Sök:

Sökresultat:

6877 Uppsatser om Medarbetarskap; Professionell organisation; Profession; Professionsidentifikation; Organisationsidentifikation; Medarbetarskapshjulet. - Sida 24 av 459

The allotment plot : osäkrande som designstrategi

During the spring semester of 2009 I have participated in what was to become the project The Allotment Plot; a collaboration between the Swedish University of Agriculture and the Wanås Foundation. As one of six students in landscape architecture I have experienced a group based learning process with the point of departure in the designing of an organic and experimental kitchen garden at Wanås, a sculpture park for contemporary art. The project came out as neither us nor any other of the people engaged could have guessed. What was meant to be a garden turned out to become an entire cultivation movement. As students, we have gained a lot of experience through praxis; experience that will be valuable for our future profession. The project has also opened up the possibility to question and reflect upon what our profession and education could or should be about. This thesis focuses on the role of communication and the production of communicative tools in design processes and landscape architectural practice. It discusses how communication may be used in an exploratory and ?un-securing? way, and how this may dislocate the professional role, especially in situations where the design action, as in the case of this study, demands a high degree of transdisciplinarity and collaboration. .

Intranät för personliga assistenter : En studie av förutsättningar för effektiv informationshantering i vardagspraktik med stöd av IT

While designing an intranet for people with mobile work there are things you have to consider. This thesis is aim to bring understanding to the difficulties involved in these kinds of situations. Our focus is to develop ideas that motivate the assistants to use the intranet. We have looked into the profession of personal assistants and wish to highlight their problems to access the intranet. And we will as well demonstrate their needs for communication.

Skolan som en lärande organisation: En litteraturstudie om hur det kan uppnås

Trots att skolan har lärande som sitt gebit vet man inte särskilt mycket om förutsättningarna för dess organisatoriska lärande, vilket anses nödvändigt för en organisations utveckling. Jag har därför valt att undersöka och identifiera de faktorer som är rimliga att anta att man kan applicera på skolans verksamhet - trots att den som organisation skiljer sig från vinstdrivande företag genom exempelvis begränsade ekonomiska resurser och komplexa organisationsstruktur. Den metod jag har valt är en kvalitativ litteraturstudie och i min teorigenomgång beskriver och förklarar jag begreppen organisation, lärande på individ- och gruppnivå samt lärande organisation. Därefter redogör jag, utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, hur en lärande organisation kan uppnås. I min analys diskuterar jag sedan hur dessa förutsättningar kan uppnås i skolan utifrån områdena kultur, organisatoriska förutsättningar såsom struktur, gruppsammansättningar och ledarskap, samt kommunikation och reflektion.

Uppdrag: Vänskap : En kvalitativ studie om hur kontaktpersoner ser på sin roll

Relationer är ett av de grundläggande band vi har i livet och är en viktig aspekt för den psykiska hälsan. Denna studie behandlar en speciell typ av relation, nämligen relationen mellan kontaktpersoner och deras brukare. Studien fördjupar sig i kontaktpersonernas egen upplevelse av många gånger en diffus relation som de har till sina brukare. Den diskuterar om den betalda relationen mellan kontaktpersonerna och brukarna är vänskaplig eller om den är mer professionell i sin natur samt belyser en del etiska problem som kan uppkomma i den här typen av relation. Den aktuella studien innefattar en kvalitativ ansats och bestod av semistrukturerade intervjuer i syfte att belysa relationen mellan kontaktpersoner och sina brukare.

Fritidspedagogens syn på samverkan med lärarna

I have in my thesis examined what a leisure pedagogue does in school. I have asked the questions how it is with interaction between leisure pedagogues and teachers according to policy documents and according to the interviews I did with three professionals. In the literature part I began by describing the historical background to the after-school and leisure pedagogue profession until the new teacher education in 2011th.  My theory section, in previous research and theory, focuses on interaction between leisure pedagogue and teacher. In the research part I describe the interviews I did with three leisure pedagogue on three separate occasions.

Analys av en svensk skolas organisation, arbetslagen

Syftet med studien är att dels beskriva den studerade partnerskolans organisation i allmänhet, inklusive arbetslagen i synnerhet, dels analysera densamma. Målsättningen är att studien ska leda till organisationsmässiga förbättringsförslag som i sin tur kan bidra positivt till skolutvecklingen. I denna studie har intervjuer, enkäter och dagboksmetod använts. För att förstå hur främst lärarna och i viss mån ledningen och elever upplever och ser på organisationen, inkl arbetslagen, har relevant litteratur studerats för att kunna jämföra verkligheten med teorin och se om det går att hitta belägg/förklaringsorsaker för olika synsätt på organisationen. Resultaten pekar på ett missnöje med hela organisationen och ledningen från lärarna. De anser att organisationen är alltför byråkratisk och att de känner sig ?överkörda? genom att inte ha fått möjlighet att få vara med och påverka beslut.

Elevers uppfattning om Idrott och Hälsas betydelse för ett livslångt idrottande : En enkätundersökning om gymnasieelevers uppfattningar om fysisk aktivitet i gymnasieskolan

The study is about Physical Education as a subject that offers students in Upper Secondary School a possibility to a life long interest in exercising. The study focuses on whether there is a difference between study concentrate programmes and profession concentrate programmes. The study also includes differences among exercising and non-exercising students. Earlier research shows that many youths don?t have an exercise form that they spend their spare time in.

Dialog och delaktighet - en studie om balanserad stryrning i praktiken och dess påverkan på verksamheters lärande och utveckling

Syftet med studien är att undersöka hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters lärande och utveckling, samt hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters förutsättningar att bli en lärande organisation. Balanserad styrning är en svensköversatt modell av balanced scorecard, en amerikansk styrform. Det teoretiska perspektivet i studien är miljöpedagogik och lärande organisation. Studien bygger på en hermeneutisk tolkande ansats, vilket syftar till att här skapa förståelse för hur en balanserad styrning fungerar i praktiken avseende lärande och utveckling samt hur den skapar förutsättningar för att bli en lärande organisation. Intervjuer har använts som datainsamlingsmetod, respondenter från två kommuner har intervjuats, och i varje kommun har en enhetschef och två medarbetare intervjuats.

Reflekteras det nya insatsförsvaret i utbildningen till officer? : En komparativ studie av det militärhistoriska ämnets kursplaner och inriktning i krigsvetenskap på Försvarshögskolan och West Point

This paper examines whether the American officer?s education at West Point and the Swedish officer?s education at the Military Academy Karlberg have adapted their history of the military art education in accordance to the new requirements of the Armed Forces and its focus on the operational defense. Sweden is evolving towards an operational defense and so is the United States. This in turn requires that training and education keep up with the changes. The National Defense College in Sweden do not focus the teaching of advanced history, which happened beforet he invention of the engine, in the officer?s training program, while the American education is rather advanced, with special focus on events taken place in the 19th century up to the Cold War.

?Man är ju inte mer än människa? ? En kvalitativ studie om socialsekreterare och deras syn på bemötande.

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur socialsekreterare själva ser på sitt bemötande gentemot klienter och vilka faktorer som omgärdar detta. För att förstå detta har vi använt oss av maktperspektivet, relationsperspektivet samt begreppet gräsrotsbyråkrater. För att får en fördjupad förståelse har vi använt oss av en kvalitativ metod där vi genomfört kvalitativa intervjuer med åtta socialsekreterare fördelade på tre socialkontor. För att nå vårt syfte hade vi tre frågeställningar som berörde vad som upplevs som ett gott/mindre gott bemötande, hur det värderas, vilka förutsättningar som föreligger samt hur klienterna påverkar socialsekreterarnas bemötande. Vi har kunnat se att socialsekreterarna värderar bemötandet mycket högt och att det är en förutsättning för att kunna få till ett bra arbetsklimat.

Ledarskap och ideologisk implementering

Abstract: A public service sector in constant reformation is a common phenomenon in Sweden. This also includes the municipal care organisations. A central role in those reformations has the public middle chief who often is the one to implemented reforms to the organiza-tion's staff.This study is examining the role of the public middle manager in care organisations dur-ing the implementation of common ideologies value foundation in a present organisa-tion's reform. The study tries to elucidate in which way the public middle managers in municipal care organisations experience their roles, which expectations the management of the organisation has on their roles and how a present organisation changes inflict on the contents of the role. If the middle manager in a municipal care organisation feels like normative for the personal group is another aspect.There are four concepts used as theoretic framework in the study, organization, imple-mentation and public middle managers in a general aspect and the middle manager in a municipal care organisation in a specific aspect.

Tradition och tyst kunskap

Kunskap överförs ständigt mellan människor. Inom en organisation är kunskapsöverföringen mellan medarbetarna ofta särskilt strukturerad och i synnerhet om det är inom samma profession. Tyst kunskap är förknippat med viss oklarhet i hur kommunikationen kan gå till och vad som kan kommuniceras. I uppsatsen refereras och jämförs Bertil Rolfs och Bo Göranzons skilda ståndpunkter om den tysta kunskapens natur. Traditionen är för dem båda det verktyg som möjliggör överföring av tyst kunskap.

Det sitter i väggarna! ? organisationskultur på två folkbibliotek med annorlunda driftsform

The purpose of this master?s thesis is to study the organisational culture of two public libraries managed differently. One of the libraries in my study is run by the local bookstore and the other is run by a staff co-operative. My aim is to elucidate characteristic features in the culture of these two public library organisations. The questions I posed are which types of organisation culture can be identified in the two given examples and what the factors are that may be of importance for these cultures.

Kultur som Mosaik : En fallstudie av Strategisk Human Resource Managements betydelse i skapandet av en enhetlig organisationskultur

Syfte Syftet med vår uppsats är att skapa förståelse för hur ett företag kan arbeta med ett strategisk Human Resource Management (SHRM), samt hur SHRM kan fungera som ett ledningsverktyg för att frambringa överensstämmelse inom skilda kulturella grunder.Metod Vår uppsats är baserad på en kvalitativ metod där vi valt att angripa vårt problemområde via en abduktiv ansats för att kunna växla mellan empiri och teori. För att studera vårt problemområde har vi genomfört en fallstudie av ett medelstort företag inom försäkringsbranschen.Empiri Vi har valt att utgå från ett ledarperspektiv och kompletterat studien med medarbetarnas röst. Våra empiriska data har vi erhållit genom kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter.Teori Vi har valt att beröra området för organisationskultur såväl som Strategisk Human Resource Management (SHRM). I vår studie har vi belyst hur organisationers ledare kan tillämpa SHRM för att skapa en harmoniserad organisationskultur. Vi har lagt vikt vid teorier som Bang (1999), Korczynski (2002), Millmoreet al.

Svenska Akademiens Nobelbibliotek: En användarundersökning

The purpose of this study was to discover patterns and variations of service requirementsamong various groups of users at the Swedish Academy's Nobel Library. Twenty-nine personswere interviewed and divided into different groups with regard to their purpose of usingthe Nobel Library. The groups of users were members of the Swedish Academy and thepublic. The public were subdivided into the following three groups of users: persons whopursue formalised studies, persons who read as a hobby, persons who work with literature asa profession.The data reveals that the members of the Swedish Academy were very satisfied with theservice at their library and positive to a limited increase of users. Persons who pursue formalisedstudies and persons who work with literature as a profession emphasized that the NobelLibrary is outstanding within its subject field.

<- Föregående sida 24 Nästa sida ->