Sök:

Sökresultat:

3693 Uppsatser om Miljömodifierande strategier - Sida 5 av 247

LÀrares strategier kring anvÀndandet av massage i skolan

Syfte:Som pedagog anvÀnder man sig stÀndigt av olika strategier i sin undervisning för att nÄ de mÄl som Àr uppsatta för verksamheten. Den hÀr uppsatsen syftar till att ta reda pÄ hur pedagoger som anvÀnder sig av massage i skolan resonerar kring massage och vilka strategier de tillÀmpar.   Metod:En kvalitativ metod i form av en intervjustudie anvÀndes för att fÄ fram resultatet, en studie i vilken tre yrkesverksamma lÀrare medverkade. Informationen frÄn intervjuerna lades sedan in i mjukvaran Complador som Àr uppbyggt enligt TrenÀtsteorin, och ett strateginÀt skapades. En observation genomfördes Àven för att ge en inblick i hur ett massagetillfÀlle i skolan kan se ut. Resultat:Resultatet av undersökningen visar att de intervjuade pedagogerna har liknande strategier för sitt anvÀndande av massage som en del av undervisningen.

Ibland blir 1+1 inte 2 : En undersökning om mellanstadielÀrares kunskaper om att anvÀnda hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ mer om dyskalkyli, vad det innebÀr och vad mellanstadielÀrare i Ärskurs 4-6 har för kunskaper om att anvÀnda hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli. I undersökningen deltog 23 lÀrare frÄn nio skolor i tvÄ olika kommuner. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en enkÀt med öppna svarsalternativ och Àr dÀrmed en bÄde kvalitativ och kvantitativ studie.  I arbetet kommer resultatet av enkÀterna att redogöras och kopplas till litteratur samt diskuteras. MÄlet med detta arbetet har varit att undersöka vad lÀrare har för kunskaper om att anvÀnda sig av hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli. Kunskapen om dyskalkyli och hur lÀrare ska arbete kring detta bör förbÀttras. Ett flertal av lÀrarna i undersökningen har inte fÄtt nÄgon utbildning om dyskalkyli och kÀnner dÀrmed att deras kunskaper om att anvÀnda sig av hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli inte Àr tillrÀckliga.

"Sorry Coke and Pepsi" : En studie om jÀmförande marknadsföring och dess retoriska strategier

Studien undersöker reklamfilmer som anvÀnder sig av andra varumÀrken i sin reklam för att marknadsföra sig. Studien analyserar de olika reklamfilmerna för att se vilka retoriska strategier som anvÀnds i reklamfilmerna, samt hur publiken kan tÀnkas uppfatta dessa. Studien problematiserar och diskuterar anvÀndningen av de olika strategierna som anvÀnds i reklamfilmerna, samt pÄ vilket sÀtt reklamfilmerna Àr utformade. Studien visar pÄ att företag gynnas av de jÀmförande marknadsföringsstrategier de anvÀnder sig av. Det framkommer ocksÄ i studien att nÀr jÀmförande reklam publiceras blir det ofta stor uppmÀrksamhet riktad till just den och de företag som Àr inkluderade i den.

Strategier för lÀrande : LÀrares förstÄelse och anvÀndning av strategier i sprÄkundervisning i Ärskurserna 4-6

This research paper has the aim of examining Swedish and Australian teachers? knowledge base and use of learning strategies in their language classes. After conducting qualitative interviews, the interviewees? answers are tabled to corresponding descriptions of how strategies are communicated in current curricula of the two countries. The answers confirm that teachers? understanding of learning strategies partly agree with previous research on strategies.

Att synliggöra det osynliga barnet : FörskollÀrares uppfattningar om strategier som inkluderar inÄtvÀnda barn

Förskolans uppdrag Àr bland annat att skapa goda lÀrande miljöer och lÀrandetillfÀllen som Àr anpassade efter barns individuella behov. Syftet med denna studie var att undersöka vilka pedagogiska strategier förskollÀrare i förskolan anvÀnder för att inkludera de barn som anses vara inÄtvÀnda. De frÄgestÀllningar som lÄg till grund för denna studie var; Vilka strategier anvÀnder förskollÀrare i förskolan för att inkludera inÄtvÀnda barn? Vilka uppfattningar har yrkesverksamma förskollÀrare, vad gÀller stödbehovet hos inÄtvÀnda barn? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgestÀllningar valde jag att utföra intervjuer med fem yrkesverksamma förskollÀrare. Resultatet av denna studie visar att pedagogens förhÄllningssÀtt, bemötande, engagemang, tillrÀttalagd lÀrandemiljö och ett individualiserat arbetssÀtt Àr strategier som kan bidra till att de inÄtvÀnda barnen inkluderas i lÀrande och socialt samspel..

Marknadsaktiviteter under en innovationsprocess

Den hÀr uppsatsen syftar till att beskriva hur en federation fattar beslut och arbetar med strategier och visioner. En fallstudie har gjorts pÄ LÀnsförsÀkringar för att jÀmföra hur beslutsvÀgar ser ut och hur förankrade strategier och visioner Àr i verksamheten. Resultatet av studien visar pÄ att det finns en vÀl beskriven form för beslutsvÀgar och beslutsforum. Dock Àr dessa vÀgar och forum relativt sett okÀnda i verksamheten vad gÀller deras syften och innehÄll. Strategier och vision vet de flesta i organisationen att de finns och arbete bedrivs löpande med dessa som grund.

Fritidspedagogen och ADHD : - En intervjustudie av fritidspedagogers upplevelser av arbetet med barn som har diagnosen ADHD

Syftet med den hÀr uppsatsen var att ta reda pÄ fritidspedagogers syn pÄ sina strategier för arbetet med barn som har diagnosen ADHD och hur de upplever att de Àr förberedda inför den uppgiften, med fokus pÄ om de anser sig fÄtt tillrÀckligt frÄn sin utbildning eller frÄn skolan de arbetar pÄ. FrÄgestÀllningarna som behandlades Àr: Hur upplever fritidspedagogerna att deras yrkesutbildning har förberett dem för att arbeta med barn som har ADHD? Vilka pedagogiska strategier anvÀnder fritidspedagogerna i sitt arbete med barn som har ADHD? Har yrkeskÄren en gemensam strategi eller Àr den individuell frÄn pedagog till pedagog? En intervjustudie genomfördes med fem aktiva fritidspedagoger. Intervjuerna spelades in pÄ band och transkriberades, tolkades och analyserades. Resultatet frÄn intervjuerna visade att fritidspedagogerna inte anser sig vara förberedda pÄ arbetet med barn som har diagnosen ADHD frÄn sin skoltid.

Elevers strategier vid lösning av ett matematiskt problem. En kvalitativ studie i Ärskurs 3

BAKGRUND:Det finns en stor mÀngd litteratur kring problemlösning. Den litteratur vi tagit upp anser vivara den mest relevanta för vÄr undersökning. Vi har med tre artiklar som belyser detaktuella forskningslÀget.SYFTE:Syftet med studien Àr att undersöka elevers sÀtt att lösa och tolka en problemformuleradmatematisk text i Är 3.METOD:Eleverna i undersökningen har löst ett öppet matematiskt problem, dÀrefter har vi genomfört17 barnintervjuer i Är 3.RESULTAT:UtifrÄn vÄr analys fann vi tre strategier i elevernas lösningsmetoder. Vi har kallat dem försymbolstrategi, bildstrategi samt text- och sifferstrategi. Vi har ocksÄ funnit att eleverna haranvÀnt olika rÀknemetoder i sina lösningar, dessa Àr addition, multiplikation och i ett falldivision..

Strategier för att hantera skadade tÀvlingsidrottare- Coachers perspektiv

Syftet med studien var att identifiera vilka primÀra strategier coacher anvÀnder sig av för att hjÀlpa en allvarligt skadad idrottare. Hur en skada upplevs och hanteras ur en coachs perspektiv Àr ett outforskat omrÄde. Podlog och Dionigis (2010) Àr en av fÄ studier dÀr man undersökt vÀrldselit coachers strategier. Författarna i föreliggande studie valde att anvÀnda sig av liknande tillvÀgagÄngsÀtt. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med coacher som hade aktiva idrottare pÄ en lÀgre nivÄ Àn den högsta vÀrldseliten, samt hade erfarenheter av allvarligt skadade idrottare.

VÀlkomna till samlingen! : En studie om hur pedagogen fÄngar barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur man som pedagog kan gÄ tillvÀga för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan.Vi har diskuterat detta Àmne utifrÄn litteratur som behandlar uppmÀrksamhet, samling och ledarskap. Vi har anvÀnt oss av tvÄ undersökningsmetoder; observationer och intervjuer. Fokus har legat pÄ observationer och intervjuerna har fungerat som ett komplement till dessa. Intervjuer anvÀndes för att fÄ fram mer kunskap om pedagogernas strategier och för att fÄ en förstÄelse kring varför de gör som de gör. Resultaten av studien visar pÄ att pedagogerna anvÀnder sig av ett flertal strategier för att fÄnga barns uppmÀrksamhet och för att hantera barn som stör eller som inte Àr uppmÀrksamma under samlingen.

VÀlkomna till samlingen : En studie om hur pedagogen fÄngar barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur man som pedagog kan gÄ tillvÀga för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan.Vi har diskuterat detta Àmne utifrÄn litteratur som behandlar uppmÀrksamhet, samling och ledarskap. Vi har anvÀnt oss av tvÄ undersökningsmetoder; observationer och intervjuer. Fokus har legat pÄ observationer och intervjuerna har fungerat som ett komplement till dessa. Intervjuer anvÀndes för att fÄ fram mer kunskap om pedagogernas strategier och för att fÄ en förstÄelse kring varför de gör som de gör. Resultaten av studien visar pÄ att pedagogerna anvÀnder sig av ett flertal strategier för att fÄnga barns uppmÀrksamhet och för att hantera barn som stör eller som inte Àr uppmÀrksamma under samlingen.

Sjuksköterskors strategier för att hantera kÀnslomÀssig stress vid omvÄrdnad av döende barn : En litteraturöversikt

Bakgrund: Inom sjuksköterskeprofessionen Àr döden en oundviklig företeelse och omhÀndertagandet av patienter i det palliativa skedet Àr en del av yrket. Döden vÀcker ocksÄ starka kÀnslor som kan vara svÄra för sjuksköterskan att hantera, vilket kan resultera i emotionell stress. Att vÄrda barn i livets slutskede medför att sjuksköterskan stÀlls inför flera emotionella utmaningar, vilket leder till att denne mÄste finna strategier för att hantera de uppkomna kÀnslorna. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors strategier för att hantera kÀnslomÀssig stress vid omvÄrdad av svÄrt sjuka barn i livets slutskede. Metod: Systematisk litteraturöversikt av tolv vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats.

Strategier för inkludering : - En intervjustudie om förskollÀrares strategier för barns inkludering i lek

Jag har utfört en studie dÀr jag granskat vilka strategier och lekregler förskollÀrare anvÀnder sig av i verksamheten för att inkludera barn i lek. För att fÄ svar pÄ detta har jag anvÀnt mig av tidigare forskning och litteratur som jag anser vara relevant för min undersökning. Den innefattar frÀmst vad lek Àr och vilka förutsÀttningar ett barn behöver behÀrska för att kunna leka samt lekteorier och strategier för att inkludera barn i lek. Metoden jag anvÀnt mig av för att besvara mina frÄge-stÀllningar Àr kvalitativ intervju och jag har intervjuat fem verksamma förskollÀrare som arbetar med barn i Äldern 1-5 Är. I resultatet framkom att det Àr förskollÀrarnas ansvar att inkludera alla barnen i leken och att det Àr förskollÀrarnas deltagande i leken som frÀmjar ett inkluderande.

Strategier som pÄverkar cancerpatienters hopp

Bakgrund: I Sverige diagnostiserades 54 000 maligna cancerfall Är 2009, och cancer Àr en av de vanligaste dödsorsakerna. Att insjukna i cancer innebÀr en förÀndring i tillvaron och att livet hotas, dÄ Àr hopp en viktig del i mÀnniskans liv. Hopp pÄverkar viljan att leva och Àr en vÀsentlig drivkraft för att kunna hantera och acceptera sin cancersjukdom. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa strategier som pÄverkar cancerpatienters hopp. Metod: En kvalitativ litteraturstudie genomfördes som grundade sig pÄ Ätta vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats.

E-lojalitet: Vid din sida fo?r alltid? : En kvalitativ studie om hur konsumenter pa?verkas av fo?retags strategier fo?r att skapa e-lojalitet

Bakgrund: Internet har skapat nya och billigare sa?tt fo?r konsumenter att genomfo?ra ko?p samt att so?ka efter information. Konsumenter a?r da?rfo?r sva?rare att beha?lla i det nya affa?rsklimatet. E-lojalitet beskrivs som den viktigaste faktorn fo?r e-handlare da? det skapar lo?nsamhet och ho?g avsikt fo?r upprepat ko?p.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->