Sök:

Sökresultat:

655 Uppsatser om Mobile phone - Sida 17 av 44

Cupsystemet : En kvalitativ fallstudie av en mobil webbtjänst

The thesis describes the following main question: Will the administrative labour during football tournaments be made easier with the help from a mobile web service or will it convey to unnecessary extra work? To be able to give a good and qualified answer to this question, the thesis will in the beginning describe how the technique for such a system might look like and also describe the existing administrative moments during a football tournament, this is too give the reader a deeper understanding for further reading. The thesis then goes on to describe a concrete system which is tested on three football tournaments. On the basis of the tests, interviews and through analysis of these the thesis will be able to answer our questions. The result which we present in the thesis have unfolded through testing of the system on three chosen football tournaments.

Lärarens upplevelse av elevernas mobiltelefonanvändning i klassrummet - en fallstudie

Något händer när ny teknik gör intåg i klassrummet där undervisning, studier och lärande i olika ämnen står på schemat. I nästan varje elevs ficka finns idag en populär artefakt, mobiltelefonen. Att telefonen påverkar skolkulturen är förståeligt. Men hur anser lärarna att elevernas användning, kommunikationsrutiner och strategier för studier och lärande påverkar undervisningen och attityderna till skolarbetet? I skolan har man traditionellt alltid använt artefakter som myndigheterna har tillhandahållit, exempelvis böcker, penna och papper.

Mobiltelefonin, det sjunde massmediet : Mobiltelefonens lämplighet som relationsmarknadsföringskanal.

Den här uppsatsen behandlar mobilmarknadsföring och ämnar svara på frågan om hur lämplig mobiltelefonen egentligen är som relationsmarknadsföringskanal. Vi har funnit de metoder som är vanligast förekommande för att sprida reklambudskap och jämför hur bra de uppfyller kraven för att vara relationsskapande. För att utröna detta har vi intervjuat branschkunniga personer från två av landets största mobiloperatörer samt personer som arbetar på nordiska mobilmarknadsföringsbyråer. För att mäta styrkan hos mobilmarknadsföring som relationsfrämjande marknadskanal har vi genom modeller från relationsmarknadsföringen skapat ett eget ramverk vilket vi applicerat på olika marknadsföringsmetoder via mobiltelefonen. Resultatet av vår studie visar på att mobilmarknadsföring kan användas för att bygga långsiktiga, ömsesidiga och vinstgivande relationer, vid rätt användning.

Mobiltelefonen som hjälpmedel för vuxna med ADHD

Syftet med uppsatsen är att bidra till att öka kunskapen om hur tekniska hjälpmedel kan användas för att underlätta vardagen för vuxna människor med ADHD.  För att åstadkomma detta görs en genomgång av vilka problem som kan föreligga vid ADHD och vilka strukturer och aktörer som finns i samhället för att erbjuda hjälp och stöd som vuxna med ADHD kan ha behov av. Därefter betraktas vilka strategier och metoder som kan vara användbara för att kompensera för de problem ADHD kan innebära och hur teknik, såväl specialtillverkade hjälpmedel som vanliga produkter, kan användas för att kompensera. En översikt görs av hur teknik kan utformas för att bli användbar, såväl generellt som mer specifikt rörande utformning av hjälpmedel. Detta åskådliggörs genom exempel från några svenska hjälpmedelsprojekt följt av en probleminventering där ett antal studiebesök och intervjuer har tjänat som en bakgrund för förståelse av den stora mängd strukturer, aktörer och hjälpmedel som är möjliga men emellanåt svårtillgängliga vägar till hjälp för vuxna med ADHD. De som i slutänden kan avgöra vilken nytta ett hjälpmedel innebär är brukarna själva. Deras upplevelser och erfarenheter är en ovärderlig källa till kunskap.

Bygelstolpar : Kraft- och spänningsanalys av bygelstolpar tillhörande Bruks mobila hugg 805 CT

This report is the result of a thesis as been implemented during the spring term 2009 atthe University of Gävle.The company Bruks produces mobile chippers which are used for chipping loggingslash, roundwood and parts of trees. The chipper is powered by a separate diesel engineand the chipper can be assembled on trucks, trailers or some other carrier vehicles.When the chip has passed the chipper drum, the chip is collected in an integrated binwhich is mounted on the vehicles frame with dumping yokes. When these dumpingyokes were designed they were probably created with large material dimensions. Theaim with the degree project is hence to study the strengths of materials and, if possible,to suggest an arrangement that can decrease the total weight on the dumping yoke onBruks´ mobile chippers 805 CT.The CAD-program Pro/ENGINEER was used during the project for outlining the 2Ddrawings,as distributed of constructors on Bruks, to solid 3D-parts. The three-dimensionalassembly from Pro/ENGINEER was transferred to Pro/MECHANICA.

Reklam i mobilen? En studie av förutsättningarna för tidningsföretag att använda mobiltelefon som marknadsföringskanal

Titel Reklam i mobilen? En studie av förutsättningar för tidningsföretag att använda mobiltelefonen som marknadsföringskanal Författare Beata Jungselius Kurs MK1500 - Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin VT-09 Uppdragsgivare Dagspresskollegiet Handledare Oscar Westlund Syfte Att studera förutsättningarna för tidningsföretag att använda mobiltelefonen som marknadsföringskanal. Metod Omvärldsanalys med hjälp av analysmodellen PEST samt intervjuer Huvudresultat Mobiltelefonen som marknadsföringskanal har visat sig vara väl lämpad för olika former av marknadsföringsåtgärder för tidningsföretag. Särskilt väl kan den antas fungera för tidningsföretag som utlåter annonsutrymme i form av så kallade reklambanners på sin mobilanpassade webbsida då dessa i regel ger ett högt observationsvärde såväl som en hög klickfrekvens. SMS-utskick kan även de fungera väl, förutsatt att mottagaren gett företaget tillåtelse att kontakta dem på detta vis helst på eget initiativ.

Cupsystemet - En kvalitativ fallstudie av en mobil webbtjänst

The thesis describes the following main question: Will the administrative labour during football tournaments be made easier with the help from a mobile web service or will it convey to unnecessary extra work? To be able to give a good and qualified answer to this question, the thesis will in the beginning describe how the technique for such a system might look like and also describe the existing administrative moments during a football tournament, this is too give the reader a deeper understanding for further reading. The thesis then goes on to describe a concrete system which is tested on three football tournaments. On the basis of the tests, interviews and through analysis of these the thesis will be able to answer our questions. The result which we present in the thesis have unfolded through testing of the system on three chosen football tournaments. The differences in way of labour pre and post the system have been analyzed and through interviews the value of these changes have been assessed. The results achieved in the thesis are as follows, the presented mobile web service does not only decrease the total work effort made by the tournament officials it also speeds up their work.

Typografiska riktlinjer och textframställning för smartphones

Idag använder allt fler människor sina smartphones för att surfa och använda tjänster online. Detta innebär att en stor del text läses på små skärmar. Detta arbete handlar om hur text bäst utformas och struktureras för att enklast kunna läsas och uppfattas på en mobilskärm. Faktorer som berörs är typgrad, ljusrum, textlängd, teckensnittsklass, radlängd, bild i text och kontrastverkan. Arbetet utgår från en normativ, svensk person utan funktionsnedsättningar.

Att säkerställa rätten att nyttja utrymme/anläggning i annans fasta egendom - exemplet Trafikverket

A property is owned with ownership which in turn may be granted limited rights to acquire the use of land or space in another's property. Tenancies and easements are the most common limited rights. Trafikverket has a range of different rights that are linked to its properties. There are rights that work in favour of Trafikverket?s property as well as against them.

Trafikinformation som når ut : En studie om nya kanaler för störningsinformation i trafiken

The Swedish traffic system is congested, especially in the urban areas; travellers face daily growing traffic jams and delays in public transport. In a congested traffic system, travellers need support to make smart and sustainable decisions and one such tool is traffic information.One issue today is that too few travellers use traffic information in support of their travel. Research shows that travellers would see great value in receiving the information; however current systems do not meet their requirements. This is a problem since the society would benefit greatly from a well functioning traffic information system.In this report, a number of channels that can be applicable for providing traffic information will be explored, with particular emphasis on interference information.The information channels are analyzed based upon the needs and requirements of the society and the traveller. The thesis of the report is: the more of these needs and requirements are met in a channel; the better is the channel to use for traffic information.

E-Mobile - Utveckling av en mobilapplikation med ramverket PhoneGap

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt ärden information som finns tillgänglig för metoder av detta slag knapphändig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som använts är ramverket PhoneGap, med hjälp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebär att en webbapplikation utvecklas med hjälp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att få en ?mobilkänsla? har ramverk som jQuery Mobile använts.

Handla hos oss - så klimatkompenserar vi! : Hur stora välkända företag påverkar sina konsumenters inställning mot deras varumärke med hjälp av grön marknadsföring och CSR.

Title: Shop at us ? and we?ll carbon offset! ? How large and well-known companies affect consumers feelings towards their brand by using green marketing and CSR.Authors: Emilie Jäfvert & Carolin RuthbergAdvisor: Christine TidåsenLevel: Bachelor thesis in Marketing, (15 Swedish credits), Spring 2011Keywords: Green marketing, CSR and branding.Question: How do large and well known companies affect their customer?s view towards their brand by using green marketing and CSR?Purpose: The purpose of this thesis is to investigate how high consumer?s value companies who works with green marketing and CSR, and also to find out how it affects the company brand.Method: We have chosen to do a qualitative research with a deductive approach. We have done five open interviews with companies and ten open interviews with consumers to conduct our research.Theoretical framework: Our theoretical framework includes four different areas; CSR- Corporate Social Responsibility, green marketing, brands and consumers. These sub-chapters include theories that will help the reader get a better understanding of the areas.Empirical studies: We have gathered empirical data by multiple open interviews. Two of the five interviews with the companies were face-to-face, two via email and one over the phone.

SOUNDSTAGE : Miljöförstärkt ljud i smartphone

Det här arbetet syftar till att genom design av en telefonapplikation undersöka hur ljud kan förstärkas av den omgivande miljön. Arbetet visar på hur miljöförstärkt ljud skiljer sig från ljudförstärkt miljö samt vilka begränsningar det innebär att använda en vanlig smartphone som plattform. Ett långsiktigt mål är att genom en produkt som låter oetablerade ljudproducenter distribuera sina alster i den offentliga miljön främja fri kultur och kreativitet.Arbetet har följt principen för RtD (research through design), där designprocessen utgör det fall som studeras och dokumentationen av den utgör den bas av data som analyseras och leder till slutsatser kring ämnet.Designprocessen i detta arbete innebär en mindre omfattande användarstudie i enkätform för att identifiera målgrupp, krav och mål. Följd av en andra studie där en prototyp framtagen med grund i resultaten från användarstudien utvärderas av deltagare genom observation, intervju och reaktionskort. De största utmaningarna för designen grundar sig i att ta fram en applikation som inte stör upplevelsen, men samtidigt kan instruera användaren i hur man använder applikationen. Utifrån arbetet dras slutsatsen att användarinstruktioner, såväl visuella som auditiva, löper större risk att störa upplevelsen i miljöförstärkt ljud än i ljudförstärkt miljö. Vidare konstateras att den största bristen i en lösning som bygger på standardutrustning i jämförelse med en lösning som nyttjar dedikerad utrustning utgörs av begränsningar när det kommer till att ange riktning med hjälp av ljudets rumslighet..

DNS prestanda

Use of computers and computer networks is nowadays a part of everyday life. You do not use them only at home when you sit at you computer, but you can use them all the time everywhere. This can involve everything from surf to any website when you are at home, to checking your email on your mobile when you are on your way to work. Most people do not think about how it really works when they try to access a web page by typing the address into their browser, but something that most people probably notice is how long it can sometimes take to access a web page.All items which are directly connected to the IP network have a unique IP address that is used to make it possible to communicate. The IP address is either a period separated sequence of digits representing 32 bits or a colon separated sequence of digits representing 128 bits, depending on whether the address is an IPv4 or IPv6 address.

En branschanalys av den svenska mobilmarknaden -Strategi, konkurrenssituationen och 4G:s påverkan

Background and problemThe Swedish mobile market is highly competitive despite the oligopoly that currently exists. A short product life cycle together with fads and new innovations puts pressure on the operators to respond to the ever changing environment and to develop and adapt their strategies after it.As a previous study regarding a specific operator?s strategy was cancelled due to the extensive confidentiality surrounding it, an interest was sparked to perform an industry analysis as this is clearly something the actors spend a great deal of time on developing. The launch of the 4G network will offer new opportunities for the operators regarding products services. It may also impact the competition on the overall market.PurposeThe purpose of this thesis is to present a deep analysis of the industry and give the reader a comprehensive picture of existing conditions.

<- Föregående sida 17 Nästa sida ->