Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 13 av 75

I nöd och lust : AnhörigvÄrdens pÄverkan pÄ parrelationer

AnhörigvÄrdsom innefattar vÄrd av partner Àr nÄgot som blivit allt mer vanligt. Detta pÄgrund av ekonomiska nedskÀrningar inom vÄrdorganisationen, brist pÄsjukhusplatser samt ökad livslÀngd hos befolkningen. Syftet med studien var attsynliggöra hur relationen pÄverkas av att vÄrda eller att vÄrdas av sinpartner. Studien Àr en litteraturöversikt dÀr 17 artiklar valdes ut efterkvalitetsgranskning, dÄ samtliga besvarade syftet. Ur artiklarna framkomresultatet dÀr fyra teman synliggjordes, trygghetoch belastning i relationen, förÀndrade roller, avsexualiserad relationsamt minskat socialt liv.

Elevers syn pÄ slöjan i skolan

Sammanfattning I vÄr undersökning Àr ambitionen att fÄ en bild av ungdomars uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Vilken attityd har eleverna till skönlitteratur och lÀsning? Inför mötet med vÄra framtida elever vill vi som blivande svensklÀrare öka vÄr medvetenhet om eleverna som lÀsare. Metoderna vi har valt Àr en inledande enkÀtundersökning dÀr 78 elever frÄn tvÄ olika skolor medverkade samt en fördjupad undersökning med Ätta kvalitativa intervjuer. Vi kom fram till att eleverna har mycket olika instÀllningar till att lÀsa.

KonstnÀrliga skapandet, det Àr ett lustfyllt lidande : Fyra konsthantverkares tankar om lusten och olusten i deras skapande

Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för hur lusten och olusten pÄverkar skapandet. UtifrÄn syftet formulerades problemformuleringarna: Hur beskrivs lust och olust hos skapande mÀnniskor och vilka likheter och skillnader finns det hos skapande mÀnniskor? Vilka faktorer pÄverkar lusten och olusten? Hur gör skapande mÀnniskor för att fÄ lusten tillbaka om de kÀnner olust? Metoden jag anvÀnde mig av var kvalitiva intervjuer. Jag valde fyra konsthantverkare, tvÄ etablerade och tvÄ oetablerade som informanter. Informanternas utsagor tolkades pÄ ett hermeneutiskt vis.

Effektiviteten i tvÄ olika sÀtt att lÀra sig ha klardrömmar

Det finns olika tekniker för att lÀra sig fÄ klardrömmar. Man kan gÄ frÄn vakenhet till medvetenhet i dröm eller bli medveten nÀr man Àr i drömmen. Ytterligare en metod Àr att skapa cues med yttre stimuli. I denna studie jÀmfördes effektiviteten i att fÄ klardrömmar mellan kritiskt reflekterande och en intentionsteknik. 60 personer i tre grupper, en för respektive teknik och en kontrollgrupp, fick i 4 dagar under 2 veckor följa sin grupps instruktioner och notera antal klardrömmar.

Hur ungdomars vÀlmÄende, neuroticism och extroversion hÀnger samman med en livsstil med sjÀlvdestruktivt beteende

Studiens syfte var att undersöka om det fanns samband mellan ungdomars instÀllning till sjÀlvdestruktivt beteende, vÀlmÄende, neuroticism samt extroversion och sÀtt att leva. Genom en faktoranalys skapades en livsstils variabel som sammanfattades till variablerna medveten och konsument. En stor del av studien behandlar ungdomar dÄ de kan vara vÀlmÄende men ÀndÄ skada sig sjÀlva pÄ grund av den livsstil de har. I studien har 96 ungdomar deltagit. Undersökningen har utförts pÄ tre olika gymnasieskolor i SkÄne.

Verbaspekt i engelska sprÄket : En undersökning av verbaspekt i engelska skönlitterÀra texter frÄn tre Ärhundraden

Med detta arbete har jag försökt besvara frÄgan om progressiv form har ökat eller minskat i engelska skönlitterÀra romaner sedan 1813 till 1913 och vidare till 2001. Arbetet omfattar litteraturstudier avseende progressiv form och olika tempus i engelska sprÄket. Mitt syfte var förutom att studera texter för att besvara frÄgan om frekvensen av progressiv form att klargöra vad progressiv form Àr och vilka tempus som finns, samt att besvara frÄgan om nÀr man som sprÄkstuderande bör vara medveten om vilken betydelseskillnad som föreligger dÄ man anvÀnder enkel respektive progressiv form. Den tendens jag har funnit Àr att progressiv form har ökat frÄn Är 1813 till Är 1913 och ytterligare till Är 2001..

Slöjdsalen : det pedagogiska rummet

Intervjustudien i detta examensarbete omfattar sex kvalitativa intervjuer med behöriga slöjdpedagoger yrkesverksamma inom den kommunala grundskolan. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur slöjdlÀrare inom trÀ- och metallslöjd organiserar sina slöjdsalar utifrÄn ett pedagogiskt perspektiv. En genomgÄng av litteratur och forskningsresultat inom omrÄdet fysiska miljöer och slöjd, syftar till att ge en bild av dessa tvÄ omrÄden och hur de samverkar. Resultatet av undersökningen visar pÄ olika förhÄllningssÀtt till organiserandet av slöjdsalen ur ett pedagogiskt perspektiv. Hur intentioner och traditioner pÄverkar ambitionen hos de intervjuade lÀrarna.

Roterande ledarskap, finns inom kort i en kommun nÀra dig?

Syftet Àr att beskriva vilka förutsÀttningar det finns i Svenska kommuner för att införa roterande ledarskap. Studien Àr gjord med en kvalitativ ansats och baseras pÄ intervjuer med ett antal tjÀnstemÀn i Landskrona kommun samt Lomma kommun. Vi har Àven anvÀnt sekundÀrkÀllor för det tredje objektet, Phoenix stad. I vÄrt arbete fann vi ett antal skillnader mellan Phoenix stad och Svenska förhÄllanden. Den politiska skillnaden var vÀntad och svÄr att ÄtgÀrda, men fyra viktiga skillnader kan utjÀmnas.

Inneslutning och uteslutning

Syftet med denna studie Àr att studera hur barn i Äldrarna tre till fem Är anvÀnder strategier för inneslutning och uteslutning i leken i en förskoleverksamhet samt att undersöka hur pedagoger resonerar omkring inneslutning och uteslutning och sitt förhÄllningssÀtt vid dessa situationer. Detta i syfte att vidga vÄra perspektiv i detta Àmne. Observationer av barn och pedagoger samt intevjuer med förskollÀrare anvÀndes som metoder för att undersöka detta utifrÄn vÄra frÄgestÀllningar. Resultatet visar att barn anvÀnder sig av en mÀngd olika strategier innan de fÄr tilltrÀde till leken samt att barn anvÀnder olika strategier för att utesluta andra barn. Pedagogens roll i dessa situationer Àr mycket viktig.

Gymnasieelevers uppfattningar om eget lÀrande

Syftet med följande arbete Àr att undersöka och beskriva de uppfattningar elever har om sitt lÀrande. Vilka förutsÀttningar behövs för att eleverna ska tÀnka och förstÄ det livslÄnga lÀrandet, att lÀra för livet. I arbetet ges lÀsaren en teoretisk genomgÄng om bland annat vÄran lÀroplan för de frivilliga skolformerna dÀr det stÄr att skolan ska ge en grund för livslÄngt lÀrande, betygen, tidens betydelse och vad eleverna förvÀntas tycka om skola. Studien har genomförts enligt en kvalitativ metod med intervjuer av tre före detta elever till mig och enkÀter till tvÄ klasser pÄ den skola jag undervisar. Sammanfattningsvis tyder resultaten pÄ att mÄnga komponenter behöver överrensstÀmma för att eleverna ska lÀra för livet och komponenter som jag som lÀrare bör vara medveten om. Eleverna behöver bli berörda för att minnas och dÄ bör man bland annat koppla ihop det teoretiska med det praktiska..

Barns lÀs- och skrivinlÀrning : Vilka delar hjÀlper barnen att lÀra sig lÀsa och skriva

Mitt syfte med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vad lÀs- och skrivinlÀrning innebÀr, bÄde det som barn sjÀlva kan rÄda över och sÄdant som Àr yttre faktorer. Detta arbete bygger pÄ studier inom litteratur, frÀmst nyare forskning men vid studier av de olika metoderna har Àldre böcker anvÀnts, dÄ nyare inte fanns att fÄ tag i.Jag har först beskrivit de olika delarna som barn tillÀgnar sig nÀr de ska lÀra sig lÀsa och skriva, sedan följer en beskrivning av tre olika metoder inom lÀs- och skrivinlÀrningen.Min slutsats efter arbetets gÄng har inte tillfört forskningen nÄgot nytt eftersom det Àr en studie inom den litteratur som finns idag. Jag har dÀremot fÄtt en bra grund att stÄ pÄ i mitt arbete som lÀrare för de yngre Äldrarna, nÀr jag ska lÀra elever att lÀsa och skriva..

KOTOR- en narratologisk smÀltdegel : En analys av berÀttarstrukturen i datorspelet Star wars: Knights Of The Old Republic

AbstractFörfattare: Stephanie UnghÅr: 2008Svensk titel: Hesse, Coelho och Religionen ? En komparativ studie av Siddhartha ochAlkemisten.Engelsk titel: Hesse, Coelho and The Religion ? A comparative studie of Siddhartha and TheAlchemist.Universitet: VĂ€xjö Universitet, SverigeSidor: 29Syftet med denna uppsats Ă€r att genom en komparativ studie av Hermann Hesses Siddhartha samt Paulo Coelhos Alkemisten studera religionstematiken och motiven i dessa tvĂ„ verk. Religionstematiken innebĂ€r det religiösa idĂ©innehĂ„llet och motivet speglar de rent konkreta handlingarna i romanerna. FrĂ„gestĂ€llningarna till detta arbete lyder: Hur ser religionstematiken och motiven ut i respektive roman? Samt: Hur liknar verken varandra och hur skiljer de sig Ă„t i frĂ„ga om religiös tematik? Jag kommer Ă€ven att undersöka hur dessa romaner kan anvĂ€ndas i ett didaktiskt sammanhang.Coelho skriver som om han skildrar sanningen vad gĂ€ller andlighet i Alkemisten och det förekommer ett antal rĂ€ttesnören att följa snarare Ă€n visdomsord.

Elevers uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet

I vÄr undersökning Àr ambitionen att fÄ en bild av ungdomars uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Vilken attityd har eleverna till skönlitteratur och lÀsning? Inför mötet med vÄra framtida elever vill vi som blivande svensklÀrare öka vÄr medvetenhet om eleverna som lÀsare. Metoderna vi har valt Àr en inledande enkÀtundersökning dÀr 78 elever frÄn tvÄ olika skolor medverkade samt en fördjupad undersökning med Ätta kvalitativa intervjuer. Vi kom fram till att eleverna har mycket olika instÀllningar till att lÀsa.

Är utredning behandling? : En studie som undersöker symtomförĂ€ndringar och hĂ€lsofrĂ€mjande effekter vid neuropsykiatrisk utredning.

Utredning av vuxna med förmodad neuropsykiatrisk funktions-nedsÀttning har blivit allmÀnt förekommande först pÄ 2000-talet. Trots att utredningen Àr omfattande finns endast lite forskning kring hur utredningen pÄverkar patienten. Effekter, mestadels symtomlindrande, har pÄvisats vid andra utredningsformer men mycket skiljer dessa utredningar frÄn de neuropsykiatriska. Huvudsyftet med denna studie Àr att undersöka symtomförÀndringar och hÀlsofrÀmjande effekter för patienten vid neuropsykiatrisk utredning. Single case-design har anvÀnts, deltagarna var sex patienter remitterade för neuropsykiatrisk utredning i tvÄ olika landsting, och har mÀtts gÀllande variablerna Ängest, depression och kÀnsla av sammanhang.

Elevers uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet

Sammanfattning I vÄr undersökning Àr ambitionen att fÄ en bild av ungdomars uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Vilken attityd har eleverna till skönlitteratur och lÀsning? Inför mötet med vÄra framtida elever vill vi som blivande svensklÀrare öka vÄr medvetenhet om eleverna som lÀsare. Metoderna vi har valt Àr en inledande enkÀtundersökning dÀr 78 elever frÄn tvÄ olika skolor medverkade samt en fördjupad undersökning med Ätta kvalitativa intervjuer. Vi kom fram till att eleverna har mycket olika instÀllningar till att lÀsa.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->