Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 55 av 181

Att bibehålla och vårda ett starkt varumärke

Märkesinnehavaren vårdar sitt starka varumärke genom att aldrig se den varumärkesskapande processen som avslutad. Man kan dra slutsatsen att hur gammalt ett varumärke är inte har någon betydelse när det gäller att bibehålla och vårda märket. Det finns emellertid olika tillvägagångssätt för att lyckas och utifrån analysen har ett antal faktorer identifierats. En av de viktigaste faktorerna är att ett företags kärnvärden måste genomsyra alla delar av verksamheten. På det sätt blir alla inom organisationen medvetna om företagets mål och strategi, vilket medför att alla arbetar i samma riktning.

Lokal förankring som strategi - Kännetecken och konsekvenser

Uppsatsens syfte är att beskriva kännetecken och konsekvenser av lokal förankring som strategi, och introducera detta som ett begrepp inom strategiteorin. Mer specifikt vill vi visa hur lokal förankring som strategi kan bidra till en ökad kvalitet i banktjänsten. Kvalitativ fallstudie, induktivt tillvägagångssätt, semistandardiserade intervjuer. Sex stycken intervjuer med personer med olika chefsbefattningar inom Färs och Frosta Sparbank. Lokal förankring som strategi kännetecknas av fysisk närvaro och tillgänglighet samt lokalt engagemang och lokalkännedom.

When companies grow up - A case study of a family-owned company?s management control system

Problem: What are the characteristics of Polykemi?s management control system and how is it affected by growth? Purpose: To describe and analyse the management control system of a medium-sized family-owned company from the perspective of Simons? Levers of control. Research design: An abductive, interview-based case study of Polykemi AB. Conclusion: Polykemi?s management control system is primarily a traditional one which is rather strong in terms of Levers of control.

Införandet av IFRS påverkan på analytikers resultatprognoser

Från och med årsskiftet år 2005 skall samtliga noterade företag i Sverige redovisa efter IFRS. Syftet med uppsatsen är att undersöka om införandet av IFRS påverkar analytikers prognoser. Vi har med hjälp av statistiska tester dels undersökt om införandet har bidragit till större prognosavvikelser och dels studerat tre av oss utvalda faktorers påverkan på storleken på analytikers prognosavvikelser. Vi har även genom telefonintervjuer med analytiker undersökt hur de har uppfattat införandet av IFRS. Med hjälp av de statistiska testerna har vi inte kunnat påvisa att analytiker prognosavvikelser har ökat.

It is easier to swallow an elephant in pieces. A way of measuring flexibility and quality. A study of DAS.

Upon marketing the system in Europe and the USA cost savings generated from reduced work force have been prevailing. Since the cost of labour is much lower in the Asia Pacific region other factors have to be stressed. The parameters of flexibility and quality assurance may however cover any initial investment in a production system. Our purpose is to value flexibility and quality in a manufacturing context, applied to DAS, in order to use it in investment calculations. In order to make an adequate estimation of different companies, due to problems associated with acquiring correct figures, the Key Success Factors needs to be examined so that the gathering of numbers can be conducted with more focus.

Fungerar företags belöningsystem motiverande? -en studie av tio svenska företag

Syftet är att utvärdera i vilken utsträckning svenska företags belöningssystem motiverar de anställda. Primärdata inhämtades via tio fallstudier genom intervjuer med de ansvariga för belöningssystemet på företagen. Sekundärdata inhämtades via en teorigenomgång av böcker, artiklar och uppsatser hämtade ur Lunds Universitets Bibliotek. Teorigenomgången mynnar ut i definierandet av tio kriterier som ett belöningssystem skall uppfylla för att vara motiverande för de anställda. De definierade kriteriernas uppfyllelse analyseras för de tio fallen.

Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?

Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation.Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts kring ämnet.Empirin grundar sig på nio stycken kvalitativa djupintervjuer, gjorda på konsumenter.Vi fann att den svenska konsumenten tycker det är viktigt att ett företag tar sitt etiska samt sociala ansvar. Dock är de inte konsekventa i ord och handling i och med att de inte agerar etiskt i en köpbeslutsprocess..

Shame on you! A study of how individuals handle the feeling of shame.

The aim with this thesis was to acquire an understanding for how individuals handle the feeling of shame in connection with cultural consumption. In order to capture the feeling of shame we developed an interview method called the Backstabber interview technique. We found that the Backstabber interview technique successfully triggered feelings of shame in connection to cultural consumption, which made it possible for us to study the handling of shame. We found that our respondents tended to use different forms of accounts in order to handle the feeling of shame. We categorized them into five accounts with relating sub-accounts.

Elitlicensens ekonomikriterier ? en utvärdering av mätningen av eget kapital på koncernnivå

Syftet med denna uppsats är att beskriva de bakomliggande syftena med elitlicensens ekonomikriterier samt att med utgångspunkt i dessa syften utvärdera lösningen man valt med att kräva ett positivt eget kapital på koncernnivå.För att uppfylla vårt syfte har vi har använt oss av en kombination av dokumentstudier och personliga intervjuer. Vi har på så vis klarlagt syftena med elitlicensen och sedan gjort en teoretisk bedömning av dess inre och yttre effektivitet.Då syftet med elitlicensen framförallt var att klubbarna ska ha kontroll över sin ekonomi och klara av att stå på egna ben är det enligt oss helt rätt att mäta på koncernnivå. Vi anser inte att de möjligheter som öppnar sig strider mot elitlicensens syfte. Däremot så är de dörrar man stänger helt i linje med vad man vill uppnå..

Kontrollera agenten

Syftet med vår uppsats är att undersöka, dels teoretiskt enligt agentteorin, dels empiriskt, hur potentiella problem relaterade till informationsasymmetri mellan styrelse och VD förebyggs. Vi vill även undersöka vilka faktorer som ligger till grund för styrelsens val av metod för att förebygga dessa potentiella problem. Vår ansats är abduktiv, då vi har utgått från bland annat agentteorin vid insamlingen av empirisk data. Enligt vår analys av det empiriska materialet lägger företagen mer fokus på kontrollmetoden trust, och i viss mån managementstyrning, än vad vi enligt analysmodellen hade förväntat oss. Utifrån analysen har vi även dragit slutsatsen att institutionalisering kan spela en avgörande roll i ett företags val av kontrollmetoder för att förebygga potentiella problem kopplade till informationsasymmetri..

Etablering i Baltikum - Case OM HEX

Syftet med uppsatsen är att analysera OMHEX utveckling och integrering på den baltiska marknaden och utifrån etablerade modeller utveckla en specifik modell för OMHEX. Vi hart valt att angripa vårt ämne genom att göra en fallstudie. Vårt empiriska material bygger på intervjuer med OMHEX och utgör stommen för vår analys. Empirin har testats mot befintliga teorier och modeller för sedan kompletteras och utvecklas till en, för caset, specifik modell. Befintliga teorier och modeller räcker inte till för att förklara OMHEX etablering och integrering av den baltiska marknaden.

Sambandet mellan institutionellt ägande och utdelning ? en studie av svenska börsnoterade bolag

Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida ett samband finns mellan institutionellt ägarskap och svenska företags utdelning. Om ett samband råder är avsikten att med statistisk signifikans säkerställa sambandet utifrån olika ägarkategoriseringar. Undersökningen baseras på 2007 års resultat av 261 företag på Stockholmsbörsen och NGM Equity Resultatet påvisar ett signifikant negativt samband mellan ägarkategorierna alla och övriga institutioner. Försäkringsbolag, pensionsrelaterade företag och fondförvaltare har ett negativt samband som inte går att statistiskt säkerställa. Resultatet kan tolkas utifrån två olika ägarstrategier, aktivt och passivt ägande, vilket medför att de har olika synsätt på utdelning..

Den berättande organisationen - vad säger berättelserna om SAS

Syftet med denna uppsats är att beskriva och tolka berättelserna och berättandet inom SAS, Scandinavian Airline Systems. Vi vill därigenom erhålla en förståelse för denna aspekt av organisationskulturen. Vi beskriver vilka berättelser som cirkulerar inom organisationen och försöker utröna deras betydelse och vilka skillnader som finns inom organisationen. Genom våra intervjuer med SAS anställda har berättelserna visat sig ha olika funktioner. En av de viktigaste funktionerna är berättelsernas förmåga att fylla de informations- och förståelsebrister som uppstår i organisationer, inte minst i en organisation med SAS komplexa karaktär.

Finansiell karaktäristika för det uppköpta bolaget

Uppsatsen syftar till att undersöka om det går att förutsäga vilka bolag som kommer att bli uppköpta, utgående ifrån vissa på förhand specificerade nyckeltal. Genom att använda en logit-modell undersöker vi ett femtiotal svenska företag som under åren 2001 - 2005 varit föremål för uppköp. Dessa matchas med en grupp av kontrollföretag som under samma tidsperiod inte varit ämne för uppköp. Våra resultat pekar på att det generellt är svårt att förutse en uppköpskandidat med hjälp av de nyckeltal som väljer att använda i vår modell. Vi finner dock att skuldsättningsgraden är signifikant skilt från uppköpta företag och företag som inte blivit uppköpta, vilket indikerar att detta är ett säreget finansiellt karaktärsdrag hos det uppköpta företaget..

Den elektroniska marknadsplatsen som inköpsverktyg - En studie med fokus på Everfresh Group AB

Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor.

<- Föregående sida 55 Nästa sida ->