Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Musikdistribution - Sida 1 av 1

Utveckling och förändring inom digital musikdistribution

Jag har presenterat komponenterna individ, teknik och marknad som utgör musikindustrins grundläggande drivkraft för förändring. I företagsintervjun har jag använt den kvalitativa metoden och diskuterat de individuella processerna, olika tekniker och varierande, ögonblickliga elektroniska marknadsplatser som kan förändra ett köpbeteende. Med historiska perspektiv belyses den nuvarande musikindustrins inkompetens och vidhållande till traditionella verksamhetsmetoder, samt musikbranschens interna oförmåga att modernisera och möta den nya efterfrågan från en musikintresserad allmänhet. Digitaliseringen har medfört en förändrad och utvecklad varudistribution av en elektronisk infrastruktur och nyuppfunna funktioner som verktyg för vardaglig musikavlyssning. Systemutvecklingen på 00-talet har frambringat nya modeller och en tidsenlig användarvänlighet för varje producent och konsument av musik.

Grafisk representation av ljud

De senaste decennierna har en rad streckkodstekniker utvecklats för att grafiskt representera digital information. Gemensamt för dessa är en strävan efter hög densitet, det vill säga kapacitet att lagra mycket data på en liten yta. Densiteten begränsas emellertid av kravet på precision vid tolkning av den digitala datan, eftersom felaktigheter i digital data kan resultera i omfattande informationsförlust.Analog information, exempelvis ljud, är däremot inte beroende av exakthet hos underliggande data i samma utsträckning. En analog ljudsignal kan beskrivas och återges approximativt, och ändå tolkas korrekt av en lyssnare. Detta faktum gör att det finns fördelar med att representera ett ljud utifrån dess analoga egenskaper.

Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld

Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade artister har för åsikter om läget idag ochfokuserar kring tre huvudområden; musikutgivning, artistens egen karriär samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som står i vägen för en artist som försöker etablera sig och nå ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat på att artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt länk till allmänheten. Det är dockmycket svårt att få den uppmärksammad, varför branschkontakter fortfarande värderashögt i artisters ögon.

"Hur ska jag nu bli känd?" : En orientering i ett föränderligt medielandskap

The music distribution in Sweden and the world is rapidly changing. The music industry, however, has been reluctant to change the way they distribute music. The consequence has been that illegal music files have been available for downloading to anyone with an Internet connection. Because of the illegal downloading a new law have been implemented in an attempt to stop this behaviour. Our theory is that in implementing the IPRED-law, the sites that were hosting most of the illegal material will experience a severe decrease in traffic.

De nya musikvaktmästarna En studie om hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare

Titel: De Nya Musikvaktmästarna ? En studie av hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggareFörfattare: Niklas Axelsson och Damir VojvodicKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap.Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Jakob BjurSidantal: 33 Sidor inklusive bilagaAntal ord: 9 251Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en musikbloggare tänker och fungerar kring nyhetsvärdering.Metod: Kvalitativa mail och telefonintervjuerMaterial: Fyra mail och telefonintervjuer med utvalda svenska musikbloggare som harstor följarskara.Huvudresultat: Att veta vad man som musikbloggare ska publicera för att tillfredställasina läsare samt locka flera läsare är essentiellt för bloggens överlevnad.Musikbloggarna får ständigt in material från olika skivbolag för att just de vill synas.Många av de informanter som skickar mail till bloggarna går fel tillväga. Personlighet, relation och tillit är väldigt viktigt för att kunna upprätthålla en kontinuerlig kommunikation mellan musikbloggare och informant. Stora mail med onödigt mycket text ses som ett desperat försök att måla upp ett dåligt material för att det ska se bättre ut än vad det är. Även professionalitet och kvalitet är otroligt viktigt för att musikbloggaren ska få tillit för materialet.

Issues Management i praktiken : Två skivbolags bemötande av fildelning

Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och Musikdistribution.I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angeläget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhällsförändringar, istället för att sträva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelägenheten som dykt upp kan vara så problematisk att den i sin tur kan påverka den tillämpade PR-modellen. För de undersökta skivbolagen skulle detta innebära en förändring från ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.I skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förståelse för att klyftan mellan konsumenter och skivbolag, vad det gäller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-läge..

Sånger från graven: En kartläggning av krafterna som hämnar den digitala revolutionen inom svensk musikdistribution

Songs from the Crypt: Mapping the Forces that Hinder the Digital Revolution of Music Distribution This paper seeks an explanation to the low market share growth of the commercial digital music distribution in Sweden. The analysis identifies a spectrum of obstacles that hinder the digital distribution technology from becoming the main form of music distribution in Sweden. These obstacles make the digital music distribution less favourable in comparison with physical distribution from the consumer?s point of view. The authors suggest that in order for the digital distribution of music to become competitive the digital product would either have to be developed further to offer more customer value or the so called a là carte retail model would have to be replaced by a subscription-based distribution model.