Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Motorcykel - Sida 2 av 2

Rastplatsers funktion och plats i den fysiska planeringen : en studie av rastplatserna Såten och Torstäva

Rastplatser är något många tar förgivet, de bara finns där längs vägarna med jämna mellanrum. Tyvärr stämmer inte det i hela Sverige. Södra Sverige har ett bra nätverk med rastplatser som kommer med bra mellanrum. Från Gävle och norrut finns det tyvärr en helt annan bild. På rastplatskartan från 2010 ser man tydligt att rastplatserna blir färre och färre ju längre norr ut man kommer.

CFD simulering av en fyrtakts Otto motorcykel motor

This thesis deals with the numerical 3D simulation of a four stroke, spark-ignited, internalcombustion engine, which is mounted on a high performance motorcycle. The work, carried outin collaboration with Politecnico di Milano and MV Agusta, focuses on the simulation of theintake, compression and expansion stroke, including combustion simulation, using an opensource CFD code.Simulation of internal combustion engines offers a great challenge in the field of CFD research.Moving boundaries of the solution domain, caused by the motion of the piston and valves, leadsto deformation of the computational grid, with decreasing quality of the solution as result. Basedon this, a previously developed mesh motion strategy was employed where a number of meshesare used to cover the whole simulation cycle. Within each mesh interval the internal cell pointsof the mesh are moved to account for the boundary motion of the piston and valves. This strategywas previously applied to simplified geometries as well as real engine geometries.

Rastplatsers funktion och plats i den fysiska planeringen - en studie av rastplatserna Såten och Torstäva

Rastplatser är något många tar förgivet, de bara finns där längs vägarna med jämna mellanrum. Tyvärr stämmer inte det i hela Sverige. Södra Sverige har ett bra nätverk med rastplatser som kommer med bra mellanrum. Från Gävle och norrut finns det tyvärr en helt annan bild. På rastplatskartan från 2010 ser man tydligt att rastplatserna blir färre och färre ju längre norr ut man kommer.

Rebel by birth, biker by choice : Fyra motorcykelförares berättelser om bakomliggande drivkrafter ur ett socialpsykologiskt perspektiv

Utbildning a?r en ra?ttighet fo?r alla och den ger ocksa? fortsatt tillga?ng till andra samha?llsra?ttigheter. I dag upplever ma?nga elever i gymnasiet ett misslyckande och avbryter utbildningen eller ga?r ut skolan utan fullsta?ndiga betyg. Det som ha?nder i klassrummet a?r en stor pa?verkansfaktor pa? elevens studieresultat.

Tiltbar reverse trike : Utveckling och prototyptillverkning

I denna rapport presenteras utveckling och prototyptillverkning av ramen och tiltfunktionen till en tiltbar reverse trike. En reverse trike är ett fordon med ett bakhjul och två framhjul. Bakhjulet är det drivande hjulet medan de två framhjulen är de styrande.Ett personligt intresse har alltid funnits för cyklar och cykelliknande fordon med fler än två hjul. I stort sett samtliga cyklar av den typen som finns kommersiellt tillgängliga idag använder sig utav en stel ram med begränsad fjädring på respektive hjul. Problemet med dessa är att de inte ger samma inlevelse vid färd som exempelvis en vanlig tvåhjulig cykel eller en Motorcykel där fordonet kan lutas vid kurvtagning för att bättre utnyttja vikt och tyngdpunkt för att inte tippa.

När cykelstigen kom till byn : en fallstudie i Arvidsjaurs kommun

Den omfattande exploateringen av Sveriges skogar under 1800-talets andra hälft ledde till en motreaktion där tankar om uthålligt skogsbruk etablerades i början på 1900-talet. Detta fick till följd att efterfrågan på arbetskraft ökade i de norrländska skogsbygderna. Framkomligheten var inte bara ett problem för skogsbruket, även befolkningen i Norrlands inland var i stort behov av utfartsvägar som komplement till kommunikationen längs älvarna. En åtgärd som vid tiden föreslogs för att komma till rätta med den svåra framkomligheten i det norrländska skogslandskapet var byggnation av en enkel typ av vägar. Cykelstigarna var, som namnet antyder, tänkta för persontrafik i första hand med cykel och Motorcykel.

Konstruktion av MC-släp

Denna rapport beskriver ett projekt där målet är att skapa konstruktionsunderlag för en prototyp avett MC?Släp, en släpvagn som dras av en Motorcykel. Prototypen skulle testas med avseende påhållfasthet genom datorsimulering. Prototypen skulle också kunna användas för utställningsändamål.Projektet fortlöpte i huvudsak under höstterminen 2008 och är ett examensarbete för Civilingenjörinom Produktutveckling på Mälardalens Högskola.Uppdragsgivaren Nyzells MetallGjuteri AB hade en idé om ett egentillverkat MC?släp som med smartuppbyggnad kan kombineras i många variationer och på så sätt ha en konkurrensfördel på marknaden.Deras kompetens inom aluminiumgjutning gjorde att de valde att släpet till stora delar skulle gjutas ialuminium, något som är unikt för denna slags produkt.

Motorsporten Enduro : En studie om skador inom enduro samt en jämförelse med likvärdiga idrotter.

Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie har varit att undersöka skador i förhållande till de skydd som finns bland licensierade förare inom motorsporten enduro samt en jämförelse med skicross, fälttävlan och snowboardåkning Frågeställningarna var:Vilka är de vanligaste skadorna inom enduro mellan åren 2007- 2010? Vilka skydd användes vid det tillfället då skadan uppkom? Hur ser det ut i andra idrotter gällande skador och skydd inom sporterna skicross, fälttävlan och snowboardåkning? MetodStudien genomfördes på tre aktiva förare inom motorsporten enduro, könsfördelningen var en kvinna och två män (19-52år). En kvalitativ intervju genomfördes med varje deltagare. Intervjuerna varade mellan 45-50 minuter. Frågorna ställdes utifrån arbetets frågeställningar, gällande skydd och skador.

Wellpapp : Början på en ny våg

Västra Mark ligger i Karlskrona kommun, norr om centrum, Trossö. Västra Mark utpekas i översiktsplanen som ett viktigt rekreations-område samt utvecklingsområde. Det innehåller en idrottsplats, en ishall, flera tennisbanor, en Motorcykelkörbana, skog m.m. Stora delar av området har tidigare fungerat som soptipp och marken är därför förorenad. Del av området har även använts som skjut-bana av militären.

Utvecklingsområdet Västra Mark : Havsnära och naturnära, men med barriärer, buller, markföroreningar och dåliga markförhållanden.

Västra Mark ligger i Karlskrona kommun, norr om centrum, Trossö. Västra Mark utpekas i översiktsplanen som ett viktigt rekreations-område samt utvecklingsområde. Det innehåller en idrottsplats, en ishall, flera tennisbanor, en Motorcykelkörbana, skog m.m. Stora delar av området har tidigare fungerat som soptipp och marken är därför förorenad. Del av området har även använts som skjut-bana av militären.

Utvecklingsområdet Västra Mark - Havsnära och naturnära, men med barriärer, buller, markföroreningar och dåliga markförhållanden.

Västra Mark ligger i Karlskrona kommun, norr om centrum, Trossö. Västra Mark utpekas i översiktsplanen som ett viktigt rekreations-område samt utvecklingsområde. Det innehåller en idrottsplats, en ishall, flera tennisbanor, en Motorcykelkörbana, skog m.m. Stora delar av området har tidigare fungerat som soptipp och marken är därför förorenad. Del av området har även använts som skjut-bana av militären.

<- Föregående sida