Sök:

Variation och samstämmighet

en studie om hur elever i musikklasser med körinriktning beskriver sång och sin egen röst


Elever i musikklasser med ko?rinriktning i grundskolan inga?r i en lokalt situerad musikkultur som a?r formad av traditioner med ro?tter i fo?rra seklets fo?rsta ha?lft. I denna tradition har konventioner om sa?ng med barn utvecklats. Undervisning i musikklasser sker i stora grupper men den enskilda eleven internaliserar kunskapen om att sjunga individuellt. Varje elev bidrar med sitt individuella kunnande i musicerande tillsammans med andra. Studiens syfte var da?rfo?r att belysa enskilda elevers la?rande om att sjunga. Deltagarna i studien var musikla?rare och elever i en a?rskurs fyra och en a?rskurs fem i musikklasser med ko?rinriktning. Data samlades in genom observation och videodokumentation av en ko?rlektion i respektive klass och genom enskilda intervjuer med a?tta elever. Data analyserades ur ett kulturpsykologiskt perspektiv med fokus pa? kulturella redskap. Betydelsen av den individuella musikkulturella inramningens synliggjordes liksom elevernas stra?van efter kvalitet. Samsta?mmighet visade sig mellan elevernas beskrivningar av fo?rutsa?ttningar fo?r la?rande, da?r den viktigaste faktorn som eleverna lyfte fram var mo?jligheten att fa? sjunga i ett, fo?r eleven, bekva?mt sa?ngla?ge. Ett o?vergripande mo?nster i resultaten var att elever uppma?rksammar de kulturella verktyg som distribueras i undervisningen med stor variation.

Författare

Ingrid Risberg

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..