Sök:

Sökresultat:

255 Uppsatser om Multichannel shopping - Sida 11 av 17

Från engagemang till intention - En kvantitativ studie om sambanden mellan engagemang och konsumenters intention att använda detaljisters smartphone-applikationer

Smartphone applications, or apps, are an increasingly important part of omnichannel retailing. While the adoption and usage of apps for communicating with consumers has grown exponentially over the past few years, there is little academic research in this area. The primary purpose of this thesis is to describe how the involvement in a product category affects consumers' intention to use a retailer-branded smartphone application during their shopping trip. Drawing upon recent IS-literature with models TAM and UTAUT, our results indicate that product category involvement constitutes an important factor on the intention to use a retailer-branded smartphone application. By viewing involvement as a multidimensional construct, our study shows that the degree of hedonic and expressive value a product cateogry provides consumers with has important effects on intention, and these relationships are not moderated by consumers' age.

Tjänsteerbjudandets ansiktslyftning?

Denna uppsats behandlar tjänsteerbjudandet och dess strategiska roll i ett shoppingcentra. Anledningen till att vi blev intresserade av detta ämne, var att vi tyckte oss se en sammansmältning av tjänsteerbjudandets olika komponenter bland annat inom detaljhandeln. Därför ansåg vi att Field?s shopping- och upplevelsecentra, utanför Köpenhamn, skulle vara ett lämpligt objekt att studera på grund av att det är Skandinaviens största shoppingcentra samt det faktum att det är nyetablerat. Utifrån detta utformade vi vår frågeställning: Hur arbetar shoppingcentra strategiskt och operativt med att integrera upplevelser i sitt tjänsteerbjudande? Detta har vi valt att undersöka genom en kvalitativ fallstudie, där vi genomfört intervjuer, bildanalys samt egna observationer.

Utveckling av Servicekvalitet och Tjänsteleverans vid Köpcentrum : En Uppföljande och Fördjupande Studie vid Steen & Ström Sverige

SyfteSyftet med intervjuundersökningen var att ta reda på om eleverna medverkar i planeringen i ämnet Idrott och Hälsa och vad de kan påverka. Delaktighet har olika innebörder i olika sammanhang, delaktighet i yrkeslivet kan handla om arbetsmoral och delaktighet i skolan om integrering eller elevinflytande.Metod6 elever i åk 4-6 intervjuades i en ostrukturerad intervjuundersökning där de först deltog i en gruppdiskussion. Från dessa sex elever gjordes ett urval där tre elever fick medverka i en personlig intervjuundersökning för att ta reda på hur väl eleverna kände sig delaktiga och vilket inflytande de hade i skolan i planeringen inom ämnet Idrott och Hälsa . Vid intervjutillfället användes papper och penna.ResultatEleverna ansåg att läraren bestämmer det mesta i innehållet i ämnet Idrott och Hälsa. De aktiviteter eleverna hade varit med och planerat med läraren var olika lekar och bollsporter.

Vad lockar kineser till Sverige?

Kinas ekonomi blir allt starkare och i takt med det förbättras också den kinesiska levnadsstandarden. Förbättringarna innebär att fler kineser har råd att resa utomlands och antalet kinesiska turister som reser utomlands ökar för varje år. 2003 var Kina den fjärde största nationen i världen för utrikesresor. World Tourism Organisation uppskattar att år 2020 kommer 100 miljoner kineser att resa utomlands. Sverige är än så länge en liten destination för kineser men det finns ett ökat intresse för de skandinaviska länderna.

Vem får ligga när man bäddar?: En studie om specialexponeringar och dess sidoeffekter med utgångspunkt i varumärkesstyrka

Store managers and brand owners have realized the benefits of sales promoting activities in-store, which thus have become a common sight for consumers when grocery shopping. Using in-store displays, a brand?s sales can increase by more than 1000 percent. We believe, however, that displays can give rise to additional effects to those previous studies have shown. The purpose of our study was therefore to map possible side effects that a display can generate depending on the strength of the exposed brand.

Ungdomar till Salu? - En kvantitativ studie kring konsumtion bland unga tjejer i Halmstad

Uppsatsen handlar om unga tjejers konsumtionsvanor. Undersökningen har utförts på en gymnasieskola i Halmstad där vi utfört en kvantitativ studie på tjejer som går första året på gymnasiet. För att få en övergripande generell bild av deras konsumtionsvanor, framförallt shopping valde vi att rikta vår enkät mot fyra olika huvudteman som vi tror kan ha ett samband; tjejernas ekonomiska situation, mängden konsumtion, vilken roll konsumtionssamhällets riktade reklam har på dem samt om tillgänglighet till centrum kan påverka deras konsumtionsvanor. Syftet med vår uppsats var att belysa och diskutera samt få en ökad kunskap och förståelse för hur den rådande konsumtionen och dagens massiva reklampådrag kan påverka unga tjejer.Viktiga verktyg för vår tolkning och analys har framförallt Baumans teorier om vårt konsumtionssamhälle samt bland annat Erving Goffmans tankar kring roller och intrycksstyrning bidragit med.Delar av vår enkätundersökning visas i form av tabeller och sammanställningar i resultatavsnittet. I vår presentation har vi jämfört olika resultat.

En studie om externa betalningssätt och konsumentens osäkerhet.

I takt med att e-handel ökar samt direktbetalning i form av kreditkortsbetalning, ökar även antalet bedrägerier. Fler och fler webbutiker använder sig utav externa betalningslösningar för att stärka förtroendet hos konsumenter som genomför en direktbetalning.Nätfiske och andra bedragare som utnyttjar konsumenters identiteter online har ökat. Anti-Phishing Work Group som är en branschförening och som inriktar sig på att eliminera identitetsstöld och onlinebedrägerier, har uppmärksammat att antalet nätfiskebedrägerier har ökat med ungefär 4000 % sedan november 2003. (verisign.se) Vi vill med denna studie ta reda på om konsumenter påverkas av osäkerheten kring betalning vid shopping via Internet och i så fall på vilket sätt.För att få fram det resultat som vi eftersträvar använder vi oss av en enkät samt användartester där vi ställer en fingerad sida mot den officiella sidan för företag i fråga. Användaren fick därefter välja ut den sida som de anser vara den officiella sidan.

Det visuella ordets kraft på kunders känselbeteende : En kvantitativ studie om kunders beslutsfattande i detaljhandelsbranschen

Syfte:                     Syftet med uppsatsen är att beskriva, analysera samt tillhandahålla rekommendationer om huruvida stimulans av sinnena, leder till att kundernas beslutsfattande förändras genom taktil beröring. Vi vill med hjälp av en empirisk studie klargöra om kunder ändrar sitt känselbeteende efter att sinnet syn blivit påverkat. Metod:                   Uppsats är baserad på en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Arbetet kretsar kring de experiment som utförts med tillhörande kundintervjuer på heminredningsavdelningen på Åhléns i Kalmar. Hypoteser har formats ur instuderad teori, som sedan har testats under experimenten på Åhléns. Slutsats:        Genom stimulans av sinnena syn och känsel, har författarna med hjälp av experiment kunnat registrera ett förändrat beteende gällande kunders beslutsfattande. Resultatet tyder på att företag kan använda sig av sinnesstimuli för att skapa kontakt med sina kunder.

Avkodning av streckkoder i mobila enheter

The most common method for identifying merchandise in the commerce is by barcodes. Symbian OS is an advanced operating system aimed at cell phones and the most commonly used in smart phones. Opportunities to a full range of new services are given through barcode recognition in a Symbian OS based device. Therefore the purpose of this degree project was to create an application which would contribute to a future solution aimed at shopping where the cell phone constitutes a reader of items? identification numbers.

Inställningar till självläkning : - en studie av diskurser kring beroendeproblematik

Föreliggande rapport redovisar resultat från den svenska pilotstudien inom det internationella s.k. SINR-projektet (Societal Images of Natural Recovery). Detta projekt syftar till ökad kunskap om hur olika synsätt, hos allmänheten såväl som inom olika professionella grupper, påverkar människor möjligheter att komma tillrätta med olika former av missbruk. Som ett första steg i projektet har i hittills sex större städer i fem olika länder ett mindre antal svarande, representerande olika samhällsgrupper, tillfrågats om sin uppfattning om möjligheterna att på egen hand ta sig ur olika slag av missbruksproblem. Den svenska pilotstudien har, på uppdrag av FoU-enheten, av tre socionomstuderande vid Stockholms universitet i form av ett examensarbete.

Självscanning ? Ur butikens perspektiv

The underlying aim of this paper is to find out how the management and employees in a grocery store on a relatively small community in Sweden is experiencing Technology-Based Self-Service (TBSS), and self-scanning. And how store management and employees experience that the self-scanning ability is received by their respective consumers. Several open individual interviews were conducted with the administrative head of sales and various employees working at different departments at Coop Forum in Skara In offering self-scanning, we believe that the store provides consumers with an opportunity to perform their daily purchases by an easy and flexible approach, which we believe will have a positive impact on the entire store visit. A positive store visit, we believe play a major role in consumers choosing to do their shopping in the store.The issue to be elucidated in this paper is; How do management and employees in a grocery store perceive that self-scanning influence consumers' purchase and the service the shop offers? Why would a supermarket use self-scanning as part of the service they offer to their consumers? The report concludes the similarities and differences experienced by administrative sales manager and employees compared to previous research on the subject.

Livsstilar kommer och går, men valen består?

ABSTRACTTitle: ?Lifestyles come and go but your choices remain?? (?Livsstilar kommer och går, men valen består...?)Number of Pages: 42 (45 including enclosures)Author: Jenny RydqvistTutor: Göran SvenssonCourse: Media- and Communication Studies CPeriod: Autumn term 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to make a study of how young adults between 19-25 years are influenced by commercials.Key Questions: How are students in Uppsala influenced by commercials? Do the commercials influence the consumptionbehaviour? Do the commercials influence the lifestyle? Do the influences of the commercial construct the individual lifestyle? In which extent is it social related?Material/Method: Together with literature studies, a qualitative method has been used with 5 interviews with young adults in the age of 19-25 in Uppsala. I have compared these five interviews with earlier results and research.Main Results: I have found out that these young adults don?t want to admit being influenced by commercials even if they know they are. These young adults have also formed consumptionbehaviour after the commercials, which they show in for example their way of shopping and their way of acting afterwards.

En ungdomspark planeras : barns och ungas perspektiv på utemiljön i Simrishamn

Often places for children and youth are planned how adults think children and adolescents want them, but we are often wrong. As a result, we find empty playgrounds while our target groups are building dens in the bushes, hanging around shopping areas, and so on. This report is an attempt to create a place for young people based on the opinions of their needs and their environment to better understand how to design a place that suits them well. To gain knowledge about how it is to be young in Simrishamn, a small township in the southwest of Sweden, I interviewed children and young adolescents. The interviews were all carried out in groups, mostly in larger groups inside where the result differed a lot depending on the settings for the interview. Two walkabouts with groups of three children were also made. Most of the children were eager to participate and tell about their reality, but some preferred not to.

Konceptbutiken och dess förmedling av varumärket

För inte allt så länge sedan hade butiksmiljöer få krav att möta. En butik behövde egentligen bara vara ren och organiserad för att maximera sin försäljning. Idag måste butiksmiljön knytas samman med varumärket och förmedla dess image. Det handlar mycket om att skapa ett varumärke för att konsumenterna ska lägga märke till företaget och produkterna. Vi har uppmärksammat att fler och fler konceptbutiker dyker upp runt om i våra större städer. Detta är ett fenomen som hittills är ganska odokumenterat varpå det fångat vårt intresse.

Evolving Loyalty Programs- Merging Classic Loyalty with New Technology

Thesis purpose: The purpose of this thesis is to determine how a technolo-gically enhanced shopping tool, synergizing eCRM tech-niques with personalized promotion at the point-of-sale, can increase customer loyalty by considering perceptions of current grocery retailer loyalty programs in Sweden. Methodology: An exploratory research was undertaken in the light of a qualitative method collecting primary data through focus group interviews. Theoretical perspective: The major considerations regarding theoretical aspects, for this thesis, can be addressed by Behavioral/Attitudinal loyalty and Relevance of Promotion. Empirical data: The empirical data, in regards to primary data, was ga-thered based on four focus group interviews. Conclusion: The conclusions of the thesis imply, that in order to make a loyalty program successful, it needs to firstly be conven-ient for the customer; easy to join, and provide an easy and time efficient display at the point-of-sale.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->