Sök:

Sökresultat:

3024 Uppsatser om Matematik och lärande - Sida 49 av 202

Jag finns ocksÄ : Barns erfarenheter nÀr en förÀlder fÄr cancer

Na?r en fo?ra?lder drabbas av cancersjukdom blir a?ven barnen pa?verkade. Tidigt i livet utvecklar barn en ra?dsla av att bli o?vergiven av sin fo?ra?lder. Da? en fo?ra?lder drabbas av sjukdom kan barnet uppleva det som ett hot eftersom barnet a?r oroligt o?ver att fo?ra?ldern kan do?.

Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstĂ„nd. Åtta matematiklĂ€rares uppfattningar om styrkor, svĂ„righeter och stödjande undervisningsformer

Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklÀrares uppfattningar om vilka styrkor och svÄrigheter elever inom autismspektrumtillstÄnd (AST) uppvisar betrÀffande problemlös-ning i matematik i Äk 6-9 och hur lÀrarna anser att undervisning kan bedrivas för att eleverna ska nÄ mÄlen inom omrÄdet i Äk 9.Teori: Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv, dÀr kommunikativa processer Àr cen-trala i mÀnskligt lÀrande och utveckling (SÀljö, 2000). I det sociokulturella perspektivet Àr lÀrande en aspekt av all mÀnsklig verksamhet; i varje samtal, handling eller hÀndelse finns en möjlighet att erhÄlla nÄgonting som man kan anvÀnda sig av i framtiden. LÀrande blir i den meningen sÄledes vad individ och kollektiv tar med sig frÄn sociala situationer, genom inter-aktion mellan mÀnniskor och vad man brukar i framtiden. Initialt verkar kunskap i samspel mÀnniskor emellan och blir dÀrefter en del av den enskilde individen och hans eller hennes tÀnkande alternativt handling (ibid.).Metod: Studien utgÄr frÄn en kvalitativ forskningsansats, dÀr halvstrukturerade intervjuer har anvÀnts som datainsamlingsmetod. Intentionen med den metod som valts Àr att kunna beskri-va lÀrares egna uppfattningar om förutsÀttningar för lÀrande betrÀffande problemlösning i ma-tematik för elever med diagnos inom AST.

Problemlösningens roll i grundskolans matematikundervisning

Syftet med följande arbete Àr att ta reda pÄ hur matematiska problem skall konstrueras för att ge eleven trÀning i att kommunicera matematik, stimulera elevens tÀnkande och fÄ eleven att lÀra sig baskunskaper. Med hjÀlp av observationer av elever som löser olika typer av matematiska problem och intervjuer undersöks vilken effekt olika problemtyper har pÄ elevens lÀrande. Undersökningen visar att öppna problem som upplevs som utmanande och har inslag av praktiska moment bÀst svarar mot undersökningens frÄgor..

MatematiksvÄrigheter hos nyanlÀnda elever

????Syftet med vÄrt arbete var att undersöka svÄrigheterna och problemen som intrÀffar de nyanlÀnda eleverna i Àmnet matematik. Vi ville studera vilka orsaker som ligger bakom de olika problemen och om man kunde undvika dem samt hur lÀrarna arbetar för att fÄ bÀttre resultat och öka den matematiska förstÄelsen hos eleverna.Eftersom vi kom fram till att sprÄket Àr en av de största faktorer som ligger bakom elevernas misslyckande i Àmnet matematik, bestÀmde vi oss att undersöka modersmÄlets roll i matematikundervisningen. För att kunna undersöka och fÄ reda pÄ hur eleverna lÀr sig bÀst anvÀnde vi oss av en enkÀtundersökning. VÄr mÄlgrupp var de nyanlÀnda elever som lÀser pÄ gymnasienivÄ.

Elevers möjligheter att kommunicera matematik : en kvalitativ studie om kommunikativa mönster i matematiklektionen

Studien Àr en deltagande observation av kommunikativa mönster i matematikundervisning pÄ gymnasiet. Studien har det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrandet som teoretisk utgÄngspunkt. Materialet som samlades in bestÄr av fyra direkt efterföljande matematiklektioner i matematik 1b i en klass som observerats genom deltagande observation. Dessutom har materialet spelats in med videokamera och kompletterats med ljudinspelning, fÀltanteckningar och en lÀrarintervju.Studien fokuserar pÄ att synliggöra kommunikativa mönster och deras pÄverkan pÄ möjligheten för eleverna att kommunicera ett matematiskt innehÄll. Analysen utgÄr frÄn transkriberat material av samtal mellan lÀrare och elever i plenarundervisning.

Granskning av lÀroböcker i matematik för Ärskurs 7

Den senaste granskningen av lÀroböcker i matematik för Ärskurs 7 gjordes 1986. För att lÀroboken och undervisningen ska utvecklas Ät rÀtt hÄll mÄste aktiv forskning bedrivas om lÀromedel och denna uppsats Àr ett sÄdant bidrag. I detta arbete granskas de sex lÀroböcker som fanns till försÀljning vÄren 2002 för Ärskurs 7. Resultatet av granskningen visar att lÀroböckerna inte skiljer sig nÀmnvÀrt frÄn varandra vad gÀller upplÀgg, innehÄll och layout. Vissa skillnader fanns i form av hur minirÀknaren och datorn anvÀnds samt att vissa böcker har blandat de praktiska och teoretiska uppgifterna.

Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tÀnkande? : en etnografisk studie om dramalek och matematik i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka om pedagogledda dramalekar med matematiskt innehÄll kan stimulera till och skapa ett intresse för vidare utforskande av matematiska lekar, begrepp och anvÀndningsomrÄden hos förskolebarn i deras fria lek. I bakgrunden behandlas dramapedagogik, lek, 4-5 Äringens utveckling och matematik i förskolan. Studien utgÄr frÄn en etnografisk arbetsmetod dÀr följande forskarfrÄgor stÀlls: Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tÀnkande? Hur visar det sig i sÄdana fall i deras fria lek? Datainsamlingen har skett genom fÀltobservationer vid tvÄ förskolor samt kvalitativa intervjuer med öppna frÄgor. Det empiriska materialet som visar sig i fÀltanteckningar, loggböcker och intervjuer presenteras i relation till innehÄllet i dramapassen.

Laborativ matematik i Är 4-9 : Intentioner, möjligheter och hinder

Det talas om den svenska skolan och matematik i olika sammanhang. Under senare Är har det gjorts flera utvÀrderingar och studier som visar att elevers kunskaper inom matematikÀmnet har försÀmrats. Skolverket rapporterar ocksÄ att lusten att lÀramatematik försÀmrats och att problematiken kanske ligger i undervisningens utformning.Syftet med denna studie Àr att belysa lÀrares intentioner kring arbete med laborativ matematik och lyfta fram deras tankar kring vad arbetssÀttet/angreppssÀttet kan innebÀra för elevers lÀrande. Jag kommer ocksÄ att lyfta fram möjligheter och hinder som lÀrare upplever kring arbetssÀttet. För att besvara frÄgestÀllningarna har jag genomfört en kvalitativ, semi-strukturerad intervjustudie med fem lÀrare som undervisar i Är 4-6 alternativt Är 7-9.Resultatet frÄn studien visar att laborativ matematik har positiv inverkan pÄ elevers lÀrande.

AktivitetsförmÄga, kognitiv funktion samt risk för trycksÄr, undernÀring och fall : - Àldre personer med ÄterinlÀggning inom medicinsk akut slutenvÄrd

Bakgrund: Att drabbas av fo?rva?rvad hja?rnskada och kognitiva sva?righeter i tona?ren pa?verkar delaktighet och aktivitetsutfo?rande inom fleralivsomra?den. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva sva?righeter kra?ver ta?lamod och energi. En fo?rva?rvad hja?rnskada kan pa?verka ungdomars mo?jlighet till delaktighet i samha?llet.Syfte: Att beskriva konsekvenserna i vardagen na?r en person i tona?ren drabbas av kognitiva sva?righeter efter la?tt/ma?ttlig fo?rva?rvad hja?rnskada.Metod: Studien a?r gjord i form av en integrativ litteraturstudie utifra?n vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2002-2013.

Elevers attityd till matematik

Som matematiklÀrare fÄr man ofta höra att Àmnet Àr ett av de trÄkigaste som finns. Syftet med detta arbete Àr dÀrför att undersöka hur attityden till matematik Àr pÄ den skola jag arbetar, vad som spelar roll för den attityd man har till Àmnet och vad man kan göra för att öka motivationen till att lÀra mer.Med hjÀlp av en enkÀtundersökning och intervjuer av ett antal elever i Ärskurs 7 kom jag fram till att attityden varierar, frÄn dem som anser att matematik Àr trÄkigt och svÄrt, till dem som tycker det Àr roligt och lÀtt. Fler elever Àn jag hade rÀknat med var relativt positiva till Àmnet, men det finns fortfarande mycket som kan bli bÀttre.Flera av de intervjuade eleverna kom med förslag pÄ vad de anser behöver Àndras i matematikundervisningen för att göra den roligare. Undersökningen visade att lÀroboken hade styrt matematiken pÄ mellanstadiet och eleverna menade att variation i undervisningen skulla vara positivt för dem och ge dem mer förstÄelse och lust att lÀra..

"Vardagsmatematik i förskolan" En studie dÀr pedagoger beskriver sina instÀllningar och arbetssÀtt inom matematik.

BakgrundI studien beskrivs pedagogers varierande arbetssÀtt för att utveckla matematik hos barn i förskolans vardag. De metoder som nÀmns för att utveckla matematiken hos barn i förskolan, utgÄr frÄn utvecklingspedagogiken som tar vara pÄ vardagliga situationer samt barns egna tankar. Studien undersöker pedagogers instÀllning till matematiken dÄ det kan beröra pedagogernas arbetssÀtt. Inom forskning och litteratur pÄverkar tidigare erfarenheter av skolmatematiken de vuxnas syn pÄ Àmnet.SyfteSyftet med studien Àr att ta reda pÄ, vilken instÀllning pedagogerna har till Àmnet matematik och vilka arbetssÀtt de anvÀnder för att utveckla barns matematiserande i förskolan.MetodVi har valt att anvÀnda oss av self report som metod. Urvalet bestÄr av 34 pedagoger, pÄ sex olika förskolor i tvÄ olika kommuner i VÀstra Götalands lÀn.ResultatI studien har vi funnit att pedagogerna har ett medvetet arbetssÀtt för att utveckla barns matematiserande, trots eventuella negativa instÀllningar till skolmatematiken.

Matematikundervisning för ökad mÄluppfyllelse pÄ gymnasiet : ur SUM-elevers perspektiv

I internationella kunskapsmÀtningar har det framkommit att kunskapsnivÄ i matematik successivt har sjunkit hos svenska elever i förhÄllande till andra lÀnder sedan mitten av 90-talet. LÀsÄret 2012/2013 var det drygt 92 procent av Sveriges elever i Ärskurs nio som fick ett godkÀnt betyg i matematik. NÀr dessa elever kom till gymnasiet sÄ var det endast nÄgot över 83 procent av eleverna som klarade ett godkÀnt resultat pÄ det nationella provet i kursen Matematik 1b. Elever som inte uppnÄr lÀroplanens utbildningsmÄl har SÀrskilt utbildningsbehov i matematik (SUM). Syftet med denna studie Àr att utifrÄn SUM-elevers upplevelser av grundskolans och gymnasiets matematikundervisning fÄ ökad kunskap om vad som pÄverkar elevernas möjligheter att klara matematiken pÄ gymnasiet.

Varför Àr det sÄ mÄnga elever som inte uppnÄr mÄlen i matematik i Ärskurs 3?

Detta examensarbete fokuseras pÄ sambanden i matematikundervisningen och varför mÄnga elever inte uppnÄr mÄlen i matematik. Vi har valt den kvalitativa intervjun och vi har intervjuat tre lÀrare och tvÄ av deras elever. Syftet med detta har varit att dels fÄ en inblick i hur undervisningen ser ut i skolorna och dels hur eleverna upplever Àmnet. VÄr problemprecisering belyser vad som Àr viktig att tÀnka pÄ vid undervisningen i matematik. I litteraturgenomgÄngen belyses olika delar i undervisningen sÄsom sprÄkets betydelse, motivation, lÀrarens profession, individualiseringen samt arbetet med matematikboken.

Att hitta matematiken i förskolan

I och med att man nu hĂ„ller pĂ„ att införa en reviderad lĂ€roplan för förskolan dĂ€r bl.a matematiken fĂ„r en större plats ville jag se hur förskolorna i dag arbetar med matematiken utifrĂ„n den lĂ€roplan som gĂ€ller idag. Syftet med min studie Ă€r att ta reda pĂ„ hur pedagoger synliggör och arbetar med matematiken i förskolan. Är det i planerade aktiviteter eller i den fria leken som matematiken kommer in och hur befĂ€ster man barnens kunskaper sĂ„ att det verkligen blir en bestĂ„ende kunskap? Jag har valt att i min studie intervjua fem förskollĂ€rare frĂ„n fem olika enskilt drivna förskolor med lite olika inriktningar. Jag har frĂ€mst tittat pĂ„ hur de planerar sin verksamhet utifrĂ„n lĂ€roplanens strĂ€vansmĂ„l i matematik och hur de lĂ€r barnen taluppfattningen.

Psykrotrofa och termoresistenta bakterier i mjo?lk och deras pa?verkan pa? kvalite?n

Produktfo?rsto?rande bakterier i mjo?lk fo?rsa?mrar kvalite?n och fo?rkortar dess ha?llbarhetstid. Det a?r da?rfo?r ba?de fo?r mejeriindustrin och fo?r konsumenten o?nskva?rt att ma?ngden produkt- fo?rsto?rande bakterier i mjo?lken a?r la?g. Syftet med denna o?versikt a?r att sammansta?lla litte- ratur som behandlar vilka produktfo?rsto?rande bakterier som finns i obehandlad och pasto?- riserad konsumtionsmjo?lk och mjo?lkprodukter, vilka problem de orsakar samt hur deras fo?rekomst kan fo?rebyggas.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->