Sök:

Sökresultat:

456 Uppsatser om Mode och kläder - Sida 2 av 31

Postfashion : En undersökning i 4 akter om hur man finner sin egen roll i modevÀrlden

I denna processbeskrivning undersöker jag hur jag kan verka som en modedesigner som kan pÄverka och göra skillnad. Intresset för detta vÀcktes under ett tidigare projekt dÄ jag i arbetet local relations funderade över hur de val man gör under en designprocess kan pÄverka samhÀllet i stort. Min undersökning börjar med att jag tittar pÄ andra kreativa personers praktiker för att se hur dem pÄverkar och gör skillnad, jag genomför ocksÄ intervjuer med andra verksamma för att undersöka hur dem ser pÄ designerrollen nu och i framtiden, för att sedan undersöka hur jag kan omvandla mina tankar till ett praktiskt arbete. Under resans gÄng kommer jag fram till att jag kan pÄverka genom att etablera en plattform utifrÄn vilken jag och andra kan uttrycka vÄra tankar om mode. Jag skapar dÀrför ett fanzine vid namn Postfashion som handlar om mode och vars första nummer (som Àr det som visas pÄ VÄrutstÀllningen) Àr ett samtal om mode och materialitet mellan mig och konstnÀren Jun O Cindy Calle.

KlÀdernas betydelse: en studie om förÀldrarnas förhÄllningssÀtt till barnklÀder

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka förÀldrarnas förhÄllningssÀtt till barnklÀder. För att fÄ svar pÄ syftet genomfördes den kvalitativa forskningsmetodens intervjuer och deltagande observation. Intervjuerna har gjorts med fyra förÀldrar och observationerna gjordes under tvÄ dagar pÄ en förskola. FrÄgorna som ska besvaras Àr hur förÀldrarna förhÄller sig till dagens barnmode och hur de förhÄller sig till klÀder som identitet. Analysen av det empiriska materialet Àr gjord av olika begrepp sÄsom mode och identitet.

Coco Chanel och modehistorien : Coco Chanels roll i modehistorien och hur hon förhÄller sig till kÀnda teorier om mode

Uppsatsen har tre syften. Det första Àr att introducera modehistoria och modeteori som specifika vetenskapliga omrÄden och det andra Àr att lyfta fram Coco Chanel och det banbrytande och framÄtpekande i hennes modehistoriska insats. Det tredje syftet Àr att tillÀmpa de olika allmÀnna teorierna pÄ Coco Chanels livsgÀrning. För det tredje syftet Àr frÄgestÀllningen; ?Vilka av de Àldre och nyare, ofta inbördes konkurrerande, generella modeteorierna skulle pÄ ett eller annat sÀtt kunna tillÀmpas pÄ Coco Chanels liv och modeskapande??.I uppsatsen ger jag en modehistorisk bakgrund och genom den visar jag Coco Chanels roll i modets historia.

Den etiska konsumenten inom klÀdesindustrin : En myt eller den framtida trenden?

Uppsatsens titel: Den etiska konsumenten inom klĂ€dindustrin: En myt eller den framtid trenden?Ämne/kurs: FEK C Kandidatuppsats, 10 PoĂ€ngFörfattare: Roosbeh OzlatiHandledare: Olivia KangFem nyckelord: CSR, Konsumentbeteende, Etiskt producerad, Etiskt mode, Etiskt konsument medvetenhet.Syfte: FörstĂ„ den etiska mode konsumtionen och om mode branschens arbete med CSR har en pĂ„verkan pĂ„ kundens köpbeteende.Problemformulering: Om konsumenten Ă€r redo att ger upp sin egen nytta för att handla etniskt accepterade produkter.Metod: Författaren har utgĂ„tt ifrĂ„n konsumentens perspektiv för att pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt kunna besvara pĂ„ uppsatsens problemformulering. En kvantitativt metod har anvĂ€nds för att undersöka den valda populationen.Slutsats: För att sammanfatta det hela kort sĂ„ tycker respondenterna att det Ă€r svĂ„rt att göra ett etiskt val nĂ€r det kommer till val av klĂ€der. VarumĂ€rken har en mindre betydelse och dĂ„ de vĂ€rderar etiskt producerade klĂ€der framför detta. Men pris och kvalitet var alla inte lika intresserade att ge upp för etiska förhĂ„llanden/etiskt producerade klĂ€der.

De unga svenskarnas shoppingbeteende ? en kvantitativ undersökning av hur unga svenskar shoppar mode

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och analysera shoppingbeteendet vad gÀller mode hos svenska mÀn och kvinnor i Äldersgruppen 20 till 30 Är. Vi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan mÀns och kvinnors shoppingbeteende. Uppsatsen Àr baserad pÄ en kvantitativ undersökning, dÀr vi har genomfört en enkÀtundersökning med 200 respondenter i mÄlgruppen. EnkÀtundersökningen har utformats med hjÀlp av en kvalitativ metod, dÀr vi har samlat en liten fokusgrupp som har fÄtt diskutera sitt shoppingbeteende och sin syn pÄ shopping av mode. EnkÀtundersökningen har varit webbaserad och genomförts med verktyget QuestionPro?.

Det gröna gapet ? varför skiljer sig attityd och beteende Ät vid hÄllbar klÀdkonsumtion?

KlĂ€dindustrins negativa pĂ„verkan pĂ„ hĂ„llbar utveckling har pĂ„ senare tid blivit allt mer uppmĂ€rksammad av konsumenter, media och aktörer i modebranschen. Även om medvetenheten har ökat sĂ„ har inte konsumtionen av hĂ„llbara klĂ€dalternativ gjort det till önskad grad. Tidigare forskning har identifierat ett gap mellan konsumenters attityd och beteende kring hĂ„llbart mode, konsumenten sĂ€ger sig vilja köpa grönt mode men gör det inte. Den hĂ€r studien gĂ„r ut pĂ„ att undersöka vilka orsaker som finns till gapet med följande problemformulering: vilka Ă€r de bakomliggande orsakerna till gapet mellan unga svenska kvinnliga konsumenters attityder och handlingar gĂ€llande hĂ„llbart mode? Syftet med studien Ă€r att med hjĂ€lp av funna orsaker kunna bidra till befintlig forskning inom omrĂ„det.

Jag vill inte klÀ mig som alla andra - en studie om hur ett företag arbetar med individualistiskt mode

Syftet med denna uppsats Àr att skapa en förstÄelse för hur nyetablerade modeföretag kan arbeta med sin identitetsmix för att kommunicera en individualistisk modeimage. Vi har gjort en fallstudie av ett ungt, svenskt modeföretag samt intervjuat fyra ÄterförsÀljare inom branschen. Slutsatserna Àr att ett modeföretag genom sin identitetsmix kan arbeta med att synas i rÀtt sammanhang, förmedla en kÀnsla av unikhet och professionalism kring företaget, kontinuerligt förnya sin produktlinje samt vÀrna om sin image för att inte överexponeras..

Att resa till och frÄn Arlanda med bil: Bakomliggande orsaker och motiv

The main purpose of this study is to clarify the underlying reasons as to why people choose to travel by car or taxi, and to do so by using peopleÂŽs choice of transportation to and from Arlanda Airport as an example. Furthermore it is also in our interest to see what changes are needed to make more travellers use the available public transportation.Because of the increasing pollution rate from the means of conveyance headed to and from Arlanda Airport, Luftfartsverket is attempting to decrease the amount of emission from the connecting transportation sources. Luftfartsverket has a pollution limit which is about to be reached in a few years, based on a prognosis made by ArlandaÂŽs office of environmental issues. In order to investigate peopleÂŽs travel mode choice a survey was conducted at Arlanda Airport, Stockholm. 82 travellers were interviewed on a three day basis inside terminal 4 and 5.

Göra kön pÄ bloggen : En studie om framstÀllningar och skapandet av ?kvinnan? pÄ mode- och livsstilsbloggar

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ?kvinnan? framstÀlls och skapas pÄ mode- och livsstillsbloggar. Detta har jag undersökt ur ett ?göra kön? perspektiv samt att jag anvÀnt mig av Goffmans teorier kring identitetsvÀrden och stigma.Jag har anvÀnt mig av ett eklektiskt förhÄllningssÀtt till valet av metod och har dÀrför anvÀnt mig av olika metoder dÀr meningskodning av text och symbolisktolkning av bilder varit de mest framtrÀdande. Dessa koder har jag skapat utifrÄn min teoretiska referensram.

Undervikt : Ett smalt problem, Kampen mot undervikten, VÀrlden ur ett annat perspektiv, Modeller - ett försvinnande slÀkte

?Att vara smal Àr nÄgot som vÀldigt mÄnga drömmer om. Mode och ideal lockar unga till bantning. Men det finns de som inget annat vill Àn att gÄ upp i vikt. Undervikt förknippas ofta med sjukdom eller Àtstörningar men ibland beror det pÄ det genetiska arvet eller en förhöjd ÀmnesomsÀttning.

Nervositet : Om mentalt arbete vid musikalisk instudering

Studien Àr en föremÄlsanalys med semiotik som metod, och Àr en jÀmförelse mellan det konceptuella konsthantverket och klÀder frÄn varumÀrket Viktor & Rolf som drivs av Viktor Horsting och Rolf Snoeren. Syftet Àr att analysera hur tvÄ utstyrslar frÄn Viktor & Rolf kan definieras pÄ olika sÀtt nÀr de placeras inom olika omrÄden. Dessa omrÄden Àr klÀdkonst, mode och konsthantverk. HÀr tolkas Àven hur de sammanhang som utstyrslarna visas inom  (modevisning & museum) pÄverkar definitionen av dem. FrÄgestÀllningarna lyder:Hur pÄverkar sammanhanget föremÄlets identitet?Hur kan ett och samma föremÄl tolkas nÀr det placeras in i omrÄdena för mode, konst och konsthantverk?Vad krÀvs för att ett föremÄl ska kunna betraktas som ett superobjekt?Analysen uppmÀrksammar nÄgra aspekter av hur vi definierar och tolkar föremÄl.

Internationalisering med entry mode i fokus ? en fallstudie av Zero Belysningar

Titel: Internationalisering med entry mode i fokus ? en fallstudie av Zero BelysningarKurs: 2FE03E ? 15 hp. KandidatuppsatsFörfattare: David Gustafsson 870926, Emmie Thurn 880909, Jasenko Arsenovic 890119Bakgrund: Globalisering och intrĂ€de pĂ„ internationella marknader har för SME blivit en trend. Åtskilliga företag vĂ€ljer att konkurrera pĂ„ en internationell nivĂ„ och internationaliseringen sker snabbare och pĂ„ flera olika sĂ€tt Ă€n nĂ„gonsin tidigare. Att vĂ€lja rĂ€tt entry mode har en stor pĂ„verkan pĂ„ om företaget kommer att nĂ„ framgĂ„ng eller ej pĂ„ den nya marknaden.Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka olika faktorer som pĂ„verkar smĂ„företag val av entry mode vid expansion.

Chalmers oanvÀnda datorkraft - Distribuering av arbete och energihantering med HTCondor

Chalmers University of Technology today have numerous computers which are never powereddown, at the same time there is a need for more computation power for researchers.Hence, we have investigated the possibility to use the computers for computing power andsecondly, if there is no work to be done, to put them into power saving mode.We have made a thorough study where we compared different distributing systems andin the end HTCondor was chosen as the best to implement. HTCondor is an excellent systemfor opportunistic use of computing power, i.e. make use of computers that no one elseis currently using. The system is used at several universities around the world with goodresults and would be excellent at Chalmers, where there is a need for such a system.Our implementation shows that HTCondor is well capable of handling unused computingpower. HTCondor can handle most file types that may be run on the system.

Undervikt : En artikelserie om sjukdomarna, modefÀllan och de som lider i skymundan : Ett smalt problem, Kampen mot undervikten, VÀrlden ur ett annat perspektiv, Modeller - ett försvinnande slÀkte

?Att vara smal Àr nÄgot som vÀldigt mÄnga drömmer om. Mode och ideal lockar unga till bantning. Men det finns de som inget annat vill Àn att gÄ upp i vikt. Undervikt förknippas ofta med sjukdom eller Àtstörningar men ibland beror det pÄ det genetiska arvet eller en förhöjd ÀmnesomsÀttning.

Konstruktion och utvÀrdering av Current Conveyors

Normally the operational amplifier is used as a component in active filter design. The goal for future components in filter design is large bandwith and the use of low supply voltages. The use of current-mode instead of voltage-mode circuits gets a step closer to the required performance. A component that use current as the signal conveying part is the current conveyor. In this report a comparative study between two current conveyor structures of second generation (CCII) is performed.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->