Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medforskande,förskollärare,det förändrade uppdraget - Sida 51 av 75

En studie i arbetssÀtt för distansstudier pÄ högskola och universitet.

Den hÀr rapporten undersöker distansutbildningar vid Högskolan i Kalmar, pÄ Institutionen för kommunikation och design (IKD). Dels tas det upp hur IKD jobbar med distansstudier idag men Àven hur distansutbildning fungerar och hur man kan förbÀttra denna. Anledningen Àr att distansutbildningar idag Àr ett utvecklingsomrÄde dÀr det stÀndigt hÀnder nya saker. Distansutbildning Àr kanske pÄ vÀg att revolutionera sÀttet pÄ vilket vi idag bedriver utbildning, bÄde i grundskolan och upp till högskola/universitet.Uppdraget kommer frÄn lÀrarna pÄ IKD som kÀnner att de vill förbÀttra sin situation. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av etnografiska studier dÀr undervisning observerades och lÀrare intervjuades.

Undersköterskans kompetens som handledare för elever frÄn omvÄrdnadsprogrammet : En studie ur fyra perspektiv

Elever frÄn omvÄrdnadsprogrammet har delar av sin utbildning förlagd i klinisk verksamhet. Undersköterskor ute i verksamheten Àr Älagda att handleda dessa elever. För att göra detta stÀlls det krav pÄ att hon/han Àr kompetent för uppdraget. Idag finns ett litet dokumenterat underlag för vad det innebÀr att vara undersköterska och kompetent handledare.Denna studies syfte var att belysa synen pÄ undersköterskans kompetens som handledare utifrÄn fyra perspektiv.Det Àr en kvalitativ studie. Data samlades in frÄn fyra informanter/respondenter frÄn varje grupp, lÀrare, chef, undersköterska och elev, totalt 16 intervjuer.

ÖversĂ€ttning av balanserade styrkorts mĂ„l och prestationsmĂ„tt mellan nivĂ„er i en offentlig verksamhet

Syftet var att uttyda och förstÄ hur mÄlen och prestationsmÄtten i de balanserade styrkorten översÀtts till operativ nivÄ i en kommun. Sex kvalitativa intervjuer genomfördes frÄn tre organisatoriska nivÄer i tvÄ olika förvaltningar. Det framkom att det fanns skillnader i hur mÄl och prestationsmÄtt översattes till operativ nivÄ i de tvÄ undersökta förvaltningarna. Skillnaderna berodde till stor del pÄ att kommunikationen mellan nivÄerna i organisationen fungerade bÀttre i ena förvaltningen. Det visade sig att kommunikationsproblemen i den andra förvaltningen berodde pÄ tidsbrist.

Alla mÄste vilja : Fyra klasslÀrares tankar om inkluderingsbegreppet utifrÄn individintegrerade elever

Studiens syfte Àr att synliggöra grundskolans pedagogers syn pÄ inkluderingsbegreppet i en skola för alla, utifrÄn de individintegrerade eleverna frÄn Är 4-9. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning inom specialpedagogik. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville vi se utifrÄn en skola för alla, vilka möjligheter respektive hinder för en inkluderad undervisning som kunde utlÀsas utifrÄn pedagogernas utsagor. Hur pedagogerna beskrev sitt praktiska inkluderingsarbete. Hur det specialpedagogiska stödet sÄg ut.

Automation och Standardisering

Inom EU finns ett regelverk som strÀvar efter interoperabilitet att det ska vara lÀtt att kunna resa och göra affÀrer mellan alla nationer inom EU utan att behöva vare sig byta tÄg eller förare. Denna rapport specificerar de olika lagar och regler som utfÀrdats och specificerats av EU kommissionen och UNISIG samt det svenska nationella regelverket som gÀller för ERTMS-signalprojekteringen för markutrustning. Idag finns ett behov av att effektivisera signalprojekteringen eftersom det finns flera pÄgÄende och kommande projekt. För att nÄ detta kommer en checklista för signalprojektering tas fram som tydligt ska visa exempelvis var en balis i förhÄllande till en signalpunktstavla ska placeras genom att hÀnvisa till korrekt delkapitel i respektive dokument.Uppdraget med examensarbetet Àr att det ska bli enklare att verifiera ERTMS-signalprojekteringen pÄ helt nya strÀckor i Sverige och internationellt. Detta Àr nÄgot som Ànnu inte Àr standardiserat.

Makten att göra sin röst hörd - synsÀtt i mötet mellan teater och skola

Abstract In the following text we analyse different perspectives in a meeting between a theatre and a visiting school class from grade six in the Swedish Primary School, in order to investigate the conditions for children?s participation and for making children?s own voices heard in professional theatres. Though it is common for Swedish theatre artists to try to understand and interpret children?s perspectives, it is rare for children to be given the opportunity to show their own perspectives in professional theatres in Sweden (Davet 2011 p. 18).

Vaccinationsbiverkningar hos hundar i Sverige

Vaccinology is an ever expanding field. As a member of the veterinary staff it is important to stay up to date with the continuous new scientific data and recommendations that affect the care that our companion animals receive at the veterinary clinic. This paper presents adverse vaccination reactions, their cause, risk factors and suggestions how we can minimize the risk of adverse vaccine events in dogs. Dog owners in Sweden were allowed to answer a questionnaire about adverse events following vaccination. Lethargy, edema and pruritus were among the most frequently seen adverse effects.

Cybertenna antennfÀste

Företaget Telewide i SkellefteÄ tillverkar en satellitmottagare (motsvarar en parabol). En marknadsundersökning visade att fÀstet till mottagaren kommer att korrodera i t.ex. medelhavsklimat. För att lösa problemet vill företaget utveckla ett nytt fÀste i korrosionsbestÀndigt material. Det ska Àven tillfredstÀlla kundernas förvÀntningar.

Spindeln i nÀtet - En kvalitativ studie av HR-funktionens ansvar, roll och status i en organisationsförÀndring

I denna uppsats genomförs en studie av HR-funktionen under en organisationsförĂ€ndring. Syftet med föreliggande uppsats Ă€r att undersöka HR- funktionens ansvar, roll och status pĂ„ ett kommunalt bolag. Vidare syftar uppsatsentill att se om HR-funktionens uppdrag förĂ€ndras i ett förĂ€ndringsarbete och i sĂ„ fall pĂ„ vilket sĂ€tt.Teori och tidigare forskning som tillĂ€mpas i denna studie berör ansvarsfördelning, HR-funktionens roll och status. Även teori och tidigare forskning kring organisationsförĂ€ndring anvĂ€nds för att fĂ„ en förstĂ„else för kontexten.Studien genomfördes pĂ„ Renova AB med fyra HR-ansvariga, tvĂ„ chefer och enfacklig representant. Kvalitativa intervjuer och organisationsanalyser genomfördes för att fĂ„ en inblick i hur vĂ€l chefer och fack kĂ€nner till HR-funktionens ansvarsomrĂ„den samt hur kommunikationen sker i organisationen.

FörÀndringar i varumÀrkeskoncept : En studie av SVT:s förÀndringsarbete

Syftet med denna studie Àr att analysera hur SVT jobbar med och anvÀnder sig av förÀndringar i koncept och om detta i sin tur pÄverkar varumÀrket. Vi vill se till det unika i SVT:s situation i och med deras public serviceuppdrag och om detta pÄverkar arbetet med programmen. Vi Àmnar studera detta genom tvÄ av SVT:s mest populÀra program, för att se om vi kan se dem som varumÀrken och vad som förÀndrats efter att framtrÀdande attribut har bytts ut.Vi har i denna studie sett till vad ett varumÀrke Àr, vilka bestÄndsdelar ett varumÀrke har enligt Aaker (2002). Vi ser till hur förÀndringar av ett varumÀrke kan gÄ till utifrÄn Kapferers (2004) modell samt teoretikers ord om icke- kommersiella organisationers svÄrigheter.Empirin Àr hÀmtad frÄn tre olika intervjuer, den första med varumÀrkesansvarig pÄ SVT, den andra med PÄ spÄrets producent och den tredje SÄ ska det lÄtas projektledare. Vi har Àven sett till den information SVT ger ut via sin hemsida och sina public servicerapporter.Vid förÀndringar ser vi att de bÄda programmen förÀndrar med en viss försiktighet och verkar för att behÄlla programmens kÀrna.

Undersökning av informationstavlor : ur ett kognitivt perspektiv

I detta examensarbete undersöks hur informationstavlor vid Volvo PV AB, motor, Östra fabriken, Skövde pĂ„verkar montörerna som arbetar dĂ€r i deras arbete. Uppdraget som undersökaren fick av Volvo var att undersöka vilken betydelse de informationstavlor som sitter vid varje modul/arbetsstation spelar i det dagliga arbetet. De hĂ€r informationstavlorna visar hur mĂ„nga motorer som ska produceras per vecka. Metoden som anvĂ€ndes i undersökningen var en kvalitativ intervjubaserad undersökning, med 24 deltagande montörer.Resultatet visar att den information som fĂ„s via tavlorna Ă€r av stor vikt och behövs i nĂ„gon form. Det finns dock vissa betydande brister som pĂ„verkar montörerna negativt pĂ„ olika sĂ€tt.

Utveckling av skylt samt en parkerings app för Visby innerstad

Detta examensarbete, pÄ kandidatnivÄ med omfattning 15 högskolepoÀng har pÄgÄtt i tio veckor och har varit i samarbete med Region Gotland. Uppdraget har handlat om att ta fram en ny parkerings skylt för Visbys innerstad samt underlÀtta navigeringen i trafiken genom en parkerings app. Skylten och appen samspelas med varandra och skapar pÄ sÄ vis en helhet över trafikproblemen i Visby innerstad.Problemformuleringen i projektet har varit: ?Hur kan jag skapa ett nytt navigeringssÀtt för att underlÀtta trafik flödet i Visby samt utveckla en ny parkeringsskylt som enkelt kan uppfattas och samtidigt smÀlta in i den historiska miljön med rimlig kostnads insatser för Region Gotland??Jag har genom studier pÄ fÀrg, form, funktion analyserat och kommit fram till en grafisk symbol, med ett fÀrgval som Àr igenkÀnnbart till skyltar relaterat till parkerings automater anpassad för Visbys innerstad. Man ska enkelt kunna tolka skyltarna och hitta till parkerings automaterna samtidigt som det ska smÀlta in i kulturarvs miljö.

Skolsköterskans upplevelser av arbetet med övervikt och fetma i skolhÀlsovÄrden

Bakgrund Skolsköterskan arbetar i skolhÀlsovÄrden med uppdraget att bevara och förbÀttra barnens psykiska och fysiska hÀlsa samt verka för sunda levnadsvanor. Skolsköterskan ska vara delaktig i folkhÀlsoarbetet med bland annat fokus pÄ övervikt/fetma. Barn med övervikt och fetma kan riskera utveckla hÀlsoproblem och psykosociala konsekvenser senare i livet. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans upplevelser i arbetet med övervikt och fetma hos barn frÄn 6 Är till och med 16 Är. Metoden var en kvalitativ intervjustudie med halvstrukturerade frÄgor av tio verksamma skolsköterskor i en utvald kommun i södra Sverige. Intervjutexten analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet utmynnade i tvÄ teman: 1) Skolsköterskans möjligheter och begrÀnsningar att skapa en bra relation med överviktiga elever och deras förÀldrar och 2) Skolsköterskans möjligheter och begrÀnsningar att samarbeta med skolpersonal och övriga externa aktörer kring övervikt och fetma. Slutsats Genom samtalen hade skolsköterskan möjlighet att skapa nÀra relationer och stödja familjens egna resurser.

Ekumeniska arbetsplatser En empirisk studie med fokus pÄ yrkesroll och yrkesidentitet

Syftet med studien Àr att frÄn de yrkesverksammas perspektiv beskriva det som kan utmÀrka yrkesroll och yrkesidentitet pÄ en ekumenisk arbetsplats. Jag har valt att empiriskt söka svar pÄ dessa frÄgor och har intervjuat tre arbetslag. De tre arbetsplatser som jag besökt Àr Sjukhuskyrkan och Universitetskyrkan samt ett arbetslag för den andliga vÄrden pÄ hÀkte.Jag har valt att göra fokusintervjuer med en intervjustil dÀr Àmnet introduceras pÄ ett sÀtt som öppnar för deltagarna att ge uttryck Ät personliga Äsikter och upplevelser. Svaren har analyserats med hjÀlp av en rollteoretisk modell. Enligt den rollteoretiska modell jag utgÄtt frÄn formas yrkesroll i vÀxelspel med sammanhanget, det formella regelverket, de egna förvÀntningarna, samspelet med andra i arbetslaget och brukarnas förvÀntningar.

Hur gör de? : En kvalitativ studie av hur fyra samhÀllskunskapslÀrare tolkar och anser sig anvÀnda det demokratiska uppdraget och vÀrdegrunden.

AbstractThe purpose of my study was to examine how four social studies teachers in upper secondary school interprets the democratic educational mission and core values, and if they believe that the same values are tools to influence the students' democratic approach and if they think it is possible. It is also the study's minor purpose to make an analysis of my findings and previous research in the area to explain any similarities or differences in the social studies teacher's interpretation and practice of the democratic educational mission and core values. I used qualitative semi-structured interviews as a method in which the interview questions were based on my research questions. The two criteria I had for my sample of respondents was that there would be social studies teacher at a upper secondary school and that I wanted to have two of each sex. Their interpretation and how they think they practice the democratic educational mission and core values are similar.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->