Sök:

Sökresultat:

604 Uppsatser om Motion - Sida 2 av 41

FÖRSTÄRKNING AV EGENVÅRDS FÖRMÅGA HOS PATIENTER MED DIABETES TYP 2 AVSEENDE KOST OCH MOTION

Ben Hamida, H & Haleemi, H. Förstärkning av egenvårds förmåga hos patienter med diabetes typ 2 avseende kost och Motion. En litteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. Malmö högskola: Hälsa och samhälle, Utbildningsområde omvårdnad 2012.

En intervjustudie om vad som motiverar vårdarbetande kvinnor till att vidmakthålla sin motion

Syftet med denna C-uppsats var att belysa den personliga meningen och motivationsfaktorerna vilka kvinnor i vården upplever har hjälpt dem att vidmakthålla sin regelbundna Motion. Två studier (Deci & Ryan, 1991; 2000) beskriver hur en person med en god uppbyggd inre motivation vidmakthåller motivationen för Motion så länge som intresset finns. Dessa studier visade också att inre motivation ger en längre varaktighet av aktiviteten än yttre motivation (ibid.). Tre intervjuer genomfördes där data analyserades med tematisk analys kopplat till en hermeneutisk ansats. Resultaten visade motivationsfaktorer såsom att bli piggare, fysisk styrka samt att satsa på sig själv.

Motion capture och skräck : Hur skakiga rörelser påverkar skräckupplevelsen hos en zombie-spelkaraktär

Det här arbetet syftade till att undersöka om de skakningar och ryck som uppstår vid en dålig Motion capture-inspelning, kan användas till fördel i skräcksammanhang och utveckla den skrämmande egenskapen hos en zombiekaraktär. Som bakgrund har undersökningen gått igenom litteratur kring Zombies, The uncanny valley, Das Unheimliche och deras förhållande till spel.Till det material som skapades till undersökningen genomfördes en Motion capture-inspelning och sedan skapades tre stycken videoklipp föreställande en zombie. Datan ur inspelningen redigerades på tre olika sätt och varierade mängden ryckighet i zombiens rörelser. Undersökningen utfördes med intervjuer av både icke-skräckerfarana och skräckerfarna informanter.Resultatet visade att det klipp där skak och ryck tillförts uppfattades som mest läskigast av en majoritet av informanterna. Slutsatsen skulle däremot ha kunnat validerats i högre utsträckning med fler intervjuade informanter..

Morgondagens motorteknik under dina fötter

Want to help making the world a better place? Do it with HypOCycle!HypOCycle is a bachelor thesis that started in September 2007. The project is owned byLars-Johan Hjertz and Erik Westerlund.HypOCycle is probably the only bike in the world that has a linear pedal movement. Themovement comes from a new engine technique that hasn?t even been brought to themarket yet.

Skapande av animationer för interaktiv spelmedia genom motion capture

In this thesis I will propose and test a pipeline for creating in-game animations using Motion capture technology, with the aim to export to a 3D game engine, such as UDK or similar. Even though there are already established pipelines for creating in-game animations in the game industry, they are not of public knowledge and dissemination of information is hindered by the severe NDA (non-disclosure agreements) imposed on the studios and artists. I will therefore use my experience with game production and as a student, to research and propose an optimal pipeline for developing in-game animation that may be used by other students, researchers and independent game developers. The methodology used to test the pipeline will be a case study based on the student project Synergy, which I am developing with other third year students also attending the Game design Education at Gotland University..

Betydelsen av information om motion i samband med diabetes typ 2

Bakgrund Diabetes typ 2 har ökat till följd av livsstilsrelaterade hälsoproblem som övervikt. Tidig och omfattande information till patienter med diabetes typ 2 om betydelsen av Motion är viktigt. Syftet: Att belysa informationens betydelse för en god följsamhet när det gäller Motion vid diabetes typ 2. Metod: Kvalitativ design med innehållsanalys. Vignettemetoden användes vid intervjuerna.

"Does that look like a Ford to you?" : Företagsimage i spelfilm och reklamfilm

Studies show that product placement is becoming a more and more common method for companies to use when communicating with consumers. The results of this study can?t confirm nor deny that claim, but instead we offered the observation that as a communication method, product placement and TV-commercials are more similar than revealed at first glance.Cars of the brand Ford appeared in seven out of the 50 Motion pictures that made up the sample material in this study. In several instances the values that were communicated regarding the brand matched, completely or in large parts, the values communicated about the Ford brand in Ford?s own commercials.This doesn?t hold true for all companies.

Kinetisk Keramik

Do ceramics have to be static? This was the question that spurred me into this work, and what kept me working on to achieve the possibility of Motion in my ceramic objects. By combining the knowledge gained through my former education as an avionics technician with my interest in the ancient ceramic craft, I strive to create kinetic ceramic handicraft suitable for interaction with an audience.By a series of different phases I slowly go from understanding what kind of Motion I want my objects to have, to actually realizing this Motion in three-dimensional objects. Through the use of simple models made from corrugated fiberboard followed by more advanced plaster models, combined with different complementary materials such as bicycle inner-tubing and recycled aluminium cans among many others, I, through a vast series of testing, slowly build up a knowledge base later applied to the ceramic objects.The result is for me a success; I have found a way for me to combine ceramics with mechanics. Through this I have created kinetic ceramic handicraft intended for interaction with an audience..

Förbättringsarbete på monteringsbana

In this project we have used the theory of analytical mechanics to derive equations of Motion for complex mechanical systems in order to study their behaviour over time. Even if the theory provides powerful tools to tackle tough problems which would be very hard to solve by methods of Newtonian mechanics, you are still relatively limited without running any computer simulations. One realises that in a faster rate it will be an incredibly difficult task to find an analytical solution when the degrees of freedom increases. Even if one would succeed to derive the equations, one still has to solve them to get the information of the systems behavior. Of experience one knows that the equations in general are nonlinear and hence must be integrated numericaly.

Sömn, motion & studieprestation : finns det ett samband?

Syfte:Syftet med denna studie var att visa om faktorer som sömn- och Motionsvanor samvarierar med gymnasieelevers studieresultat. Hypotesen vi arbetat utifrån var att en god balans mellan sömn och Motion har en bättre inverkan på studieresultaten än vad ett obalanserat förhållande har.De tre frågeställningarna vi arbetade efter var? Finns det något samband mellan de antal timmar per natt under en skolvecka som en gymnasieelev sover och dennes studieresultat?? Ser sambandet sömn-studieresultat samt träning-studieresultat annorlunda ut mellan de praktiska och studieförberedande programmen?? Finns det något samband mellan den mängd lätt Motion som gymnasieelever företar sig och deras studieresultat?MetodVi har valt att genomföra en enkätundersökning. Enkäten innehöll frågor rörande elevers sömn-, Motions- och studievanor samt en fråga kring deras betyg i vissa av kärnämnena.Antalet enkäter uppgick till 149 stycken. Enkätundersökningen genomfördes på en gymnasieskola i en mellanstor stad i Svealand.Resultat:Studien påvisar ett svagt samband mellan sömn, Motion och studieprestation.

Analytisk mekanik med datoralgebra

In this project we have used the theory of analytical mechanics to derive equations of Motion for complex mechanical systems in order to study their behaviour over time. Even if the theory provides powerful tools to tackle tough problems which would be very hard to solve by methods of Newtonian mechanics, you are still relatively limited without running any computer simulations. One realises that in a faster rate it will be an incredibly difficult task to find an analytical solution when the degrees of freedom increases. Even if one would succeed to derive the equations, one still has to solve them to get the information of the systems behavior. Of experience one knows that the equations in general are nonlinear and hence must be integrated numericaly.

Kan man identifiera de karaktäristiska dragen hos stop-motion och applicera dem inom 3D-animation?

For any animator either working in stop-Motion or 3D-animation the knowledge of the first animation techniques are most important. For it is based on these principles that animation today can create such vibrant characters. With the extreme development 3D-animation has undergone the last twenty years it is easy to lose track of the old ways. But with this thesis a hope to show that it is these old ways that will take animation to its next stage. My aim with this thesis is to find out if it is possible to identify the characteristic features of stop-Motion and apply these onto 3D-animation with purpose to create a more expressive style of animation.

Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige

SAMMANFATTNING Johansson, David. (2008). Kost och Motion - en studie av kost- och Motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige (Diet and exercise ? a study of diet and exercise among pupils in grade four at a school in the south of Sweden). Skolutveckling och ledarskap, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur kost- och Motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige ser ut.

Ditt Andra Jag

Detta kandidatarbete fokuserar på att undersöka aspekter som kan förstärka en användares upplevelse inom digitala spel. De aspekter som vi valt att fokusera på är användandet av Oculus Rift och Motion Capture då de tar upp viktiga punkter som Virtual Reality, närvaro och inlevelse i spel. Vi valde även att fokusera vår produktion mot skräckgenren då detta är ett område vi båda har stor passion för i diverse media. I vårt arbete har vi fått fram en hypotes om att spel som fokuserar på att lämna karaktären i ett tomt skal (ingen personlighet), lämnar en större chans för inlevelse hos spelaren då användarens egna känslor speglas på karaktären. Användandet av Oculus Rift och realistiska röresler via Motion Capture har en tendens att även stärka detta..

Validering av Inertial Measurment Units som insamlare av data för drivande av OpenSim-modell

The purpose of this paper is to investigate the possibility of replacing data from highspeed filming (Qualisys Motion capture) with data from Inertial Measurement Units (X-io technologies), when used to run a model of torso and pelvis in OpenSim. Qualisys Motion capture data is used as the golden standard to validate the result visually and with Bland-Altman plots.In order to obtain comparable data experiments are conducted where both methods of collecting data are used simultaneously. Data from the IMU's then need to be processed in Matlab before it can be used to run the OpenSim modell. Several Matlab programs rotate the IMU data to a static reference frame, filter and integrate it, then create viritual markers that correspond to Qualisys' optical markers.The conclusion is that using IMU as a method for collecting data can replace Qualisys in some applications, but not in ones that require high precision. However, this paper only begins the examination of IMU's and there are most likely improvements to be made..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->