Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 61 av 75

What the Story Taught me A qualitative study using a narrative approach

Sammanfattning Denna uppsats handlar om barns tankar efter att ha lÀst en skönlitterÀr bok med en historisk handling. Jag har valt att intervjua fem barn i tioÄrsÄldern som gÄr pÄ olika skolor i en mellanstor stad. Mitt syfte Àr att ta reda pÄ vilka kunskaper barnen tillÀgnar sig genom att lÀsa skönlitteratur? Min huvudfrÄga lyder: ?Vad anser barnen att de lÀr sig genom att lÀsa skönlitteratur? DelfrÄgor: ?Vad anser barnen pÄverkar deras intresse för en bok? ?Hur kan en bok med historisk handling öka intresset för historieÀmnet? För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med en narrativ ansats. Med detta menas en forskningstradition som tar utgÄngspunkt i berÀttelser.

Hur varumÀrken uppfattas av subkulturer : En fallstudie om företaget WeAretheSuperlativeConspiracy

WeSC Àr ett företag som grundades 1999 av Greger Hagelin, en förre detta skateboardÄkare som ville skapa ett nytt koncept; kombinationen streetwear med fashion. WeSC stÄr för WeAretheSuperlativeConspiracy, och innebÀr en överlÀgsen konspiration med mÀnniskor som gör nÄgot riktigt bra. Genom sÄ kallade "WeAktivister" som Àr en grupp mÀnniskor, okÀnda som kÀnda, med stor passion och talang för kreativitet och idéer, marknadsförs varumÀrket vÀrlden över.  WeSC Àr i grund och botten baserad pÄ skate- och snowboardkulturen dÄ Greger Hagelin sjÀlv tidigare skateboardade, och man betonar mÄlsÀttningen pÄ "life after skate". Life after skate Àr en fras som innebÀr att mÄlgruppen Àr "intellektuella slackers".

SVA-verksamheten verksamheten i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor. : En fallstudie om hur studiens resultat kan pa?verka skolframgÄngen för flersprÄkiga elever.

Det finns en del forskning kring att flerspra?kiga elever inte na?r samma skolframga?ng som enspra?kiga elever. Syftena med studien var att studera om, och i sa? fall hur, sva- verksamheten skiljer sig a?t i teori och praktik pa? tva? ho?gstadieskolor, analysera skillnaderna i kursplanerna svenska och svenska som andraspra?k samt att studien ger en fingervisning om vilka mo?jligheter de flerspra?kiga eleverna pa? ovan na?mnda skolor har att na? samma skolframga?ng som elever som har svenska som modersma?l. Kvalitativ intervjumetod med semistrukturerade fra?gor har anva?nts fo?r att ta reda pa? sva-verksamhetens utformning.

Beroende- och missbruksmönster gÀllander alkohol och droger hos mÀn och kvinnor : En litteraturstudie

Bakgrund: En ökad medveten nÀrvaro kring mÄltiden och Àtandet genom mindful eating har i ny forskning visat sig vara en effektiv metod för att minska en rad olika sjukdomar och hÀlsorelaterade problem samt bidra till gynnsamma hÀlsoeffekter. Trots detta finns fÄ studier genomförda i en svensk kontext.Syfte: Undersöka och beskriva graden av mindful eating hos en grupp individer pÄ sociala medier i förhÄllande till Body Mass Index och demografiska variabler.Metod: Deskriptiv tvÀrsnittsstudie med en kvantitativ ansats. Ett tidigare utvecklat instrument, Mindful Eating Questionnaire (MEQ), översattes och distribuerades som en webbaserad enkÀtundersökning. Respondenterna rekryterades under en veckas tid genom ett snöbollsurval pÄ det sociala nÀtverket Facebook. Inklusionskriterierna var att deltagarna skulle behÀrska det svenska sprÄket, vara mellan 20-65 Är och anvÀndare av Facebook.

McDonald's - Ett komplicerat förhÄllande mellan vinst och etik i en alltmer kritisk vÀrld

FörhÄllandet mellan vinst och etik kan för företag vara komplicerat. Organisationer krÀver vinst för överlevnad, men mÄnga forskare Àr idag ense om att följandet av etiska riktlinjer, som behandlar miljö, hÀlso och samhÀllsÄtaganden, eller ett sÄkallat CSR-arbete, Àven Àr av stor vikt för att klara dagens konkurrens. SamhÀllet och dess konsumenter blir i sin tur, alltmer medveten om företags ansvarslöshet, och vÀljer följaktligen att stödja de som följer samhÀllets normer om rÀtt och fel. McDonald?s som under Ärens lopp utsÄtt stor samhÀllskritik angÄende dess etiska överskridelser med bland annat hÀlsofarlig mat, arbetar numera aktivt med CSR- arbete.

"Svergies bÀsta hus!" : En kvalitativ studie om hÀlsofostran och demokratisk vÀrdegrund i ungdomsverksamheten Rapatac

PÄ grund av ett intresse för de olika metoder som anvÀnts för att kunna arbeta pÄ ett effektivt sÀtt med barn och ungdomar, valde jag en specifik ungdomsverksamhet. Verksamheten Àr, pÄ grund av sina avskiljande metoder, unik jÀmfört med andra ungdomsverksamheter. StrÀnga och klara regler samt direkta ÄtgÀrder Àr nÄgra av de avskiljande metoderna. DÄ syftet med undersökningen var att undersöka Rapatac?s syn pÄ hÀlsofostran, och tillÀmpningen av demokratisk vÀrdegrund i praktiken, gjordes studien i form av en kvalitativ undersökning inspirerad av narrativ teori.

LÀrares metoder : En studie om hur en lÀrare omvandlar en metod för lÀs- och skrivinlÀrning med hjÀlp av datorer till sin egen

AnvÀndandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) Àr nÄgot som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjÀlp av datorer skriver sig till lÀsning Àr nÄgot som uppmÀrksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till lÀsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). Syftet med denna undersökning har varit att studera hur en lÀrare omvandlar Arne Tragetons metod till sin egen, vilka val lÀraren gör, vad som pÄverkar dessa val och var lÀraren fÄr informationen ifrÄn. I den tidigare forskningen tas det upp att en lÀrare stÀndigt bör söka kunskap om sina egna metoder och vara medveten om att det pÄgÄr en stÀndig lÀrprocess. En lÀrarens erfarenheter och kunskaper om undervisningsmetoder pÄverkar elevernas inlÀrning och utveckling. Det bör enligt Alexandersson finnas en medvetenhet hos lÀraren om den egna handlingen i undervisningen.

Kemiska processer och fysikaliska fenomen inom förskolan efter lÀroplansrevideringen : en kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares uppfattningar om begreppens innehÄll och genomförande

Syftet med denna studie Àr att undersöka förskollÀrares instÀllning till kemi och fysik i förskolan. Som metod för studien anvÀndes kvalitativa intervjuer dÀr förskollÀrare i olika Äldrar, antal verksamma Är och kommuner intervjuades. Tidigare genomförd studie visade att förskollÀrare arbetar i mindre utstrÀckning eller inte alls med fysik och kemi. Skolverket fastslog att ett förtydligande av lÀroplansmÄlen gÀllande naturvetenskap behövde genomföras. I revideringen av lÀroplansmÄlet ersattes begreppet naturvetenskapliga fenomen med begreppen enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Tid för reflektion: en studie över att synliggöra och att bli medveten om sitt eget lÀrande

FrÄgan om hur lÀrares arbete ser ut, och hur deras professionella utveckling gestaltar sig, har blivit allt viktigare för utbildningen av lÀrare. En ökad förstÄelse för undervisningens komplexitet, har medverkat till att diskussionen om vad lÀrare mÄste kunna och vad lÀrarkompetens Àr, har fÄtt en ny inriktning, inte minst nu nÀr lÀrarutbildningen Äterigen ligger under lupp. FrÄn att under flera Ärtionden frÀmst ha handlat om att faststÀlla en kunskapsbas för olika lÀrare, dÀr olika paradigm har presenterats, har nu intresset ökat för lÀrares eget vetande och deras möjligheter att lÀra i och av sin egen undervisningspraktik. Syftet med denna undersökning Àr att, med utgÄngspunkt frÄn studenternas studiesammanfattningar och utifrÄn ett genusperspektiv, undersöka hur lÀrarstudenterna utvecklar ett reflekterande lÀrande. De frÄgestÀllningar som lyfts i rapporten Àr följande: Vilka förmÄgor att reflektera över sitt eget lÀrande visar studenterna? Vilka kopplingar finns mellan studentens eget lÀrande under inriktningens gÄng och den lÀrarroll som de successivt utvecklar? GÄr det att utifrÄn studenternas studiesammanfattningar se skillnader mellan manliga och kvinnliga lÀrarstudenters reflektioner av sitt eget lÀrande och vad Àr det i sÄ fall som skiljer dem Ät? Resultatet visar att att det finns skillnader mellan de kvinnliga och de manliga studenternas reflektioner av sitt eget lÀrande, frÀmst nÀr det gÀller fokuseringen pÄ lÀrarrollen men ocksÄ betrÀffande hur de ser pÄ sig sjÀlva och sitt eget lÀrande.

Systematiskt brandskyddsarbete vid Fasadelement Verkstads AB

Den 1 januari 2004 trÀdde Lag om Skydd mot olyckor (LSO) i kraft och ersatte dÀrmed RÀddningstjÀnstlagen. Ett av mÄlen med den nya lagstiftningen var att tydliggöra skillnader i ansvar mellan olika aktörer. I syfte att förtydliga delar av den nya lagen utgav det dÄvarande Svenska RÀddningsverket ett allmÀnt rÄd (SRVFS 2004:3) dÀr det bland annat stÄr att fastighetsÀgare eller nyttjanderÀttshavare Àr skyldiga att bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete i syfte att upprÀtthÄlla ett skÀligt brandskydd samt att detta skall dokumenteras.Rapporten Àmnar reda ut vad som bör ingÄ i dokumentationen för ett systematiskt brandskyddsarbete samt försöka ge en inblick i andra faktorer som kan ha en inverkan pÄ riskhanteringsarbete i stort. Teorin har sedan applicerats i utformandet av det förslag till det systematiska brandskyddsarbete som skall bedrivas av Fasadelement Verkstads AB, ett mindre företag belÀget i LuleÄ som bedriver legotillverkning av metallprodukter.Genom att tolka det allmÀnna rÄdet gÀllande systematiskt brandskyddsarbete samt litteratur och olika kommuners riktlinjer faststÀlldes att dokumentationen för ett systematiskt brandskyddsarbete bör innehÄlla följande:?Policy & Ansvar?Organisation?Beskrivning av verksamhet?Riskinventering och ÄtgÀrdsplan?Utbildning, information och övning?Instruktioner, regler och rutiner?Kontroll- och underhÄllsrutiner?Uppföljning och revision av dokumentationInförandet av ett systematiskt brandskyddsarbete till trots Àr det inte sÀkert att brandskyddet nÄr en efterstrÀvansvÀrd nivÄ.

Feministiska zine och symboliskt motstÄnd : En studie av zineproducenter som politiska subjekt

Nick Couldry beskriver hur symbolisk makt i samtida medierade samhÀllen framförallt koncentreras till olika medieinstitutioner. Att producera sina egna medier, sÄsom Clemencia Rodriguez beskriver i Fissures in the mediascape, blir ett sÀtt att göra motstÄnd mot denna symboliska makt. Jag har i den hÀr studien utfört kvalitativa intervjuer med ett antal producenter av feministiska zine och undersökt hur deras arbete med zinen förhÄller sig till Rodriguez teori om medborgarmedier. Analysen har gjorts utifrÄn följande frÄgestÀllningar: Vad har de studerade producenterna av zine för syfte och drivkraft med sitt arbete? Hur kan de förstÄs som politiska subjekt och deras arbete som politisk agens? Kan dessa zine betraktas som medborgarmedier och platser för symboliskt motstÄnd? PÄ vilket sÀtt förhÄller sig dessa zine till de maktförhÄllanden de Àr inbegripna i? Hur kan zinens avmystifiering av mediet (tryckta medier) förstÄs som feministisk strategi? Hur kan produktionens fragmenterade struktur förstÄs mot bakgrund av Rodriguez teori om medborgarmedier?Den politiska kampen handlar lika mycket om en kamp om kulturella koder som krav pÄ rÀttigheter.

?Det kÀnns som att man blir synad? Om attityder till kodvÀxling

KodvÀxling Àr ett begrepp för att beskriva det sprÄkliga fenomen som intrÀffar nÀr en person i ett och samma samtal vÀxlar mellan tvÄ eller flera sprÄk. FörutsÀttningen för att detta skall kunna ske, och kallas kodvÀxling, Àr att bÄda personerna som deltar i samtalet behÀrskar bÀgge sprÄken i ungefÀr lika hög grad. I denna uppsats har jag genom samtalsintervjuver fördjupat mig i kodvÀxlande individers uppfattningar av omgivningens attityder till kodvÀxling, samt huruvida dessa attityder pÄverkar informanterna i deras eget kodvÀxlande.Min undersökning visar att samtliga informanter upplevde till största del negativa attityder till deras kodvÀxlande, vilka kunde gestalta sig sÄvÀl verbalt som fysiskt. Emellertid hade samtliga ocksÄ i viss utstrÀckning stött pÄ positiva attityder frÄn omgivningen, exempelvis i form av nyfikenhet och ett slags positivt laddad avundsjuka inför deras förmÄga att kunna kodvÀxla.Tre av fyra informanter gav dÀrtill uttryck för att dessa negativa attityder frÄn omgivningen pÄ olika sÀtt pÄverkade dem i en icke positiv riktning. Exempel pÄ detta kunde vara en upplevelse av skam inför sitt eget kodvÀxlande, att man pÄ olika sÀtt hÀmmades eller helt enkelt lÀt bli att kodvÀxla i vissa sammanhang.Min analys pekar pÄ att det kan finnas tvÄ olika perspektiv pÄ kodvÀxling.

Den nya animerade "betahannen"? : Genusrepresentation/Feminiseringen av alfahanen i Pixar

Den huvudsakliga frÄgestÀllningen i C-uppsatsen lyder: ?Vilka skillnader finns det eventuellt i Pixars sÀtt att skildra könen?? vilket besvaras med hjÀlp av underfrÄgorna: ?Hur ser karaktÀren ut visuellt? Hur skildras karaktÀren med hjÀlp av t.ex. musik? Vad gör karaktÀren? Vad har karaktÀren för roll i handlingen? Vad har karaktÀren för relation till de andra?Syftet med uppsatsen Àr att analysera karaktÀrer frÄn bÄda könen. Framförallt vill jag lyfta fram kvinnan dÄ Pixars filmer tenderar att fokusera pÄ det manliga könet. Som slutsats kommer jag fram till att det var svÄrare Àn jag hade anat att lyfta fram det kvinnliga könet pÄgrund av att det verkligen Àr en mÄngfald av avancerade manliga karaktÀrer medan kvinnan oftast sitter som biroll med mindre viktiga insatser.

AnvÀnds butiksmiljön i syfte att differentiera sig? : En studie av fyra herrklÀdesbutiker

I dagens samhÀlle Àr det flera faktorer som utgör en butiks överlevnad pÄ den i mÄnga fall hÄrt konkurrensutsatta marknaden. En av dessa faktorer Àr butikens miljö, vilken kan delas in i tre stycken olika byggstenar. Dessa Àr den interiöra, externa och psykosociala butiksmiljön. Det Àr dessa faktorer som vi i den hÀr rapporten valt att studera. Arbetar butikschefer i herrklÀdesbranschen aktivt med butiksmiljöerna? Vi har studerat fyra stycken butiker dÀr vi genomfört intervjuer samt observationer.

Interna förÀndringsprojekt inom den offentliga sektorn : en explorativ fallstudie utifrÄn projektbestÀllarens perspektiv

Det allmÀnna trycket pÄ förÀndringar ökar stÀndigt, liksom organisationers behov av att hantera och genomföra dessa. Samtidigt Àr förÀndringsprojekt komplexa och har en hög misslyckandegrad. Interna förÀndringsprojekt kan involvera bÄde projektledning och förÀndringsledning. Skillnaden mellan dessa kan enklast beskrivas som att projektledningens fokus ligger pÄ den tekniska lösningen medan förÀndringsledningen riktar energin mot att skapa förstÄelse och acceptans hos projektets berörda individer. Under det senaste decenniet har forskning riktat fokus mot interna förÀndringsprojekt och behov av kompetenser hos projektledaren.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->