Sök:

Sökresultat:

393 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 10 av 27

TvÄ lÀsinlÀrningsmetoder : En jÀmförelse mellan den syntetiska och analytiska metoden

Islam Àr en av vÀrldsreligionerna och har miljoner anhÀngare vÀrlden över. Det finns en allmÀn uppfattning om islams problematik, sÄ till vida att islam sÀllan fÄr rÀtt presentation, dÄ exempelvis inom massmedia och skola. FrÄgan Àr hur skolan, som Àr vÄrt största lÀrosÀte presenterar en religion rÀttvist och utan fördomar, hur en religion blir presenterat pÄ ett icke nyanserat sÀtt.Uppsatsens syfte Àr att söka svar pÄ hur islam framstÀlls i svensk gymnasieskola, med metoder som dokumentstudier, fokusgrupp och djupintervjuer, dÀr muslimska elever berÀttar om erfarenheter och upplevelser.Generella slutsatser som framkommit Àr att muslimska elever anser att svensk gymnasieskola ger en delvis positiv bild av islam, som religion, men med vissa brister, sÄsom etnocentriskt tÀnkande, i muntlig presentation och text. Elever har Àven pekat pÄ en viss marginalisering och distansering gÀllande islams presentation i undervisningen..

"Bara det svÀnger sÄ"- Fem jazzmusikers relation till jazzen i 1960-talets Malmö

Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka hur förhÄllandena för jazzmusiker i 1960-talets Malmö sÄg ut samt hur musikerna sjÀlva identifierade sig med jazzen. Genom att intervjua fem personer som var aktiva musiker under den undersöka tidsperioden har jag kunnat ta del av dessas tankar och erfarenheter om Àmnet. Jag har vidare studerat om det gÄr att utlÀsa en klassidentitet inom jazzen i Malmö samt om det gÄr att se en gemensam identitet som jazzmusiker, bland informanterna. Resultaten av min undersökning visar att jazzen inte bestod av en tydlig klassidentitet utan det har snarare visat sig att informanterna minns jazzen som en musik dÀr social bakgrund inte spelade nÄgon roll och klass var inte heller nÄgot som musikerna diskuterade med varandra om. Musikerna vittnar snarare om jazzen som en demokratisk och omfamnade folkrörelse dÀr musiker möttes över generationer..

Kunskapsöverföring och kunskapsbevaring i offentliga organisationer

Denna studie syftar till att belysa hur offentliga organisationer arbetar kring kunskapsbevaring och kunskapsöverföring. Vi har undersökt hur fem offentliga organisationer med olika organisationsstrukturer arbetar med att bevara kunskap inom organisationen, samt hur de överför kunskap mellan medarbetare och till nyanstÀllda. Studien har samlat in det empiriska resultatet med semistrukturerade intervjuer. I analysen diskuteras det empiriska resultatet med Àmnen som epistemologiska perspektiv inom knowledge management, maktperspektiv, politiska direktiv, arbetsmiljö samt kommunikationens roll. Resultatet av analysen pÄvisar bland annat att muntlig kommunikation Àr en viktig framgÄngsfaktor i en kunskapsprocess..

Att sÀtta kunskap pÄ prÀnt : kan ekologisk förstÄelse testas med hjÀlp av skriftliga prov?

FörstÄelse för ekologiska fenomen Àr avgörande, bÄde för att ungdomar ska fÄ insikt i vÀrlden de lever i, och för att undervisningen ska uppnÄ de mÄl som satts upp av skolverket. Syftet med denna studie var att undersöka möjligheterna att testa sÄdan förstÄelse med hjÀlp av ett skriftligt prov. I fem gymnasieklasser fick 109 elever svara pÄ provfrÄgor av faktatyp och förstÄelsetyp. Resultaten visar att eleverna tyckte bÀttre om faktafrÄgorna Àn förstÄelsefrÄgorna. Ytterst fÄ elever kunde dock anvÀnda sina faktakunskaper till att lösa ett problem kring fotosyntesen.

Muslimska elever vs. Islam i skolan : En fallstudie om muslimska gymnasieelevers upplevelser av islams presentation i svensk religionsundervisning

Islam Àr en av vÀrldsreligionerna och har miljoner anhÀngare vÀrlden över. Det finns en allmÀn uppfattning om islams problematik, sÄ till vida att islam sÀllan fÄr rÀtt presentation, dÄ exempelvis inom massmedia och skola. FrÄgan Àr hur skolan, som Àr vÄrt största lÀrosÀte presenterar en religion rÀttvist och utan fördomar, hur en religion blir presenterat pÄ ett icke nyanserat sÀtt.Uppsatsens syfte Àr att söka svar pÄ hur islam framstÀlls i svensk gymnasieskola, med metoder som dokumentstudier, fokusgrupp och djupintervjuer, dÀr muslimska elever berÀttar om erfarenheter och upplevelser.Generella slutsatser som framkommit Àr att muslimska elever anser att svensk gymnasieskola ger en delvis positiv bild av islam, som religion, men med vissa brister, sÄsom etnocentriskt tÀnkande, i muntlig presentation och text. Elever har Àven pekat pÄ en viss marginalisering och distansering gÀllande islams presentation i undervisningen..

Man behöver inte göra det mÀrkvÀrdigare Àn vad det Àr: en
studie om lÀrares uppfattningar av skriftliga omdömen i den
individuella utvecklingsplanen.

Skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling var en komplettering i den individuella utvecklingsplan frÄn och med juli 2008 som varje elev har rÀtt till. Motiveringen till val av titel var att vi under studien har uppfattat och ansÄg att skriftliga omdömen inte var mÀrkvÀrdigare Àn ett förtydligande av IUP. Syftet var att belysa hur bestÀmmelsen av skriftliga omdömen pÄverkat lÀrarnas uppdrag, vad lÀrarna hade för uppfattning och vilka konsekvenser lÀrarna trodde att omdömen skulle fÄ i framtiden. Den valda metoden var kvalitativa intervjuer dÄ muntlig och skriftlig kommunikation nyttjades. Intervjupersonerna var fyra lÀrare verksamma i grundskolans tidigare Är.

Omega-is-d ? datoriserad lÀstrÀning för döva barn

 Syftet med studien var dels att utveckla och anpassa det datorbaseradelĂ€strĂ€ningsprogrammet Omega-is till döva barns behov vid lĂ€sning och dels att utvĂ€rdera om trĂ€ning i den utvecklade versionen av Omega-is hade effekt pĂ„ döva elevers lĂ€sning. Det predicerades att lĂ€sningen skulle förbĂ€ttras som följd av trĂ€ning och att ett eller flera av mĂ€tinstrumenten skulle kunna förklara vad i lĂ€sningen som förbĂ€ttrats. Tolv döva elever, 7-12 Ă„r gamla i Ă„rskurserna 1-2 och 4-6, deltog i en interventionsstudie med cross-over-design. Deltagarna slumpades med avseende pĂ„ Ă„rskurs till tvĂ„ grupper med vardera maximalt 9œ möjliga trĂ€ningsdagar. De testades vid tre tillfĂ€llen, Pretest 1, Pretest 2 och Posttest dĂ€r tre kognitiva test administrerades vardera en gĂ„ng och tre lĂ€stest vid varje testtillfĂ€lle.

Utvecklingsarbete, Bild : Bilden som ett verktyg för sprÄkutveckling

Detta utvecklingsarbete undersöker om arbete med bild gynnar elevernas sprÄkutveckling samt om elevernas förstÄelse för att uttrycka sig med bild ökar. Arbetet undersöker Àven om eleverna fÄr en bredare uppfattning om vad bild kan vara. Studien Àr genomförd med 9 elever i Är 4. Eleverna har provat pÄ olika sÀtt att arbeta med bild och eleverna har fÄtt uttrycka sig muntligt, skriftligt och med kroppen. Utvecklingsarbetet visar en tydlig utveckling hos eleverna framförallt nÀr det gÀller det kroppsliga och muntliga sprÄket.

Mobbning

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur den svenska gymnasieskolans förÀndringar sedan början av 1970-talet har pÄverkat en enskild lÀrares yrkesliv. FrÄgestÀllningarna lyder som följer; Vilka förÀndringar har skett i den svenska gymnasieskolan sedan början av 1970-talet? Hur har dessa förÀndringar pÄverkat en enskild lÀrares yrkesliv? För att uppnÄ mitt syfte och besvara mina frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av en muntlig kÀlla och av flera skriftliga kÀllor. Mitt teorikapitel innefattar tre avsnitt; undersökningen NÀra grÀnsen, gjord av Arbetslivsinstitutet, samt begreppen oral history och livshistoria. FörÀndringarna i den svenska gymnasieskolan sedan 1970-talet fungerar som en bakgrundsteckning.

Bildstenarna och den muntliga traditionen pÄ Gotland under yngre jÀrnÄlder

Andersson, J. 2008. Bildstenarna och den muntliga traditionen pÄ Gotland under yngre jÀrnÄlder. The Picture Stones and the Oral Tradition of Gotland During the Late Iron Age. Högskolan i Kalmar ht 2008.This is a study of the picture stones of Gotland and the oral tradition connected to them.

Upplevelsen av kommunikation hos personer med afasi: En litteraturstudie

Kommunikation finns alltid nÀrvarande i mellanmÀnskliga möten. Afasi innebÀr att sprÄkförmÄgan Àr nedsatt pÄ flera sÀtt och kan pÄverka hörförstÄelse, lÀsning, muntlig kommunikation, sprÄk och skrivande. Personer med afasi Àr en sÄrbar grupp och svÄrigheter att kommunicera har en betydande pÄverkan pÄ deras livskvalitet, varför ökad förstÄelse Àr viktig. Syftet med studien var att beskriva upplevelsen av kommunikation hos personer med afasi. Den systematiska litteratursökningen resulterade i nio vetenskapliga studier som kvalitetsgranskades och analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.

FörÀldrars upplevelse av ROP undersökning och deras behov av information

Alla barn som föds mycket för tidigt undersöks regelbundet av ögonlÀkare för att man skall upptÀcka de barn som behöver behandling för en sjukdom som kan drabba ögats nÀthinna efter för tidig födelse s.k. prematuritetsretinopati (Retinopathy of Prematurity, ROP). Syftet med den alitativa intervjustudien var att undersöka förÀldrars upplevelse av ROP-undersökning och derasbehov av information. Metoden Àr kvalitativ och baserar sig pÄ öppna frÄgor. Totalt har tretton förÀldrar deltagit.

En inblick i en byggmÀtares vardag vid LKAB:s anlÀggning i Kiruna

MÄlet med detta examensarbete var att jag skulle omvandla mina teoretiska kunskaper inom mÀtning till praktiska fÀrdigheter. Resultatet blev denna skriftliga rapport, en muntlig presentation och en poster.Jag gjorde mitt examensarbete hos Svenska MÀtcenter AB. Projektet hette KK4 och innefattade kulsinterverk, utfrakt och bangÄrd pÄ LKAB:s anlÀggning i Kiruna. Svenska MÀtcenter AB var Àven utsÀttare nere i gruvan dÀr LKAB drev en ny vÀg. Under mitt examensarbete var jag runt pÄ alla delarna av projektet för att lÀra mig sÄ mycket som möjligt.NÀr mina fem veckors praktik var över hade jag lÀrt mig en hel del om mÀtning i allmÀnhet och byggmÀtning i synnerhet.

"AlltsÄ det Àr ju vÀldigt lÀtt att man sÀger pÄ svenska" : - Muntlig kommunikation pÄ engelska ur ett elevperspektiv

UtvÀrderandet av instrument och metoder Àr vÀsentligt för att avgöra validiteten och reliabiliteten av studiers resultat. I den hÀr studien utvÀrderades delskalan Emotional Regulation. Delskalan ingÄr i Social Competence Scale (Corrigan, 2003) och anvÀndes som underlag för observationer av barn i Äldern 4-5 Är inom implementeringsförsöket av preventionsprogrammet PsPATHS i Sverige. Totalt deltog 132 barn vid tvÄ separata observationstillfÀllen. TvÄ explorativa faktoranalyser med olika estimationsmetoder (ML och GLS) resulterade i en enfaktorslösning.

Den retoriska arbetsprocessen : I ett teoretiskt och i ett didaktiskt perspektiv

Kunskaper i retorik ses som en viktig resurs i dagens samhÀlle och i och med att de nya Àmnesplanerna togs i bruk hösten 2011 fördes begreppet ?den retoriska arbetsprocessen? in i kurserna i svenska pÄ gymnasiet. Eleverna ska numera kunna anvÀnda denna process som stöd vid skriftlig och muntlig framstÀllning. Det Àr mot denna bakgrund som syftet med denna uppsats Àr att utreda vad som menas med ?den retoriska arbetsprocessen? och hur denna process utnyttjas i skolans undervisning.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->