
Sökresultat:
393 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 19 av 27
Barns rÀtt att delta : om barnperspektiv och barns perspektiv i LVU-Àrenden
Den aktuella studien har som syfte att visa pÄ hur barn synliggörs samt i vilken grad de ges möjlighet till delaktighet i LVU-förhandlingar i FörvaltningsrÀtten i Stockholm. Detta genom en kvalitativ textanalys baserad pÄ samtliga ansökningar frÄn socialnÀmnd som tagits upp till muntlig förhandling, gÀllande barn mellan 0-18 Är under januari mÄnad 2014. Jag har Àven anvÀnt mig av juridisk metod dÄ jag studerat de olika lagrum som berörs och hur dessa tolkas och Àven hur dessa pÄverkar det enskilda barnet.Resultatet visar att barnets instÀllning utifrÄn eget eller ombudets perspektiv synliggörs i samtliga utom tvÄ av de studerade domarna, dvs. drygt 90% har dokumenterat ett barnperspektiv och eller barnets perspektiv. Dock saknar ca 30% av det studerade materialet formuleringar direkt ur barnets perspektiv.
Installationsanvisning och produktblad för fiberoptisk trappstegsbelysning
Denna rapport Àr ett resultat av examensarbetet pÄ 10 poÀng som avslutar högskoleingenjörsutbildningen Industriell design (120p) vid LuleÄ tekniska univeristet (LTU). Projektet har bedrivits pÄ uppdrag av Saas Instruments Oy som utvecklar, tillverkar och sÀljer fiberoptiska belysningssystem. Projektuppgiften var att utveckla och anpassa en redan befintlig belysningsarmatur i SAAS sortiment. Armaturen som har benÀmningen STEP har för avseende att sitta monterad i trappor. Hur och var detta skulle vara möjligt var dock oklart för SAAS.
Studiehandledning pÄ modersmÄlet, en rÀttighet för eleven - men följs lagen?
Aktuell forskning framhĂ€ver modersmĂ„lets stora betydelse för att man ska kunna ta till sig kunÂskap pĂ„ ett andrasprĂ„k, att kunna utvecklas och uppnĂ„ framgĂ„ng med studierna. I grundÂskoleförordningen finns att lĂ€sa vilka rĂ€ttigheter som elever med annat modersmĂ„l Ă€n svenska har i grundskolan. Bland dessa rĂ€ttigheter finns undervisning i sitt modersÂmĂ„l samt studiehandledning pĂ„ sitt modersmĂ„l. Det övergripande syftet med denna undersökning var att ta reda pĂ„ hur skolorna följer det som sĂ€gs i grundskoleförordningen nĂ€r det gĂ€ller elevers rĂ€tt till modersmĂ„lsÂundervisningen och rĂ€tten att fĂ„ studiehandling pĂ„ sitt modersmĂ„l om man Ă€r i behov av det. För att nĂ„ vĂ„rt syfte och fĂ„ lite bredd har vi intervjuat 2 rektorer, 2 lĂ€rare samt 1 modersmĂ„lslĂ€rare i olika delar av Sverige. Vad som menas med studiehandledning för elever med annat modersmĂ„l Ă€r ett begrepp som tolkas pĂ„ olika sĂ€tt, eftersom det saknas tydliga riktlinjer hur denna skall genomÂföras. En ofta förekommande missuppfattning Ă€r att studiehandledning rör sig om ett fĂ€rdigÂutformat dokument samt muntlig handledning i ett begrĂ€nsat omfĂ„ng.
Konstverk inspirerar mer Àn tusen ord : En studie om anvÀndningsomrÄden för konstverk i svenskÀmnet
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka anvÀndningen av konstverk inom svenskÀmnet. Syftet Àr Àven att ta reda pÄ hur man kan anvÀnda konstverk i svenskundervisningen samt om man kan anvÀnda konst som redskap för att utveckla sprÄket. Nio lÀrare som undervisar i grundskolan respektive gymnasieskolan har besvarat en enkÀt som behandlar Àmnet konstverk i svenskundervisningen. LÀrarna undervisar i svenska och/eller svenska som andrasprÄk samt andra Àmnen. I uppsatsen redovisas Àven en lÀromedelsanalys.
Elevuppfattningar av bedömning i matematik : En undersökning i skolÄr 9
Syftet med denna studie Àr att synliggöra vilka uppfattningar elever i skolÄr 9 har av bedömning i matematikÀmnet.En förÀndring har skett i synen pÄ bedömning. Eleverna ska bli bedömda formativt under processens gÄng och inte bara summativt med fokus pÄ produkten. Summativa prov Àr vanligast vid bedömning i matematik och dÀrför var det intressant att undersöka hur eleverna ser pÄ bedömning i Àmnet. Undersökningen genomfördes i tvÄ skolor, dÀr sju elever intervjuades och 99 elever deltog i en enkÀtundersökning. Huvudundersökningen var intervjuerna med fokus pÄ deras uppfattningar och studien har dÀrför genomförts med en fenomenografiskt inspirerad ansats.
Varför ska jag lÀra mig lÀsa och skriva? : -en motivationsstudie bland bunonger i Kambodja
Denna uppsats bygger pÄ ett fallstudium som genomfördes hösten 2006 i Mondulkiri,Kambodja. Fallstudien Àr av kvalitativ art och fungerar som metodologiska ramen föruppsatsen dÀr litteraturstudier och intervjuer ingÄr som instrument. Syftet med studien var attbelysa vad som motiverar vuxna bunonger till lÀrande samt att belysa hur de beskriver vadkunskap Àr för dem i deras kontext och hur de vÀrderar den pÄgÄendealfabetiseringsprocessen. För att uppnÄ studiens syfte genomfördes 15 intervjuer med vuxnabunonger bosatta i Mondulkiri samt litteraturstudier kring motivation, kunskapssyn ochalfabetisering. Intervjuerna genomfördes utifrÄn en kvalitativ metod.
"Det rÀcker inte med lÀsförstÄelseböcker och tyst lÀsning" : En studie om lÀrares erfarenheter och uppfattningar gÀllande lÀsförstÄelsesvÄrigheter
Syftet med detta examensarbete har varit att utifrÄn ett lÀrarperspektiv, belysa möjligheter och problem i lÀsförstÄelseundervisningen och att bidra till en fördjupad kunskap om elever i behov av sÀrskilt stöd i sin lÀsutveckling. Det empiriska materialet bestÄr av en enkÀt som har vesvarats av 64 lÀrare som undervisar i svenska i Är 1-6. Studien Àr kvalitativ och inspirerad av enomenografin.Resultaten visar att lÀrarna i studien har erfarenhet av flera olika typer av lÀssvÄrigheter. LÀsförstÄelsesvÄrigheter upptÀcks pÄ flera olika sÀtt: lÀsförstÄelse, avkodning, muntlig fömÄga, svÄrigheter med andra uppgifter, arbetsminne, ordförrÄd, strategier för att inte lÀsa samt kÀnslomÀssiga reaktioner. Flera av informanterna har mött elever i Är 3-4 som kan avkoda bra men ÀndÄ inte förstÄr innehÄller i en text.
ErfarenhetsÄterföring för mark- och anlÀggningsarbeten inom Skanska BoKlok
En fungerade erfarenhetsÄterföring leder till effektivare och lönsammare processer. Det Àr isynnerhet viktigt för Skanska och Ikeas industrialiserade bostadskoncept BoKlok, dÀr sammatyp av arbeten stÀndigt upprepar sig. Skanska har ett verktyg för erfarenhetsÄterföring somde kallar NormallÀgen och beskriver olika arbetsmoment i text och video. Arbetet pÄgÄrmed att utvidga innehÄllet för NormallÀgen och i dagslÀget finns inga för markarbeten inomBoKlok.Syftet Àr att undersöka hur erfarenhetsÄterföringen fungerar idag och vad som fungerarmindre bra i projekten. Finns det erfarenheter som kan anvÀndas som underlag till framtidaNormallÀgen.Arbetet bygger pÄ intervjuer, litteraturstudier och information frÄn Skanska och BoKloksintranÀt.Resultaten visar att den erfarenhetsÄterföring som sker idag oftast Àr muntlig mellanarbetsledningen pÄ olika projekt och dÀr kunskapen Àr personrelaterad.
Hur gör lÀrare i praktiken som fÄr sina elever att tala engelska? : En fallstudie i hur en lÀrare fÄr sina elever att anvÀnda engelska som arbetssprÄk
SammanfattningHur gör lÀrare i praktiken som fÄr sina elever att anvÀnda engelska som arbetssprÄk? Hur uppfattar elever detta? Vilken roll spelar lÀraren? Dessa frÄgor ville jag försöka fÄ svar pÄ.Mitt syfte var att försöka förstÄ hur lÀrare skapar en lÀrandesituation dÀr eleverna anvÀnder engelska som arbetssprÄk. DÀrför sökte jag upp en lÀrare som jag hade hört lyckades med detta. Jag samlade in data genom att intervjua, observera, anteckna, videofilma och spela in pÄ band. LÀraren i studien engagerade sig mycket i eleverna och ingav respekt.
Dagkirurgiska patienters erfarenheter av information om egenvÄrd : En litteraturöversikt
Bakgrund: Dagkirurgiska operationer har ökat de senaste tjugo Ären. Fler och sjukare patienter blir opererade dagkirurgiskt och förvÀntas sköta och ta ansvar för sin egenvÄrd i hemmet. Det stÀller krav pÄ sjukvÄrden att patienten fÄr undervisning och information i tillrÀckligt utstrÀckning för att klara detta. Syfte: Att beskriva dagkirurgiska patienters erfarenheter av postoperativ information om egenvÄrd. Metod: En kvalitativ litteraturöversikt baserad pÄ 11 vetenskapliga originalartiklar.
LĂ€rarens undervisningsansvar i den muntliga kommunikationen
Sammanfattning
UtgÄngspunkten i den hÀr studien har varit lÀrarens muntliga kommunikation och hur den kommer till uttryck i den konkreta undervisningssituationen med fokus pÄ skolÀmnet idrott och hÀlsa. Pedagogisk forskning om lÀrande och Àmnesdidaktisk forskning brister ofta i att hÀnsyn ej tas till lÀrarens roll och dennes muntliga kommunikation i undervisningen. OmrÄdet Àr relativt outforskat vilket Àr förvÄnande dÄ lÀrarens frÀmsta redskap Àr hennes tal. Syftet med den hÀr studien var att ge en bÀttre förstÄelse för hur lÀrares muntliga kommunikation kommer till uttryck och om Àmnets karaktÀr Àr av betydelse. För att ta reda pÄ detta har jag anvÀnt mig av en kvalitativ forskningsansats med intervjuer och observationer som undersökningsmetod.
LÀrares arbete med tvÄsprÄkiga elevers sprÄkutveckling : en intervjustudie med fem klasslÀrares erfarenheter
Studiens syfte Àr att undersöka hur lÀrare uppfattar, hanterar och arbetar med andrasprÄkselevers sprÄkutveckling i undervisningen samt granskar hur samarbetsformer med andra lÀrarkategorier ser ut för att stötta sprÄkutvecklingen för andrasprÄkselever. Genom kvalitativ metod har fem lÀrare i grundskolans tidigare Är intervjuats och dÀrmed illustreras ett axplock av lÀrare och deras uppfattning. Resultaten pÄvisar att undervisningen prÀglas av individualisering i en klass med andrasprÄkselever. För att stödja andrasprÄksinlÀrning ligger fokus pÄ att utveckla elevernas ordförrÄd vilket sker frÀmst genom muntlig kommunikation. Begreppsbildningen underlÀttas med hjÀlp av konkret material och vanligast förekommande Àr bilder, filmer och upplevelser.
Bilder i svenska som andrasprÄksundervisningen - en bild av hur bilder kan vara sprÄkstimulerande för eleven i grundskolans senare Är
Uppsatsen behandlar hur bilder kan leda till sprÄkliga aktiviteter och dÀrmedocksÄ hur bilder kan vara sprÄkstimulerande för andrasprÄksinlÀraren. Uppsatseninleds med en litteratur- och forskningsöversikt som beskriver nÄgrapedagogiska teorier kring lÀrande och utveckling. I forskningsöversiktenbeskrivs ocksÄ bilden som verktyg för kommunikation och svenska somandrasprÄk i teori och praktik. Till sist behandlas bilder och bildskapande somvÀg till mÄlsprÄket och varför man skall anvÀnda bilder och bildskapande isvenska som andrasprÄksundervisningen.Undersökningen visar att bilder i undervisningen kan ha mycket positivaeffekter för andrasprÄksinlÀraren genom att de bland annat fungerar somigÄngsÀttare till skriftlig och muntlig produktion. Genom bilder kan elevenocksÄ ÄskÄdliggöra sin verklighet och sina tankar, vilket avspeglar sig bÄde i dediskussioner som bilderna gav upphov till och i elevernas skriftliga produktion.Bilderna möjliggjorde för eleverna att arbeta pÄ sin kognitiva nivÄ och de bildersom anvÀnds i den observerade undervisningen bidrar till att de sprÄkligaaktiviteterna tala, lyssna, skriva och lÀsa stimuleras.I undersökningen framkommer det att bilder i svenska somandrasprÄkundervisningen upplevs som positivt av eleverna, Àven om det finnsen tendens hos vissa elever att tycka att detta arbetssÀtt inte Àr ?riktigt arbete?.Men dÄ undersökningen visar att bilder kan vara sprÄkstimulerande pÄ olika sÀttÀr det viktigt att pedagogen, precis som i all undervisning, diskuterar dedidaktiska frÄgorna varför, vad och hur med eleverna.
Att tala eller inte tala : .. En studie i hur retoriken har framstÀllts i svenskÀmnets lÀromedel under fem decennier
Den hÀr studien analyserar lÀromedel i svenska ur ett historiskt perspektiv för att utreda hur retoriken och/eller den muntliga framstÀllningen med fokus pÄ tal inför Ähörare har presenterats under fem decennier. I uppsatsens syfte ingÄr att, med utgÄngspunkt frÄn hur lÀromedlen presenterar Àmnet, dra slutsatser angÄende retorikens och/eller den muntliga framstÀllningens funktion i den svenska skolan, speciellt med avseende pÄ retorik, argumentation och demokrati. Forskningsbakgrunden ger en genomgÄng av retorikens definition, praktiska funktioner och koppling till skolan. Metoden som anvÀnds Àr den komparativa textanalysen i vilken likheter och skillnader hos texter lyfts fram. PrimÀrmaterialet utgörs av lÀromedel i svenska frÄn 1960-talet till 2000-talet.Det visar sig bland annat att synen pÄ retorik som begrepp skiljer sig mellan de Àldre och de nyare lÀromedlen.
Sjuksköterskestuderandes kunskap och kÀnnedom om kommunikationsmodellen SBAR : en kvantitativ deskriptiv studie
Bakgrund: En betydande orsak till mÄnga skador och anmÀlningar som görs inom vÄrden Àr nÀr muntlig eller skriftlig kommunikation saknar struktur och effektivitet. Detta kan i sin tur leda till att patientsÀkerheten blir lidande. SBAR Àr en kommunikationsmodell som anvÀnds inom hÀlso- och sjukvÄrden för att strukturera upp information och presentera viktig fakta pÄ ett snabbt och effektivt sÀtt, vilket leder till en förbÀttrad patientsÀkerhet. Syfte: Syftet med studien var att undersöka vad sjuksköterskestuderande hade för kunskap och kÀnnedom om kommunikationsmodellen SBAR. Metod: Studien var en kvantitativ deskriptiv studie, dÀr data har samlats in via en enkÀt som bestod av elva frÄgor dÀr sju av dem besvarades med svarsalternativ, tre med öppna svarsalternativ och en med skattningsbart svar.