Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 55 av 75

Ett Àmne i utveckling : IdrottsÀmnets utveckling och yrkets förÀndring mellan Ären 1962 - 2013

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur yrket som lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har pÄverkats av kursplanens omformuleringar mellan Ären 1962 och 2013, samt undersöka hur lÀrarna har arbetat med de olika kursplanerna.Hur har styrdokumenten förÀndrat undervisningen av skolidrotten mellan Ären 1962-2013?Hur har yrket som idrottslÀrare förÀndrats genom Ären pÄ grund av omformulerade kursplaner?MetodUppsatsen Àr byggd pÄ en kvalitativ studie och baseras pÄ intervjuer för att pÄ sÄ sÀtt skapa en uppfattning om hur nÄgra utvalda lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har arbetat med undervisningen, samt hur de uppfattat Àmnets förÀndring över tid. Studiens huvudfokus ligger pÄ kursplanerna inom Àmnet idrott frÄn Lgr-62 och fram till dagens kursplan Lgr-11. I studien har tre före detta idrottslÀrare, samt tvÄ fortfarande verksamma idrottslÀrare intervjuats.Resultat/SlutsatsTill en följd av kursplanernas förÀndringar har undervisningen i idrottsÀmnet gÄtt frÄn att vara ett rent kroppsövningsÀmne till att bli ett Àmne dÀr teori och praktik förenas, och samspelar med varandra. IdrottslÀrarens uppgift Àr numera att göra eleven medveten om betydelsen av hÀlsa och vÀlmÄende, samt vikten av fysisk aktivitet under hela livet.

Barnprogram i Sveriges television Ă„r 2000-2012

Uppsatsen undersöker förÀndringar i SVTs utbud av barnprogram samt förÀndringen i bilder, tilltal och vilka som fÄr komma till tals i nyhetsprogrammet Lilla Aktuellt. Uppsatsen undersöker vecka 37 mellan Ären 2000 och 2012 med nedslag vartannat Är (2000, 2002 etc.). Uppsatsen bestÄr tvÄ analyser, varav den ena Àr en kvantitativ analys. Den fokuserar pÄ SVTs utbud av barnprogram. Fokus ligger pÄ programtyp, genre, utseende och ursprungsland.

Barn och ungdomars upplevelser av hur deras övervikt och/eller fetma pÄverkar vardagslivet: En litteraturstudie

Övervikt och fetma bland barn och ungdomar Ă€r ett ökande samhĂ€llsproblem och övervikten och/eller fetman kan pĂ„verka barnen och ungdomarnas hĂ€lsa. Det ligger mycket skam och skuld i att ha övervikt och/eller fetma och för att sjuksköterskan ska kunna ta upp Ă€mnet pĂ„ ett bra sĂ€tt krĂ€vs god kunskap och förstĂ„else om hur detta pĂ„verkar barnen och ungdomarnas vardagsliv. Syftet med examensarbetet Ă€r att belysa hur barn och ungdomar upplever att deras övervikt och/eller fetma pĂ„verkar vardagslivet. Examensarbetet baseras pĂ„ en systematisk litteraturstudie som bestĂ„r av Ă„tta kvalitativa artiklar vilka har analyserats utifrĂ„n Axelssons (2012) modell. Resultatet presenteras i tre huvudteman med Ă„tta underliggande underteman.

SpÄrbilen kommer till stan - Om utformning och placering av ett nytt element i staden

Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) visar Är efter Är i sina granskningar att de transportpolitiska mÄlen inte uppfylls av de idag etablerade trafikslagen. Det Àr dÀrför mycket troligt att vi kommer fÄ se nya transportslag inom kort. SpÄrbilar, som Àr smÄ förarlösa och kommandostyrda spÄrfordon, Àr ett möjligt alternativ. SIKA har utvÀrderat spÄrbilen som ett lokalt alternativ i Stockholm och som ett regionalt nÀt i MÀlardalen och funnit att systemet Àr samhÀllsekonomiskt lönsamt och har goda chanser att uppnÄ mÄlen pÄ grund av sin höga tillgÀnglighet och lÄga miljö- och olyckskostnader. Flera kommuner har anmÀlt intresse för att pröva systemet genom att bygga upp en sÄ kallad pilotbana. VÀsterÄs Àr inte en av de stÀder som i dagslÀget Àr intresserade, men som troligtvis skulle kunna dra mycket stor nytta av det, framförallt ur en regional synpunkt.

FörskollÀrarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollÀrare arbetar för att frÀmja barns motoriska utveckling

Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk trÀning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska fÀrdigheter, vilket kan leda till bÀttre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter sÄ som tv, surfplattor och datorer m.m. har negativ inverkan pÄ hÀlsan och kan leda till en rad olika negativa hÀlsoeffekter. Denna studie fokuserar pÄ pedagogers medvetenhet, syn och kunskap angÄende barns motoriska utveckling samt hur de arbetar för att stimulera förskolebarnen till att utveckla goda motoriska fÀrdigheter. Metoden som anvÀnts i undersökningen Àr semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollÀrare.

FörÀldrastödsutbildning ? om gruppledares reflektioner kring kultur och förÀldraskap

Fokus för denna studie Àr de förÀldrastödsutbildningar som i snabb takt introduceras i Sverige. Dessa Àr ofta manualbaserade program vilket innebÀr att de inte bör Àndras. Syftet med dem Àr att ge förÀldrar stöd och nya verktyg i uppfostran av sina barn. I USA finns en pÄgÄende debatt om huruvida sÄdana förÀldrastödsutbildningar kan fungera pÄ ett likvÀrdigt sÀtt för alla förÀldrar oavsett vilken kulturell bakgrund eller vilka levnadsvillkor man har. Den debatten grundar sig pÄ tanken om att synen pÄ förÀldraskap och barnuppfostran kan skilja sig avsevÀrt Ät mellan olika kulturer samt att programmen dÀrmed pÄ olika sÀtt Àr normativa med en vÀsterlÀndsk syn pÄ förÀldraskap.

Entreprenörskap Hur undervisar lÀrare entreprenörskap vid gymnasieskolan?

GY11 uttalar vikten av att arbeta med entreprenörskap pĂ„ gymnasiet. PĂ„ Ekonomiprogrammet ligger det uttryckt i examensmĂ„len att det ska vara ett obligatorium. Ämnet ?entreprenörskap? har en teoretisk, politisk och en praktisk bakgrund. SyfteSyftet med detta arbete Ă€r att undersöka hur lĂ€rare som undervisar i Ă€mnet entreprenörskap förstĂ„r begreppet och hur de gĂ„r tillvĂ€ga i sin undervisning.

Risker vid investering i Kina : Ett resonemang med fem olika tillverkningsföretag

Kina har sedan ett antal Är tillbaka en medveten strategi att attrahera ny teknologi och kompetens in i landet. Med sina lÄga löner och oÀndliga utbud pÄ arbetskraft lockar de mÄnga företag att till exempel förlÀgga sin tillverkning dÀr. Landets snabba expansion och utveckling medför ocksÄ att det finns stora möjligheter för utlÀndska företag att etablera sig pÄ denna gigantiska marknad. Vi stÀller oss dock frÄgorna vilka risker som vissa svenska tillverkningsföretag stÀlls inför i samband med en kinainvestering och hur dessa risker hanteras? Samt om dessa risker utmynnar i en extra riskpremie?Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vilka risker de undersökta svenska tillverkningsföretagen beaktar dÄ de investerar i Kina, samt hur dessa risker hanteras och hur riskpremien pÄverkas.Studien Àr genomförd med en kvalitativ metod, dÀr fem tillverkande företag i regionen runt Jönköping intervjuats angÄende deras direktinvesteringar i Kina.

Fri lek i Ärskurs tre - Lek pÄ rasterna

Nilsson, Inger & Olsson, Jessica (2009 - 2010). Fri lek i Ärskurs tre, lek pÄ rasterna. (Free play in grade three, play during breaks). Barndoms- och ungdomsvetenskap, Barn Unga SamhÀlle, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. I vÄr studie har vi besökt en skola som Àr placerad i en mindre stad i SkÄne. DÀr observerade vi barn i Ärskurs tre nÀr de hade rast.

Att Àta för att lÀka - omvÄrdnadsÄtgÀrder för att motverka malnutrition

Malnutrition Ă€r en viktig faktor för utvecklande av trycksĂ„r. Äldre personer har samma behov av vitaminer och mineraler som yngre, men ofta en mindre aptit. Detta betyder att matens nĂ€ringstĂ€thet behöver vara hög för att tĂ€cka behoven. Fett, kolhydrater och proteiner Ă€r energigivande nĂ€ringsĂ€mnen som behövs för kroppens grundlĂ€ggande funktioner och som ger energi Ă„t sĂ„rlĂ€kningen. Som omvĂ„rdnadsansvarig mĂ„ste sjuksköterskan vara medveten om vad som pĂ„verkar risken att utveckla trycksĂ„r och vilka omvĂ„rdnadsĂ„tgĂ€rder som kan minska uppkomst och pĂ„skynda lĂ€kning.

JÀmstÀlldhetsarbete i förskolan ? utifrÄn ett genusperspektiv: En studie i hur jÀmstÀlldhetsarbete bedrivs inom förskolans verksamhet

Studien handlar om hur jÀmstÀlldhetsarbete bedrivs inom förskolans verksamhet ? utifrÄn ett genusperspektiv. Studien har utförts via kvalitativa intervjuer med fem pedagoger pÄ olika orter i Sverige, dÀr informanterna redogör för sitt jÀmstÀlldhetsarbete samt vilka resultat de anser att jÀmstÀlldhetsarbetet gett. Resultatet visar att informanterna anvÀnder olika arbetsmetoder och tillvÀgagÄngssÀtt i syfte att befrÀmja jÀmstÀlldhet. Samtal Àr dock en form som samtliga informanter lyfter fram som en fungerande arbetsmetod.

Dynamiskt ljus : om ljus som ett redskap för att skapa förÀnderlighet

Det hÀr examensarbetet har som syfte att undersöka hur ljus gÄr att göra dynamiskt och hur det gÄr att skapa förÀnderliga rum med hjÀlp av ljus. Arbetet börjar med att först reda ut ljus i allmÀnhet, dess egenskaper och kvaliteter samt pÄ vilka sÀtt som man kan arbeta med ljus. Studien handlar om all form av ljus, bÄde naturligt och artificiellt, och vad som hÀnder i mötet med olika material. DÀrefter utforskas dynamiskt ljus, det vill sÀga ljus som förÀndras och utvecklas. I denna del redogörs för hur sjÀlva ljuset kan skifta i uttryck, det vill sÀga i fÀrg, intensitet eller spridning och vilka metoder som finns för att förÀndra ljuset. En stor del innefattar interaktion vilket innebÀr hur ljuset kan Àndras till följd av mÀnniskors nÀrvaro och hur det gÄr att lÄta mÀnniskor styra ljuset. Arbetet undersöker Àven hur man kan ta tillvara pÄ och förmedla dagsljusets naturliga dynamik och hur man kan arbeta med ljus i kombination med vÀder och ÄrstidsvÀxlingar. InnehÄllet i det hÀr avsnitt bygger till stor del pÄ fallstudier av platser och installationer. Genom att studera dessa exempel lyfter arbetet fram ett antal metoder och tillvÀgagÄngssÀtt som kan anvÀndas för att skapa dynamiskt ljus pÄ en plats.

SprÄkbarriÀrer i vÄrden : En litteraturstudie

Kommunikationen och dÀrmed informationsutbytet anses utgöra en central del i vÄrden och behövs för att upprÀtthÄlla en gynnsam vÄrdrelation mellan vÄrdpersonal och patient. Sjuksköterskan ska bedriva en vÄrd som ska frÀmja hÀlsa, lindra lidande, förebygga sjukdom och ÄterstÀlla hÀlsa enligt International Council of Nurses (ICN) etiska kod för sjuksköterskor. Sverige och flera delar av vÀrlden blir mer mÄngkulturellt befolkat och detta medför en förÀndring i vÄrdandet av dessa patienter, mot ett mer sÄ kallat transkulturellt vÄrdande. SprÄkbarriÀrer inom vÄrden kan försvÄra informationsutbytet mellan patient och vÄrdgivare. Om informationsutbytet inte fungerar kan det resultera i att samspelet brister mellan patienten och sjuksköterskan.Syftet med arbetet Àr att belysa sprÄkbarriÀrer mellan patient och sjuksköterska, vilka faktorer som pÄverkar dessa och vilka effekter de ger pÄ vÄrden.

"Hora, men ocksÄ kvinna" : En analys av hur mordoffret tecknas i Leif G.W. Perssons Profitörerna

Munkesjö, Maria: "Okej, jag kan sitta och lyssna pÄ musik men jag tÀnker inte Àta!" En kvalitativ intervjustudie om musikens funktion för patienter som gÄtt i musikterapi för Àtstörningsproblematik. Uppsats 15 hp inom ramen för Magisterprogrammet i musikpedagogik med inriktning musikterapi vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.Syftet med denna kvalitativa intervjustudie har varit att undersöka hur patienter som gÄtt i musikterapi för Àtstörningsproblematik upplever och anvÀnder sig av musik. FrÄgestÀllningarna har handlat om vilken funktion musik har i deltagarnas liv och om detta har förÀndrats av musikterapi. I uppsatsen presenteras en genomgÄng av relevant litteratur och tidigare forskning inom omrÄden som: musikterapi, musik och hÀlsa och Àtstörningsproblematik.Sex kvinnliga patienter (medianÄlder 25 Är) som genomgÄtt musikterapeutisk behandling (i snitt 2,6 Är) för sin Àtstörningsproblematik intervjuades med hjÀlp av semistrukturerade dialogintervjuer.

Slöjda för historien? - Levandegöra historieundervisningen

Syftet med mitt arbete Àr att undersöka vad slöjdlÀrare och lÀrare som undervisar i historia pÄ grundskolan, skolÄr 3-6, anser om samarbete mellan det teoretiska Àmnet historia och det praktiska Àmnet slöjd. Undersökningen svarar pÄ frÄgorna: Kan grundskolans historie- och slöjdlÀrare samarbeta för att levandegöra historieÀmnet? Hur skulle ett grÀnsöverskridande arbete mellan historia och slöjd med syfte att levandegöra historien se ut? Om det finns, hur ser det ut? Genom kvalitativa intervjuer samt en enkel enkÀt till textillÀrarlistan, ett forum för textillÀrare, har jag fÄtt svar pÄ vilka möjligheter och hinder som uppstÄr eller kan uppstÄ för att samarbete mellan historia och slöjd ska komma till, men undersökningen ger Àven en bild över hur det ser ut med samarbete i stort. Olika erfarenheter eller brist pÄ erfarenheter ger ocksÄ en bild om hur det ser ut pÄ olika skolor, vilket överensstÀmmer med den nationella utredning som gjorts 2003. Jag har anvÀnt mig av litteratur, avhandlingar och styrdokument som handlar om historieÀmnet, slöjdÀmnet, olika samarbeten, temaarbeten och annat som va-rit relevant för min undersökning.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->