Sök:

Sökresultat:

1358 Uppsatser om Mental träning - Sida 66 av 91

Normer kring konflikthantering i förskolan

The aim of this study is to enlighten how todays working environment affects young individuals descriptions of how to reach success in work life, now often titled as ?career?. Our purpose has been to analyse how the term career is constituted discursively among young people in jobs characterized by flexibility. The study is based on six qualitative interviews with young adults in the media industry, all between 20-30 years old. By utilising a Foucaultdian discourse analysis we want to expose how the competing and dominating discourses, that our interviewees? statements are based on, can be associated with a wider social context.  The study reveals that our interviewees describe career in two separate ways, both positively and negatively.

Beteenden hos geparder i tvÄ stora svenska djurparker

Cheetahs in the wild are declining due to hunting, lack of prey, exploitation of habitats and loss of cubs to predators. Those are the main reasons to why cheetahs are kept in captivity today for conservation. Many cheetahs kept in captivity are seen pacing ? a behaviour that arise when the animal is prohibited from performing natural behaviours. It is believed to being attributed to a lack of stimulation in the environment where they are being held.

Musik som kommunikativt medel för elever pÄtidig utvecklingsnivÄ : En fenomenologisk studie om utvecklingsstörning, musik, sprÄk och kommunikation

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur nÄgra speciallÀrare och specialpedagoger ser pÄ arbete med musik, sprÄk och kommunikation för elever pÄ tidig utvecklingsnivÄ. Fokuseringen Àr hur de ser pÄ att anvÀnda musik för att nÄ sprÄkliga och kommunikativa mÄl för elever i gymnasiesÀrskolan. Som metod i studien har kvalitativa intervjuer anvÀnts dÄ den undersöker upplevelser. Datainsamlingsmaterialet har analyserats enligt fenomenologisk forskningsmetod. Sammanlagt har sex speciallÀrare och specialpedagoger intervjuats.

FörÀldrastödsmetoder för prevention av psykisk ohÀlsa hos barn : En litteratursammanstÀllning

Bakgrund: Psykisk ohÀlsa hos barn Àr ett vÀxande folkhÀlsoproblem. Att upptÀcka och sÀtta in insatser för att förebygga psykisk ohÀlsa hos barn Àr ett av barnhÀlsovÄrdens mÄl. FörÀldrastödsmetoder för att förebygga psykisk ohÀlsa Àr en insats pÄ folkhÀlsoomrÄdet som lÀmpar sig vÀl för ett evidensbaserat förhÄllningssÀtt. Familjen Àr en av de viktigaste faktorerna för att förebygga utvecklingen av psykisk ohÀlsa hos barn. Syfte: Syftet var att belysa effekten avmanualbaserade förÀldrastödsmetoder för prevention av psykisk ohÀlsa hos barn.Metod: Strukturerad litteraturstudie baserad pÄ 15 vetenskapliga artiklar.

En studie om förutsÀttningar för ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter

Title: A study about conditions for leadership in knowledge-intensive firms.Authors: Cecilia Ekström and Niklas SandbergKeywords: Leadership, knowledge-intensive firm, hierarchies, followers.Background: Leadership is becoming one of our greatest social myths and is considered a total solution for many problems that occur in an organization. The view of leadership is usually from a top-down perspective, which contributes to an often underestimated view of the follower. Just as it is important to understand the leader's view of leadership, it is important to understand how employees view the structure from which the leader derives its legitimacy. The existing conditions in knowledge-intensive firms, such as autonomy, place special demands on the formal leadership.Purpose: The purpose of this study takes an employee perspective, to understand what the conditions are for formal leadership in knowledge-intensive firms.Method: A qualitative research method was used and empirical material was collected through interviews with employees in knowledge-intensive firms. The empirical material was analyzed by the respondents? mental images which were set against the theoretical framework of the thesis.Conclusions: The conditions for formal leadership in knowledge-intensive firms make it advantageous to have a leader with a withdrawn role.

Att möta vÄrden : en bro till egenmakt eller vÀgg av modfÀlldhet? : Patienters upplevelse av mötet med vÄrden dÄ de diagnostiserats med en sexuellt överförbar sjukdom

Background: Contracting asexually transmitted disease is strongly associated with stigmaand shame. Stigma associated with these diseases has a significant impact on self-image andpropensityto seek care. Despitehigh incidencethere is a generallack of awareness about therisks and theeffectsthatthese diseases have on both mental and physical health. Health carepersonnel are experiencing difficulties to meet and care for these patients. Aim: The aim ofthis studyisto describe patients'experiences of health care after they were diagnosed with asexually transmitted disease.

Gör arbetet att livet blir roligt? : - en sociologisk studie om individer som stÄtt utanför arbetsmarknaden men som idag arbetar i ett socialt företag

Tidigare forskning har visat att arbetet i olika aspekter har stor betydelse för mÀnniskans psykiska vÀlmÄende. Vi valde att undersöka hur det Àr att ha varit utanför arbetsmarknaden och att sedan arbeta i ett socialt företag. Syftet med studien var att skapa en förstÄelse kring vilka behov arbetet uppfyller samt vilken betydelse ett socialt företag har för en individ. Hur upplever individer den period de var arbetslösa? Uppfyller det sociala företaget nÄgot sÀrskilt behov för individen? Det teoretiska ramverk vi anvÀnde oss av i studien var; den latenta deprivationsmodellen, humanitÀrt arbete samt inklusion/exklusion.VÄrt empiriska material samlades in genom sju semistrukturerade intervjuer med individer som varit utan arbete men som idag arbetar i ett socialt företag.

Arbetslösa smÄbarnsförÀldrars psykiska hÀlsa och öppna förskolans betydelse för den

Arbetslöshet Àr ett omfattande Àmne med fokus pÄ psykisk hÀlsa pÄ grund av försÀmrad ekonomi. Psykisk ohÀlsa Àr ett svÄrdefinierat begrepp som bland annat innefattar sömnsvÄrigheter, Àngslan och Ängest. Under perioden 2004 till 2005 rapporterade arbetslösa individer i Sverige psykisk ohÀlsa i större utstrÀckning Àn arbetande individer. Att vara arbetslös och förÀlder till barn i förskoleÄldern kan vara pÄfrestande. Studier som undersökt förskolans betydelse för arbetslösa förÀldrar har pÄvisat positiva upplevelser av förskolan under sjÀlvupplevd psykisk ohÀlsa.Syftet med denna studie var att undersöka arbetslösa smÄbarnsförÀldrars psykiska hÀlsa och deras upplevelser av hur öppna förskolan i VÀsterÄs pÄverkar den.

BehÄll glöden! Men hur? : En studie kring lÀrares hÄllbarhet: ork, glÀdje och engagemang.

 Tidigare studier visar att elevers möjlighet till harmonisk utveckling i skolan samverkar med lÀrarens vÀlbefinnande (Iselau, 2006). DÀrmed anser jag det motiverat att försöka identifiera och undersöka ett antal faktorer som kan tÀnkas bidra till att frÀmja lÀrares vÀlbefinnande och hÄllbarhet, vilket Àr syftet med denna studie.Jag har i denna studie genomfört tvÄ kvalitativa undersökningar med hjÀlp av dels helt öppna intervjuer samt riktade öppna enkÀtfrÄgor. Genom att intervjua 4 lÀrare som varit verksamma inom skolan minst 40 Är identifierade jag ett antal faktorer, vilka lÀrarna ansÄg vara de mest betydelsefulla i frÀmjandet av deras hÀlsa och hÄllbarhet. DÀrutöver undersökte jag sambandet mellan ett antal hÀlsofrÀmjande faktorer med lÀrarens vÀlbefinnande och hÄllbarhet, dÀr 16 lÀrare och 3 skolledare besvarade riktade öppna enkÀtfrÄgor.Genom lÀrare och skolledares svar framkommer frÀmst tre huvudfaktorer som samverkar med deras hÀlsa och vÀlbefinnande. Den ena Àr den egna livsstilen, den andra Àr det sociala klimatet och den tredje Àr skolledaren.Det visar sig att hÀlsofrÀmjande arbete Àr en process som pÄgÄr pÄ dessa tre nivÄer.

En möjlig vÀg till arbete för unga med psykisk funktionsnedsÀttning, sett ur ett brukarperspektiv

Att inte veta om att man har en psykisk funktionsnedsÀttning kan pÄverka individens sjÀlvbild, vilket Àven kan resultera i utanförskap i samhÀllet. Detta kan ha lett till att man aldrig fÄtt kontakt med arbetsmarknaden eller brytt sig om att ta kontakt med Arbetsförmedlingen. Syftet med denna uppsats var att utforska om det fanns en gemensam nÀmnare till att personer med psykisk funktionsnedsÀttning som deltog i projektet Unga till Arbete i GÀvle fick ett arbete, samt att öka förstÄelsen för hur de upplevde mötet med myndigheter generellt och med Arbetsförmedlingen i synnerhet.  Fyra intervjuer med personer som hade diagnosen psykisk funktionsnedsÀttning, varav tvÄ av dem kvinnor och tvÄ mÀn genomfördes och bearbetades med induktiv tematisk analys. Ur analys av intervjumaterialet genererades följande övergripande teman: bristande uppmÀrksamhet, oförstÄelse samt undermÄlig samverkan mellan myndigheter och professionella, vilka gÀllde och följt deltagarna frÄn tidig skolgÄng fram till vuxen Älder. Resultatet visade att projektet Unga till Arbete i GÀvle hjÀlpt respondenterna att fÄ stöd och dÀrmed ett arbete.

SjÀlvskadebeteende i relation till andra riskbeteenden : EnkÀtstudie bland flickor i Ärskurs 9 och Är 2 pÄ gymnasiet i Sörmlands lÀn

OhÀlsa bland ungdomar i Sverige inkluderar flera typer av folkhÀlsoproblem dÀr psykisk ohÀlsa ökar och drabbar allt fler, vilket bland annat tar sig uttryck i sjÀlvskadebeteende. Denna uppsats behandlar relationen mellan sjÀlvskadebeteende och andra riskbeteenden utifrÄn datamaterialet kopplat till Liv & HÀlsa ung i Sörmland. Det Àr en Äterkommande totalundersökning om levnadsvanor, riskbeteenden och hÀlsa bland elever i Ärskurs 7, 9 och 2 pÄ gymnasiet. EnkÀten besvarades av 2750 elever frÄn Ärskurs 9 och 2770 elever frÄn Ärskurs 2. Endast flickor i Ärskurs 9 (n=1313) och Är 2 (n=1384) pÄ gymnasiet inkluderas i denna uppsats.

Betydelsen av socialt stöd för upplevelsen av psykisk ohÀlsa : En kvalitativ socialpsykologisk studie som omfattar Ätta individer i ett kommunalt rehabiliteringsprojekt

Med denna socialpsykologiska studie ville vi fÄ en ökad förstÄelse för vad socialt stöd upplevdesbetyda för rehabiliterande individers syn pÄ sin psykiska ohÀlsa. De Ätta intervjuernagenomfördes i anslutning till ett rehabiliteringsprojekt för personer med psykisk ohÀlsa i enav Sveriges kommuner. De intervjuade personerna var inskrivna i rehabiliteringsprojektet ochdeltog i dess aktiviteter. Resultatet visade att dialoger med personer som hade erfarenhet avliknande psykisk ohÀlsa och professionella hade störst inverkan pÄ individernas syn pÄ sinpsykiska ohÀlsa. I analysen anvÀnde vi Goffmans teori om stigma, Meads teori om rollövertagandeoch Bubers dialogteori.

MindfulnessförmÄgan och dess relation till stressrelaterad utmattning hos elitidrottare

Medveten nÀrvaro (mindfulness pÄ engelska) och dess hÀlsofrÀmjande effekter Àrett vÀl studerat Àmne i relation till en rad psykologiska problem och tillstÄnd.Dess relation till utmattning Àr dÀremot bristfÀlligt dokumenterad, inte minstvid idrottsrelaterad utmattning. Syftet med denna studie var dÀrför attundersöka frekvensen av utmattningssymptom hos elitidrottare och om dessasymptom hade ett samband med mindfulnessförmÄgan. Förekomst av positiv ochnegativ affekt kontrollerades Àven mot bÄde utmattningssymptom ochmindfulnessförmÄga. Unga elitidrottare (N = 126, M Älder = 17,4 Är) besvarademÀtinstrument som mÀtte symptom pÄ kontextfri utmattning(kÀnslomÀssig/fysisk trötthet, hÄglöshet, spÀndhet samt mental trötthet),idrottsrelaterad utmattning (fysisk och emotionell utmattning, försÀmradprestation samt nedvÀrdering av idrottens betydelse), uppmÀttmindfulnessförmÄga samt förekomst av positiv och negativ affekt. 17 % avdeltagarna uppvisade poÀng som indikerar en ökad risk att drabbas avstressrelaterad ohÀlsa.

Man gör sitt jobb

It is a common-held belief that the social worker for the most part uses oneself as a ?tool? in working with clients. This study seeks to examine that ?tool? in the context of treatment of teenage boys with psychosocial problems such as criminal behavior, drug-abuse and/or abusive home environment. The main purpose is to identify the conceptions of masculinity, and more specific hegemonic and subordinated masculinity, of the professionals working with the boys.

BVC-sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med formulÀr om 3-5-Äriga barns beteende och sociala förmÄgor

Background: The lack of knowledge regarding preschool children's mental health prompted Uppsala University, in collaboration with Uppsala Kommun, to start a study in which children aged 3, 4, and 5 years are screened using the "Strength and Difficulties Questionnaire" (SDQ). This screening method has been introduced into the majority of Uppsala County child care centers (BVC), and the nurses' experience of working with this method is examined in this paper.Method: A qualitative approach with semi-structured questions was used to interview ten nurses who pioneered the SDQ Method. The interviews where recorded, transcribed and analyzed using content analysis.Results: Three themes and nine categories were identified from the interviews. The themes were: "Attitude and motivation are important when working with the form", "Clearer overall picture with preschool answer", and "A tool to identify difficulties". The results show that the nurses were satisfied with the form.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->