
Sökresultat:
232 Uppsatser om Michael behe - Sida 10 av 16
Vilka liberaliseringseffekter har brödupproren och situationen i Jordanien fått och varför? - en sammandrabbning mellan ekonomi och kultur
Denna uppsats utreder samspelet mellan politisk kultur och politisk ekonomi i Jordaniens politiska liberaliseringsprocess genom en litteraturstudie förankrad i kulturspecifik forskning. Det teoretiska huvudsyftet är att pröva Michael Ross teori om förhållandet mellan beskattning relativt offentlig service och politisk liberalisering, på en djupare nivå. Högre beskattning relativt offentlig service antas ge representation, politisk liberalisering och demokratisering. Vi kartlägger vilka kringliggande faktorer denna ekonomiska cost-benefit-modell fungerar tillsammans med.Vår slutsats är att den ekonomiska cost-benefit-modellen samspelar med en kulturell cost-benefit-modell. I Jordanien tillfredställde inte regimen befolkningens krav på subvention av exempelvis bränsle och basmatvaror.
Att integrera ett barnperspektiv: en kvalitativ studie om barnperspektivets status i handläggning av ekonomiskt bistånd
The main purpose of this study was that, in the light of theories of how street level bureaucrats may affect the implementation of political decisions, examine and analyze the social workers interpretations of the child perspective's impact on the handling of social assistance, and what opportunities and/or limitations they feel that the organizational preconditions means for the application. The survey had a qualitative research approach and consisted of eight thematic interviews with a total of ten respondents operating in five different municipalities. Eight of the respondents were social workers dealing directly with social assitance and two had managerial positions. The results of the interviews were then analyzed with the help of an actor-structure approach to implementation and Michael Lipskys theory of street-level bureaucrats and their role as policy makers. The results of the survey showed that the respondents had relatively similar views on the child perspectives implications for work with social assistance.
Tyst kunskap i arbetslivet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv
Den tysta kunskapen karaktäriseras ofta av att det är abstrakt och svårt att definiera vilket har gjort att detta benämns som ?tyst?. Denna studie har som syfte att undersöka medarbetares uppfattning om hur dem upplever att kunskapsöverföring sker och om medarbetarna reflekterar själva över tyst kunskap. Vidare är syftet att undersöka hur den tysta kunskapen kan synliggöras och tillvaratas inom deras arbetsplats. Vi har i vår studie använt oss av en kvalitativ metod och intervjuat fyra respondenter.
Handlingsutrymme : En kvalitativ studie - ur ett socialsekreterarperspektiv, gällande insatser för barn till föräldrar med psykisk sjukdom
How does a social welfare officer know when a parent with mental illness or behavioral symptoms is harmful to the children? As a social you are confronted with different ethical dilemmas on a daily basis. The social welfare officers have to follow their own authorities, laws, guidelines and regulations while at the same time do everything to satisfy their clients? needs. This inconsistency can sometimes be difficult to handle.
Övervakning och styrning : En kritisk studie av ICA:s relationsmarknadsföring
I samband med en ökad konkurrens och ett allt större mediabrus så använder företag sig av nya metoder för att locka konsumenterna till sig och kunna behålla dem. En av dessa metoder är relationsmarknadföring, där företaget på olika sätt försöker skapa en form av relation med kunden med målet att skapa en kundlojalitet. Syftet med uppsatsen har varit att kritiskt analysera relationsmarknadsföring utifrån ett maktperspektiv. Med anledning av det har en fallstudie genomförts av ICA Sveriges användning av CRM (Customer Relationship Marketing), som är en variant av relationsmarknadsföring. Studiens metodologiska ansats har varit kvalitativ och materialet har samlats in genom intervju och skriftliga källor.
Positiva fotavtryck : hur kan man använda sig av hållbarhetsteorin Cradle to Cradle?
Detta kandidatexamensarbete behandlar hållbarhetsteorin cradle to cradle inom
landskapsarkitektur och samhällsplanering. Arbetet syftar till att undersöka hur
landskapsarkitekter kan använda sig av cradle to cradle-principer i gestaltning och
planering.
Cradle to cradle utmärker sig bland andra hållbarhetsteorier genom att verka för en
positiv förändring i miljön istället för att helt ta bort människans påverkan på
jorden. Teorin skapades av den amerikanske arkitekten William McDonough och
den tyska kemisten Michael Braungart.
Vår arbetsprocess har byggt på faktainsamling om cradle to cradle som sedan
sammanfattats så att båda författarna har haft liknande kunskaper och tillgång till
samma referenser. På så vis har vi båda kunnat ta del av, och utvecklat, alla delar i
arbetet.
Arbetet inleds med en faktasammanställning om cradle to cradle där konkreta exempel
över tillämpade cradle to cradle platser beskrivs, så som Park 20 20 & CEFUR:s arbete
i Ronneby kommun. Denna del utgår främst från grundarna McDonough och
Braungarts två böcker i ämnet: Cradle to cradle - Remaking the way we make things (2009)
och The Upcycle - Beyond Sustainabillity (2013).
Arbetet fortsätter sedan med en resultatdel: Att tänka på vid anläggning av utemiljöer
enligt cradle to cradle, där konkreta kriterier, som en landskapsarkitekt bör ha i åtanke
vid utformning av platser, beskrivs.
Lärarna och skollagen : - ur ett gräsrotsperspektiv
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka lärares medvetenhet om den förändrade skollagen vad avser disciplinära och andra åtgärder och i vilken omfattning de upplever att den påverkar skolmiljön. För att kunna uppnå syftet med studien har tre frågor formulerats: för det första i vilken grad är lärare medvetna om vilka åtgärder som enligt lagen finns att tillgå och för det andra, i vilken omfattning tillämpar lärare de befogenheter de fått genom den nya skollagen? Avslutningsvis ställs frågan om lärare upplever att den nya lagen bidragit till några förändringar i deras handlingsutrymme? Undersökningen som ligger till grund för uppsatsens resultat baserades på enkäter som besvarades av trettiosex lärare vilka undervisar i grundskolans senare år (7-9). Resultatet av undersökningen visar att lärare har begränsade kunskaper om skollagen vad avser lärarens mandat att vidta disciplinära åtgärder mot elever. Det framkommer också att lärare använder sig av disciplinära åtgärder för att stävja störningar i klassrumsmiljön och att en majoritet inte upplever att förändringen av skollagen har ökat lärarnas handlingsutrymme i klassrummet samtidigt som andra lärare anser att studiemiljön påverkats positivt till följd av lagens införande.
En semiotisk, retorisk och kvalitativ undersökning av genusperspektivet i Sveriges största livsstilsmagasin för kvinnor - Amelia.
Webb 2.0 och sociala medier har bidragit till nya sätt att integrera på webben. Transformeringen från webb 1.0 till webb 2.0 har lett till att även sociala medier och Twitter och sociala medier kommit att bli ett arbetsredskap för journalister. Det är lätt att förbise att journalisterna inte enbart är sändare av information utan även mottagare. Uppsatsen undersöker hur journalister använder sig av Twitter och sociala medier som verktyg för informationshämtning och vad det ger för effekt på journalistikens innehåll. Genom att knyta an till tidigare forskning av Michael Gullikssons rapport Elektroniska källor i dagspressjournalistik: tekniktillgång, teknikanvändning och attityder vid tre redaktioner 1993 och 1996, jämförs användningen av Twitter och Facebook på en landsortstidning, Söderhamns-Kuriren, med en rikstäckande nyhetstidning, Dagens Nyheter. Kvalitativa intervjuer har genomförts skriftligt med tre journalister vardera på respektive nyhetsredaktion. Uppsatsens resultat visar att journalisterna använder sociala medier som arbetsverktyg i allt större utsträckning.
"Självet" och att bli sig "själv" : Sören Kierkegaards process och reflektion sedd med den positivistiska och negativistiska metoden
What is the?self? and to become ?one-self?? To resolve this questions possibility I´ve been using the philosopher Søren Kierkegaard metaphysic paradoxes. This essay about the ?self? shows the reader the difference between describing a transcendent and immanent phenomenon and if it´s possible to become or to not become ourselves. The process is a key of the ?self? which Kierkegaard explains the ?self? in and for it-self.
Studenters informationsbeteende och exemplet Studentkåren i Borås
The purpose of this thesis is to show students? information behaviour in everyday life and towards the Student Union of Borås. Methods of active information seeking and more random information encountering as well as information ignorance are of interest. The study focused on three issues; the first was to examine what information behaviour the students presented while acquiring information in their everyday life. The second was to find out what information behaviour the students had to acquire information from the Student Union of Borås.
En studie och analys av omorganiseringen av de svenska honorärkonsulaten efter inträdet i EU
This thesis aims to analyse the problems concerning the reorganization of the Swedish consulary system, which took place right after the Swedish entry in the European Union in 1995. This thesis shows the underlying debate in the Parliament before the changes. It also discusses which factors caused the reorganisation. My work focuses on the Swedish consulary representation in Spain which exist of an embassy in Madrid and 20 underlying honorary consulates. The consulates are not foreign authorities but are still handeling a lot of cases as an govenmental authority.
Dialogens betydelse i LSS-verksamhet - att kunna möta människor utan att vilja förändra dem
Inom stödverksamhet för vuxna med utvecklingsstörning, som regleras enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, 1993:387 ) har personalens bemötande en avgörande betydelse för kvaliteten och möjligheten till delaktighet. Syftet med detta arbete är att belysa, tolka och förstå hur personal i denna stödverksamhet ser på sin kompetens, och hur de upplever att de kan tillägna sig och utveckla denna. Med en narrativ ansats, där människans behov av att berätta ses som en existentiell förutsättning, har svaren sökts med intervjun som metod. Med fokus på dialog har de teoretiska utgångspunkterna centrerats till begreppen kompetens, kunskap, berättelse och en kommunikationsteori som sätter dialogen i centrum, Michael Bachtins teori om dialogicitet. Intervjupersonerna ser både yrkesmässiga och personliga händelser som avgörande för hur deras syn på yrkesrollen förändrats över tid.
Att bygga upp ett personligt varumärke i ett kommersiellt syfte
Bakgrund: De flesta personer känner väl till namn som Madonna, Britney Spears eller Michael Jordan. Deras offentliga yrkesutövning och det faktum att de ofta syns i media, gör att dessa personer många gånger betraktas som kommersiella produkter. De är personer vars namn marknadsförs intensivt. De har skapat sig ett personligt varumärke. Denna förekomst förenat med varumärkesstrategi, föder tanken om varumärkesuppbyggnad i ett annat sammanhang, där vi istället för produkter pratar om individer.
Entreprenörskap ? Vår tids skolpolitiska filosofi? En ideologikritisk analys av Lpf 94 och Skola 2011
The aim of this Master?s thesis is to examine the ideological currents that have influenced the swedish school system since the 1990's. The background of my interest is the lively debate in schools and media about the new School reform 2011. My hypothesis is that education in 2011 largely will be influenced by neoliberal and neoconservative values.
The method I`ve used is discourse and ideology critique, which examines the relationship between rhetoric and power. These concepts are useful to explain the ideological change in different policy documents and in curricula, for example Lpf 94 and School 2001.
The theoretical framework is based primarily on the neoliberal and the neoconservative agenda, which are two distinct political rationalities in the contemporary postmodern world.
Styrningens vindlingar: substitutionsbehandlingens premisser
For over 40 years, there's been a debate in Sweden of whether it's good or bad with maintenance therapy for heroin addicts. This method is far more acknowledged in other parts of Europe and in USA. The aim of this paper was to explore how public actors manifest their thoughts concerning the subject of the substitution program in Sweden. This approach includes the complex of problems that can be found in statements and the discourses that these operators stand for and support. In my analysis the philosophical thread was principally based on Michael Foucault ideas, but also on other theories related to social constructionism.