Sök:

Sökresultat:

23 Uppsatser om Men\\\'s choir - Sida 2 av 2

Ledarskap i musik och idrott : Skillnader och likheter i ledning och utveckling av grupper

Scientific studies show that good leadership is a key factor for group- and individual development. Studies have also shown that the contrary can curb talented individuals and/or cause stagnation, or even cause groups to halt their progression. This essay studies how leaders in musical and athletic environments look on their own leadership. In interviews, the leaders reflect upon experienced issues related to their profession, their views on difficulties in their leading role, as well as individual, and group development. This study also includes two observations, one in each field of profession.

Preaching to the choir? A Comparison of Fiscal Forecasts by Governments, Fiscal Policy Councils and the European Commission in the European Semester Framework

The high debt levels experienced in European Countries have lead to academic interest in the deficit bias -the tendency for governments to run budget deficits and accumulate debt. In part one of this thesis a surveyof the economic literature on the origins and solutions to the deficit bias are conducted. The proposedinstitutional solution to the deficit bias in the form of Fiscal Policy Councils (FPC) are outlined and existingEuropean FPCs presented. Based on the works of Calmfors and Wren-Lewis (2011) the EuropeanCommission (EC) is defined as an FPC. Based on this survey, two hypothesis are formulated: (1) theforecasts of future macro-economic events and fiscal performance will differ between the national FPCs andthe national government.

Brunius, Zettervall och Graebe : ett jämförande studium av tre domkyrkorestaureringar

The purpose of this paper is to clarify and understand the difference between Brunius?, Zettervall's and Graebe's valueing of a historical building, the cathedral of Lund. Between 1833 and 1963 the cathedral of Lund went through three larger restorations. The character of the restorations however differs a lot between the three church architects, Brunius, Zettervall and Graebe. In a time of low interest for the Middle Ages and of many demolitions of churches in the countryside, Brunius stood out as a researcher and an enthusiast of that special time.

Med fokus på uttalet : Elever lär tilsammans

Denna studie bygger på andraspråksinlärares skriftliga kompetens kopplad till syntaktiska och kommunikativa nivåer. I synnerhet är syftet att studera språkliga syntaktiska nivåer i texter skrivna av andraspråksinlärare som har behörighet att studera vid universitet. Ytterligare ett syfte är att studera om innehållet i texter kan förmedlas på ett kommunikativt och idiomatisk sätt.Den teoretiska ramen för att mäta syntaktiska nivåer som informanter i denna studie har uppnått bygger på processbarhetsteorin (Pienneman, 1998/ Pienneman & Håkansson, 1999). Studien visar att godkända texter i Svenska som andraspråk B och Tisustest uppnår nivå 4 och 5 på syntaktisk nivå. Studien visar också på variation av kommunikativ kompetens utifrån förmågan att förmedla ett central innehåll. Informanterna uppnår delvis målspråksnormen och delvis avviker från målspråksnormen i varierad grad vilket påverkar den kommunikativa kompetensen.

Variation och samstämmighet : en studie om hur elever i musikklasser med körinriktning beskriver sång och sin egen röst

Elever i musikklasser med ko?rinriktning i grundskolan inga?r i en lokalt situerad musikkultur som a?r formad av traditioner med ro?tter i fo?rra seklets fo?rsta ha?lft. I denna tradition har konventioner om sa?ng med barn utvecklats. Undervisning i musikklasser sker i stora grupper men den enskilda eleven internaliserar kunskapen om att sjunga individuellt.

Sjunga och arbeta : Lärprocesser i ett sceniskt körprojekt

Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka lärprocesser som sätts igång hos körsångare i ett sceniskt projekt. Vilka är de möjliga lärprocesserna? Hur skiftar de från individ till individ? Vilka faktorer anser körsångarna bidrar till upplevelse av egen utveckling?Jag har använt mig av den litteratur och de uppsatser som publicerats inom närliggande område i första hand på svenska. Det huvudsakliga materialet är de kurssvar som 30-talet körsångare i Damkören Söt Likör vid Karlstad Universitet lämnade in som tentamensuppgift vid Kursen Sceniskt körprojekt med publik inriktning i vilket merparten av körmedlemmarna deltog. Kursen bestod i att instudera det för kören specialskrivna körverket Snorvipas Saga och tillsammans iscensätta och marknadsföra detta i en timslång föreställning inför betalande publik som en del av körens 20?års jubileum hösten 2007.För att utvärdera svaren använder jag en narrativ metod där jag utgår från Judit Bells beskrivning i Introduktion till Forskningsmetodik.

Skolkören - mer än bara sång? : En kvalitativ intervjustudie om skolkörens funktion i årskurs 1-6

Skolkören har länge funnits som en naturlig del av skolans verksamhet, men den har haft olika betydelse genom läroplanerna det senaste århundradet. Tidigare studier kring skolkörens funktion visar att den sociala aspekten är den som är mest framträdande. Studien har hämtat inspiration från Juvas Liljas (2001). Syftet med föreliggande studie var att undersöka skolkörens funktion och förutsättningar i årskurs 1-6 så som den uppfattas av rektorer och körledare. Följande frågeställningar har använts för att ta reda på detta:1.

?Dubbelt uppdrag blev trippelt?: måluppfyllelse, värdegrund och? marknadsföring! : - En kvalitativ studie av musiklärarens utåtriktade verksamhet

My research interest in the upcoming paper is the increased need for promotion of schools. I. e. the individual school´s needs to be able to show its existence, in the huge flow and availability of information; schools and universities, study circles, streamed lectures on the Internet, public schools and private schools, different educational directions, et cetera. The schools? needs to market itself, make good PR and sell their pedagogical idea, and that has become increasingly important. My purpose is to clarify how music teachers, in the Swedish primary and secondary school, skills and competences are used in outreach activities within but also outside, the school premises.

<- Föregående sida