Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 38 av 181

Hur funderar mikro, små och medelstora företag kring räntor och lån i samband med investeringar?

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ansvariga personer för företagens outsourcingsprojekt utvärderar outsourcingen och om dess kriterier ändras under projekttiden. Metod: Abduktiv metod med främst kvalitativ datainsamling genom intervjuer. Slutsats: Det dominerande motivet bakom outsourcingen för de undersökta företagen är kostnadsbesparing. I början av projektet och vid leverantörsvalet undersöks också detta motiv. Under projektets gång utvärderas det som specificerades i avtalet mellan företaget och leverantören, vilket är mest mätbara kvalitetspunkter och fokus har därmed skiftat från det ursprungliga motivet..

FOREIGN DIRECT INVESTMENT OF SWEDISH FIRMS TO THE CHINESE MARKET

Since the Chinese economy?s reform in 1980, it has been attracting enormous foreign investments. Many Swedish firms from different sectors such as technology, manufactory production, consumer, service industries and so on, had started their investments in China. China has become the first choice for global manufacturing due to the huge market, continuous economic growth, stable political situation, sound investment environment and the WTO membership. In addition, China's enormous potential in finance, service, infrastructure, telecommunications, wholesales and retail industries will also attract a great deal of foreign capital.

Är gräset grönare på andra sidan? en fallstudie över tre företags motiv till outsourcing och insourcing

De huvudmotiv som de flesta företag anger till outsourcing och insourcing, är uteslutande kopplade till kompetens och kostnader. Företagets motiv kan förändras mellan outsourcing och insourcing tillfället, på grund av att förändringar skett inom eller utanför företaget. Sådana förändringar kan leda till att outsoucingbeslutet inte längre är ändamålsenligt, trots att det fattats på rationella grunder. Vidare finns det en koppling mellan insourcing och en delvis eller helt misslyckad outsourcing..

Intelligent remuneration in the knowledge economy

Talented people are recognised as being the most important corporate resource over the next twenty years and a competitive compensation system is an important tool in attracting and retaining talent. Traditional pay systems are recognised as being neither cost effective nor motivating people to do more. Often these systems do not contribute to strategic objectives. This study outlines what constitutes an intelligent remuneration system that will enhance the mind value added by knowledge workers, reward knowledge creation, and contribute to organisational strategies..

Värderingsmetoder ur ett Private Equity-perspektiv

Uppsatsen behandlar de investeringskriterier och värderingsmetoder som svenska Private Equity-företag använder inför företagsförvärv. Vi har gjort en kvalitativ analys av fem svenska Private Equity-aktörer. Våra slutsater är att de Private Equity-bolag vi studerat har ett fåtal övergripande investeringskriterier men att de är relativt flexibla gällande resterande. Företagen använder sig främst av multipelvärdering i värderingsprocessen. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Private Equity-företagen fokuserar mindre på vad företaget är värt och lägger allt fokus på hur mycket företaget kan avyttras för..

Hur värderas en flygplats? Utveckling av en värderingsmodell

För att svara på frågan -Hur värderas en flygplats? har vi utvecklat en värderingsmodell för flygplatser som kan användas utifrån olika former av ägandeperspektiv. Faktum är att det är svårt att på ett generellt sätt bestämma hur en företagsvärdering skall utföras. Beroende på intressentens särskilda situation och unika perspektiv präglas företagets värde av en subjektivitet, och det finns härmed ingen exakt vetenskap om hur en företagsvärdering skall genomföras. Vår utvecklade "Värderingsmodell -Flygplats" har resulterat i en metod, eller ett tillvägagångssätt, på vilket en ägarintressent kan bedöma ett finansiellt värde för en flygplats..

Fräsch eller Spännande? -En studie av ordens inverkan på bostadsannonser

Syftet med uppsatsen är att möjliggöra påståendet att fastighetsannonser kan marknadsföras bättre.Ett samband mellan de ord och begrepp som används i bostadsannonser och intresset för ett objekt har upptäckts inom målgruppen 19-28 år. Det finns ord och begrepp som används inom bostadsannonsering och resultaten från denna studie har visat på trender till att vissa inte fångar ett lika högt intresse som andra. Marknadsföringen av bostäder kan därför inte ses som optimal, och rekommendationer ges till att vidare forskning inom kommunikationens effekter och struktur för bostadsannonsering bör göras..

Varumärkestvätt - ett syfte med varumärkesutvidgning och varumärkessamverkan

Vår avsikt med uppsatsen är att utöka varumärkesteorin. Detta har vi försökt göra genom att införa ett nytt begrepp som vi kallar varumärkestvätt. Den varumärkesteori vi haft som utgångspunkt är varumärkesutvidgning och varumärkessamverkan. Vi menar att det finns olika branscher där mer eller mindre moraliskt tvivelaktiga produkter marknadsförs. Vårt fallstudieföretag Private, är en stor aktör inom en traditionellt moralisk tvivelaktig bransch, nämligen porrbranschen.

Redovisningspraxis i några ideella idrotts ? och handikappföreningar

Syfte med denna uppsats är att göra en beskrivning och analys av redovisningspraxis i några idrotts ? och handikappföreningar.Vår metod är litteraturstudie, insamling av information genom frågeformulär och personliga intervjuerSamtliga undersökta föreningar har ordnad bokföring Föreningar har anställd personal som driver den dagliga verksamheten. Vår slutsats är att undersökta ideella föreningar avslutar sina räkenskaper med års/ekonomisk redovisning. Inga av undersökta föreningar använder fullt ut gällande redovisningsnormer. Våra hypoteser har inte fått stöd i empiriska materialet..

Fenomenet Ullared - att köpa för att spara

Syfte:På empiriska och teoretiska grunder vill vi förstå vad det är som bidrar till att lågprisvaruhuset Ge-Kås dragningskraft. Metod:Vi har genomfört en fallstudie om varuhuset Ge-Kås i Ullared. För att uppnå uppsatsens syfte har vi använt oss observationer av varuhusets kunder och intervjuer av bussresenärer. Den framtagna empirin har sedan jämförts med relevant teori. Teorin har hämtats ur böcker och artiklar inom ämnet.

Java Teknologi för mobila enheter

Denna utredning har gjorts för att genomlysa en teknik som går under namnet JavaTM 2 Micro Edition (J2METM). Vårt mål var att grundligt belysa tekniken och tanken bakom J2ME samt att visa på för- respektive nackdelar med tekniken avseende prestanda och säkerhet. Ett annat mål med utredningen var att visa på praktisk användbarhet av Java i mobiltelefoner och konsekvenser på den mobila infrastrukturen. J2ME är en plattform skapad för att tillmötesgå behoven från den snabbt växande marknaden av produkter som försetts med processorkraft. Dessa datoriserade enheter är mindre än traditionella bordsdatorer och har därmed en annan typ av fysiska begränsningar i form av t.ex.

Utlokalisering och lönsamhet - En studie i svenska tillverkningsföretag

Syfte: Denna studie syftar till att försöka undersöka hur avkastningen på eget kapital förändras på kort sikt då man väljer att utlokalisera verksamheten till låglöneländer, med motivet att sänka sina produktionskostnader Slutsats: Avkastningen på eget kapital är högre för de utlokaliserande företagen vilket dock är svårt att härröra till själva flytten. Andra faktorer spelar in, exempelvis produktiviteten i låglöneländer. En utlokalisering bör ske efter noggrann utredning, då finns det goda möjligheter till att öka aktieägarnas förmögenhet..

Walk a mile in my shoes - en studie kring mångfald och förändring

Mångfald är idag en viktig faktor för många företag och dess konkurrenskraft. Det finns därmed en önskan och ett stort behov från företagens sida att på ett systematiskt sätt kunna hantera mångfald så att det blir en varaktig del i organisationens strategi. Problemet som vi ser det är att det saknas en praktisk förståelse för hur företag systematiskt kan arbeta med mångfald. Det som skiljer denna uppsats från tidigare undersökningar är att vi ser problematiken kring arbetet med mångfald ur ett nytt perspektiv genom att knyta samman två teoretiska ämnesområdena Diversity - och Change Management..

Moraliska aspekter på belöningssystem

Syftet med vår uppsats var att analysera vilken moraluppfattning som ligger bakom olika aktörsgruppers ställningstaganden kring hur belöningssystemen i stora svenska företag är utformade och huruvida de anses vara etiskt försvarbara. För att göra detta har vi uttgått från tre olika etikläror och dessa är: konsekvensetiken, pliktetiken och diskursetiken. Vi har kommit fram till att aktörsgruppernas moraluppfattning kan härledas ur alla tre etikläror. Dock har vi funnit stöd för en tydligare konsekvensetik hos ägarna och ledning, samt en mer tydlig pliktetik hos anställda samt stat och myndigheter. Diskursetiken har däremot varit svårare att härleda..

Den initiala fasens betydelse vid organisatoriska förändringsprocesser

Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera initialfasens betydelse i en förändringsprocess i ett serviceföretag, med fallföretaget Serviceshop som exempel. Vår ambition är att nå ökad förståelse för faktorer som är avgörande för en lyckad initialfas i en förändringsprocess. Uppsatsen visar att initial fasen är avgörande för en framgångsrik förändringsprocess. Vidare åskådliggjorde vi ett antal faktorer som är viktiga för en lyckad initial fas och hela förändringsprocessen. Vår forskning visar att fallföretaget, Serviceshop, inte beaktat dessa faktorer i sin planerade förändring..

<- Föregående sida 38 Nästa sida ->