Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 24 av 124

Fra pubbe til sommerfugl - En undersĂžgelse af en musikers paradoksale forhold til den indadvendte skaberindentitet og den ekspressive performerrolle

At vaere bÄde sangskriver/komponist og udövende musiker med sin egen musik i fokus kraever en del reflektion. Disse roller er af meget forskellige karakter og kan kraeve bÄde en evne til at lytte indad til at kunne hÄndtere den sÄrbarhed, det medförer at stÄ frem og spille sin personlige musik for andre. Det kan vaere en udfordring ate finde den fine balance, hvor de personlige "historier" fortaelles med en stor grad af autencitet, samtidig med, at de skal vaere vedkommende for andre end én selv..

Rytmen i skolan : En historisk analys av rytmbegreppets plats i musikÀmnets kursplaner

I vÄrt vÀsterlÀndska samhÀlle dÀr musik Àr en stor del av mÄngas vardagliga liv, glöms ibland musikens grundlÀggande byggstenar bort. Rytmen Àr en av dessa byggstenar. Uppsatsens innehÄll behandlar rytm som begrepp, lÀroplanshistorik samt en kvalitativ textanalys av svenska skolans kursplaner i musik mellan 1962-2011. Fokus befinner sig pÄ anvÀndningen av rytmbegreppet och rytmik i grundskolans senare Är, Ärskurs sju, Ätta och nio. Avslutningsvis diskuteras rytmikens historia och utveckling för framtiden, skillnaden mellan teori och ?verklighet?, samt hur lÀrare kan tolka och förhÄlla sig till kursplaner.

AnvÀndning av musik som redskap för sprÄkutveckling

Syftet med studien Àr att undersöka hur nÄgra pedagoger pÄ lÄgstadiet arbetar med musik i sprÄkutvecklande syfte samt varför de gör detta. Jag undersökte hur pedagogerna arbetar nÀr de brukar musik i sprÄkutvecklande syfte samt varför de arbetar pÄ detta sÀtt. Som metod anvÀnde jag mig av en kvalitativ studie i form av observationer av tvÄ pedagogers undervisning samt halvstrukturerade intervjuer med samma pedagoger. Jag gjorde 10 stycken observationer av pedagogernas undervisning och en intervju med vardera informant. Resultatet visar att pedagogerna till största del anvÀnder liknande sÀtt att arbeta pÄ utifrÄn kategorier jag konstruerat, men att dessa sÀtt kan skilja sig nÄgot Ät.

Musik i omvÄrdnaden av personer med demenssjukdom : en litteraturöversikt

Bakgrund: År 2050 berĂ€knas det finnas 100 miljoner personer med demenssjukdom i vĂ€rlden. Att skapa stunder av gemenskap, försöka bevara patientens identitet och göra omvĂ„rdnaden personlig Ă€r avgörande för en god vĂ„rd. Patienter med demenssjukdom har ofta kvar sin förmĂ„ga att sjunga och kĂ€nna igen musik Ă€ven i ett sent stadium av sjukdomen.Syfte: Syftet med examensarbetet var att beskriva vilken inverkan musik kan ha i omvĂ„rdnaden av personer med demenssjukdom.Metod: En litteraturöversikt baserad pĂ„ nio vetenskapliga artiklar genomfördes; sex av studierna var kvantitativa och tre kvalitativa. Nyckelfynd identifierades och sammanstĂ€lldes för varje artikel. Likheter och skillnader jĂ€mfördes och övergripande kategorier skapades som efter ytterligare analys kondenserades till teman och underteman.Resultat: Resultatet visar att olika musikinterventioner ökar vĂ€lbefinnandet hos personer med demenssjukdom genom minskad Ă„ngest, minskad agitation, förbĂ€ttrad sinnestĂ€mning samt uttryck av glĂ€dje och lekfullhet.

?Var Àr haren?!? - musik som pedagogiskt redskap i en förskola dÀr majoriteten av barnen har annat modersmÄl Àn svenska

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan anvÀnder musikaliska uttrycksmedel i arbetet med barn som har annat modersmÄl Àn svenska, samt hur barn spontant anvÀnder sig musiska uttrycksmedel i lek. De teoretiska utgÄngspunkterna grundar sig i Vygotskijs sociokulturella lÀrandeperspektiv, Björkvolds syn pÄ den musiska mÀnniskan samt Uddéns teorier om musisk kommunikation och musisk pedagogik. Pedagoger pÄ en invandrartÀt förskola intervjuades, och dÀr genomfördes Àven observationer av verksamheten. I studiens resultat visas hur barn anvÀnder musisk lek i sin vardag genom till exempel rim, spontan sÄng och dans. Undersökningen visar Àven hur pedagogerna anvÀnder sig av musik i syfte att utveckla barnens sprÄk till viss del, men ocksÄ att pedagogerna inte alltid Àr medvetna om hur stor betydelse musik kan ha för barns sprÄkinlÀrning exempelvis i den spontana musiska leken..

SAME GROUND : musik frÄn min sanna grund

Mitt arbete handlar om redan frÄn de att jag startade mitt eget band Ridge fram tills dess att vi slÀppte vÄr debutskiva Same Ground. Om att vÄga göra musik frÄn sitt hjÀrta,att tveka,kÀmpa,repa,spela in och att slÀppa skiva pÄ eget bolag. Det handlar ocksÄ om min uppvÀxt och hur det pÄverkat mig. Jag skriver reflekterande om processen..

Musik : En omvÄrdnadsÄtgÀrd vid demens

Demens Àr en sjukdom som ökar i samhÀllet till följd av att den Àldre populationen ökar. Sjukdomen innebÀr ofta en försÀmrad livskvalitet för den drabbade samtidigt som det leder till samhÀllsekonomiska konsekvenser.  Vanligt förekommande beteendeförÀndringar Àr exempelvis oro, aggressivitet samt depression. LÀkemedel Àr en vanlig förekommande ÄtgÀrd vid beteendeförÀndringar, men innebÀr ofta negativa konsekvenser sÄsom oönskade bieffekter samt onödiga kostnader. Musik Àr dÀrför ett alternativt sÀtt till lÀkemedel för att lindra beteendeförÀndringar, dÄ musiken skapar en lugn atmosfÀr och en meningsfull tillvaro. Syftet med litteraturstudien var dÀrför att beskriva musikens pÄverkan pÄ personer med demenssjukdom.Resultatet visade en lindring av oro, fysisk- och verbal aggressivitet samt depression efter det att personer med demens lyssnade pÄ musik.

Musik och kommunikation - en kursutvÀrdering

ABSTRACT Bjelkenbrant, Pernilla, 2007: Musik och kommunikation ? en kursutvÀrdering (Music and communication ? a course evaluation) The purpose of this study is to do a quality assurance of the course ?Music and communication? (MUPR1205) as it was implemented in a class of music students at the program of Arts and Culture at Törnströmska upper secondary school in Karlskrona during 2006/2007. The overall question is to what extent the shaping of the course involves the attainment of the values and goals formulated in the national school documents. The study includes an interpretation of course goals related to overall goals, and a suggestion of how theories of the relationship music ? society can be applied to those goals to make a successful course structure.

Kan döva lyssna pÄ musik? :  Musik och rytmik för döva barn i förskolan

Denna uppsats kommer att handla om hur man kan utveckla turism pÄ landsbygden, uppsatsen ska ge lÀsaren en inblick i vilka utmaningar man kan stöta pÄ nÀr man utvecklar turism pÄ landsbygden.Jag har valt att fokusera pÄ en destination/attraktion, Harplinge VÀderkvarn som ligger ca 16 km frÄn Halmstad.LÀsaren kommer att fÄ ta del av olika teorier som jag tagit fram med hjÀlp av den tidigare forskning som jag hittat. I dagslÀget Àr den tidigare forskning om vÀderkvarnar som turistattraktioner i Sverige nÀstan obefintligt och det kommer dÀrför att bli intressant att undersöka detta..

MusikÀmnets undervisningsförutsÀttningar : - en komparativ studie om ramfaktorers och artefakters pÄverkan pÄ musikundervisningen

Bakgrunden till denna studie grundar sig frÀmst i ett stort intresse för musikÀmnet men Àven att vi, under vÄr grundskoletid fick uppleva olika bra samt vÀrdefull musikundervisning. Denna studie syftade till att fÄ inblick i hur lÀrare upplever ramfaktorer och artefakters pÄverkan pÄ undervisningen i musik. Genom Ätta stycken semistrukturerade kvalitativa intervjuer har vi kunnat besvara vÄra frÄgestÀllningar: Vilka ramfaktorer anser lÀrarna pÄverkar undervisningen i musik? Hur uppfattar lÀrare ramfaktorer som möjligheter och begrÀnsningar i undervisningen? Vilka artefakter anser lÀrarna pÄverkar undervisningen och pÄ vilket sÀtt? Finns det likheter och/eller skillnader mellan de tvÄ delstudierna? Vi har genom studiens gÄng fÄtt inblick i hur lÀrare resonerar kring de pÄverkande faktorerna samt vilka möjligheter och begrÀnsningar de kan ge undervisningen i musik. Vi fann att ramfaktorerna lokal samt gruppstorlek Àr sÄdana faktorer vilka pÄverkar undervisningen mest och negativt om lokalen inte Àr ÀndamÄlsenligt samt ifall elevantalet Àr för mÄnga i förhÄllande till lokalen.

VAD ÄR KUNSKAP I MUSIK? : - En intervjuundersökning av tvĂ„ musiklĂ€rares uppfattning om kunskap i musik

Syftet med denna magisteruppsats Ă€r att undersöka tvĂ„ musiklĂ€rares uppfattning om kunskap i musik. Uppsatsen baseras pĂ„ en diskursanalys dĂ€r jag i intervjuer med tvĂ„ musiklĂ€rare stĂ€llt frĂ„gor som berör deras kunskapssyn. Utsagorna vittnar om tvĂ„ ganska skilda beskrivningar dĂ€r det musikaliska uttrycket betonas i den ena medan vikten av att eleverna har de verktyg som krĂ€vs för och musicera i grupp den andra. Även om utsagorna skiljer sig Ă„t verkar instrumentalspelet och sĂ„ngen spela en viktig roll. I ena fallet som en form av kanal för det musikaliska uttrycket medan det i det andra fallet fungerar som en typ av fĂ€rdighetsmĂ€ssig nyckel till den gruppgemenskap som musicerandet innebĂ€r.

Estetik och biologi : Hur fungerar integreringen i grunskolans tidigare Ă„r

SammanfattningJag har i min studie undersökt om lÀrarna i grundskolans tidigare Är anvÀnder sig av integrering av de estetiska Àmnena bild och musik i sin naturorienterade undervisning och i sin biologiundervisning. AvgrÀnsningen till bild och musik bottnade i att dessa Àmnen inte kÀndes sÄ komplicerade i integreringen. Litteraturstudier inom det valda ÀmnesomrÄdet bidrog till en fördjupad kunskap om estetik i kombination med skolvÀrlden. Jag har intervjuat sex stycken klasslÀrare som arbetar pÄ lÄg och mellanstadiet. DÀr framkom att pedagogernas kompetens och personliga Äsikter om bild och musik pÄverkade om lÀraren valde att integrera dessa eller inte.

Musikens anvÀndbarhet inom arbetsterapi

Syftet med denna forskningsöversikt var att undersöka hur musik anvÀnds enligt arbetsterapeutisk litteratur samt att kritiskt analysera dessa anvÀndningar utifrÄn Fishers indelning av arbetsterapeutiska interventioner. Litteratursökning utfördes pÄ databaserna Cinahl och Psykinfo och begrÀnsades till Ären 1985-2001. I studien inkluderades 17 artiklar som analyserades utifrÄn metoden kvalitativ innehÄlls- analys inspirerad av Downe-Wamboldt. Vidare analyserades innehÄllet i de kategorier som framkommit utifrÄn Fishers indelning av arbetsterapeutiska interventioner som ingÄr i hennes modell OTIPM. Dessa interventioner delas in i: trÀning, konstlad aktivitet, terapeutiska aktivitet, adaptiv och kompensatorisk aktivitet.

En droppe av musik : under 1920-talet i Svenska kyrkan

Denna uppsats analyserar de psalmer som anvÀndes i Svenska kyrkan under 1920-talet. UtgÄngspunkten tas i 1921 Ärs psalmbokstillÀgg. Psalmtexterna analyseras utifrÄn den sammhÀlleliga kontexten. Framförallt 4 kategorier diskuteras: gemenskap, protest, mÄl och mening och till sist frihet.Musik har haft betydelse för mÀnniskor pÄ mÄnga olika sÀtt och har det fortfarande. En viktig uppgift har kompositörerna till musiken och författarena till texterna.

Musik i Förskolan, Musiksamlingar pÄ tre förskolor i SkÄne och lÀrarnas uppfattning om musik i förskolan

Syftet med undersökningen Àr att skapa större kunskap om hur musiksamlingar kan se ut pÄ förskolor i SkÄne samt vilken uppfattning det finns om musik hos förskollÀrarna. Med syftet som bakgrund söks det svar pÄ följande problempreciseringar:? Hur ser musiksamlingarna ut pÄ förskolorna?? Vilken uppfattning har lÀrare om musiken i förskolan och vilka mÄl har de?Datainsamlingen skedde genom intervjuer med tre förskollÀrare och en barnskötare samt observationer av lÀrarnas barngrupper i Äldern 3-6 Är.Resultatet visar pÄ tre olika typer av musiksamlingar: a/ fokus pÄ sÄng, b/ fokus pÄ rörelse och c/ musiksamling med varierat innehÄll. Resultatet visar ocksÄ att förskollÀrarna och barnskötaren betonar musikens instrumentala vÀrden,(utomkonstnÀrliga vinster) som exempelvis personlig utveckling, sprÄkstimulering, motorisk utveckling framför intrisikala vÀrden, (musikens egenvÀrden) som exempelvis att ha kunskap om konstartens historia samt förstÄelse för dess stilar och tekniker..

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->