Sökresultat:
11258 Uppsatser om Materialćtervinning - Sida 11 av 751
Sverige/hemlandet - Utformning av ett studiehÀfte för invandrarelever
VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att skapa ett egentillverkat studiehÀfte för elever med
svenska som andrasprÄk. Genom egna erfarenheter och möten med lÀrare har vi fÄtt veta att
det inte finns mycket fÀrdigt material för dessa. VÄr tanke Àr att den ska ge eleven chansen att
lÀra sig om sitt nya land genom att se pÄ skillnader och likheter mellan detta och hemlandet.
DÄ vi framstÀllt hÀftet ville vi se om lÀromedlet levde upp till vÄra förvÀntningar.
Vi skickade ut delar av vÄrt material till tre lÀrare för varsin förberedelseklass i SkÄne, med
elever i olika Äldrar. Responsen var mestadels positiv och lÀrarna upplevde motivation och
entusiasm hos eleverna..
En studie om elevers val av metoder vid subtraktionsberÀkningar
In this qualitative study of students? methods of calculating subtractions, I have used interviews, subtraction exercises and analysis of teaching material. The purpose of my study was to explore which methods students in grade three uses when calculating subtractions. I also wanted to highlight which strategies the students use and their comprehension of the concept of subtraction. In the study, I also highlight the different pedagogical ideas on which the teaching material is based on and the students? choice of methods. The study shows that the students choose to use the methods?deduct? and ?kind of number? independently.
Information för barn ? en kunskapsöversikt över de svenska bibliotekens informationstjÀnster för barn
The purpose of this Master?s thesis is to present a survey of how Swedish libraries provide information services for children. In this thesis ?information? means non-fiction material and ?children? do not include preschool children. The method used is knowledge overview and the material (mostly Master theses in LIS published January 2001-June 2006) is related to user studies of children as information seekers.
Att veta vad nÄgon annan vet : En studie om hur elever uttryckermatematikkunskaper.
Att anvÀnda laborativt material ger eleverna möjlighet att uttrycka sina kunskaper pÄ ett annat sÀtt Àn i ett traditionellt arbetssÀtt. Det laborativa materialet Àr av stor betydelse dÄ eleverna pÄ olika sÀtt kan uttrycka kunskap med hjÀlp av materialet. Detta Àr en aktionsforskningsstudie gjord pÄ tvÄ skolor i södra Sverige. Syftet med studien Àr att bidra med kunskap om hur elevers förmÄgor i matematik kan synliggöras för bedömning. Syftet vÀxte fram genom det utvecklingsbehov som identifierades pÄ vÄra VFU-skolor.
Textile Grid
Textile Grid Àr ett undersökande textildesignprojektsom utforskar olika tekniker och material för atttÀnja pÄ grÀnserna i textil. UtgÄngspunkten Àrett enkelt rutmönster som översÀtts i teknikernatryck, vÀv och trikÄ. Rutmönstret fungerar som enkonstruktion i textilen och genom att jobba medkontrasterna mellan hÄrt och mjukt, samt rörelseoch stabilitet utforskas bÄde textilens utseendeoch rörelse. Resultatet Àr fem material som viksoch formas efter sin egen konstruktion..
Jakten pÄ stoff : Hur historielÀraren pÄ grundskolenivÄ gör sitt stoffurval
No matter what subject or which grade you are active in, the teachers in Sweden have incommon that they are provided with governing documents that states the guidelines and goalsregarding each subject. Along with these governing documents every teacher has to findmaterial that will be used as the foundation of the teaching. This thesis is a study of howSwedish history teachers define what material they are going to use in their teaching, andwhich the factors are that is affecting these choices. The question whether a child?s ethnicaland cultural background is a factor that affects this choice of material is concerned, as well aswhat is current in Sweden and the world.
Slitage i studentbostÀder
Deta examensarbete undersöker slitaget i VÀxjöbostÀders studentlÀgenheter genom att genomföra en enkÀtundersökning och att göra ekonomiska bedömningar av material för ytskikt.De ekonomiska bedömningarna görs med hjÀlp av livscykelanalys (LCC) och de material som analyserades var golv, vÀggbeklÀdnad och bÀnkskiva.Examensarbetet undersöker ocksÄ andra faktorer som kan pÄverka slitage. .
LayoutförbÀttring pÄ KSL Trading AB:s lager för skivmaterial
KSL Trading Inc is a trading company in the Jönkoping area that distributesmaterial for the furniture and interior design industry.The purpose of this report is to analyze the existing material flow andwarehouse layout as well as to identify the issues there are today at KSL?swarehouse for board material. When we identified what kind of problems thatexisted we were able to design a new plan for the material flow and storagepossibilities. The problems we found where:? There is no well-organised warehouse layout? There are no routines to keep the warehouse clean and in order? There is no formed plan how to handle materialTo solve these problems we have used different methods like interviews,observations, calculations and literature studies.
Att arbeta laborativt : Ett arbete om laborativt material riktat till addition
Abstract The purpose of this degree project is to examine what impact working with physical objects has on children?s learning process concerning addition. We want to explore what addition strategies can be exercised using the game ?Twice as much?. We have observed children in school year 1.
UtvÀrdering av kalkstens egenskaper med laboratorie- och fÀltmetoder.
A pavement construction designed to cope with the different type of traffic loads; it is exposed to and at the same time it can resist the effect of the climate. A road structure consists of sub- and superstructure which is divided by a boundary known as terrace. During the construction of unbound layers (base course and sub-base course) in the superstructure, it is always ensured that the material meet the requirements for bearing capacity and the degree of compaction. These parameters are controlled by various laboratory tests and control methods. To obtain increased knowledge of the material and improve the quality of the compaction in the field, it is necessary to perform laboratory tests in order to determine material properties.A base course material 0/ 32 mm limestone from Gotland (Hejdeby) was investigated in this study.
Materialet i förskolan
Denna undersökning belyser materialet, dess placering och anvÀndning i förskolan. Studien Àr genomförd ur ett lÀrarperspektiv för att ge en förstÄelse hur material bör placeras för att ge barnen i förskolan tillgÄng till det material som finns dÀr. Vidare undersöker studien pedagogernas anvÀndning av materialet i arbetet med barnen i förskolan och pedagogers uppfattning om dess placering och tillgÀnglighet. Syftet har varit att undersöka hur pedagoger i arbetet med barnen anvÀnder materialet i förskolan och hur det Àr placerat. Vidare har syftet varit att undersöka om det finns idéer kring materialets placering och om dessa har diskuterats bland pedagogerna. Som metod för denna undersökning har intervjuer av ett arbetslag anvÀnts som underlag. Detta för att se om idéer kring materialets betydelse förekommer hos pedagogerna och för att undersöka hur det placeras. En slutsats av undersökningen visar att en viss diskussion kring materialet och dess placering verkar förekomma hos pedagogerna sinsemellan.
FörskolegÄrden : Möjligheter, begrÀnsningar och platser
Examensarbetet FörskolegÄrden ? möjligheter, begrÀnsningar och platser, har som syfte att belysa frÄgorna: Vad vÀljer barnen att göra pÄ förskolegÄrden? Vilka möjligheter finns pÄ förskolegÄrden? Vilka begrÀnsningar finns pÄ förskolegÄrden? och Vilka Àr barnens platser pÄ förskolegÄrden? Som hjÀlp för att belysa dessa frÄgor har observationer och barnsamtal genomförts pÄ en förskola. Resultatet visar att barnen Àr sysselsatta pÄ olika sÀtt, pÄ förskolegÄrden men med en stor övervikt av fysiska aktiviteter som att springa och klÀttra. Andra intressanta aktiviteter som resultatet visar Àr hur barn anvÀnder och manipulerar material. Möjligheter och begrÀnsningar vi sÄg i resultatet handlar om regler, förskollÀrares förhÄllningssÀtt och tillgÄng till material samt gÄrdens utformning. PÄ grund av förskolegÄrdens tillgÄng till naturmaterial var visst material, sÄsom ekollon och pinnar, alltid tillgÀngligt.
Barnboksskrivande : - En kvalitativ studie om framstÀllande ochpublicering av barnböcker
The purpose of this study is to investigate how a children's book is suggested to be prepared in order to be accepted for publication by a publishing house in Sweden today.My questions was first to clarify the concept of a "children's book". Secondly, to understand if there are any guidelines to follow regarding the design and illustration of a childrenÂŽs book, and how to proceed with the best chances of getting a mauscript published.To answer the question, I have chosen to use a qualitative method containing questionnaire items involving eleven Swedish publishers of children's literature.My results show that children's books includes all literature that has an target audience of people between 0-18 years of age. The most important thing is that the book's material is appropriate to the target group's level of mental perceptions and emotional competence. The material which then is submitted to the publisher will need to be of the highest quality and the author must investigate a consistent niche in order to submit the material to a publisher..
Analys av tidsÄtgÄng vid montering av aggregat pÄ Haldex Barnes Hydraules
Haldex Barnes Hydraulics (HBH) is a company which produces hydraulic aggregates for use in forklifts, construction equipment, and trucks. The last two years the company has expanded. This has lead to an insufficient production of aggregates. Thus wishes HBH to increase their production without making to large investments.This report includes a now-state analysis of the problems and where they are. From this a further analysis of possible improvements are made.HBH works mainly with assembling and this is made manually.
Hur integrerar man förÀldrarna i matematikundervisningen?
Syftet med detta arbete Àr att utforma ett material dÀr matematikundervisningens mÄl och arbetssÀtt tydliggörs för förÀldrarna; detta för att förÀldrarna ska bli mer positiva till undervisningen och dÀrmed pÄverka sina barn positivt. Vi har pÄ tvÄ skolor i södra Sverige genomfört en enkÀtundersökning med 49 elever i skolÄr 4 och deras förÀldrar. Undersökningen visar att förÀldrar inte Àr insatta i matematikundervisningen, att de vill ha mer information om undervisningens mÄl och arbetssÀtt samt hur de kan hjÀlpa sina barns matematik-inlÀrning. Denna information vill de ha i form av brev och trÀffar. Vi har utformat ett material för hur informationstrÀff och ?brev kan lÀggas upp och vad de kan innehÄlla.