad av begreppsförstÄelse, pÄ grund av lÀroböckernas proceduella karaktÀr. Dock ser lÀroböckernas upplÀgg olika ut, bÄde vad gÀller innehÄll, begrepp och procedurer.VÄr studie innebÀr att genomföra en komparativ lÀroboksanalys med fokus pÄ skriftliga rÀknemetoder som matematiskt omrÄde.

Elever som anses oroliga och stökiga, problem eller utmaning

 Stockholms UniversitetSpecialpedagogiska InstitutionenFörberedande kurs i specialpedagogik 30 p.Vt. 2009. C-uppsats.Karlsson, S & Löf, A-L. (2009) Elever som anses oroliga och stökiga, problem eller utmaning  ABSTRAKTSyftet med den hÀr studien Àr att beskriva hur nÄgra specialpedagoger uppfattar och reflekterar kring miljömÀssiga förutsÀttningar för inlÀrning för elever som blir sedda som oroliga och stökiga.VÄra frÄgestÀllningar Àr:Hur uttrycker sig specialpedagogerna om elever som de ser som stökiga och oroliga?Hur sÀger specialpedagogerna att skolan skapar förutsÀttningar och ÄtgÀrder för lÀrande hos de elever som anses vara oroliga och stökiga?Hur framtrÀder inkluderings - respektive exkluderingstankar i specialpedagogernas utsagor?Undersökningen bygger pÄ den kvalitativa forskningsintervjun, dÀr resultaten grundar sig i intervjuer frÄn en specialpedagog vilken arbetar inom den kommunala grundskolan, en specialpedagog i grundsÀrskolan, 7 specialpedagoger frÄn grundsÀrskolan och en rektor frÄn en friskola.Dessa respondenter beskriver situationer och upplevelser utifrÄn sitt arbete kring begreppet "oroliga och stökiga" elever.

Konsumentbaserat varumÀrkeskapital : En analys av varumÀrket VÀrmlandschark

MÄnga faktorer spelar in och pÄverkar köpbeslut som konsumenter gör i butik.Att sedan konkurrensen har ökat i dagligvaruhandeln har gjort att det finns ettbredare utbud och att varumÀrken pÄ livsmedel spelar större och större roll.VarumÀrket VÀrmlandschark Àr ett relativt nytt varumÀrke som kommer attanalyseras i denna uppsats. De tvÄ delfrÄgor som ligger till grund för analysenÀr; 1) Vilka dimensioner hos varumÀrket VÀrmlandschark pÄverkarkonsumentens vilja att vÀlja deras produkter framför en konkurrerandeprodukt?; 2) Hur fungerar VÀrmlandscharks produkter och marknadsföringsom kommunikatörer av varumÀrket till konsumenten, d.v.s. företagetsmarknadskommunikation? Syftet Àr att skapa en bÀttre förstÄelse för dedimensioner som bidrar till VÀrmlandscharks varumÀrkesvÀrde, samt attförsöka identifiera samband mellan de olika dimensionerna.I litteraturgenomgÄngen beskrivs konsumentbaserat varumÀrkeskapital och deolika varumÀrkesdimensionerna; kÀnnedom, uppfattad kvalitet, associationer,lojalitet och unikhet.

Att vÄrdas pÄ offentlig plats ? en kvalitativ studie om patienters upplevelser

I arbetet som ambulanssjuksköterska ingÄr att möta och vÄrda patienter i olika miljöer. Mötet kan ske i patientens hem, men ocksÄ pÄ en offentlig plats med allmÀnheten som ÄskÄdare. Detta stÀller höga krav pÄ ambulanspersonalen dÄ mÄlet Àr att vÀrna om patientens integritet samtidigt som en god vÄrd ska ges för att uppnÄ hÀlsa och vÀlbefinnande hos patienten. Syftet med denna studie var att fÄ kunskap om patienters upplevelser av att insjukna och vÄrdas pÄ offentlig plats. Studien Àr kvalitativ och resultatet Àr baserat pÄ intervjuer av nio informanter.

Rimligt tvivel? : En studie om historievetenskaplig stringens i en juridisk kontext

What happens when historical theories are used as evidence in a trial? Is it possible for historians to use their own scientific tools when acting as participants in a juridical process? And how do judges deal with historical evidence? The aim of this study is to answer these questions by analyzing a specific trial, known as ?HÀrjedalsmÄlet?. HÀrjedalsmÄlet was a court case about the Sami people?s right to let their reindeer graze on private property grounds in HÀrjedalen during the winter season. Their claim to this right was based on prescription of time immemorial.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->