Sök:

Sökresultat:

26130 Uppsatser om Metod - Sida 3 av 1742

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en Metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna Metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

TAKK: En metod för de yngre barnens språkutveckling och dess betydelse

Syftet med detta examenarbete är att undersöka vad TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) som Metod har för betydelse i förskolan för de yngre barnen och hur förskolorna använder sig av TAKK. Min undersökningsMetod var intervjuer med tre pedagoger på tre förskolor i tre stadsdelar och observation på en av förskolorna.Resultatet utifrån intervjuerna visar att efter vad barnen har sagt till pedagogerna så tycker de om att använda sig av TAKK. Pedagogerna beskriver TAKK som mycket positivit för barnen men även för dem själva. På två av tre förskolor användes TAKK i mycket stor utsträckning och på den tredje förskolan användes TAKK i mindre utsträckning. Diskussion är ställt mot tidigare forskning och resultatet som mina intervjuer gav.Mina slutsatser är att TAKK är en bra Metod som hjälper barnen i sitt språk.

Att skriva sig till läsning : En intervjustudie om la?rares resonemang kring en la?s- och skrivinla?rningsmetod (ASL)

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en Metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna Metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Bestämning av FTO (Fat mass and obesity associated gene) polymorfism

Vetenskapen har på senare år försökt fastställa de olika orsaker som leder till fetma. Det är känt att högt energiintag och för lite motion för eller senare hos de flesta individer resulterar i fetma. Det som kan konstateras är att ärftlighet i samspel med miljön vi lever i och påverkas av kan vara den huvudsakliga orsaken till en rad sjukdomar inklusive fetma. På senare år har forskare upptäckt olika gener som på ett eller annan sett är involverade i ämnesomsättningen. En sådan gen är ?fat mass and obesity associated gene?, FTO.

Förskollärarens pedagogiska arbete i musikens värld: En studie om förskollärares tankar om musik som metod och verktyg

Intentionen med detta arbete har varit att undersöka hur musik används som ett verktyg och en Metod för lärande på förskolor i en kommun med musikprofil. Efter avklarade intervjuer har vi samlat ihop vår empiri för närmare analys och bearbetning och därefter kategoriserat det centrala för vår studie. Det som framkommit i studiens resultat är att musik främst ses som en glädjekälla, men också som kultur- och individförstärkare genom individuell utveckling, såsom självförtroende och självkänsla enskilt och tillsammans med andra i en sociokulturell gemenskap. Musik anses vara ett bra verktyg och en bra Metod för att förmedla kunskap och förståelse inom andra ämnen i förskolans verksamheter, tillexempel genom temaarbeten och kunskapsförståelse i matematik och språkinlärning. Slutsatsen av denna studie är att pedagogerna är medvetna om musikens utvecklingspotential i lärandesammanhang, att de även anser att de borde använda sig mer av den som ett lärandeverktyg i det dagliga arbetet..

Förebyggande arbete i förskolan : Läs- och skrivsvårigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att detektera, analysera och uträtta.

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en Metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna Metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Banken som relationsskapare

Bakgrund: I och med att Basel II har instiftats i Sverige så måste finansiella institutioner beräkna sin marknadsrisk på sina portföljer. Detta kan göras genom olika VaR Metoder. Dessa ger dock olika uppskattningar på marknadsrisken. De finansiella instituten får använda sig av den Metod som de anser reflektera marknadsrisken bäst. Det finns dock ingen Metod som utsetts till standard.Syfte: Syftet med detta arbete är att jämföra olika VaR-Metoders skattning av marknadsrisken utifrån verkligt utfall, för att urskilja vilken Metod som är funktionsdugligast.Avgränsningar: Denna undersökning inkluderar fyra olika VaR Metoder.

Räkna med lek : Ett utvecklingsarbete om att lära matte genom att leka

Detta utvecklingsarbete, utfört i en årskurs ett och två, syftar till att införa mer lek i matematikundervisningen i skolans lägre årskurser. Vi upplever att leken i skolan är någonting man ägnar sig åt på rasterna och inte en Metod för inlärning i klassrummet. Med leken som Metod har vi skapat förutsättningar för barnen att nå de mål som finns uppsatta i kursplanen för matematik. Resultatet av vår studie visar på att det finns fler fördelar med leken som Metod och att man bör ägna mer tid åt den även inne i klassrummet under ordnade former. Vi lyckades inspirera både elever och lärare att använda sig av mer lek i matematikämnet.

Extern validering i CASE-verktyg

I denna rapport behandlas frågor som rör extern validering och datorstöd (CASE) för detta. Rapporten redogör för en undersökning vars syfte är att ta reda på vilka krav som tekniker för extern validering ställer på CASE-verktyg och hur verktygen svarar upp till dessa krav. Olika Metoder finns för att skapa ett informationssystem och varje Metod har sina beskrivningstekniker som underlag för extern validering.De beskrivningstekniker som föreskrivs i en Metod är ofta mycket detaljerade. En Metods notationen ställer därför stora krav på CASE-verktyg som uttalar stöd för denna Metod.Arbetet som beskrivs i denna rapport identifierar krav på datorstöd utifrån en viss Metods beskrivningstekniker samt ytterligare valideringstekniker som beskrivs i litteraturen. Därefter undersöks CASE-verktygs förmåga att svara upp till dessa krav.Själva undersökningen av verktygen genomförs via ett testförfarande där samtliga utvalda verktyg implementerar två olika testfall.Resultatet från genomförandet av tester visar att det existerar stora skillnader mellan verktygens påstådda stöd för en viss Metod och vad de faktiskt klarar av.

Revisionspliktens avskaffande : Har de önskade effekterna uppnåtts i företagen?

Syfte:                        Denna studie syftar till att undersöka huruvida avskaffandet av revisionsplikten fick de effekterna som önskades av EU samt Svenska regeringen, vilket var att minska de administrativa bördor och kostnader för mindre bolag. Det har nu gått en tid sen avskaffandet och det är nu möjligt att se vilka effekter som de berörda företagen har märkt av. Metod:                        Undersökningen ämnade utföras med en kvantitativ Metod med hjälp av enkäter. Men på grund av få respondenter och stort bortfall används istället en kvalitativ Metod. Uppsatsen har en induktiv Metod. Slutsats:        Studien visar att alla de företag som ingick i undersökningen upplever en minskning av kostnaderna efter att revisionsplikten avskaffades, samt att majoriteten av företagen även anser att den administrativa bördan minskat. En del av företagen har valt att ta hjälp av konsulttjänster efter att de valt bort revison..

Från vanmakt till vardagsmakt : om dramatisk metod som verktyg i empowermentbaserat socialt arbete

Föreliggande uppsats ställer frågan huruvida dramatisk Metod kan vara ett verktyg i utsatta individers och gruppers empowermentprocess. Uppsatsen är en kvalitativ litteraturgranskning med fokus på en komparativ textanalys av fälten empowermentbaserat socialt arbete och dramatisk Metod. Inspiration till analysprocessen har hämtats från grounded theory och ingången i uppsatsarbetet är följaktligen att beteckna som teoriöppen. Materialet som uppsatsen bygger på består av litteratur kring empowermentteorin, kring dramatisk Metod och teori samt artiklar som behandlar ämnet drama som verktyg i dagens sociala arbete. Fokus ligger på frågan vad dramatisk Metod har att erbjuda utsatta individer och grupper i en empowermentprocess.

Miljöns och materialets betydelse för ett framgångsrikt lekarbete.

Sammanfattningsvis pekar resultaten av våra undersökningar på att miljön och materialet har en stor betydelse för ett meningsfullt och utvecklande lekarbete. Miljön ska vara igenkännande och förutsägbar. Dock framkom ett behov av att uppdatera utrustningslistan. Även lekpedagogens eget förhållningssätt samt omgivningens kunskaper om lekarbete, inverkar på lekarbete som specialpedagogisk Metod..

En organisationscentrerad metod för att automatisera en affärsprocess : Med hjälp av interoperabilitet, modellering och designmönster

Med hjälp av design science och delar ur en traditionell systemutvecklingsMetodik så har vi tagit fram ett designförslag åt en organisation med vad som kan anses som traditionella problem med interoperabilitet. Vi har därefter härlett en organisationscentrerad Metod för att automatisera en affärsprocess ur den erfarenhet vi fått genom att ta fram designförslaget..

Synen på en metod : Att arbeta med metoden ASL, Att skriva sig till läsning i en kommun och synen på metoden av olika aktörsgrupper.

Detta är en intervjustudie vars syfte är att belysa Synen på en Metod, genom en intervjustudie med de olika grupper som arbetar med Metoden ASL, Att skriva sig till läsning. En Metod som förändrar den traditionella läs- och skrivundervisningen genom att byta ut pennan som skrivmedel mot datorn och tangentbordet. Metoden är ursprungligen kommen av ett förebyggande arbete för barn med läs- och skrivsvårigheter som arbetats fram av specialpedagogen Mona Wiklander. Metoden Att skriva sig till läsning finns om än i något annan form även i andra länder, Arne Tragetons Metod har fått stor uppmärksamhet i Norden, samt delar av Europa. Studien tittar närmare på två skolor inom en kommun och vad Metoden är för aktörerna, studien baseras på 16 intervjuer fördelat på fem olika aktörnivåerna skolledningen, rektorer, lärare, föräldrar och elever.

Sen är jag väl ingen häftig elgitarrist!: musikaliskt
samlärande på högstadiet med ensemblespel som metod

I detta arbete har vi undersökt på vilka sätt fyra olika musiklärare arbetar med ensemblespel inom ämnet musik på högstadiet. Syftet med undersökningen var att se hur en väl fungerande undervisning baserad på detta arbetssätt kan gå till. För att samla in data har vi använt en Metod i form av kvalitativa intervjuer. Resultatet vi har kommit fram till visar att ensemblespel är en bra Metod att bygga musikundervisningen kring och att undervisningsformen med lätthet kan styrkas i läroplan samt kursplan. Arbetet ska även kunna fungera som en källa till idéer för den som vill arbeta med ensembleverksamhet inom högstadiet med de ramfaktorer detta innebär, men inte vet hur detta skulle kunna gå till.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->