Sök:

Sökresultat:

804 Uppsatser om Nästa generation - Sida 5 av 54

Generation Y:s vÀrderingar och attityder kring framtidens chefsroll

Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur Generation Y:s attityd och vÀrderingar förhÄller sig mot det ledarskap som bör tillÀmpas av framtida chefer. Metod: Studien har en kvalitativ ansats i form av individuella intervjuer och en fokusgrupp, sÄledes har studien baserats pÄ det empiriska material som insamlats frÄn de fyra individuella intervjuerna och vÄr fokusgrupp som genomfördes. Det empiriska sÄvÀl som det teoretiska materialet har sammanstÀllts i sitt respektive kapitel och dÀrefter analyserats med utgÄngspunkt ur vÄra frÄgestÀllningar. Slutsatser: De senaste Ären har det förekommit artiklar i fack- och dagspress om hur individer ur Generation Y stÀllt sig ovilliga till att acceptera chefsrollen. VÄrt resultat visar att det finns ett genuint intresse för civilingenjörs- och civilekonomstudenter att faktiskt acceptera chefsrollen.

Hype inför produktlanseringar : En studie om konsumentbeteende hos Generation Y

Hype Àr inte ett nytt fenomen. Historiskt sett kan man identifiera flera produktlanseringar som lyckats skapa en hype bland mÀnniskor. Vare sig det handlar om en spontan reaktion eller skicklig marknadsföring ÄterstÄr det faktum att vissa produkter sprids betydligt mer Àn andra. Detta tycks leda till ett speciellt beteende hos konsumenterna..

GÄr Mulleandan i arv? : en studie om friluftslivsbakgrund hos förÀldrar med barn i friluftslivsverksamhet och deras förvÀntningar pÄ denna

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarMitt syfte Ă€r att kartlĂ€gga knyttebarns förĂ€ldrars bakgrund inom friluftsliv och att se om intresset för friluftsliv förs över frĂ„n generation till generation (gĂ„r i arv).Jag vill veta mer om vilka förvĂ€ntningar förĂ€ldrar har pĂ„ sina barns deltagande i FriluftsfrĂ€mjandets barnverksamheter och se om dessa förvĂ€ntningar stĂ€mmer överens med den forskning som visar hur friluftsliv och naturvistelse pĂ„verkar barn.FrĂ„gestĂ€llningar:? Vilken friluftslivsbakgrund har förĂ€ldrarna till barn i Knytt?? Överförs friluftslivsintresse frĂ„n generation till generation?? Vilka förvĂ€ntningar har förĂ€ldrar pĂ„ skogsknytteverksamheten?MetodJag valde att göra en kvalitativ undersökning via enkĂ€t. Sammanlagt var det 20 familjer som deltog i min undersökning. EnkĂ€ten riktade sig till förĂ€ldrarna i tvĂ„ knyttegrupperResultatUndersökning visar att alla medverkande med barn i knytt har ett intresse för friluftsliv. De flesta av de medverkande kommer frĂ„n hem dĂ€r intresse för friluftsliv fanns och de hade börjat utöva friluftsliv i tidig Ă„lder.

Generation Y - En studie om hur dagens unga vuxna skall ledas

Syftet med denna uppsats Ă€r att ge en ökad förstĂ„else för hur dagens unga medarbetare skall ledas i det dagliga arbetet och vad som motiverar dem att arbeta. I uppsatsen kommer Ă€mnet Generation Y diskuteras och huruvida det gĂ„r att tala om den gruppen mĂ€nniskor som en kategori eller inte. Generation Y Ă€r en populĂ€r benĂ€mning pĂ„ de unga vuxna som Ă€r födda mellan Ă„ren 1984-1994.Under avsnittet tidigare forskning och teoretiska perspektiv kommer Generation Y presenteras nĂ€rmare med de egenskaper som anses vara typiska för de som tillhör den. Tre ledarskapsteorier presenteras för att ge en ökad förstĂ„else för de begrepp som anvĂ€nds i studien. Även en kortare beskrivning av den svenska arbetsmarknaden kommer att presenteras.Uppsatsen Ă€r en explorativ studie med en kvalitativ metod.

Nyckelfaktorer för lÄngsiktiga kundrelationer inom fastighetsbranschen : En analys av Generation Y ? med inriktning mot medelstora fastighetsbolag i glesbygdskommuner

Aktörer inom fastighetsbranschen har visat stort intresse att möta den nya Generation Y och söka kunskap inom marknadsföring mot dessa. Aktörerna efterfrÄgar kunskap för att bygga lÄngsiktiga kundrelationer, dÀr bostadsbristen inte Àr lika utbredd som i storstÀderna. Syftet med denna studie Àr att analysera om engagemang, förtroende och lojalitet Àr avgörande faktorer vid skapandet av lÄngsiktiga kundrelationer med Generation Y. Vidare presenteras teori angÄende vad som ligger till grund för lÄngsiktiga kundrelationer. 103 respondenter har medverkat i en internetbaserad enkÀtundersökning dÀr svaren har analyserats i det statistiska analysverktyget SPSS. Följande analyser har genomförts: korrelationsanalys, faktoranalys, regressionsanalys samt klusteranalys.

1n-G4me 4dvertising : En studie rörande produktplacering i Tv- och datorspel

Introduktion: Produktplacering I TV och datorspel har ökat dramatisk under senare Ären. Detta till stor del för att datorspelutvecklare idag kan Äterge pro-dukter med hög detaljrikedom. En hög Ätergivningsgrad Àr dock ingen förut-sÀttning för att lyckas med en produktplacering.  IstÀllet torde det finnas fler faktorer som pÄverkar spelares attityd emot de produkter som exponeras i spel. Denna studie försöker bidra med kriterier som kan vara viktiga för en spelare vid produktplacering i förstapersonsskjutarspel.ForskningsfrÄga: Vilka kriterier kan vara betydelsefulla för generation Y och Z rörande produktplacering i FPS-spel?Metod: Denna studie behandlar FPS-spel som ett fall.

Lever för att arbeta eller arbetar för att leva? : En kvalitaitv studie om olika generationers vÀrderingar relaterade till arbetet i fastighetsbolag.

Under de senaste 100 Ären har vÀrldens befolkning ökat avsevÀrt. Sveriges Äldersfördelning har sedan 1930-talet pÄverkats av tre perioder med höga födelsetal som har mynnat ut i tre generationer; Rekordgenerationen (1941-1960), Generation X (1961-1976) och Generation Y (1977-1992). Dessa generationers vÀrderingar relaterade till arbetet skiljer sig pÄ flera punkter vilket ligger till grund för denna uppsats. Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra olika generationers vÀrderingar relaterade till arbetet i tre fastighetsbolag och undersöka vilken pÄverkan generationstillhörighet kan ha pÄ dessa vÀrderingar. Problemformuleringen lyder enligt följande; Hur stor pÄverkan kan generationstillhörighet ha pÄ vÀrderingar relaterade till arbetet i fastighetsbolag? För att öka förstÄelsen i Àmnet har vi inlett den teoretiska referensramen med att presentera karaktÀrsdrag för varje generation, dÀrefter har vi redogjort för deras vÀrderingar angÄende karriÀr, arbetstillfredsstÀllelse och motivation samt ledarskap.

Köpbeteende pÄ mogna konsumentmarknader : ? En studie av generationerna Y samt 55 plus

A segmented market, according to traditional methods, appears increasingly difficult in mature consumer markets. A common explanation is that the mature markets are often characterised by over-supply which results in a great variety of choices for the consumer. Furthermore, the consumer of today has a more complex and flexible purchase behaviour which is difficult to catch. This makes consumer segmentation difficult. International studies indicate that dividing consumers into generation cohorts might be advantageous in understanding consumers of today.

FjÀrde generationens krigföring : vetenskapen och propagandan

Syftet med uppsatsen Àr att genom att belysa teorin om ?Fourth Generation Warfare? (4GW) ur tvÄ perspektiv, dels vetenskap och dels propaganda, tydliggöra i vilken utstrÀckning 4GW kan förstÄs som ett arbete grundat pÄ vetenskaplighet eller ett arbete som nyttjar propagandistiska tekniker i sitt budskap.Uppsatsen Àr utformad som en kvalitativ analys, med hjÀlp av definitioner pÄ vetenskaplighet respektive propaganda, av de texter som William S. Lind skrivit i Àmnet.Syftet med uppsatsen Àr inte att bevisa att begreppet 4GW Àr propaganda i ordets egentliga bemÀrkelse, utan endast att visa att de tekniker och argument som anvÀnds av Lind Àr ovetenskapliga och har mer gemensamt med tekniker som anvÀnds i propaganda Àn med vad som kan betecknas som vetenskaplighet.

Konsument Y ? Ungas konsumentbeteende i det nya decenniet

Företags behov av att sÀrskilja sig pÄ dagens marknad Àr idag större Àn nÄgonsin. Detta dÄ konkurrensen har ökat och dÀrmed antalet valmöjligheter. Med dagens teknologi Àr det Àven möjligt att kopiera allt som ett ?lyckat? företag gör. Samtidigt har den digitala revolutionen bidragit till att konsumenter har vant sig vid att kunna fÄ vad som helst, nÀr som helst och var som helst.

Generation Y som investerare : en kvantitativ studie om hur generation Y:s karaktÀristika pÄverkar deras investeringsbeteende

NyanlÀndande Generation Y hÄller pÄ att positionera sig pÄ arbetsmarknaden och omfattas av individer födda inom intervallet 1980 ? 1995. Det Äterfinns dessvÀrre ytterst lite forskning gÀllande generationens investeringsbeteende. Mestadels av tidigare forskning har hittills handlat om hur tidigare generationer, sÄ som Baby Boomers och Generation X, tenderar att investera. Denna studie har dÀrför försökt bidra till att fylla ut tomrummet i kunskapen betrÀffande Generation Y.Studien utreder investeringsbeteendet hos Generation Y genom att undersöka hur specifika karaktÀristika pÄverkar deras sÀ?tt att investera.

Arbetsmotivation : En korrelation mellan Generation Y:s behov och organisationens behov

Bakgrund: Det har lÀnge varit ett mÄl för forskare att ta reda pÄ varför individer varierar i sin motivation att arbeta samt förstÄ hur individuella skillnader samverkar med organisatoriska faktorer att pÄverka individers tillfredstÀllelse och motivation. Generation Y Àr den snabbast vÀxande generationen i dagens organisationer och arbetsgivarna stÄr inför den stora utmaningen att rekrytera och behÄlla dessa unga arbetstagare.Syfte: Syftet med arbetet Àr att förstÄ vad som motiverar Generation Y att stanna kvar pÄ sin arbetsplats.Metod: VÄr studie har baserats pÄ en kvalitativ metod dÀr vi anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet bestÄr av femton intervjuer med studenter frÄn högskolan i GÀvle. Detta bidrog till att vi fick information om vad som motiverar dem till arbete och vilken pÄverkan organisationens mÄl och vÀrderingar har pÄ Generation Y:s arbetsinsats.Slutsats: Trots att intervjufrÄgorna till en början var öppna och fokuserade pÄ motivationsbegreppet i allmÀnhet visade sig mÄl vara det mest Äterkommande nyckelordet. Detta tÀtt följt av utveckling, sociala relationer och feedback.

Möblering med Procedurell Generering : Furnishing with Procedural Generation

I spelutveckling finns det idag tvÄ sÀtt för utvecklare att skapa digitalt innehÄll. Manuellt av personer som skapar allt innehÄll för hand eller automatiskt av program dÀr ekvationer istÀllet beskriver innehÄllet och generera detta vid behov. Att lÄta ett program generera digitalt innehÄll kallas Procedural Content Generation (PCG) och anvÀnds i grafiska applikationer, dataspel, simulatorer och online-applikationer. I detta arbete, gjort för Linnéuniversitetet, utvecklas ett sÀtt att möblera ett virtuellt rum genom att bruka konceptet för PCG. Genereringsalgoritmen Àr regelbaserad och med denna lösning kan ett eller flera virtuella rum möbleras utan att innehÄllet i rummen behöver lagras. .

Generationsskifte : av familjeÀgda jord- och skogsbruksföretag

The aim of this thesis is to present, investigate and especially to analyse the legal rules that apply in the process of changing of the generation of the ownership of Swedish agriculture and forestry family business. The methods that this study include are: unplanned succession of ownership, i.e. inheritance, and planned succession of ownership, i.e. gift and purchase. The succession method that is the most cost efficient must be established in every single case depending on the situation of the current owners and the successors.

Generation Y:s vÀrderingar och attityder kring framtidens chefsroll

Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur Generation Y:s attityd och vÀrderingar förhÄller sig mot det ledarskap som bör tillÀmpas av framtida chefer. Metod: Studien har en kvalitativ ansats i form av individuella intervjuer och en fokusgrupp, sÄledes har studien baserats pÄ det empiriska material som insamlats frÄn de fyra individuella intervjuerna och vÄr fokusgrupp som genomfördes. Det empiriska sÄvÀl som det teoretiska materialet har sammanstÀllts i sitt respektive kapitel och dÀrefter analyserats med utgÄngspunkt ur vÄra frÄgestÀllningar. Slutsatser: De senaste Ären har det förekommit artiklar i fack- och dagspress om hur individer ur Generation Y stÀllt sig ovilliga till att acceptera chefsrollen. VÄrt resultat visar att det finns ett genuint intresse för civilingenjörs- och civilekonomstudenter att faktiskt acceptera chefsrollen. Det Àr dock med krav pÄ kontinuerlig feedback, coachning och möjligheten till att arbeta fritt och kreativt som gör att dessa individer Àr benÀgna att acceptera chefsrollen i företagen..

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->