Sök:

Sökresultat:

152 Uppsatser om Monetary targeting - Sida 10 av 11

Marknads Analys : Marketing Research

Immateriella tillgångar har blivit allt viktigare i en globaliserad värld med stora företag som investerar och agerar i olika länder. En viktig immateriell tillgång är varumärken. För att kunna värdera ett varumärkes värde finns det flera finansiella metoder. En ny standard, ISO 10668 Requirements for monetary brand valuation, utgavs av ISO (International Organization for Standardization) 1 september 2010. Syftet med denna standard är att på ett tillförlitligt sätt kunna värdera varumärken under sin uppbyggnad, vid eventuella tvister samt vid ett företagsförvärv.

Harmonisering av ISO 10668 varumärkesvärdering

Immateriella tillgångar har blivit allt viktigare i en globaliserad värld med stora företag som investerar och agerar i olika länder. En viktig immateriell tillgång är varumärken. För att kunna värdera ett varumärkes värde finns det flera finansiella metoder. En ny standard, ISO 10668 Requirements for monetary brand valuation, utgavs av ISO (International Organization for Standardization) 1 september 2010. Syftet med denna standard är att på ett tillförlitligt sätt kunna värdera varumärken under sin uppbyggnad, vid eventuella tvister samt vid ett företagsförvärv.

Lönsamma erbjudanden : Hur tjänsteerbjudanden och dess kunder formas av Optional Framing

ABSTRACT Title:                         Lucrative dealsHow service offers and its clients is forms by Optional Framing                 Level:                       Bachelor, Business AdministrationAuthor:                     Gabriel Krogius, Mikaela SörensenSupervisor:              Jonas Kågström, department of economicsDate:                         2013, AugustIntroduction:           That the human mind may be directed by how an offer is designed is not news. However, what is new in the following thesis is whether a person is affected in the case of a service rather than, as previously research, a physical product. Does a person find it harder to separate with something rather than to add an option?Aim:                          The aim for this thesis is to examine how Optional Framing has affection on service offerings/companies, and in this case on real estate brokerage services. Is it, as earlier, when the human can form her own offer, the final price ends up higher when she is about to add options than removing them?Method:                    The thesis emanates to achieve earlier results where the difference in this case is that our thesis is targeting service offerings.

Värdering av icke-monetära nyttor på skogsfastigheter

Skogsfastighetsmarknaden var tidigare reglerad så att priserna på fastigheterna inte alltid kunnats anse som marknadsvärden. När marknaden sedan avreglerades under början av 1990-talet steg fastighetspriserna kraftigt. Utvecklingen var intressant då den faktor som tidigare varit den starkast prispåverkande faktorn, virket och värdet av detta, inte alltid följde samma utveckling som fastighetspriserna vilket lett till ett gap.Detta gap har i forskningen kommit att kallats den icke-monetära nyttan, en del som inte genererade några pengar likt skogen. Tidigare forskning har fastställt att denna nytta kan bestå av äganderätt-, affektions-, natur- och rekreationsvärden samt att dessa nyttor varierar kraftigt mellan olika köpare, och hur de värderar dem. Hur en värderare då ska fastställa ett marknadsvärde när en sådan stor del av värdet utgörs av en kraftigt varierande faktor är väldigt intressant.Denna studie har därför utrett hur värderare tar hänsyn till dessa icke-monetära nyttor i sin bedömning av marknadsvärde på skogsfastigheter.

Hinder och möjligheter med att nå en bred målgrupp ? hos Fast Fashion-företag

Detaljhandeln är idag präglad av hög konkurrens och många aktörer som slåss om sammasegment. Fast Fashion med sina snabba produktlivscykler och låga prissegment trots en högmodegrad, har lett till att konsumtionsmönstret förändrat konsumenternas beteende genomderas krav på ständiga uppdateringar av sortimentet. Dagens kunder kräver mer än enbart ettlågt pris för att attraheras, vilket kräver att även Fast Fashion-företagen adderar ytterligarevärden. Imagen och känslan för varumärket spelar därför en stor roll även för Fast Fashionföretagoch inte enbart för märken som agerar inom en högre prisklass. För att kunnatillfredställa det kunden efterfrågar krävs av företaget att de tydligt identifierat sin målgruppför att kunna anpassa erbjudandet efter just dem.

IMF conditionality, nationellt ägandeskap och statssuveränitet

Detta är en teoretisk uppsats som jämför ett antal olika relevanta teoretikers problematisering av begreppen IMF conditionality, nationellt ägandeskap och statssuveränitet samt dessa teoretikers syn på relationen mellan dessa. Jag har analyserat innehållet i ett antal olika litterära källor och jag refererar till ett flertal antal teoretiker. De ekonomiska lån som IMF ger till stater är villkorade med åtaganden som mottagarlandet måste uppfylla. Dessa villkor hänvisas ofta till som IMF conditioanlity. Statssuveränitet och nationellt ägandeskap definieras som en stats kontroll av sin egen inhemska politik, i denna uppsats begränsad till att gälla den ekonomiska politiken.

Ekosystemtjänstbedömningar : Utvärdering av metodik för att synliggöra värdet av naturen inom stadsplanering

The purpose of this study was to analyze and develop a workflow for assessing and representing the value of ecosystems to professionals involved in municipal planning. A thorough literature review was conducted and supplemented by interviews and observations. Frameworks for ecosystem service assessments were analyzed and combined with methods in urban planning in order to assess social and ecological conditions. A workflow was set up and methods were evaluated by applying them to a case study in the area Åstråket in Uppsala. Experience from the case study was compiled in order to improve the workflow.Complex assessments were identified and simplified for the method to be useful for practitioners.

Grön marknadsföring i outdoorbranschen : En komparativ flerfallsstudie

Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur och varför företag i friluftsbranschen arbetar med grön marknadsföring samt vilken grön strategi företagen har.Metod: Studien är kvalitativ i form av en komparativ flerfallsstudie med en deduktiv ansats. Teorin beskrivs först för att sedan jämföra teorin med det empiriska materialet. Empirisk data har samlats in genom sex semistrukturerade intervjuer och sekundärdata såsom internetkällor och elektroniska rapporter.Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen berör olika områden inom grön marknadsföring. Teorin tar upp segmentering och targeting utefter kunders gröna karaktärsdrag, grön positionering, de fyra gröna P:na i marknadsmixen samt anledningar till varför företag arbetar med grön marknadsföring internt och externt.Slutsatser: Fallföretagen segmenterar inte marknaden efter kundernas gröna karaktärsdrag. Det ligger dock i deras affärsidé eller vision att positionera sig grönt.

Hur hanteras och uppfattas övergödning i Östersjön? : En fallstudie av nationella handlingsplaner för genomförandet av Baltic Sea Action Plan och uppfattningar kring övergödning i Östersjöregionen

In November 2007 the countries around the Baltic Sea signed the Baltic Sea Action Plan (BSAP). The action plan was an initiative from HELCOM due to the environmental status in the Baltic Sea. The action plan implemented a new approach with measures targeting the whole ecosystem. Eutrophication, hazardous substances, biodiversity and maritime activities constituted the main segments. The parties were to establish national implementation plans to fulfil the BSAP goals, which shall lead to good environmental status in the Baltic Sea by 2021.  The aim of this thesis is to investigate the points in common regarding conceptions of eutrophication in the Baltic Sea between the management, the science, the media and the public.

Pilotinstallation av fast och fjärravläst nätstationsmätning : Identifiering av för- och nackdelar med nätstationsmätning, Mälarenergi Elnät AB

Today?s electrical grid companies understand that better knowledge of and information about their grid can help realize a smart grid network. One way to gain better knowledge and information about the low voltage network is to install measuring equipment on the substation transformer´s secondary low voltage side that measures the low voltage network losses for that specific substation. By doing so, grid companies can, due to the calculation of the low voltage network losses, identify and address issues such as illegal power dissipation, unmeasured power outtakes, and unsatisfied technical documentation for the substations low voltage network.During 2012, Mälarenergi Elnät AB had a total electrical network loss (both medium and low voltage network losses included) of three to four percent of their total distributed electrical volume. Converting this energy volume into a monetary figure this accounts for a loss of around 30 million Swedish crowns.

Brand equity and corporate responsibility : a review of brand valuation methods

During the last decades, brand equity has been a priority topic for both practitioners and academics. In accordance with the structural changes in the economic settings caused by the so-called "new economy", corporations being confronted with a shift on perceived business value structure from tangible assets to intangibles. On the other hand firms increasingly are adopting more responsible behaviour towards their societies. In this context, one critical question is to understand how corporate conduct may affect brand equity. The purpose of this study was to find how brand equity (BE) measurement methods embrace corporate responsibility (CR), based on a literature review.

Willingness to pay for improved maize seeds among smallholder farmers : a study of the input factor market in Kenya

Kenya is considered to be a developing country. This means that basic needs such as nutrition are not met for an extended period of time (www, Sida 1, 2012). Approximately half of the population is living under the poverty line (www, CIA 1, 2012). Agriculture is the largest sector in the country, employing 75% of the population. These are thereby directly dependent on the sufficiency of outputs received.

Finansiell värdering av patent

The purpose of this master thesis is to map and analyze the appropriate valuation approaches used for Intellectual Property rights and develope a model for valuing patents. This project has been executed on behalf of Electrolux?s Group Intellectual Property and is intended to be used for managerial purposes.Project limitations include patents that doesent concern technology oriented products and services, real option methods, financial forecasts, decisions concerning patents taken by the R&D division, patent applications in general and taking into account unexpected future management decisions regarding patents.Electrolux?s Intellextual Property team applies, manages and protects the groups Intellectual Property rights including patents, designs and trademarks. With an increased globalization and the rise of emerging markets, incentives have increased further to protect and safeguard the group?s innovations.Mainly there are three different valuations approaches for valuing intellectual property rights, these include the income based approach, cost base approach and market based approach.

Erfarenheter av utedrift med köttdjur i Sverige och Kanada :

Beef cattle wintering outdoors should be provided a shelter, e.g. a type of barn or corresponding. This type of production requires appropriate soil types and secured animal welfare. For example, a clean and dry resting place needs to be provided to the animals. To receive an exemption for buildings the farmer has to have something equivalent that provides an adequate shelter.

Taylor-regelns aktualitet och tillämpbarhet : En jämförelse av Taylor-skattningar i Brasilien, Kanada, Polen, Sverige och Sydafrika för åren 2000-2013

John B. Taylor, professor i nationalekonomi vid Stanford University, presenterade år 1993 en penningpolitisk regel som syftade till att vara ett hjälpmedel för centralbanker vid räntebeslut. Taylor-regeln är mycket enkel i sitt uförande och baseras på att styrräntan bör sättas efter två variabler: BNP-gapet och inflationsavvikelsen. Denna styrränteregel fick genomslag inom den vetenskapliga världen men spreds även till makroekonomisk praktik och medförde stora förändringar för penningpolitiken.Flera empriska studier har publicerats sedan Taylor-regeln tillkom och det råder det delade meningar om hur väl Taylor-regeln presterar för olika typer av ekonomier och hur användbar den är idag. Det har även uppkomit nya teorier angående trögheten i effekterna av styrränteförändringar och vid vilken tidpunkt dessa får en inverkan på inflationstakten.Syftet med denna uppsats är att jämföra hur väl den ursprungliga Taylor-modellen och en tidslaggad modell förklarar centralbankernas historiska styrräntesättning i fem länder med inflationsmål under tidsperioden 2000-2013.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->