Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 60 av 124

Essens?: Sökandet efter Bob Dylans musikaliska essens

Denna uppsats beskriver processen att försöka finna en essens i Bob Dylans musikskapande för att sedan anvÀnda denna essens i fyra olika stadier i skapandet av en fÀrdig inspelning. Det innefattar lÄtskrivande-, arrangerings-, inspelnings och mixningsprocessen. Jag reflekterar över denna process och utvÀrderar vad som hÀnde med mitt lÄtskrivande och med min musik efter applicerandet av denna ?frÀmmande? essens.Min ursprungliga tro var att jag skulle kunna nÀrma mig en enhetlig Dylansk essens men det skulle snart visa sig att den var betydligt mer fragmentarisk Àn jag vÀntat mig..

"Det Àr viktigt att lÄten Àr bra!" - LÀrares motiveringar kring lÄtval för kursen instrument eller sÄng pÄ gymnasiet : "It's important that the song is good!" - Teachers justifications about the song selection for the course instruments or singing in high

Är det sjĂ€lvklart vilka lĂ„tar som skall behandlas under musiklektionerna? Är en bra lĂ„t alltid en bra lĂ„t nĂ€r det kommer till sjĂ€lva lĂ€randet? Denna uppsats fokuserar och tar upp just detta. Vad tycker och vĂ€rderar musiklĂ€rare som viktigt nĂ€r de vĂ€ljer lĂ„tar och repertoar för kursen Instrument eller sĂ„ng pĂ„ gymnasiet? Detta kopplas sedan samman med Lucy Greens teorier kring det informella och formella lĂ€randet, som till exempel handlar om elevers egna inflytande över musiken och deras egna inflytande över musiklektionernas repertoar.Denna uppsats Ă€r frĂ€mst grundad i kvalitativa metoder. De utvalda lĂ€rarnas tankar och idĂ©er Ă€r insamlat ifrĂ„n en internet - enkĂ€t dĂ€r frĂ„gorna var mer eller mindre öppna.

Motivation, lÀrande och skola

Sedan jag började min utbildning pÄ lÀrarutbildningen hösten 2005 har elevers lÀrande varit det som fÄngat mitt intresse. Jag har trÀffat mÄnga elever som inte har velat lÀra sig nÄgot och tyckt att skolan varit trÄkig. Jag ville undersöka vad det Àr som driver en person till att lÀra sig, sÄ att skolvardagen kan bli bÀttre för bÄde elever och lÀrare. Min studie bygger pÄ möten med tre elever med stort intresse för musik. Under vÄrterminen 2007 trÀffade jag dessa elever under ett projektarbete. Tre Är senare har jag Äter fÄtt möjligheten att trÀffa eleverna.

Bus, kaos och nyfikenhet: En undersökning i hur man komponerar musik för fler sinnen Àn hörseln

I uppsatsen undersöker kompositören hur hon kan jobba med multisensoriska element somingredienser i ett lÀngre musikaliskt stycke, skrivet för en mindre kammarensemble. I verkethar musikerna fÄtt instruktioner om hur de ska röra sig samt instruktioner om handlingar deska utföra. Verket framfördes under en konsert och har dokumenterats med videokamera.I resultatdelen tar författaren del av musikernas Äsikter kring projektet, diskuterar vad somfungerat bra och vad som fungerat mindre bra, samt reflekterar över projektet i sin helhet..


Raka rör och böjda munstycken: en undersökning av suzukiundervisning pÄ flöjt

Den hÀr uppsatsen handlar om tvÀrflöjtsundervisning inom suzukimetoden och om de barn som deltar i den. Det Àr en fallstudie som beskriver elevernas, förÀldrarnas och lÀrarnas uppfattning om suzukimetoden och min tolkning av undervisningen som jag har observerat. Jag har genomfört min undersökning pÄ en suzukiskola i Sverige dÀr jag har intervjuat 8 flöjtelever och den ena av deras förÀldrar samt deras tvÄ lÀrare. I resultatet beskriver jag förÀldrarnas situation utifrÄn yrke och musikintresse. I undersökningen framkommer att suzukimetoden upplevs som mycket positiv av dessa elever, förÀldrar och lÀrare.

Jordbruksmarkens kollektiva vÀrden : Kommunpolitikers vÀrdering av de öppna landskapen i VÀsterbottens lÀn

Syfte: Syftet med undersökningen Àr att se om, och i sÄ fall hur, elevernas antal steg samt upplevda anstrÀngningsnivÄ under lektioner i idrott och hÀlsa pÄverkas av vilket tempo bakgrundsmusiken har. Metod: Studien utfördes pÄ 83 gymnasieelever frÄn tvÄ olika skolor (varav 35 elevers resultat slutligen kunnat anvÀndas). Eleverna genomförde tvÄ till synes identiska lektioner vardera, dÀr huvudmomentet bestod av en stationsbana. Den ena lektionen genomfördes till musik med ett BPM[1] högre Àn 140, medan den andra hade under 120 BPM. TvÄ av klasserna började med musik i det lÀgre tempot och tvÄ med musik i det högre tempot.

Sellout.nu

Sellout Àr ett community dÀr medlemmarna har en presentationssida, en gÀstbok, ett bildgalleri och en dagbok. Det finns Àven ett forum, dÀr medlemmarna kan diskutera med varandra om allt mellan himmel och jord. Det som skiljer vÄrt community frÄn andra Àr att medlemmarna Àven kan lÀgga upp bilder och beskrivningar pÄ saker de vill sÀlja, tipsa om och söka efter musikevenemang, och de kan ocksÄ fÄ sina demolÄtar spelade i vÄr webbradio. DesignmÀssigt har vi försökt förmedla en kÀnsla som ska fÄ anvÀndarna att uppleva att sidan Àr levande..

FrÄn offentligt skivarkiv till kontrollerat privatliv : En anvÀndarstudie i hur mellanstadie- och gymnasieelever i Uppsala och Stockholm anvÀnder sig av musikrelaterade funktioner pÄ Facebook

Syftet med denna undersökning har legat i att undersöka hur ungdomar anvÀnder sig av musikrelaterade funktioner pÄ Facebook, och vilka motiv som ligger bakom detta anvÀndande. Vi har vidare specifikt valt att avgrÀnsa oss till elever i sena mellanstadiet och sena gymnasiet. Detta lÀgger grunden för vÄr frÄgestÀllning, som lyder; ?Hur och varför anvÀnder sig elever i mellanstadiet respektive gymnasiet sig av Facebook samt musikrelaterade funktioner pÄ Facebook?? och ?Vad har anvÀndningssÀttet för relation till det konstanta flödet av information pÄ Facebook??Undersökningen cirkulerar frÀmst kring tre utvalda teorier som alla behandlar aspekter av de frÄgor vi valt att besvara. Dessa kan kort sammanfattas i en teori som behandlar motiv till anvÀndandet av sociala medier, en teori kring motiven till musiklyssnande samt en teori som rör det eventuella brus som kan uppstÄ i Facebookflödet.

I grÀnslandet mellan not och ton : - notbilden i nykomponerad musik

This thesis is about the interaction between composition, notation and interpretation and what occurs between the fields with an extended notation.The purpose of my thesis is to examine the possibilities tothoroughly describe and map the sounding samples through composition prototypes.The thesis has a qualitative approach, and the empirical material consists of different documents about notation and from interviews with musicians and students about the instruments used in the thesis.It also consists of 17 compositions recorded at Örebro University School of Music as an appendix.The analysis shows that the context in which the symbols are found, play an important role in performing them. It also shows that the performers are rooted in a traditional way of performing..

Klart ungen gillar musik - En studie om förÀldrars syn pÄ sitt barns musikaliska utveckling

Barns musikaliska intresse och utveckling kan bero pÄ förÀldrarnas pÄverkan genom uppvÀxten. I den hÀr rapporten presenteras resultatet av kvalitativa intervjuer med sex mammor med barn i en Älder under tvÄ Är. Tre av mammorna Àgnar sig Ät musik i sin profession, medan de andra tre har ett mer allmÀnt musikintresse. Oberoende av förÀldrarnas bakgrund visar det sig att de anser musikalisk stimulering vara nÄgonting viktig och nyttig för deras barns utveckling. Till exempel har alla i intervjugruppen deltagit i nÄgon form av musikalisk aktivitet Àmnad för barn.

Hur stimulerar pedagogerna flersprÄkiga barn i förskolan? How does the pedagogue stimulate bilingualism in school?

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att fÄ kunskap om hur pedagogerna inom förskolan arbetar med sprÄkutveckling. Vi har inriktat oss pÄ barn med utlÀnsk bakgrund i förskolan. Informanterna svarade att de bland annat anvÀnder sagolÀsning, teckenstöd, konkret material i sitt arbete med flersprÄkiga barn. PÄ vÄra frÄgor vad gÀller deras arbetssÀtt. Det visade sig att pedagogerna stimulerar barnen i deras sprÄkutveckling genom att anvÀnda olika arbetsmetoder som t.ex.

Sökandet efter avvikelsens kÀlla : om rörelsens betydelse för övning och instudering av afroamerikansk musik och jazzimprovisation vid trumset

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur vÀl informerade och förberedda svenska gymnasieelever blir nÀr det gÀller internationella studier, jobb eller praktik. Resultatet visar att 85 procent av de elever som svarat pÄ enkÀten inte anser att de fÄr tillrÀcklig information nÀr det gÀller utlandsstudier, jobb eller praktik. Detta kan sÀttas i perspektiv till att 79 procent av eleverna sjÀlva Àr intresserade av internationell erfarenhet. AlltsÄ finns det ett behov av information som inte Àr tillfredsstÀllt..

Opera i Stockholm, Frihamnen

Projektets ide Àr frÀmst att göra byggnaden till en spektakulÀr och funktionell upplevelse förbesökarna. Varför Àr detta förslag den bÀstaför den hÀr platsen? För att den Àr intressant och blir som ett mÀrke och symbol för Stockholm som Sydneyoperan Àr för Australien. Dessutom kopplar den till omgivningen med sitt reflekterande fasad och den skapar en ny och spÀnnande inre miljö för besökarna. NÀr man har ett sÄ stort program som detta projekt har bör man ta chansen att skapa att skapa monumentala rum och intressevÀckande former.

SprÄk enar mÀnniskor, musik enar sjÀlar : Förskolepedagogers syn pÄ det musiska lÀrandet i förskolan

Den hÀr uppsatsen innehÄller en undersökning av skillnader mellan tidningarna Bulletinen och Allt om Mat som Àr inriktad pÄ hur texter ur tidningarna ger upphov till ideologiska effekter och skapar modellÀsare. Den analysmetod som tillÀmpas Àr en ideologikritisk analys. Efter genomförd analys kan undersökningen konstatera att de bÄda tidningarna ger upphov till ideologier som i relation till konsumtionskulturen skiljer dem Ät. Samtidigt framtrÀder ett flertal likheter mellan de bÄda texternas sprÄkliga verkan som kan kopplas till intertextualitet och gemensamma diskurser..

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->