Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 16 av 75

Samverka eller samvÀrka? En studie om samverkans förutsÀttningar mellan hemtjÀnst och hemsjukvÄrd

Denna studie fokuserar pÄ samverkan mellan Àldreomsorgens sektioner hemtjÀnst och hemsjukvÄrd i tvÄ vÀstsvenska kommuner. VÄra huvudfrÄgor Àr; Hur ser organisationernas organisering av samverkan ut och vilka förutsÀttningar för samverkan ges det för medarbetarna? NÀr ska man samverka? Vad ska man samverka om? Finns det hindrande och frÀmjande faktorer för samverkan? Studien Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer med chefer pÄ tvÄ nivÄer inom organisationerna. Tidigare forskning om samverkan, professionsteori, nyinstitutionell teori, teori om tvÀrprofessionella grupper och gruppteori Àr applicerad pÄ materialet för att förstÄ fenomenet samverkan.Studien visar att det Àr mÄnga faktorer som spelar in för att Ästadkomma en fungerande samverkan mellan olika professioner. Vi ser hur samverkan kan struktureras pÄ ett medvetet och genomtÀnkt sÀtt och vi ser hur samverkan blir godtycklig nÀr det inte finns en medveten strukturering.

HÀnga pÄ sta'n : Ungdomars vÀrderingar av ostrukturerade fritid

Den ostrukturerade fritiden har ibland upplevts som aktiviteter utan vuxenkontroll. Detta har diskuterats i förebyggande syfte för att förhindra att ungdomar töjde pÄ grÀnsen och hamnade snett. Ibland har samhÀllets signaler tolkats som att aktiviteter utan vuxenkontroll inte varit lika accepterade som de med struktur och kontroll. VÀrderades ungdomarnas aktiviteter annorlunda av vuxna Àn av ungdomarna sjÀlva? Syftet med studien var att undersöka om skillnader fanns mellan ungdomars och socialtjÀnstens vÀrderingar av ostrukturerad fritid.

FULT

Efter att ha gÄtt tre Är pÄ Konstfack har jag blivit medveten om klasskillnader pÄ ett sÀtt som jag inte varit förut. Eftersom jag sjÀlv kommer frÄn en lÀgre stÄende klass Àn majoriteten av personerna pÄ Konstfack har detta varit pÄtagligt under dessa Är. Jag har fÄtt lov att göra en klassresa för att kunna passa in i detta sammanhang och underkastat mig de idéer, regler och hierarkier som tillhör denna klass. Men jag har kommit till ett stadie dÀr jag börjar ifrÄgasÀtta varför jag mÄste underkasta mig dessa och varför jag mÄste osynliggöra min bakgrund pÄ det sÀttet som jag upplevt nödvÀndigt för att kunna bli en del av denna nya klasstillhörighet. I mitt praktiska arbete har jag jobbat med att gÄ emot de regler som jag upplevt finns i konstvÀrlden. NÀmligen att konst ska vara sparsmakat, avskalat och lite lagom personligt.Jag har provat pÄ att tillÄta mig sjÀlv att skita i dessa regler och gÄ helt efter mitt egna tycke, smak och magkÀnsla.

Verktyg och planering : Att utveckla sitt lÄtskapande genom förbÀttrad struktur

Detta Àr en studie kring hur man kan utveckla arbetsprocessen för lÄtskapande genom anvÀndning av verktyg inlÀrda under tre Är pÄ Linne?universitetets musikproduktionsprogram. Syftet med arbetet var att utveckla mitt lÄtskapande genom att reflektera kring de metoder och verktyg jag anvÀnder nÀr jag skriver lÄtar och jÀmföra detta med hur jag arbetade innan jag började pÄ musikproduktionsprogrammet. Jag har gjort jÀmförelser bÄde pÄ hur jag nu arbetar med musik och hur det nu lÄter, mot hur jag tidigare arbetat och hur det tidigare har lÄtit.Fyra nya lÄtar har skapats i arbetet. LÄttexterna har fÄtt stort fokus i mitt arbete, men Àven arrangering och skapande av melodier Àr en viktig del i arbetet.Jag har kommit fram till att planering och förarbete Àr ovÀderligt för att fÄ en sammanhÄllen och enhetlig lÄt, dÀr lÄtens text följer en röd trÄd och Àr vÀl förankrad i lÄtens syfte.

Musik, ett didaktiskt verktyg?

Tanken med den hĂ€r uppsatsen var att undersöka om musik kan anvĂ€ndas som ett didaktiskt verktyg i skolans verksamhet i fler Ă€mnen Ă€n bara musikĂ€mnet och om det hĂ€r bidrar till en positiv pĂ„verkan i lĂ€roprocessen.För att komma fram till det hĂ€r bestĂ€mde vi oss för att genomföra kvalitativa intervjuer, dĂ€r vi intervjuade tvĂ„ stycken pedagoger och en musikterapeut. FrĂ„gorna vi stĂ€llde till de intervjuade handlade om musikens betydelse för dem och vad de anser hĂ€nder med mĂ€nniskan vid musikalisk aktivitet samt hur man pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt integrerar musik i undervisningen. I vĂ„r undersökning jĂ€mförde vi sedan de tre intervjupersonernas svar och kopplade samman svaren med litteraturstudier kring Ă€mnet musik i lĂ€roprocessen.I vĂ„rt resultat framkom det att musik Ă€r ett viktigt redskap för lĂ€rande och att musik bidrar till att befĂ€sta kunskaper men det framhĂ€vdes Ă€ven att musik kan vara ett orosmoment för vissa elever och att det dĂ€rmed ocksĂ„ missgynnar inlĂ€rning. Det kan dock generellt sĂ€gas att enligt vĂ„r undersökning Ă€r musik ett glĂ€djefyllt moment i sig.Är man bara medveten om syftet av anvĂ€ndandet av musik i övriga Ă€mnen sĂ„ kan det pĂ„verka lĂ€roprocessen pĂ„ ett positivt sĂ€tt..

HÀstens tolkning av mÀnniskans icke-verbala sprÄk i dominanssituationer

HÀstar Àr flockdjur som (enligt de flesta) har en tydlig dominansstruktur, i alla fall nÀr resurserna Àr begrÀnsade. För att mÀnniskan ska kunna lita pÄ hÀsten och fÄ hÀsten att lita pÄ en och lyda ens kommandon, mÄste Àven mÀnniskan passa in i hÀstens flock. HÀstens perception och kommunikation har studerats, liksom mÀnniskans sÀtt att visa dominans mot varandra. Studien har visat att det inte fungerar att vara dominant mot hÀsten pÄ samma sÀtt som vi Àr dominanta mot andra mÀnniskor, nÀr det gÀller att fÄ hÀsten att lyda. HÀsten tolkar antagligen inte vÄra dominanstecken sÄ som vi önskar.

  DEN PSYKISKA UPPLEVELSEN AV ATT LEVA MED INSULINBEHANDLAD DIABETES : en litteraturstudie ur ett patientperspektiv

SmÀrta Àr en obehaglig, subjektiv och individuell upplevelse som kan indelas i akut- och lÄngvarig smÀrta beroende pÄ dess tidsaspekt. En akut smÀrta kan övergÄ till lÄngvarig smÀrta vilket minskar patientens livskvalitet och ökar den samhÀllsekonomiska kostnaden. Sjuksköterskan har en viktig funktion i att lindra patientens smÀrta dÄ bedömning och behandling av smÀrta Àr en av sjuksköterskans huvuduppgifter. Trots att smÀrtforskningen har utvecklats anses smÀrtbehandlingen fortfarande vara otillrÀcklig. DÀrför Àr det relevant att belysa de faktorer som pÄverkar smÀrta och ökar möjligheten till en god smÀrtbehandling.

Matematik i förskolan

Syftet med denna studie Àr att ur ett lÀrarperspektiv studera matematik i förskolan och att undersöka hur lÀrare tÀnker kring matematik i förskolan. Syftet Àr Àven att undersöka hur lÀrare i förskolan kan stödja och stimulera barnens intresse för matematik. Denna studie grundar sig pÄ en kvalitativ undersökning som bygger pÄ intervjuer med sex förskollÀrare för att pÄ sÄ sÀtt fÄ en inblick i hur arbetet med matematik i förskolan kan gÄ till. Det framkom att vÀldigt mycket av det som sker i förskolan dagligen kan knytas till matematik. Det viktiga för personalen i förskolan tycks vara att sÀtta pÄ sig ?matteglasögonen?, för att pÄ sÄ sÀtt se all den matematik som bÄde de vuxna och barnen möter varje dag i verksamheten, att göra sig medveten om matematiken för att sedan synliggöra den för barnen.

Det inre sprÄket - om elevers metakognition

VÄrt arbete handlar om elevers metakognition vilket innebÀr att man kan reflektera och vara medveten om hur man lÀr och utvecklas. Rent konkret innebÀr det till exempel hur man gÄr till vÀga nÀr man löser problem, fattar beslut, tolkar en text eller söker i minnet. I arbetet kommer vi att ÄskÄdliggöra elevernas metakognition i samband med lÀsutveckling och se om det finns skillnader mellan könen. Vi kommer Àven att jÀmföra elevernas svar med pedagogernas uppfattningar om eleverna för att kunna tillföra en bild som beskriver det pedagogiska arbetet som antingen utvecklande eller begrÀnsande. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr den kognitiva utvecklingen, behaviorismen, dialogen och reflektionens pedagogik.

EftervÄrd, samverkan och helhetssyn inom missbrukarvÄrden - ur professionellt yrkesverksammas perspektiv

Forskning inom missbrukarvÄrden visar att eftervÄrden har en avgörande betydelse för klienten i ett behandlingssammanhang. Studiens syfte var att belysa hur professionellt yrkesverksamma inom socialtjÀnsten och pÄ behandlingshem sÄg pÄ betydelsen av eftervÄrd, samverkan och helhetssyn för ett positivt behandlingsresultat. Vi utgick frÄn frÄgor kring vad intervjupersonerna ansÄg som betydelsefulla eftervÄrdsinsatser samt samverkan och helhetssynens betydelse i eftervÄrden. Vi anvÀnde oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervju med en hermeneutisk ansats. Resultatet visade enhÀlligt pÄ att eftervÄrdsinsatserna var viktiga för att bibehÄlla ett positivt behandlingsresultat och att en tidig och lÄngsiktig behandlingsplanering hade betydelse.

SÀkerhetens betydelse för elektronisk handel

Detta examensarbete behandlar Àmnet elektronisk handel pÄ Internet och fokuserar pÄ uppfattningar kring sÀkerheten inom detta omrÄde.Elektronisk handel pÄ Internet Àr fortfarande en relativt ny företeelse som snabbt sprider ut sig. Trots detta finns det vissa faktorer som hÀmmar utvecklingen inom omrÄdet. En av dessa faktorer Àr att sÀkerheten i samband med Internethandeln inte uppfattas som tillrÀckligt hög av potentiella kunder. Detta examensarbete undersöker hur uppfattningarna om sÀkerheten i samband med Internethandel ser ut i dagslÀget.För att erhÄlla svar pÄ min problemstÀllning har jag dels intervjuat ett antal företag och dels ett antal privatpersoner.Jag har kommit fram till att företag som idkar Internethandel anser att deras tjÀnster Àr tillrÀckligt sÀkra i dagslÀget. Privatpersonerna dÀremot, anser att det inte gÄr att lita pÄ sÀkerheten hos alla företag pÄ Internet.

Hinder i flyktingars tillgÄng till sjukvÄrd: En integrerad litteraturöversikt

Flyktingar Àr personer som lÀmnat sitt hemland pÄ grund av förföljelse och flytt till ett annat land. Dessa löper större risk att drabbas av hÀlsobesvÀr Àn den övriga befolkningen i de vÀrdlÀnder de befinner sig i och enligt de mÀnskliga rÀttigheterna har de rÀtt till vÄrd. Syftet med denna litteraturöversikt Àr att beskriva vilka hinder som finns nÀr flyktingar i industrialiserade lÀnder ska fÄ vÄrd. I denna litteraturöversikt ingick 13 artiklar som svarade mot syftet. Analysen visade att det finns flera hinder för att flyktingar ska fÄ och kunna ta emot vÄrd.

Intern eller extern rekrytering - en studie om pÄverkan, hantering och konsekvenser vid en anstÀllningsintervju

Syftet med denna studie Àr att undersöka om det finns nÄgra skillnader mellan tillverkningsföretag x och rekryteringsföretag y, i vad som pÄverkar rekryterarens intryck vid en anstÀllningsintervju och hur detta hanteras, utifrÄn vissa givna aspekter? Dessa aspekter Àr: Intryck, sociala regler, kroppssprÄk, attityder, intuition och halo/devil effekten. Tyngdpunkten i studien ligger pÄ intryck. Studien bygger pÄ sju kvalitativa intervjuer, varav tre genomfördes pÄ tillverkningsföretag x och fyra genomfördes pÄ rekryteringsföretag y. Författarna anvÀnder sig av en hermeneutisk analysmetod för att bearbeta studieresultatet.

Mindfulness : att tillÀmpa medveten nÀrvaro

In this multistudy the aim was to measure the effect of mindfulness and yoga in negative stress. Is it possible for yoga and mindfulness to increase awareness and acceptance to inner and outher circumstances? Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) has shown good results in how to cope with negative stress and how to stay calm in a stressful envirorment. The qualitative study where Visby Yoga Center and Stockholm Yoga Shakti attended in a survey. Correlation showed no relationship between stress and mindfulness and no significant value, n=20, Cohens d=0,16.

GrÀnsland : var gÄr grÀnsen mellan mig och en fysisk plats?

I have investigated the interaction between man and environment, between my inner reality and a physical place, using a camera as my primary tool. What conceptions do I have and how do they affect how I relate to the outer world? I am not a passive receiver of the surrounding world. Instead I actively (but usually unconsciously) choose what to take in and how I experience it. If we as landscape architects do not reflect upon our conceptions, they will unconsciously affect our decisions. Only when we accept our experiences as subjective, can honest communication take place. By means of literature studies I have connected my own conceptions with different definitions of place: place as enclosure (location, space), place as inner meaning (genius loci) and place as action (the place-creating process).

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->