Sök:

Sökresultat:

1314 Uppsatser om Motiv - Sida 2 av 88

Fotbollsspelares personlighet, motiv och moral i idrotten

Syftet med studien var att undersöka seniorsfotbollsspelares personliga egenskaper, Motiv till idrottsdeltagande och moral i idrotten gällande regelöverträdelser, fair play och sportspersonship. Vidare studerades eventuella skillnader mellan spelare på elitnivå och spelare på lägre nivå och mellan män och kvinnor gällande undersöknings-områdena, personliga egenskaper, Motiv och moral i idrotten. Dessutom studerades eventuella interaktionseffekter. Avslutningsvis studerades samband mellan de olika områdena. Totalt deltog 150 fotbollsspelare varav 67 var män och 83 var kvinnor.

Motiv för börsintroduktion - en studie av de bolag som börsintroducerades 1997

Uppsatsens syfte är att undersöka vilka Motiv för börsintroduktion som angavs av de svenska bolag som noterades på Stockholmsbörsen 1997 och att undersöka huruvida bolagens ledning anser att målen med de angivna Motiven har motsvarat förväntningarna, samt att undersöka vilka andra eventuella effekter börsintroduktionen har medfört. Vi har som helhet genomfört en kvalitativ studie. Vår undersökning innehåller emellertid två olika delar med olika karaktär. Den första är en undersökning av prospekten, där vi undersöker de Motiv som angivits av bolagen för den förestående börsintroduktionen. Dessa Motiv jämför vi sedan med vad som framkommit av den vetenskapliga litteraturen.

Prediceras alkoholkonsumtion av kön, personlighet och motiv till alkoholkonsumtion?

Syftet med föreliggande studie var att undersöka i vilken utsträckning alkoholkonsumtion hos studenter predicerades av kön, personlighet (bestående av impulsivitet, social hämning och negativ affektivitet) samt Motiv till alkoholkonsumtion (bestående av stämningshöjande, coping, konformitet och sociala Motiv). Tidigare forskning indikerar att dessa prediktorer, med undantag av social hämning, negativ affektivitet och konformitetsMotiv, samvarierar med alkoholkonsumtion. 123 kvinnliga och 43 manliga lärarstudenter vid Växjö universitet ingick i vår studie. Fyra beprövade enkäter sammanställdes till en enkät som användes för insamling av all data. En multipel regressionsanalys visade att män rapporterar en högre alkoholkonsumtion än kvinnor och att impulsivitet, stämningshöjande- samt copingMotiv predicerar alkoholkonsumtion.

Varför studera på Komvux? : En studie av vuxenelevers motiv och mål med utbildning ur ett köns-, nationalitets- och bildningsperspektiv

Denna uppsats tar sin utgångspunkt i den höga arbetslöshet och ökade tilltro till utbildning som råder i dagens samhälle och har som syfte att ta reda på vad vuxenelever har för Motiv och mål med sin utbildning och om dessa påverkas av deras kön, nationalitet eller bildningsbakgrund.  Uppsatsen bygger på en enkätundersökning som genomförts bland Komvuxelever som studerar på både grundskole- och gymnasienivå och visar på Motiv och mål med vuxenutbildningen såsom utbildning, arbete, språk och kommunikation, samhällsdeltagande och personlig utveckling.Dessa Motiv och mål representeras som kvantitativa data och analyseras sedan utifrån respondenternas kön, nationalitet och bildningsbakgrund samt diskuteras i förhållande till tidigare forskning på området, där bland annat män och kvinnors olika studieval, nyanlända svenskars situation inom det svenska skolväsendet och arbetslivet och skolans roll i reproduktionen av klassamhället behandlas. Vidare presenteras i uppsatsen resultat som tyder på att kön och social bakgrund påverkar de Motiv och mål som presenterats, men att också dagens samhällsstruktur, arbetsmarknadssituation och utbildningstilltro måste ses som viktiga påverkansfaktorer..

Motiv till outsourcing: en fallstudie av Fritidsresor

Outsourcing är ett aktuellt ämne som flitigt debatteras i media. Vi ville därför öka förståelsen till varför företag väljer outsourcing samt hur Motiven rangordnas för olika funktioner. Vi ville även beskriva leverantörernas tolkning av företagets Motiv och rangordning. För att uppnå arbetets syfte valde vi att göra en fallstudie av Fritidsresor som utlokaliserat två av dess funktioner som tidigare utförts internt. Fallstudien innefattade två intervjuer på Fritidsresor samt två intervjuer med dess leverantörer av utlokaliserad tjänst.

Miljöredovisning - Företags motiv med miljöredovisning

AbstraktMiljöfrågor är idag något som engagerar människor världen över. Både företag och privatpersoner har insett att vi måste ta hand om miljön för att uppnå en hållbar utveckling. Sedan början av 1990- talet har antalet miljöredovisningar ökat i stadig takt. Företag har idag i större utsträckning konkreta miljömål och bedriver sitt miljöarbete efter fastställda miljöpolicys. Anledningarna till att företagen utformar miljöredovisningar är många.

Det ideala familjehemmet : En kvalitativ intervjustudie med familjehemssekreterare och familjehemskonsulter.

Denna uppsats intresserar sig för Motiven till företagsförvärv. Företagsförvärvens effekter har i många studier visats vara negativ ur aktieägarsynpunkt men trots detta så fortsätter företagsledningar att företa företagsförvärv. Denna paradox har gjort att många forskare intresserat sig för att undersöka företagsledningarnas Motiv till företagsförvärv för att på den vägen eventuellt kunna lösa paradoxen. Det empiriska underlaget i sådana undersökningar har oftast tagits fram genom intervjuer med olika personer med djup insyn i företagsaffärer. Denna uppsats undersökning har dock inriktat sig på att använda s.k.

"Detta och sommarnatten är jag satt att förvalta" : En stilistisk studie av tre romaner av Stig Claesson

I uppsatsen studeras stilen i Stig Claessons romaner Vem älskar Yngve Frej, På palmblad och rosor samt Henrietta ska du också glömma. Syftet är undersöka syntax, disposition och innehållsaspekter som Motiv, symboler och tema och jämföra resultatet med tidigare forskning. I uppsatsen studeras också romanernas textbindning. Undersökningen visar att Claesson använder sig av repetition avseende både syntax, Motiv och innehåll vilket skapar en väl sammanhållen, långsamt framskridande och rytmisk text med betydelseglidningar..

Nytta och moral. : Hur motiveras svenska internationella insatser?

Hur Motiveras Sveriges deltagande i internationella insatser? Överväger nytta eller moral?Med utgångspunkt i klassisk retorik undersöks genom kvalitativ textanalys och komparativ metod hur deltagande i internationella insatser Motiveras. Genom att studera övergripande och policygivande dokument undersöks hur den generella Motivbilden är konstruerad, vilket därefter används till att utforma det analysverktyg som används för att undersöka och jämföra insatsspecifika Motiv. Tre insatser undersöks: UNIFIL (2006-2007), EUFOR Tchad/RCA (2008) och OUP Libyen (2011).Resultatet antyder att deltagandet Motiveras med både nytta och moral. I den generella Motivbilden överväger nyttoMotiven, varvid egennyttiga Motiv ges en framträdande plats.

Är gräset grönare på andra sidan? en fallstudie över tre företags motiv till outsourcing och insourcing

De huvudMotiv som de flesta företag anger till outsourcing och insourcing, är uteslutande kopplade till kompetens och kostnader. Företagets Motiv kan förändras mellan outsourcing och insourcing tillfället, på grund av att förändringar skett inom eller utanför företaget. Sådana förändringar kan leda till att outsoucingbeslutet inte längre är ändamålsenligt, trots att det fattats på rationella grunder. Vidare finns det en koppling mellan insourcing och en delvis eller helt misslyckad outsourcing..

CYKELVÄNLIG ARBETSPLATS - En studie av arbetsplatsers motiv till deltagande

Bakgrund: Göteborgs Stad har i sitt arbete mot en hållbar utveckling antagit 12 lokala miljömål. För att uppnå dessa har en handlingsplan framtagits där behovet av åtgärder beskrivs. En del av måluppfyllnandet består av att förbättra resandet för fotgängare och cyklister. En konkret åtgärd är Trafikkontorets utmärkelse Cykelvänlig arbetsplats.Syfte: Uppsatsen undersöker varför arbetsplatser i Göteborg väljer att delta i Trafikkontorets utmärkelse Cykelvänlig arbetsplats. Genom att synliggöra de faktorer som Motiverar arbetsplatser att delta bidrar resultatet till att öka förståelsen för vad som engagerar arbetsplatser att delta i samhällsnyttiga projekt.Metod: Vi har valt en kvalitativ forskningsansats och gjort halvstrukturerade djupintervjuer med tolv arbetsplatser.

Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? ? En studie om Motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser Motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. Syftet med undersökningen är dels att undersöka vilka Motiv som ligger till grund för valet av de olika barngruppskonstellationerna, dels att undersöka vilka möjligheter och hinder som kan uppstå i respektive gruppkonstellation, samt undersöka vem som har inflytande över vilken barngruppskonstellation det ska vara.

Bakomliggande motiv till sponsring : En fallstudie i varför svenska multinationella företag sponsrar elitidrottsföreningar.

Vi har i denna studie beskrivit och förklarat vilka bakomliggande Motiv multinationella företag har då de väljer att sponsra elitidrottsföreningar. Hypotesprövning visar att exponering -good citizen -personal och relationsMotivet, är Motiv till varför svenska multinationella företag sponsrar elitidrottsföreningar.Vad gäller exponeringsMotivet har vi kommit fram till att svenska multinationella företag ser sponsringen som ett tillfälle att bli exponerade i olika medier i samband med exempelvis ishockeymatcher. Vår studie visar att då ett företag väljer att sponsra utifrån ett good citizen-Motiv handlar detta om att de vill bidra med något till samhället utöver den företagsmässiga verksamheten. Multinationella företag vill uppfattas som en god samhällsmedborgare som stöttar föreningar med koppling till regionen. Vidare visar studien även att personalMotivet som Motiv till sponsring beskriver att multinationella företag sponsrar idrottsföreningar eftersom företagen vill skapa en ökad sammanhållning inom sin egen personalstyrka genom att kunna erbjuda exempelvis matchbiljetter.

Bakomliggande motiv, alla har dem : En kvalitativ fallstudie om varför kunder sprider e-WOM på sociala medier

Kurs/nivå:            2FE16E, KandidatuppsatsFörfattare:            Martin Alm, Anton Bengtsson, Pär IvarssonHandledare:         Dan HalvarssonExaminator:         Åsa DevineTitel:                     Bakomliggande Motiv, alla har dem.Nyckelord:           e-WOM, electronic word-of-mouth, e-wom Motiv, sociala medier, Facebook. Bakgrund:            Att veta varför kunder delar med sig och sprider information om företag har blivit viktigt för företag om de vill effektivisera sin marknadsföring på Internet. Mycket av den tidigare forskningen gällande e-WOM har fokuserat på informationsspridningens effekt men inte vad kunder har för bakomliggande Motiv till att sprida e- WOM. Forskning har också visat att det finns skillnader i hur kunder sprider e-WOM på sociala medier jämfört med övriga plattformar på Internet. Det är därmed betydelsefullt att på ett djupgående sätt utforska vad kunder, utifrån deras perspektiv, har för bakomliggande Motiv till att sprida information om företag på sociala medier. Forskningsfråga: Varför sprider kunder e-WOM på sociala medier?Syfte:                    Syftet är att utforska kunders bakomliggande Motiv till spridning av e-WOM på sociala medier. Metod:                  Utförd som en fallstudie av ett enda fall genom sex stycken semi-strukturerade intervjuer. Slutsats:               Undersökningen visade att det finns 15 bakomliggande Motiv till kunders spridning av e-WOM på sociala medier.

"Det finns bara två tjejfärger!". En studie om flickors och pojkars uppfattningar om val av färger och motiv i bildskapande aktiviteter

BAKGRUND: Det har forskats relativt lite om vilka färger och Motiv pojkar och flickorväljer i sitt bildskapande och hur de ser på dessa val. Vi anser därför attdet är viktigt att lyfta fram den forskning som finns om bildskapandetrelaterat till genus och olika utvecklingsstadier. Vi kan konstatera attgenus är ett omdebatterat ämne i stort och att man sedan över 100 årtillbaka delade upp färger efter kvinnligt och manligt.SYFTE: Syftet med studien är att undersöka hur barn uppfattar sitt eget och andrasbildskapande ur ett genusperspektiv, med fokus på färger och Motiv.METOD: Vi har använt oss av bildaktiviteter och intervjuer som metod. I vårundersökningsgrupp har det ingått barn från en 3-6 års avdelning ochen F- 2 klass.RESULTAT: Vi har i vårt resultat kommit fram till att pojkar och flickor i vårundersökning anser att det förekommer särskilda pojk- och flickfärgeroch Motiv inom bildskapande. En del barn har mycket tydliga åsikter omvad som är passande för respektive kön och varför det är på detta vis.En del av de andra barnen ansåg att det fanns skillnader men de kundeinte förklara vad detta berodde på..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->