Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 23 av 124

I takt med tiden : om musik, rörelse & dans i Àmnet idrott och hÀlsa

Syftet med studien Àr att undersöka hur grundskollÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa ser pÄ och arbetar med kunskapsomrÄdet musik, rörelse & dans ? vilket innehÄll, omfattning och vilka undervisningsformer som existerar ? samt hur de upplever elevernas syn pÄ omrÄdet. Vi har valt att belysa förÀndringar inom kunskapsomrÄdet genom att ta del av olika brytpunkter, bÄde nÀr det gÀller skolreformer och samhÀllsutveckling. Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer och utgörs av en longitudinell empirisk undersökning. Datainsamlingen som ligger till grund för resultaten har involverat 65 lÀrare och gjorts under en dryg 10-Ärs period, med insamling 2003, 2008 och 2014. Empirin har analyserats utifrÄn tvÄ utvalda teorier i form av lÀroplansteoretiskt perspektiv och ramfaktorteori.  Resultatet visar att kunskapsomrÄdet musik, rörelse & dans Àr svÄrt att tydligt definiera och att det finns ett brett samt varierande innehÄll.

DET GÖR ONT - DET GÖR ONT. MUSIKENS BETYDELSE FÖR ATT LINDRA KRONISK SMÄRTA. EN LITTERATURSTUDIE.

BÄde kronisk smÀrta och musik har existerat frÄn begynnelsen och de utövar stort inflytande pÄ mÀnniskan multidimensionellt. Musiken har genom tiderna anvÀnts för att pÄverka stÀmning och humör. Syftet med denna studie var dÀrför att undersöka om musik har lindrande effekt pÄ kronisk smÀrta. Metoden var en litteraturstudie dÀr tolv vetenskapliga artiklar lÄg till grund för resultatet. Teoretisk referensram var Rosmarie Parses omvÄrdnadsteori, som beskriver mÀnniskans symbios med miljön.

Webbsida och demo-EP

Syftet med detta kandidatarbete var att sÀtta samman ett promopaket bestÄende av en webbsida och en demo-EP med passande grafisk design. EP:n har tre spÄr elektroakustisk instrumentalmusik av skiftande karaktÀr, samt ett stilrent men ÀndÄ suggestivt omslag. Webbsidan Àr till för att presentera mig sjÀlv och mitt arbete (inte bara musik), och Àr byggd med hjÀlp av HTML, PHP, CSS och MySQL..

Jazzrecensenternas fÀlt : Musiksmak som distinktion

Finns det bĂ€ttre eller sĂ€mre musik? Om det Ă€r sĂ„, vem bestĂ€mmer det? I detta projekt kommer jag att undersöka om musikkritiker som skriver musikrecensioner kan sĂ€gas ingĂ„ ett sammanhang dĂ€r det förekommer ett maktspel. Är det sĂ„ att de som skriver om musik kan sĂ€gas ingĂ„ i ett ?spel? som alla inom detta specifika omrĂ„de kan sĂ€gas ingĂ„ i? Detta spel skulle i sĂ„ fall utgöras om en strid om maktpositioner inom musikkritikens omrĂ„de. Dessa maktpositioner kan uppnĂ„s genom att inneha rĂ€tt kunskaper, kunskaper som av andra musikkritiker uppfattas som vĂ€rdefulla för att kunna fĂ„ anseende inom detta omrĂ„de.

Att handla professionellt. AnvÀnds musik medvetet som pedagogiskt verktyg i förskolan? : Observation och intervju av fyra pedagoger

AbstraktSyftet med mitt arbete var att undersöka hur medvetna pedagoger i förskolans verksamhet arbetar. Vet de alltid varför de gör det de gör, och speciellt hur medvetna Àr dem nÀr de anvÀnder sig av musik som pedagogiskt verktyg.För att komma fram till resultatet bestÀmde jag mig för att följa fyra pedagoger en hel arbetsdag och gjorde videoobservationer. Dessutom genomförde jag kvalitativa djupintervjuer för att knyta ihop pedagogernas handlande och intervjusvar. Vid intervjuarna fick pedagogerna se filmsekvenser och fick dÀrefter frÄgan, varför de gjorde som de gjorde.I mitt arbete jÀmförde jag mina resultat frÄn undersökningen med vad det sÀgs i litteraturen.Det framkom i det slutgiltiga resultatet att pedagogerna Àr medvetna om sitt handlande och bemöter barnen pÄ ett professionellt sÀtt..

Att improvisera kontrapunkt i renÀssansstil

Detta arbete grundar sig pa? tanken om att kontrapunktsstudier i rena?ssansstil skulle kunna levandego?ras genom historiskt grundade improvisationso?vningar. Ett studium av musikhistorisk litteratur tillsammans med analyser och praktisk o?vning har resulterat i ett pedagogiskt och konstna?rligt material, som kan anva?ndas fo?r att o?versiktligt visa de historiska fo?rha?llandena kring improviserad musik, men som ocksa? kan fungera som ett verktyg fo?r instudering och konstna?rligt framfo?rande. .

ArbetstrÀning och ÄterhÀmtning i lantlig miljö : En kvalitativ studie

            Syftet med denna uppsats bestod dels i att undersöka hur musik och dess tempo pÄverkar kunders emotioner, beteende och upplevelse i butik, men syftade Àven till att undersöka i vilken omfattning pleasure, arousal och dominance predicerar tillfredsstÀllelse, nÀrmande- undvikande sökbeteende, generell nÀrmande- undvikande beteende samt upplevelse av servicescape. Undersökningen genomfördes som ett fÀltexperiment i butiksmiljö (N= 431), utifrÄn en oberoende mellan-individ-design. Musik anvÀndes som oberoende variabel (högt tempo, lÄgt tempo och frÄnvaro av musik). De beroende variablerna var pleasure, arousal och dominance, tillfredsstÀllelse samt nÀrmande- undvikande beteende vari Àven köp och spenderad tid i butik inkluderades. Datainsamlingsmetod utgjordes av en enkÀt.

?Hur ska jag anvÀnda mig som instrument för att nÄ fram till dig? : En kvalitativ studie om musiken och pedagogens betydelse som ett pedagogiskt redskap i specialförskolan

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

Musikens effekt pÄ motivation : Hur motionÀrer upplever musiken vid styrketrÀning och vad som i musiken Àr motiverande

Denna uppsats handlar om hur motionÀrer upplever musiken under styrketrÀningspass vid grupptrÀning och vad i musiken som Àr motiverande. För att samla in material till uppsatsen har jag anvÀnt mig av observation, enkÀt och analys av musik vid ett och samma styrketrÀningspass pÄ Olympen TrÀningscenter. Empirin har utvÀrderats och tolkats utifrÄn den motivationsteorin som utarbetats av forskarna Edward L. Deci och Richard M. Ryan frÄn University of Rochester i New York, som kallas för Self-Determination Theory eller SDT.

Idrottsutövares musikanvÀndande: Hur, var och varför lyssnar idrottsutövare pÄ musik?

Syftet med studien var att undersöka idrottsutövares musikanvÀndande. Studien genomfördes i form av en enkÀtundersökning med kvalitativa och kvantitativa frÄgor dÀr 252 idrottsutövare som utövar individuell idrott som till exempel friidrott och orientering deltog. EnkÀten berörde frÄgor om idrottsutövarnas musikanvÀndande i vardagliga och idrottsliga situationer, kÀnsloupplevelser i samband med musiklyssnande samt motiv till musikanvÀndning i idrottsutövandet. Resultatet visade att deltagarna medvetet anvÀnder musik för att pÄverka olika kÀnslotillstÄnd i sitt idrottsutövande. FrÀmst anvÀnder deltagarna musik i sin tÀvlingsförberedelse.

Musik inom NVT : Ett pedagogiskt verktyg för lÀrande inom naturvetenskap och teknik

Syftet med denna studie var att kartlÀgga anvÀndningen av musik som ett verktygför lÀrande inom naturvetenskap och teknik (NVT). I syftet ingick Àven attkartlÀgga pÄ vilket sÀtt lÀrare anvÀnder detta verktyg i sin undervisning och ommusikintresset skiljer sig mellan könen. Metoden baseras pÄ en kvantitativ ansatsmed pappersenkÀter till elever i Ärskurs 4-6 och en webbenkÀt till NOlÀrareverksamma mellan Ärskurs 1-6. Den kvalitativa metoden anvÀndes för attnÀrmare fÄ veta hur lÀrare anvÀnder musik inom NVT. Resultaten visar att majoritetenav samplets lÀrare anser musikande förekomma till en viss grad i undervisningen.Majoriteten av samplets elever menar dock motsatsen.

Att arbeta med musik i förskolan utifrÄn en kvalitetsaspekt

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur man arbetar med musik pÄ olika förskolor utifrÄn en kvalitetsaspekt, dÀr förskollÀrarna sjÀlva uttrycker vad som Àr ett meningsfullt musikarbete med de Àldre barnen i förskolan (3-6 Är). Studien genomfördes under vÄrterminen 2015 med hjÀlp av litteraturstudier och semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Sex förskollÀrare vid sex olika förskolor deltog. Resultatet visade att samtliga arbetade kontinuerligt med musik. Det pedagogerna ansÄg uppvisa allra mest kvalitet i musikverksamheten i förskolan var glÀdjen den ger, gemenskapen den skapar, hur den kan anvÀndas för att utveckla barns sprÄk, samt att ett spontant musicerande Àr vÀrdefullt i sig.

Musiken i Inception : En analys av komposition och ljudbild

I detta arbete har jag försökt att kartlÀgga soundet till musiken till filmen ?Inception?, frÄn 2010, frÄn tvÄ olika vinklar. Fokusen ligger dels pÄ den musikaliska kompositionen, alltsÄ det musikteoretiska, dels pÄ ljudbilden, alltsÄ det klingande. MÄlet har ocksÄ delvis varit att ta reda pÄ om nÄgon av de tvÄ vinklarna har större betydelse Àn den andra för soundet. Jag har gjort en djupgÄende analys och tagit reda pÄ vad som gör ?Inception-musiken? till vad den Àr och skapat egen musik frÄn de tvÄ infallsvinklarna, bÄde kombinerade och var för sig.

Ny liturgisk bruksmusik

At vaere bÄde sangskriver/komponist og udövende musiker med sin egen musik i fokus kraever en del reflektion. Disse roller er af meget forskellige karakter og kan kraeve bÄde en evne til at lytte indad til at kunne hÄndtere den sÄrbarhed, det medförer at stÄ frem og spille sin personlige musik for andre. Det kan vaere en udfordring ate finde den fine balance, hvor de personlige "historier" fortaelles med en stor grad af autencitet, samtidig med, at de skal vaere vedkommende for andre end én selv..

Att anvÀnda digitala hjÀlpmedel i de estetiska skolÀmnena textilslöjd och musik.

Uppsatsarbetets syfte Àr att ur ett elevperspektiv öka kunskapen om vad anvÀndande av digitala hjÀlpmedel som didaktiska redskap kan innebÀra för elevernas lÀrande i textilslöjd och musik. FrÄgor om hur lÀrare och elever tÀnker om och upplever anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel i undervisningen i textilslöjd och musik samt vilka för- respektive nackdelarna kan vara med att anvÀnda dem stÀlls i studien. Bakgrunden till studien Àr erfarenheter av elevgrupper med en stor andel elever med sÀrskilda behov som koncentrationssvÄrigheter och lÄg motivation till skolarbete. För att uppnÄ syftet har lÀrare och elever som anvÀnder digitala hjÀlpmedel i de estetiska skolÀmnena observerats och intervjuats. Empirin har sedan analyserats med hjÀlp av tvÄ teorier om lÀrande, multimodalt lÀrande och olika lÀrstilar. Att digitala hjÀlpmedel kan ge undervisningen en ytterligare dimension, motivera eleverna och ger dem fler sÀtt att bÄde ta till sig och uttrycka kunskap pÄ kan ses som de viktigaste resultaten av studien.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->