Sök:

Sökresultat:

706 Uppsatser om Namn - Sida 2 av 48

Namnbyten av företag : Varför och Hur?

I västvärlden har det blivit nästintill en trend för företag att göra Namnbyten. I USA byter cirka 3000 företag Namn varje år. 1990 låg den siffran på 1000, vilket innebär en ökning med 300 % på cirka 15 år. De stora finansiella summor som används vid Namnbyten indikerar på att företagsNamnet är av stor betydelse. Men varför gör dessa företag Namnbyten, och hur går de tillväga vid Namnändringen? Syftet med den här studien är att besvara dessa frågor.För att kunna besvara dessa frågor har vi använts oss utav kvalitativ metod, då vi vill gå på djupet genom att besvara ?varför? och ?hur?.

Sven Ljungberg, konstens ursprung och konstnärsmyten

Jag ville skriva om Sven Ljungberg och undersöka hur han arbetar, och på vilket sätt han lyckats att bli profet i sin egen hemstad. Man träffar på hans konst på många platser, till exempel utsmyckningen av predikstolen i Hinneryds kyrka. Förutom att det finns ett museum i hans Namn har det skrivits mycket både av och om Sven Ljungberg. Till exempel utkom 1985 Anne Lidéns biografi Sven Ljungberg, målare. Jag vill karakterisera den som en hyllning till hela konstnärskapet.

Ajax tekniker : Push eller Pull

Rapporten behandlar ajax-tekniken, en teknik som används för att skicka och hämta data diskret i dagens webbapplikationer samtidigt som användarupplevelsen och prestandan förbättras. Fokus ligger på två primära varianter av ajax vid Namn push, pull och syftet är att undersöka varför, när man bör använda teknikerna och hur de mäter sig emot varandra.Med intresset för hur dagens mer interaktiva webbapplikationer så som twitter, google hanterar tekniken så kändes det relevant att undersöka push respektive pull-tekniken inom javascript.För att kunna undersöka teknikerna har en webbapplikation i form av en communitysida skapats med fokus på korrekt implementation av funktioner för både push och pull-teknik. Applikationen utvecklades med hjälp av ett ramverk vid Namn Websync för att kunna demonstrera när push-tekniken på webben kan vara lämplig.Resultatet visar att det är viktigt att tänka på var man implementerar de olika teknikerna och varför. En prestandamätning från en tidigare undersökning togs med och skärmdumpar illustrerar några funktionerna i applikationen..

I rättvisans namn var det en dag i rättvisans tecken En semantisk undersökning av i_N.gen_namn/tecken

Specialarbete, 15 hp, SV1301Ämne: Svenska språketTermin: VT 2015Handledare: Rudolf Rydstedt.

Endonymer och exonymer : Om bruket av svenska ortnamn i några moderna utländska källor

I den här uppsatsen har jag undersökt hur attityderna till endonymer och exonymer och till UNGEGN:s arbete med ortNamn ser ut i andra länder samt hur svenska ortNamn benämns i moderna icke-svenska källor. Om man använder samma Namn som vi i Sverige (endonym) eller om man har ett annat Namn (exonym) kan bero på omskrivningar, uttalssvårigheter eller bara felskrivningar. Jag har vänt mig till institut, ambassader etc. runt om i Europa för att få deras syn på språkets användning av endonymer och exonymer. Materialet kommer från sju länder i Europa, både från mejlintervjuer och från Internetsidor.

Att designa för en kombinerad inkorg : Integration av chattfunktioner i Briteback

Projektet har berört att ta fram en designlösning för att integrera chatt i kommunikationssystemet Briteback. Detta genom att undersöka vilka funktioner för chatt som är vanligast i befintliga chattsystem. En kravspecifikation för designlösningen har tagits fram genom en konkurrensgenomgång och resulterade efter revidering i fem kategorier med funktioner; direkta meddelanden, privata grupper, kanaler, filer och allmänt. Skisser gjordes för desktopversion och mobilversion, sedan renskrevs designförslagen i programmet PowerPoint. Designförslaget berörde huvudkoncepten direkta meddelanden, privata grupper, kanaler och extern chatt.

Hedbergianerna i Järvsö : en historisk studie

Den egna nyfikenheten, studierna i religionsvetenskap samt ett intresse för hembygdshistoria har fått mig att välja det ämne som denna uppsats handlar om. Viljan till att försöka levandegöra en del av traktens historia har också varit den största drivkraften i detta arbete.Huvudämnet för uppsatsen handlar om en religiös sekt i Järvsö under 1800-talet. Sekten kallades i folkmun för ?hedbergare? men är i kyrkohistorien mer känd under Namnet hedbergianer. Båda dessa Namn kom av att församlingsmedlemmarna i dessa utbytargrupper inspirerades av en finsk präst vid Namn Fredrik Gabriel Hedberg.Det övergripande syftet med arbetet är att göra en historisk beskrivning av hedbergarna i Järvsö, då från rörelsens uppkomst till dess fall.

Från främling till tvetydig svensk : En kvalitativ undersökning av namnbyte från utländskt klingande namn till svenskklingande namn

The essay, based on interviews with eight people, deals with name changes from a foreign-sounding name to Swedish-sounding name. The aim is to investigate the reasons behind the name change and whether experiences of ethnic discrimination were among these reasons. Furthermore, I explore the consequences of the name change, and whether the name change was an effective strategy to avoid ethnic discrimination. The study employs qualitative method; I carry out eight interviews with four women and four men, and analyze the empirical material by means of post-colonial theory in which categorizing, otherness and passing are significant terms. The results show that the name change takes place primarily to reduce a sense of otherness, and the discursively locked positions a foreign-sounding name creates.

Kärt barn har många namn ? en studie om mikrokommunikation med kundpinnen i fokus

Titel: Kärt barn har många Namn ? en studie om mikrokommunikation med kundpinnen ifokusFörfattare: Anna Friman & Sofie NilssonUppdragsgivare: Invision Media Group ABKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik, medier och kommunikationTermin: Vårterminen 2011Handledare: Marie GrusellSidantal: 55Antal ord: 18164Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur människor uppfattar och förhåller sig tillmikrokommunikation.Metod: Deltagande observationer, fokusgrupp och experiment.Material: Anteckningar från deltagande observationer vid fyra tillfällen, enfokusgruppssession och 500 enkäter.Huvudresultat: Våra resultat visar på att det finns ett flertal olika faktorer som påverkar hurmänniskor uppfattar och förhåller sig till mikrokommunikation. Våra resultat visar attmänniskor har en förhållandevis negativ inställning till reklam generellt och ?stör? sig påreklamen i matvarubutiker. Observationerna visar att det finns ett flertal föremål vid kassansom ?stjäl? uppmärksamhet från kundpinnen.

Tindra - En stjärna på namntoppen. En attitydstudie av tio populära personnamn

FörNamn kan skapa starka känslor, och attityder till ett och samma Namnverkar skilja sig mellan generationerna.I denna uppsats undersöks attityder till tio av de hundra vanligasteförNamn som ges till nyfödda barn i Sverige i dag. Namnen är Emma,Tindra, Ronja, Smilla, Siri, William, Hugo, Liam, Love och Elias.Genom intervjuer vill jag ta reda på vilka attityder respondenterna hartill de olika Namnen samt undersöka om det är någon skillnad i attitydertill Namnen mellan den äldre och den yngre generationen. Jag vill ocksåta reda på vad respondenterna anser är orsaken till deras attityd:Namnets ?klang? ? alltså hur de tycker att Namnet låter ? eller deassociationer som de i övrigt har till Namnet?Resultatet visar att skillnaden i attityd till Namnen inte är stor mellangenerationerna, men orsaken till attityden varierar mellanåldersgrupperna. Enbart klangen i ett Namn har inte lika stor betydelseför attityden till Namnet som erfarenheter från tidigare Namnbärare.Denna studie kan ses som ett försök att få grepp om orsakerna tillskillnader mellan generationer angående attityder till olika Namn..

Betalsystem för Inteli3 GSM roaming plattform

Vår uppgift är att sammansätta en produkt som skall sänka de så kallade ?Roaming?avgifterna som uppkommer då ett telefonsamtal måste resa eller ?roama? genom flera olikaoperatörers mobilnät. För att sänka denna kostnad har ett företag vid Namn ?CallKey GroupLtd? tagit fram en produkt, ?CallKeyOne? som är en lösning baserat på GSM SIM-kort.CallKeyOne kommer att reducera kostnaden för utgående samtal radikalt och att motta samtalblir gratis i de flesta länder. Detta leder ofta till en reducerad kostnad med upp till 70 %.Uppgiften för författarna av denna rapport var att integrera CallKey: s API med enwebbaserad betalsida vid Namn PayNova.

Rekrytering och urval utifrån ansökningshandlingar: kan en lojalitetsnorm gentemot ingruppen öka ett fördomsfullt urval?

Att arbetssökandes etnicitet spelar en stor roll i chanserna att få ett arbete har tidigare visats (Arai, Schröder, Skogman Thoursie & Thoursie, 2006; Integrationsverket 2006). Kan en företagspolicy förespråkande lojalitet mot ingruppen leda till etnisk diskriminering? 96 studenter fick läsa en företagspresentation samt kravspecifikation angående en ekonomiassistenttjänst. Företagspresentationen fanns i tre betingelsegrupper, en kontroll- samt två manipulationsbetingelser av förespråkad lojalitet, svag respektive stark. Respondenterna fick därefter under tidspress, välja tre av de åtta möjliga CV, som de ansåg skulle gå vidare till intervju.

Varför byter företag namn? : En kvalitativ studie om drivkrafterna och beslutsprocessen kring namnbyte

FöretagsNamn har visat sig spela en allt viktigare roll på den växande marknaden. Allt fler företag väljer att anta ett annat Namn och då detta är så aktuellt har vi ansett det intressant att studera Namnbyten och processen kring det. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat representanter för fyra företag, Swedbank, Nordea, Telenor samt E.ON. Vi har antagit ett företagsledningsperspektiv då vi anser att det skulle vara det bästa sättet att finna svar på vår problemformulering: Vilka är de huvudsakliga drivkrafterna till att företag byter Namn och hur ser denna process ut? Syftet med studien är således att skapa förståelse för varför företag byter Namn samt beskriva hur beslutsprocessen ser ut.

En studie av Lek & Lär:s resa från BRIO till Procuritas, -Ett riskkapitalbolags förvärv av en traditionell verksamhet-

Syftet med denna uppsats är att beskriva fallet då ett riskkapitalbolag förvärvar en traditionell verksamhet. Vidare analyseras hur riskkapitalbolaget skapar tillväxt i det förvärvade bolaget och hur de strategiska förändringarna implementeras i organisationen. Vi har valt att utgå från en kvalitativ fallstudie av abduktiv karaktär som metod då vi ville göra en djupstudie och därmed få en djupare förståelse för förvärvet. Efter att ha genomfört vår studie kan vi inledningsvis konstatera att utgångsläget vid förvärvstillfället är av betydelse. I vårt fall var båda företagen positivt inställda till förvärvet vilket vi tror bidrar till en gynnsam utveckling där båda parter upplever en stark framtidstro.

MK Brinkarna

En webbapplikation har skapats åt en motorklubb i Karlskrona vid Namn Brinkarna. Webbsidans syfte är att sprida information till klubbens medlemmar, samt göra reklam för klubben för att kunna få fler medlemmar.Applikationen är utvecklad i CMS-programmet Joomla! som är uppbyggt med programmeringsspråket PHP. Designen och presentationen sköts med hjälp av CSS och XHTML, bilder med hjälp av programmet Photoshop CS4. .

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->