Sök:

Sökresultat:

1910 Uppsatser om Muslim identity - Sida 39 av 128

Med knuten näve : En analys av unga kvinnors våldsbeteenden, utifrån befintlig brottsstatistik

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan elevers attityder, subjektiv norm, upplevd kontroll, intentioner, rättfärdiganden, motivation samt självvärdering i relation till benägenhet att fuska eller att avstå från att fuska. The theory of planned behavior (Ajzen, 2006) har använts som teoretisk modell för en enkätundersökning med 122 elever i grundskolans årskurs 9 och i gymnasieskolans årskurser 2?3. Resultatet av studien visar att intentionen att utföra ett beteende, som i denna studie är fusk, är den viktigaste prediktorn för beteendet i fråga. I föreliggande studie har även kunnat styrkas att rättfärdigande av eget fusk har en avgörande roll vad gäller beteende och intention.

Skolsituationen hos elever i behov utav särskilt stöd - En studie om identitetsskapande

Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för skolsituationen hos elever i behov utav särskilt stöd, de elever som utgör diskussion i elevhälsoteam samt de elever som har någon form av diagnos. Studien antar en kvalitativ forskningsansats. Skolsituationen hos elever i behov utav särskilt stöd undersöks utifrån ett lärarperspektiv. Resultaten visar att elevernas identitetsskapande kännetecknas av individualitet. Centrala aspekter av elevernas identitetsskapande är vilken typ av svårigheter som eleven har och vilket stöd eleven får.

Syskon och Downs syndrom : En kvalitativ studie

People with Down syndrome are living longer lives today thanks to medical science. These people with their families are in need of assistance from goverments and professionals throughout their lives. It is therefore important to understand how familymembers affected by having a person with Down syndrome in the family. In this paper we focus on the siblings' experience. This study aims to examine four women's experiences of what it is like to have a sibling with Down syndrome and how the respondents have developed their role and identity as siblings, and what strategies they have developed for this role.

En kolonial fantasi : En studie i hur kvinnor inom islam framställs i religionsläroböcker för gymnasiet

Följande studie är kvalitativ och hermeneutisk och syftar till att, ur ett postkolonialt perspektiv, undersöka hur kvinnor inom islam porträtteras i religionskunskapsböcker för gymnasiet. De läroböcker som utgör studiens material är alla skrivna under 2000-talet. Uppsatsens bakgrund ger en historisk överblick över mötet mellan västvärlden och islam. Begrepp som postkolonialism, orientalism och feministisk postkolonial diskurs behandlas i uppsatsens teoretiska bakgrund. Studiens resultat har visat att postkoloniala föreställningar i allra högsta grad är levande i läroböckerna muslimska kvinnoporträtt.

Grafisk profilering som en del avvarumärkesarbetet

A strong brand can help a company to be easier to recognize and be remembered by their customers. Part of branding is to create a visual appearance which is called a graphic profile and contains information on for instance a logo, colours or typography.The objective of this thesis was to create a graphic profile for Stjørdal Tannhelsesenter that could serve as a base for a brand work in the future. It was important to analyze how the clinic wants to be perceived and how it is perceived today. The methods used to carry out this study were questionnaires, researches and a focus group.The work resulted in the generation of a graphic profile that included a new logo, colours, decorative elements, fonts, templates for stationery, business card / badge, imagery, and examples of some publications.According to the test which was made to examine the results of the project showed that I was successful and that the new design meets all the requests from the previous questionnaires..

Crip is hip - En intervjustudie om funktionsvarierades aktivism och motståndsstrategier i Göteborg

During the last two years Gothenburg has become a central point in Sweden foractivists in the area of disability. The essay explores which strategies that activist usesin purpose to pay attention to and criticize the Normate. By doing so, five cripactivists have been interviewed about their experiences and feelings about how theymanage to stand up against different types of power relations. The activists describehow they develop different strategies to change their identity positions and takecontrol over themselves.The essay intends to contribute with a crip theoretic view in combination withmaterial feminisms and resistance theory. The conclusions of the essay shows that thenormate is incorporated in both social and material matter and how the activist?s usesthe strategy Critical Disability to negotiate their identity position.

Profeten sade: konsultera ditt hjärta : hadither och sunnah som meningsskapande referens i en moskégrupp i Sverige

This essay examines the processes of interpretations of hadith within a group of muslim women in Stockholm, Sweden. The readings and interpretation of hadith took place in a smaller mosque. The practices of interpretation was studied by the authour through observations and further discussed with informants in interviews. Meaningmaking processes which connected the hadith readings with the everyday life of the group participants; related to questions of moral and etics, relations between men and women and other specific issues, has been highlightened through the observations. The material from observations and interviews has been examined hermeneutically through a narrative model of analysis, revealing structures of interpretation which includes local perspectives as well as connections to a global islamic discourse.

Deco Retro : Designprocessen för att skapa ett varumärke

Denna rapport redogör för skapandet av varumärket Deco Retro. Samt den tillhörandedesignprocessen för att skapa en visuell identitet och profil för varumärket. VarumärketDeco Retro togs fram som ett undervarumärke till Kitsch Sweden AB som behövde ettvarumärke som passade deras nuvarande och framtida produkter. Deco Retro ska bidra meden stärkt identitet och värde för de produkter som ska säljas under varumärket. Designarbetetkring varumärket strävade framförallt efter att kommunicera den idé, identitet och de värdensom under projektet tagits fram för varumärket, samtidigt som det ska ha bidragit med enestetiskt tilltalande grafisk design.

Brand Culture : Between consumers and brands

The empirical data that lies behind this survey comes from field work between 1992 and 1995. This field work represents work I made myself as a sales-man for the company, Malmberg Original Water. The task was to implement the Malmberg mineral water brand on the restaurant market of the South-Swedish area. Our aim was to reach the upper-scale, premium market of restaurants. The mission was successfully completed, and at 1996 we had completed the position as the most exclusively positioned mineral water brand in Skåne (Southernmost Sweden).

That's the way the cookie crumbles : En kvalitativ fallstudie av hur förpackningsförändringar kan påverka ett varumärkes image.

Syftet är att undersöka hur en förpackningsförändring påverkar ett varumärkes image. Det varumärke som undersökts är Gille som genomförde förpackningsförändringar under 2012. Detta är en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom strukturerad samtalsintervju, kvalitativ textanalys och fokusgrupper. I teorikapitlet presenteras de teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för studiens problemområde; att kommunicera ett varumärke, att särskilja ett varumärke samt att kommuncera via förpackningen. Studien visar att majoriteten av fokusgruppsdeltagarnas bilder av varumärket förbättrades i samband med förändringarna. Resultaten visade att den bild varumärket vill kommunicera och den bild deltagarna hade inte stämde överens, vilket indikerar på ett glapp mellan varumärkesidentiteten och imagen. Förpackningsförändringarna resulterade även i svagare varumärkesassociationer, då ingen av respondenterna kunde koppla de nya förpackningarna till varumärket. .

Ungdomars självidentitet, arbetslöshet, kontakt med socialtjänsten och arbetsmarknadsinriktade insatser : en studie utifrån ungdomars berättelser

This essay examines how a group of five youths? self identities are affected by unemploy-ment, contact with the social services and by labour market interventions. In Sweden youth employment has been regarded as a social problem. Arbetslinjen that could be translated into the work model or the work line influences and is a necessity for the Swedish welfare system. With a hermeneutic scientific philosophical position the method used to examine this has been to interview the youths, in the age of 18-25, individually.

Islamundervisning : en jämförelse av två skolors religionskunskapsundervisning på temat islam

I denna uppsats ska jag titta närmare på religionskunskapsämnet och avsnittet islam. Syftet med undersökningen är att se hur undervisningen bedrivs på skolor med olika förutsättningar när det gäller klassammansättningen. Med detta menar jag klassernas etniska och religiösa bakgrunder. Huvudsyftet med uppsatsen är att försöka utröna om det finns skillnader i arbetssättet vid skolor med få eller inga alls med invandrarbakgrund och skolor med en stor andel med muslimsk bakgrund. Vilka läromedel använder skolorna och hur presenterar de islam? Görs jämförelser med kristendomen och i så fall hur ser de ut? Hur arbetar läraren konkret och vad är det eleverna ska kunna om islam? Vad är målet med undervisningen? Jag kommer även att titta på tidsramarna, intresset och attityden kring islam från både lärare och elevers synvinklar.

Identitetsstärkande lösningar på hemmaplan

Bakgrunden till studien var ett gemensamt intresse kring ungdomars identitetsutveckling. Då inga studier kring hur just hemmaplanslösningar kan bidra till en positiv identitet gått att finna, så blev det intressant att genomföra en studie kring detta. Studiens syfte är att utifrån ett personalperspektiv öka förståelsen för vilken innebörd arbetet med hemmaplanslösningar har då det gäller att ta tillvara och stärka ungdomars positiva identitetsprocesser. För att kunna besvara detta syfte har frågeställningar utvecklats som först handlar om hur en personalgrupp beskriver att identitetsskapande sker i deras verksamhet och hur de sedan beskriver att hemmaplanslösningar kan bidra till att stärka dessa ungdomar i en positiv riktning. Studien har utgått ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv som har varit genomgående i hela uppsatsen.

Det första könet, dess ?Andra? och den tredje världen : västerländsk manlighet i reseskildringar

Travel literature and especially the ?adventure story? has excited young British boys for over two centuries. However, it has also been a vehicle for the assertion of male dominance and European supremacy. The story of a British man who goes to the colonies, performs some test which is essentially a test of his manliness, and whose compulsory victory marks the end of the book, has been a central myth in colonial masculinity.Through looking at three Anglo-Saxon male travel writers from the 20th century, this essay aims to study the different ways in which Western male identity is shaped against an Indian background. The novels analysed are Topee and Turban or Here and There in India by H.A.

Resiliensforskning, varumärke och identitet : Stockholm Resilience Centres nyhetsbrev i ett marknadskommunikationsperspektiv

Since the beginning of 2007 Stockholm Resilience Centre has produced scientifictransdisciplinary research in the subjects of sustainability and resilience. There is a highambition to communicate the results of the research to key stakeholders. One of the targetgroups is policy makers, because the mission identifies this group as important when reachingfor the main goal (vision) of the research institute. The media of choice is an e-newsletterwith the latest resilience research produced within Stockholm Resilience Centre. It is at thesame time an opportunity to bring forth the organisations objective connected with the vision.The newsletter is studied in the light of marketing communication with the purpose to clarifythe needs of policy makers, examine the limits and possibilities of the media and theorganisational aspects with the intention to give guidelines concerning the development of thenewsletter.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->