Sökresultat:
1285 Uppsatser om Monopolistisk konkurrens - Sida 26 av 86
Jobbannonser och potentiella arbetssökandes identitet: Effekter på den upplevda företagsattraktiviteten
Studier har visat på ett samband mellan försämrad arbetsprestation och konflikter som uppstår av att familjelivet inkräktar på arbetet. En del organisationer har med anledning av detta valt att utveckla och tillämpa familjevänliga policies för att stötta sina anställda i att balansera arbets- och familjesfären. I och med ökad konkurrens på arbetsmarknaden har fördelarna med dessa policies kommit att uppmärksammas allt mer. En förändrad arbetsmarknad har bidragit till att arbetsgivare i större utsträckning väljer att ägna sina resurser åt effektivt employer branding-arbete för att attrahera kompetent arbetskraft. I föreliggande studie undersöktes effekterna av familjevänliga policies/karriärvägar och framträdande identiteter på studenters upplevda företagsattraktivitet.
Strategiutveckling bland läkemedelsföretag vid patentutgång - med fokus på företagets lönsamhet
Syftet är att utifrån de läkemedelsföretag som uppnått störst andel av de 15 mest sålda läkemedel under de senaste 10 åren, kartlägga tillvägagångssätt utifrån en strategisk ansats. Syftet är också att undersöka läkemedelsföretagens strategier för att bibehålla bästa möjliga lönsamhet på preparatet vid en patentutgång. Undersökningen har skett i två olika steg, innehållande en kvantitativ metoddel och en kvalitativ metoddel. Försäljningstabellerna från de senaste tio åren användes för att få fram om det fanns strategier vid en patentutgång bland de olika företagen. Den kvalitativa metoddelen användes för att komplettera den kvantitativa metoden och få en djupare förståelse för företagens strategier för att bibehålla lönsamhet efter en patentutgång.
Underprissättningens identifieringsteorier - EG:s konkurrensrättsliga mångtydighet
Predatory pricing is one of the most frequently discussed topics in competition law and should be considered both from a legal and economic perspective. The concept of predatory pricing can bedescribed as a situation where a company is pricing at a level that, according to the assessment theories, is unreasonably low. The problems with this type of conduct arises when the low prices hinder competition. A company which uses predatory pricing will likely deter rivals entry to the market or drive the existing ones out of it. In the long run, the effects on competition will likely be higher prices which will hurt customers and consumers as well as competition.
Kontraheringsplikt inom förmögenhetsrätten ? Avtalsfrihetens gränser
Swedish contract law is based on the main principle of freedom of contract, which means that a contract is built on a voluntary agreement of both parties. There are exceptions from the principle of freedom of contract. In some instances a party is obliged to contract (kontraheringsplikt), which also is the subject for this paper. Kontraheringsplikt can be described as an obligation for one of the parts in a relation to come to an agreement under normal circumstances with everyone who ask for it. The cases of kontraheringsplikt are rather different.
Att bygga upp ett varumärke och en varumärkesidentitet i små företag
Att bygga upp ett varumärke och en varumärkesidentitet är mycket viktig i den hårda konkurrens som idag finns i alla branscher. För att kunna bygga upp ett starkt varumärke måste företagen följa en strategi som gör det möjligt för kunderna att identifiera sig med varumärket. Små företag bortser ofta från att även de måste tänka i ett långsiktigt perspektiv när det gäller deras varumärken och varumärkesidentitet. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur små företag arbetar med att bygga upp sitt varumärke och sin varumärkesidentitet. Vi är övertygade att även små företag måste tänka långsiktigt och strategiskt kring sina varumärken för att kunna överleva på dagens marknad.
Tillväxtmöjligheter på en restriktiv marknad : en studie av svenska mikrobryggerier och vinproducenter
Syftet med denna uppsats är att ur ett tillväxtsperspektiv, analysera vilka möjligheter svenska mikrobryggerier och vinproducenter har för att utvecklas.Vi har för denna uppsats tillämpat en kvalitativ forskningsmetod som präglas av en abduktiv ansats där det skett en alternering mellan teori och empiri. Det empiriska materialet har genom multipel fallstudie samlats in vid intervjuer med åtta företags- samt föreningsrepresentanter som utifrån erfarenhet och kunskap har kunnat belysa ämnet från olika perspektiv.Den kvalitativa forskningsmetoden lämpar sig väl vid undersökning av en del av helheten för att hitta likheter. Genom urvalet av sex svenska mikrobryggerier och vinproducenter samt respektive branschorganisation tolkar vi vår slutsats till att beskriva alla svenska mikrobryggerier och vinproducenter. Vår slutsats är att merparten av företagen drivs av entreprenörskap. Tillväxt av företagen sker genom fokusering kring existerande produkter på befintliga marknader för att skapa en tydligare position på marknaden.
Vad påverkar den lokala tillväxten?: en jämförande fallstudie av Skellefteå och Halmstad
Sverige har under senare år haft en negativ befolkningstillväxt vilket är något som även drabbat landsorten hårt. Detta ses som ett stort problem och orsakerna till detta hänförs bland annat till den låga nativiteten och migrationen. Många unga flyttar till storstäderna på grund av utbildning och arbetstillfällen, men även på grund av att utbudet av aktiviteter är större där. Kommuner som har låg attraktionskraft och som ligger utanför storstadsregionerna har även svårt att locka till sig företagsetableringar och få befintliga företag att växa, vilket även det är en bidragande orsak till den negativa befolkningsutvecklingen. Syftet med denna uppsats är att identifiera vilka faktorer som ligger bakom den lokala tillväxten.
Innovation genom Improvisation : Improvisation som ett verktyg för att skapa en organisationskultur som främjar innovation.
För att en organisation ska kunna överleva i en tid som präglas av förändring och hård konkurrens, krävs en organisationskultur som främjar innovation. Många av de komponenter som litteratur inom innovationsområdet beskrivs som essentiella för just en sådan här kultur, återfinns också i improvisationsteater. Den här studien binder samman dessa två områden, både ur ett teoretiskt perspektiv och genom en praktisk, undersökande studie. Studiens hypotes var: ?Improvisationsteaterworkshops kan, av ett arbetslag, upplevas som ett fungerande verktyg till att på längre sikt kunna skapa en organisationskultur som främjar innovation.? För att kunna verifiera eller falsifiera hypotesen, genomfördes tre improvisationsteaterworkshops på ett företag där åtta deltagare på ett lekfullt och prestigelöst sätt fick ta del av hur improvisationsteater kan relateras till arbetslivet på olika sätt.
Konkurrens mellan mänskliga rättigheter i Europa : En konflikt mellan EU och EKMR
Syfte:Vårt syfte med denna uppsats är att analysera och klargöra vilken betydelse merchandise, i form av kläder, får för att stärka artisters/bands varumärken. Vi kommer även studera om en framtida utveckling av merchandise kan stärka varumärket. För att undersöka detta har vi även formulerat en forskningsfråga som lyder:? På vilka sätt kan ansvariga för merchandise i form av kläder hantera denna för att stärka artisters varumärken?Metod:I denna studie har en kvalitativ metod använts för att kunna gå djupare in på ämnet. Denna kvalitativa studie bygger på åtta intervjuer gjorda med olika aktörer inom musikbranschen.
Orsaker till Irakkriget - Interimperialistisk konkurrens eller maktkamp mellan suveräna stater?
AbstractEn förklaring till Irakkriget tror vi inte kan finnas i vare sig retoriken eller i påståendet om att det var ett folkrättsligt legalt internationellt sanktionerat krig. Detta är en teoriprövande studie där de två teoretiska perspektiven i statsvetenskaplig internationell politik; Marxism och Realism undersöks, vi vill se om de bättre kan förklara varför USA invaderade Irak. Huvudproblemet i uppsatsen är att identifiera orsakerna till varför Irakkriget blev ett faktum. Vi går i b-uppsatsen igenom olika perspektiv inom respektive skola och redogör i kortfattade drag för dess synsätt. Vi har samlat in material både om Irakkriget i sig och om de teorier vi vill pröva.
Kvalité i arbetet
Nya krav på tillgängligheter, prioriteringar, synsätt, kompetens och
konkurrens om arbetskraft påverkar dagens hälso- och sjukvård i stor
utsträckning, detta i och med den ständiga utvecklingen med ny teknik och
forskning. Kvalitet inom vården innebär för patienten bland annat ett bra
bemötande, tillit och olika respektfaktorer men även en bra tillgänglighet,
hur enhetens mottagande i miljösynpunkt känns och ett gott behandlingens
resultat påverkar patientens kvalitets upplevelse.
Gapet mellan möjligheterna att behandla och bota har ökat vilket medför att
etiska överväganden blir allt vanligare. Från slutet av 1990-talet så har
inom Norrbottens läns landsting införskaffats ett antal direktiv om så väl
etiska plattformar som etiska kommiteér och diskussionsgrupper. På Piteå
vårdcentral har man sedan våren 2006 försökt starta upp ett projekt som
berör de etiska områderna inom vården och med detta på sikt höja
kundnöjdheten.
I denna studie har två skilda kvantitativa enkätanalyser gjorts en för
patienter och en för anställda.
Lag om Kassaregister : -Ett effektivt och rättssäkert verktyg för att motverka illojal konkurrens?
Sedan de borgerliga partierna varit i opposition har man efterlyst förändringar inom den svenska utvecklingspolitiken. Utvecklingspolitiken är samlad i skrivelsen Politik för global utveckling(PGU). Arbetets syfte är att undersöka om det skett några förändringar inom PGU sedan de borgerliga partierna intagit regeringsställning år 2006. Frågorna som är ämnade att besvaras är dels om det går att urskilja några väsentliga skillnader mellan den föregående socialdemokratiska regeringens politik för global utveckling och den nuvarande borgerliga regeringens och dels om den politik för global utveckling som den borgerliga regeringen för, är en del av lösningen på en internationellt ickefungerande utvecklingspolitik. Genom en kvalitativ textanalys är avsikten att utföra en komparation mellan de två regeringarnas PGU för att på så sätt uppvisa eventuella skillnader.
Etnicitet - en förenklad och missvisande orsaksförklaring? En komparativ studie av etnicitetens roll i konflikterna i Rwanda och Darfur
Rwanda och Darfur karaktäriseras som två av de mest fruktansvärda etniska krig i modern tid. Etnicitetens roll uppfattas spela en mycket viktig roll samt vara den grundläggande orsaksförklaringen till konflikterna. Detta anser vi dock vara en förenklande och missvisande bild som bör ifrågasättas. Enligt det socialkonstruktivistiska synsättet skapas etnicitet i relation till någon annan samt är i ständig förändring och utveckling. Såväl Rwanda som Darfur är starkt präglade av tidigare kolonialmakters välde, vilket bidragit till en polariserande effekt av de olika etniska tillhörigheterna.
Manliga samtal och vänskapsrelationer
Syftet med denna studie var att beskriva hur manliga samtal och vänskapsrelationer ser ut med fokus på innehåll och funktion. En kvalitativ intervjuundersökning med fyra män genomfördes utifrån en reflexiv intervjuteknik. Materialet analyserades därefter med hjälp av tematisk analysmetod. Den nuvarande forskningen inom det undersökta området är begränsad. Forskning som finns utgörs till stor del av jämförande studier mellan de manliga och kvinnliga samtalen och vänskapsrelationerna.
Idealet stadsmässighet - Verklighet eller vision : En studie av Hammarby Sjöstad
Syfte: Syfte är att kartlägga hur Com Hem och ICA arbetar med sina skapade frontfigurer som "spokespersons".Problem: Det kan vara svårt för företag att nå ut till sina kunder i dagens hårda konkurrens. Det är därför viktigt att de använder sig av olika strategier för att differentiera sitt varumärke och bli unika på marknaden. En varumärkesstrategi kan vara "spokespersons", där någon blir företagets ansikte utåt. Företagets "spokespersons" syns därefter kontinuerligt i deras reklam. Det krävs att företaget noggrant överlägger vem som ska sammankopplas med varumärket, för att kommunicera ut rätt budskap till sina mottagare.Metod: Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer och textanalyser.Resultat: Våra resultat visade att Com Hem och ICAs "spokespersons" har och är effektiva i deras marknadsföring.