Sök:

Sökresultat:

3732 Uppsatser om Miljömodifierande strategier - Sida 54 av 249

Upplevelser av att leva med bipolÀr sjukdom: en litteraturstudie

Sedan mitten av 1990-talet har förekomsten av psykisk ohĂ€lsa ökat i Sverige, med allt ifrĂ„n psykoser till lĂ€ttare psykiska problem som Ă€ngslan, oro, Ă„ngest, sömnproblem och bipolĂ€r sjukdom. Syftet med denna studie var att beskriva mĂ€nniskors upplevelse av att leva med bipolĂ€r sjukdom. Åtta artiklar analyserades med kvalitativ innehĂ„llsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i Ă„tta kategorier: att min förĂ€ndrade sjĂ€lvbild leder till förlust: att förstĂ„ och inte förstĂ„ sjukdomen: att möta en mĂ€ngd barriĂ€rer och svĂ„righeter: att strĂ€va efter kontroll och stabilitet: att vara som andra, att inte bli en diagnos: att hitta strategier för att mĂ„ bra: att det Ă€r viktigt med stöd och relationer och att acceptera och hoppas pĂ„ framtiden. Studien visade att leva med bipolĂ€r sjukdom innebar att livet förĂ€ndrades.

Fyra lÀrares syn pÄ naturvetenskap i grundskolans tidigare Är. : En intervjustudie med fyra lÀrares attityder till naturvetenskap.

Detta Àr en empirisk studie som har syftat till att synliggöra vilka strategier elever i Ärskurs tvÄ har anvÀnt nÀr de löst öppna utsagor samt vilka missuppfattningar som förekommit i samband med detta. Studien har Àven syftat till att synliggöra hur eleverna har kunnat relatera öppna utsagor till vardagliga sammanhang. Vid datainsamlingen, som utfördes pÄ tvÄ olika skolor, genomfördes 15 kvalitativa intervjuer vilka kombinerades med observationer.Eftersom det i uppsatsens syfte finns en underförstÄdd relation till fenomenografin och hermeneutiken i form av sÄvÀl teorier som metodologier har dessa forskningsansatser varit en stor inspirationskÀlla i vÄr undersökning. Vidare har vi genom vÄr studie visat att de strategier som elever anvÀnder nÀr de löser slutna utsagor till stora delar Àven anvÀnds nÀr eleverna löser uppgifter i form av öppna utsagor. Resultatet har visat pÄ en bred variation i elevernas lösningsstrategier och det framgÄr att eleverna, vid deras lösningar av öppna subtraktionsutsagor, knappt anvÀnder de tre vanligaste subtraktionsstrategierna.

Se och tillgodose det enskilda barnets behov : FörskollÀrares arbete med att se och tillgodose det enskilda barnets behov

Studiens syfte Àr att ta reda pÄ hur förskollÀrare arbeta med att se och tillgodose barns behov. Förskolans lÀroplan skriver att förskollÀraren ska se till att varje barn fÄr sina behov tillgodosedda, respekterade samt att varje barn ska fÄ uppleva sitt egenvÀrde. Barngrupperna i förskolan vÀxer vilket kan orsaka flera dilemman för förskollÀraren i arbetet att bland annat se varje enskilt barn i sin utveckling och möta detta barn pÄ bÀsta sÀtt. De frÄgestÀllningar som tas upp Àr vilka strategier förskollÀrarna har för att se och tillgodose barns alla behov, hur förskollÀrarna arbetar med att tillgodose barns alla behov och vilka dilemman förskollÀrarna upplever att det finns i verksamheten. Uppsatsen utgÄr ifrÄn det specialpedagogiska perspektivet dÀr bÄde miljömÀssiga och biologiska förutsÀttningar Àr viktiga faktorer som anses pÄverka individens utveckling i förhÄllande till sociala och kulturella sammanhang.

Hantering av osÀkerhet i strategiska investeringar : en kvalitativ undersökning pÄ SME-företag i nordöstra SkÄne 

De flesta företag strÀvar i huvudsak efter att maximera vÀrdet av sitt företag och ett sÀtt att öka vÀrdet av företaget kan vara att genomföra investeringar. En viktig faktor för att lyckas med sina investeringar Àr att skapa en strategi och att följa denna Àr avgörande för att nÄ dit man vill. Strategier kan utformas pÄ olika sÀtt, men gemensamt för alla strategier Àr att de mÄste hantera osÀkerhet. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad smÄ- och medelstora företag upplever som osÀkerhet vid investeringar samt hur företagen hanterar dessa. Valet av smÄ- och medelstora företag grundar sig pÄ att den största delen av tidigare forskning inom detta Àmne Àr gjord pÄ stora företag.

Pedagogers kunskap om barn i koncentrationssvÄrigheter samt gynsamma strategier i mötet med dessa barn : En kvalitativ studie

Syftet med denna studie Àr att fÄ en ökad förstÄelse för koncentrationssvÄrigheter, hur verksamma pedagoger i förskolan upplever barn i koncentrationssvÄrigheter samt vilka strategier de anvÀnder sig av i mötet med barn i koncentrationssvÄrigheter. Undersökningen utgörs av fyra semi- och ostrukturerade gruppintervjuer med tvÄ till tre deltagande pedagoger i varje grupp. Studiens teoretiska utgÄngspunkt grundas pÄ det sociokulturella perspektivet utifrÄn SÀljö, Dysthe samt Vygotskij som belyser det pÄ olika sÀtt. Det grundar sig i att allt lÀrande sker genom kommunikation och i interaktion tillsammans med andra. UtifrÄn forskningens syfte innehÄller bakgrunden forskning som vi anser relevant för studien.

I samhÀllets periferi : om normer och strategier bland hemlösa kvinnor

D-uppsatsen "I samhÀllets periferi - om normer och strategier bland hemlösa kvinnor", bygger pÄ en tvÄ veckor lÄng fÀltstudie genomförd under hösten 2007, pÄ ett daghÀrbÀrge för hemlösa och utsatta kvinnor ? nÄgonstans i Sverige. Syftet med studien och sÄledes med uppsatsen, Àr att undersöka könsidentitetens betydelse för livet i samhÀllets periferi. Avsikten Àr att söka utröna huruvida det finns nÄgot samband mellan könsidentitet och klasstillhörighet nÀr det gÀller de hemlösa och pÄ andra sÀtt ?samhÀlleligt utstötta? kvinnornas subjektskonstruktion.Genom det etnografiska sprÄket, skildras i uppsatsen nÄgra av alla personliga möten, hÀndelser och situationer som erfors under fÀltstudien, dÄ den deltagande observationen fungerade som metod för insamling av material.

Att möta elever privat : En studie om hur möten mellan lÀrare och elever utanför verksamheten uppfattas

Vi har under hela vÄra liv en mÀngd relationer till en mÀngd olika mÀnniskor. Denna studie utgÄr ifrÄn ett interaktionistiskt perspektiv och enligt ett sÄdant sÄ pÄverkar dessa mÀnniskor omkring oss hur vi tÀnker, agerar och kÀnner. Relationer Àr nödvÀndiga för oss. De Àr nÄgot som vi inte klarar oss utan. Att vara en del utav en positiv relation innebÀr att man fÄr kÀnna sig trygg, bekrÀftad och Àven behövd.

Oro relaterat till dyspné vid KOL : Icke-farmakologiska ÄtgÀrder

Patienter med kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) upplever ofta oro relaterat till dyspnĂ©. Syftet med studien var att undersöka vilka icke-farmakologiska Ă„tgĂ€rder som kan vidtas för att lindra patienters oro relaterat till dyspnĂ© vid KOL.  En litteraturstudie genomfördes dĂ€r vetenskapliga artiklar granskades och sammanstĂ€lldes. Resultatet visade att det finns ett flertal icke-farmakologiska Ă„tgĂ€rder sĂ„ som andningstekniker, fysisk trĂ€ning, avledning, nutrition och kommunikation som sjuksköterskan kan undervisa och informera om för att lindra oro relaterad till dyspnĂ©. ÅtgĂ€rderna bör vara individanpassade, eftersom varje patient Ă€r unik. Sjuksköterskan bör sjĂ€lv eller tillsammans med andra vĂ„rdinstanser försĂ€kra sig om att patienten fĂ„r den information och utbildning om sin sjukdom som krĂ€vs för att lindra patientens oro i möjligast mĂ„n.

Betydelsen av begreppet service ? En studie som behandlar intern service pÄ eventföretag

Inledning: Definitionen av begreppet service Àr olika för de flesta mÀnniskor pÄ grund av de olika erfarenheter och förvÀntningar de bÀr med sig. Trots att det Àr svÄrt att faststÀlla betydelsen av ordet sÄ Àr en god service avgörande för eventföretagens framgÄng.Bakgrund: Vid vÀrdering av service finns det mycket att ta hÀnsyn till. För att ett eventföretag ska kunna ge sina kunder en god service Àr det viktigt att de först vet hur de ska arbeta med den interna servicen. Detta för att servicemöten ska kunna hanteras pÄ ett professionellt sÀtt av personalen.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur eventföretag arbetar med sin interna service och vad de anser att begreppet service stÄr för.Metod och material: Uppsatsen Àr baserad pÄ tryckt litteratur samt vetenskapliga artiklar som berör Àmnet service inom eventbranschen. Som grund till studien har Àven fem semistrukturerade intervjuer utförts för att ta reda pÄ vad eventföretag anser om Àmnet och hur de arbetar med det.Resultat: I resultatet framkommer respondenternas svar pÄ vad företagen de arbetar pÄ har för syn pÄ service, hur de arbetar med det internt samt vad de har för strategier och mÄlsÀttningar kring det.Slutsats: Företagen inom eventbranschen har liknande vÀrderingar av begreppet service.

Samband mellan arbetsmiljö och motivation : En studie av Self-Determination Theory i ett organisatoriskt sammanhang

Syftet med studien var att underso?ka hur kla?desaffa?rer kan skapa en mer positiv syn pa? second hand kla?der bland konsumenter. Underso?kningen utfo?rdes genom att anva?nda Tricomponent Attitude modellen och erka?nda strategier fo?r attitydfo?ra?ndring. Tricomponent Attitude modellen utgo?rs av den kognitiva, affektiva samt konativa delen medan attitydstrategierna utgo?rs av tillva?gaga?ngssa?tt fo?r att fo?ra?ndra attityden.

Atomens byggnad ? modell eller sanning? En textanalys av tre lÀroböcker inom Àmnet kemi för grundskolans senare Är

Det har lÀnge varit kÀnt att de naturvetenskapliga Àmnena i skolan traditionellt betraktas som svÄra. Detta kan bero pÄ att den vetenskapliga diskursen Àr fylld av sÀrdrag som gör sprÄket i lÀroböckerna mer otillgÀngligt för lÀsaren, men Àven att samtliga naturvetenskapliga falanger innehÄller mÄnga komplexa begrepp och snÄrig terminologi. Denna studie har för avsikt att belysa vissa sprÄkliga drag i lÀroböcker, i synnerhet avsnitt ur sammanlagt tre lÀroböcker inom kemi för grundskolans senare del som behandlar atomens byggnad. Analysen behandlar vilken typ av sprÄk som anvÀnds i lÀroböcker, vilka strategier författarna anvÀnder för att förmedla kunskapen kring atomens byggnad samt om olika lÀromedel uppvisar nÄgon skillnad i hur atomen framstÀlls. I studien redovisas resultet av textanalysen utförd pÄ de tre lÀromedlen och man kan konstatera att samtliga lÀroböcker visar mÄnga gemensamma drag utifrÄn innehÄll och sprÄk ? men Àven skillnader i hur atomens byggnad framstÀlls.

"Stress i en frÀmmande kultur" : - En kvalitativ studie om hur en mindre grupp frÄn Manavgat/Turkiet uppfattar och hanterar stress

AbstraktSyftet med studien Àr att försöka finna förstÄelse för hur muslimer uppfattar och hanterar stress utifrÄn deras egna kulturella normer. För att skapa en djupare inblick i den Islamska kulturen sÄ utfördes en kvalitativ undersökning pÄ plats i södra Turkiet. Fokus var riktat pÄ det muslimska perspektivet av stress, dÄ önskan var att undersöka vad stress innebar utifrÄn deras eget synsÀtt samt vad som anvÀndes i hanteringen av stress. Kvalitativa djupintervjuer genomfördes med fem kvinnor och sju mÀn som var religiöst troende. Respondenterna hade relativt likartade upplevelser och tillvÀga- gÄngsÀtt i hanteringen av stress.

?TAKK ? Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation? : En kvalitativ studie om en metod som ofta anvÀnds inom specialpedagogiken kan stödja elevers lÀs- och skrivutveckling i grundskolan.

Alla elever har rÀtt till en individanpassad undervisning enligt de styrdokument som rÄder just nu. LÀraryrket Àr ett komplext yrke som bland annat innefattar att lÀrare mÄste ha kunskap om mÄnga olika metoder, teorier och strategier för att ett positivt lÀrande ska kunna ske för alla elever i grundskolan. Syftet med den föreliggande studien Àr att studera om en metod som ofta anvÀnds inom specialpedagogiken, kan anvÀndas i grundskolan inom lÀs-och skrivutveckling som en alternativ metod i undervisningen. Metoden heter Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, vilket förkortas som TAKK. Bakgrunden i studien tar upp vad lÀrare mÄste arbeta med utifrÄn styrdokumenten, en förförstÄelse för hur barn och elever utvecklar lÀrande utifrÄn sociokulturella perspektiv samt alternativa strategier för att utveckla sprÄkkunskaper.

Det obligatoriska skolvÀsendets pedagogiska strategier i arbetet med elever som har AD/HD. : Pedagoger i en integrerad respektive segregerad undervisningsform berÀttar och beskriver

The survey aims to highlight and describe how the schools' teaching strategies look like in the work of pupils from the neuropsychiatric disability AD/HD (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder). The pedagogical strategies have been investigated in an integrated and segregated teaching method. The study is qualitative in nature where the interviews conducted, first with a student who has been diagnosed AD/HD but also with teachers from each school who is well versed in student teaching and work. The results of the study show that knowledge and commitment about AD/HD is crucial to students' role and function in school. If knowledge and commitment is sufficient for the student teaching tailored to student needs and the risk of misunderstandings occur decreases. Security is a key factor for students who have been diagnosed AD/HD and learning form in itself is no guarantee that students will feel safe. Students have in the two teaching methods stressed that they feel safe at school and with their education and therefore has no teaching method preferred.

StÀndigt uppkopplad - aldrig avkopplad? : En kvantitativ tvÀrsnittsstudie

En arbetsrelaterad ohÀlsa samt arbetsmiljöfrÄgans betydelse för individens hÀlsa och vÀlmÄende har medfört att hÀlsofrÀmjande insatser för hÀlsa och sÀkerhet i arbetet utgör viktiga ÄtgÀrder för en förbÀttrad folkhÀlsa. Arbetslivets förÀnderlighet med nya krav har skapat en medvetenhet om arbetsmiljö- och sÀkerhetsomrÄdets betydelse för organisationers utveckling och tillvÀxt. Strategier för att skapa hÀlsosamma arbetsmiljöer medför att arbetsplatsen utgör en viktig arena för hÀlsofrÀmjande arbete.Syftet med denna studie var att beskriva upplevda framgÄngs- och motgÄngsfaktorer i beslutsprocessen bland chefer i utvecklingen av en sÀkerhetskultur. Metoden som anvÀndes har en kvalitativ studiedesign och semistrukturerade intervjuer genomfördes. Resultaten visade att arbetsmiljö- och sÀkerhetsfrÄgor var givande att driva trots arbetsmiljöomrÄdets komplexitet.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->