Sök:

Sökresultat:

1848 Uppsatser om Musik - Sida 2 av 124

Språkutveckling genom musik

SammanfattningDen här uppsatsen handlar om Musik och språkutveckling bland förskolebarn. Mitt syfte med den här uppsatsen är att undersöka vilka tankar förskolan har om Musikens betydelse för språkutvecklingen, tycker de att det främst genom Musiken som barnen lär sig språket eller är det genom något helt annat. För att reda på svaren på mina frågor har jag valt att göra intervjuer med fem förskolelärare på två förskolor. Alla de intervjuade tyckte att Musiken var ett av de främsta sätten att lära sig språket på i förskolan och nästan alla tyckte att det var för lite med Musik i förskolan och att Musik är inte enbart bra för språket utan även för faktorer som koordinationen, rytmen, samarbete i grupp. Musik är ett roligt sätt att lära sig språket på, och barnen är omedvetna om att det är språket de tränar när de håller på med Musik.Nyckelord: förskolan, förskolelärare, Musik, språkutveckling..

MUSIK SOM ETT VERKTYG I UNDERVISNINGEN : En kvalitativ studie om pedagogers användning av musik som ett verktyg i sin undervisning.

Syftet med studien är att kartlägga användningen av Musik som ett verktyg för att stimulera kunskapsbildning inom skolämnen i årskurs 1-3 i Västerås Stad. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag och är baserad på en webbenkätundersökning med frågor som syftar till att undersöka hur pedagoger som undervisar i årskurserna 1-3 i Västerås stad tillämpar Musik i undervisningen för att stimulera kunskapsbildning inom något skolämne. Resultatet visar att många pedagoger använder Musik i sin undervisning genom att sjunga, lyssna, spela och dansa. Många pedagoger använder Musik i sin undervisning för att skapa glädje, avslappning och stimulera lärandet. Resultatet visade också att ju äldre man är som pedagog, desto mer använder man sig av Musik i sin undervisning.

Vardagens DJ : Människors upplevda påverkan av musik

Denna c-uppsats undersöker hur fyra skolelever upplever att de påverkas av Musik vid inlärning i formella miljöer. Syftet med undersökningen är att förstå hur de här människorna använder Musik i sin skolvardag och hur de uppfattar att de kan påverkas av Musik i olika lärmiljöer. Denna undersökning är en fallstudie där jag har genomfört djupintervjuer med fyra skolelever i åldrarna 14-16 år som i uppsatsen kallas respondenterna. Jag har undersökt hur dessa fyra respondenter upplever att de påverkas av Musiklyssning vid inlärning och hur de använder Musik i formella miljöer. Respondenterna har fått svara på öppna frågor i en delvis strukturerad intervju.

Musik och språk i förskolan : Musik som ett pedagogiskt verktyg

I den här studien har jag undersökt hur förskollärare kan använda Musik som ett pedagogiskt verktyg i barnens språkutveckling samt vilka likheter och samband som finns mellan språk och Musik. Jag har undersökt fem förskollärares erfarenhet och tankar kring detta. I studien har jag intervjuat fem förskollärare som arbetar mycket med Musik tillsammans med barn. Resultatet visar att Musik och språk har mycket gemensamt, båda innehåller bland annat rytm, ton, klang dynamik och uttryck. Förskollärare använder Musik, sång, rytm, rim och ramsor för att stimulera barnens språkutveckling.

Musik och språkutveckling i förskolans verksamhet

Bakgrund: I bakgrunden redogör vi för hur vi ser på barns tidiga språkutveckling och olika aspekter av den. Vi beskriver också hur vi förstår begreppet ?Musik?, att Musik alltid funnits och att barn redan i fosterstadiet är Musikaliska samt varför Musik kan användas som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Genom tidigare forskning visas att Musik kan utveckla barns fonologiska medvetenhet och generella användande av språket.Syfte: Syftet med vår undersökning är att, med hjälp av en verksamhetsförlagd studie, undersöka hur förskollärare resonerar kring sin användning av Musik som pedagogiskt verktyg för att stimulera barns språkutveckling i förskolan.Metod: För att besvara studiens syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Fem verksamma förskollärare har medverkat i studien.Resultat: Resultatet av vår studie visar att Musik används flitigt i förskolorna men oftast utan något särskilt mål och syfte relaterat till språkutveckling.

Musik - en glädjekälla i skolan: ett försök att skapa
arbetsglädje i skolan genom att integrera musik i det dagliga
skolarbetet

Detta examensarbete är ett försök att att integrera Musik i det dagliga skolarbetet. Syftet är att öka trivseln och glädjen i skolan i allmänhet och arbetsglädjen i synnerhet. Jag har genomfört och sedan utvärderat dagliga Musikaktiviteter tillsammans med barnen. Dessa utvärderingar har tillsammans med observationer och dagboksanteckningar legat till grund för min slutsats att det är möjligt att skapa arbetsglädje i skolan genom att integrera Musik i det dagliga skolarbetet. Dessutom har jag funnit att Musik rent allmänt representerar ett plusvärde i skolan.

Musik med yngre barn : en intervjustudie om åtta pedagogers förhållningssätt till musik med barn i åldern ett till åtta år.

Uppsatsens syfte är att få en förståelse för hur pedagoger arbetar med Musik tillsammans med barn i åldern ett till åtta år. Resultatet erhölls genom kvalitativa intervjuer med åtta pedagoger. Undersökningen visade att pedagogerna tycker det är viktigt att använda Musik tillsammans med yngre barn, men hur Musik används i verksamheten varierade. Av resultatet framgick också att pedagogerna anser att Musik är en artefakt i barns språkliga respektive motoriska utveckling. Litteratur som tagits fram för uppsatsen stärker pedagogernas svar.

Musik i förskolans verksamhet

Mitt syfte med arbetet har varit att få en inblick i hur Musik ser ut i förskolans verksamhet i Umeå kommun. Detta arbete tar även upp om barnets motoriska utveckling stimuleras genom Musik. Arbetet bygger på litteraturstudier och intervjuer. Jag har intervjuat sex stycken förskollärare i en spridd radie i staden för att inte för att inte hamna inom samma samhällsklass och typ av förskolor. Förskollärarna arbetar i olika åldersblandade grupper med spännvidd av barn i åldrarna 1-5år.

Musik och språkutveckling i förskolan : En studie om musikens betydelse för språkutveckling hos barn och pedagogers uppfattning om musikens relevans i förskolan

Tidigare forskning har visat att Musik kan främja språkutvecklingen hos barn på olika sätt. Denna studie syftar till att se hur man kan arbeta med Musik på fem avdelningar i förskolan idag, men också vilken betydelse pedagoger på dessa avdelningar anser att Musik har för barnens språkutveckling. Undersökningen begränsades till åldersgrupperna fyra-femåringar och utfördes via fem kvalitativa intervjuer med hjälp av 13 öppna frågor som förberetts inför intervjuerna. Resultatet visar på många olika vägar i hur man kan arbeta med Musik och att pedagogerna på varierade sätt anser att Musik är en viktig del i verksamheten och för språkutvecklingen. Betydande faktorer som påverkar verksamheten är tillgången till resurser, tid och hur de fördelas i verksamheten.

Olika föreställningar om samband mellan musik och matematik

Mitt syfte är att beskriva olika föreställningar om samverkan mellan Musik och matematik samt erfarenheter och resultat av sådan samverkan i pedagogisk verksamhet. Studien är en litteratur-studie över ST Math + Music. Jag har även intervjuat två lärare på en svensk skola. Jag har be-skrivit samverkan genom överspridningseffekter, Musikens inneboende matematik och undervis-ning i matematik med hjälp av Musik. Resultaten tyder på att det finns såväl föreställningar om som erfarenheter av att integrering av Musik och matematik kan ha en gynnsam inverkan när det gäller matematisk förståelse..

Läromedel i musik? Det har vi inte märkt! : En studie av sju musiklärares syn på läromedel

Uppsatsen undersöker tillgängligheten på läromedel i ämnet Musik. Främst då inom modern pop- och rockhistoria. Vi har intervjuat fem aktiva Musiklärare och två rektorer. Vi ställde frågor rörande behovet av läromedel inom Musik och pop- och rockhistoria. Deras syn på läromedel i Musik och i pop- och rockhistoria och vad de själva använder sig av för läromedel.

Musikalisk animation: En studie i animation skapad för samverkan med musik

Kandidatuppsats om animation skapad för synkronisering med Musik. En kortfattad historik är inkluderad. Del ett är en rapport från 3d-projektionsprojektet jag deltog i som praktikant på digitala reklambyrån North Kingdom. Den andra delen består av fyra analyser av olika audiovisuella verk från olika tider och stilar. Den sista delen är en diskussion om hur animation relaterar till Musik, hur Musik ser ut och vad skillnaden är mellan projektion för tredimensionella objekt jämfört med plana ytor, genom att titta både på mitt projekt och dessa fyra analyser..

Musiken är framtiden : En studie om hur musik kan bygga varumärkeskapital

Studien visar att strategiskt arbete med Musik för att bygga varumärkeskapital kan användas på många olika sätt för att stärka varumärket. Alla organisationer är olika och Musik kan hjälpa varumärken att differentiera sig mot konkurrenterna. Att koppla varumärket till Musik genererar ett starkare varumärkeskapital oberoende av hur stark kopplingen är till Musiken, förutsatt att organisationen är medveten om att Musik påverkar hur varumärket uppfattas. Att stegvis förbättra och utveckla användningen av Musik i kommunikationen anser vi är av vikt då både den egna marknaden och Musikindustrin kontinuerligt utvecklas. Att varumärket innehar en egen strategisk Musikplattform som uppfattas trovärdig av marknaden, anser vi är det mest effektiva..

Musik, ett didaktiskt verktyg?

Tanken med den här uppsatsen var att undersöka om Musik kan användas som ett didaktiskt verktyg i skolans verksamhet i fler ämnen än bara Musikämnet och om det här bidrar till en positiv påverkan i läroprocessen.För att komma fram till det här bestämde vi oss för att genomföra kvalitativa intervjuer, där vi intervjuade två stycken pedagoger och en Musikterapeut. Frågorna vi ställde till de intervjuade handlade om Musikens betydelse för dem och vad de anser händer med människan vid Musikalisk aktivitet samt hur man på bästa sätt integrerar Musik i undervisningen. I vår undersökning jämförde vi sedan de tre intervjupersonernas svar och kopplade samman svaren med litteraturstudier kring ämnet Musik i läroprocessen.I vårt resultat framkom det att Musik är ett viktigt redskap för lärande och att Musik bidrar till att befästa kunskaper men det framhävdes även att Musik kan vara ett orosmoment för vissa elever och att det därmed också missgynnar inlärning. Det kan dock generellt sägas att enligt vår undersökning är Musik ett glädjefyllt moment i sig.Är man bara medveten om syftet av användandet av Musik i övriga ämnen så kan det påverka läroprocessen på ett positivt sätt..

Musik för äldre : En studie om musiklärares uppfattningar om musik för äldre

Syftet med studien är att utforska vilka uppfattningar fyra Musikutbildade personer med erfarenhet av äldre har när det gäller Musik och äldre. Forskning om sambandet mellan Musik och äldre är nästintill frånvarande och den forskning som finns om ämnet rör sig främst kring Musik och demenssjukdom. Denna studie tar utgångspunkt i en kombination av forskning om äldre i allmänhet och forskning om äldre med demenssjukdom. För att söka svar på syfte och forskningsfrågor tar studien sin utgångspunkt i kvalitativa intervjuer, där en semistrukturerad intervjuform i samtal med informanterna har utgjort studiens huvudsakliga forskningsmetod. Studiens informanter har varierad bakgrund, men har gemensamt att de alla är utbildade inom Musikpedagogik eller Musikterapi och arbetar eller har arbetat med Musik för äldre på institution. I studien framkommer en enighet där informanterna menar att Musik kan påverka äldre både fysiskt, emotionellt, kognitivt och socialt. .

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->