Sök:

Sökresultat:

2178 Uppsatser om Masai Barefoot Technology (MBT) - Sida 49 av 146

Indexering av skönlitteratur. Om beskrivning av romaner utifrån recensioner och Svensk Biblioteksförenings ämnesordlista Att indexera skönlitteratur.

This paper addresses the need to review the modern presentation of textile archaeology in museums. It is time to look at textiles in archaeology with new eyes. The reality behind archaeological textilestudy is holistic, embracing many different aspects of society. The presentation of textiles has in my opinion become old-fashioned. I will show in my paper that Jonathan Adams? `seven constraints´ model, developed for research on ancient ships, can also be applied to textile research.

Personlighet i porträtt

Idag har många människor tillgång till en kamera, porträtt kan ses överallt. Vissa porträtt gör ett starkare intryck än andra för att de är något utöver det vanliga. Detta kandidatarbete behandlar frågeställningen: ?Hur kan man med fotografiska och grafiska medel gestalta personlighet i porträtt??. Vi sätter vår forskning på prov i en produktion där vi undersökt vad vi som fotografer och designers bör ha i åtanke då vi vill gestalta personlighet i porträtt. I diskussionen behandlar vi ämnen så som personlighet och identitet, bildanalyser och enkätmetoder samt kombinationen av fotografi och grafiska element.

Point-and-click-spel i Flash

Minx Ghetto är ett point-and-click-spel som är utvecklat i flash och bygger på enkelheten att kunna bygga upp ett spel av enbart linjer och minimalt med färg. Ett point-and-click-spel är ett typ av spel där man styr, som i detta fallet en karaktär med enbart muspekaren. Man klickar på skärmen och karaktären går dit du klickat och plockar upp objekt som du klickat på. Objekt som är klickbara färgas rött när man sveper över objektet med muspekaren. Karaktären styrs genom att klicka på ett objekt.

CMS-baserat studentintranät : Undersökning och utveckling av studentintranät

Involving prospective users in a development process is important. This makes it easier to make a more usable product. This thesis is about developing an intranet targeting a school and focus is aimed towards intranet usability.The reader is given knowledge into how to design and implement an intranet using persona. Design and develop by using persona is difficult when there is a group with large variety of knowledge, age and technology interest, so as in this case. Persona although always helps during the development phase because of the strong links to the personas that are created, which gives developers a constant reminder of the end users of the system.The thesis describes how information is collected and processed.

John Hellbom, En Pop-Produktion

Titel: John Hellbom, en pop-produktion. En studie, om att lära sig en ny musikstil Seminariedatum: 30:e Maj, 2008 Kurs: ME1301, Kandidatarbete i medieteknik Författare: Ludvig Faleij Handledare: Patrik Vörén, Jennie Blomqvist och Jonny Faleij Nyckelord: Musik, musikproduktion, pop-musik Syfte: Jag ville undersöka och upptäcka en helt ny musikgenre och lära mig att producera den. Jag kommer även att starta ett eget företag och försöka sälja pop-produktionen till ett skivbolag. Resultat: Jag har lärt mig att producera pop-musik samt startat min egen firma. Framtida Undersökning: Jag kommer att fortsätta att upptäcka nya musikgenrer för att bredda mina musikaliska kunskaper. .

Mean value modelling of a poppet valve EGR-system

Because of new emission and on board diagnostics legislations, heavy truck manufacturers are facing new challenges when it comes to improving the engines and the control software. Accurate and real time executable engine models are essential in this work. One successful way of lowering the NOx emissions is to use Exhaust Gas Recirculation (EGR). The objective of this thesis is to create a mean value model for Scania's next generation EGR system consisting of a poppet valve and a two stage cooler. The model will be used to extend an existing mean value engine model.

Automobike: en cykel med aktiv balans

During spring 2012, six students at the Royal Institute of Technology in Stockholm carried out agroup project in the field of mechatronics as part of the thesis for the bachelor degree. The resultwas a robot with active balancing and the purpose of this report is to describe the development,manufacturing and problems that arose during the project. The finished robot has two wheelsmounted in line with each other, like a bicycle. Measurement data from an accelerometer and agyroscope are used together in a complementary filter for determining the angle from the verticalplane. For balancing, a PID controller was used to control the rotation of a reaction wheel, whenaccelerating causes a straightening torque.

Fotorealism i montage

Med dagens teknologi kan man genom fotografier inte bara avbilda verkligheten, utan även skapa alternativa verkligheter. Den här studien har fokus på hur man kan skapa fotorealistiska montage och hur digitaliseringen av fotografi har påverkat fotografiets position som sanningsvittne. Genom en teknisk undersökning har två montage skapats i syfte för att granska tillvägagångssätt i skapandet av fotomontage. Det resultatet visade är att det är möjligt att kombinera fotografier till ett montage, som kan upplevas som fotorealistiskt på ett sömlöst och enhetligt sätt. Med hjälp av tidigare forskning och den tekniska undersökningen drogs slutsatsen att skapandet av sömlösa montage inte är oöverkomligt och att det bara är fantasin som sätter gränser då ett montage kan jämföras med en tavla.

Värmeåtervinning ur spillvatten i befintliga flerbostadshus

Drain water heat recovery is an uncommon measure in multi-unit residential buildings. There istechnology available for the purpose but the knowing and experience of the heat recovery systems islittle. The purpose of this thesis is to evaluate the future potential of drain water heat recovery inmulti-unit residential buildings.A major part of the multi-unit residential buildings in Sweden were built during modernismen andrekordåren (1940?1975). Many of the buildings have worn out drain and water supply systems andmany are in need of a general refurbishment.

FE safety analysis of a high speed wood planer cutter. An alternative method to achieve the requirements of EN847 standard

In the last decades, high speed cutting has become an attractive technology in the wood industry. The possibility of reducing global costs in addiction with an increase in productivity, were the main reasons for the enlargement of the use of this technology. As usual, these advantages are accompanied by disadvantages that should be carefully analyzed. If on the one hand cutting forces are reduced with increasing cutting speeds, on the other hand, the centrifugal forces affecting the tool are higher. Exposed to such high loads, there is a considerable risk of tool failure that embeds hazards for both machine and workers.

Avtryck i glas och kropp : om glasblåsning, teknik och representationer av kvinnokroppen

I am a glassblower and I am a woman. In this project I've been working with alternative representations of the female body, muscles and technology. Mouthblown objects contains traces of body and form representations.I've been using muscle sensors to collect data from my arms while I blow glass. A special has made 3D-models from the collected data and I've blown these viritual objects in glass.My work is based around issues like: What happens when I measure my muscles? Am I (and my process) affected by the data gathering? How can I create alternative representations of the female body? What is the relation between glassblowing, the objects, body and gender?.

RISKfree ? ett system för riskhantering inom programvaruprojekt

RISKfree ? ett system för riskhantering inom programvaruprojektI dagens IT-centrerade värld sker utvecklingen av hårdvara och programvara i en rasande takt. Om ett företag skall ha möjlighet att vara konkurrenskraftigt i denna utvecklingstakt, krävs det snabba och effektiva metoder i utvecklingsprocessen. Dessa krav från omvärlden på nya och mer komplexa produkter och tjänster innebär ofta nya och större risker för ett utvecklingsprojekt; både ekonomiska som tidsmässiga.Analyser av programvaruprojekt som har misslyckats visar att många av deras problem och risker kunde ha undvikits eller åtminstone drastiskt reducerats med hjälp av riskhantering. Oftast är det en optimistisk entusiasm över projektet som överskuggar viktiga varningssignaler om risker och problem enligt B.W.

Lovefish : en polityr för icke-realistisk rendering i texturerade skuggtoner med Newtek Lightwave3D

The aim with this thesis is to develop a plugin; Lovefish, for the purpose of allowing non-realistic renderings (NPR) for visualisation in Newtek Lightwave3D. The main purpose with Lovefish is to offer textured tones, something that has not been offered before by any previously existing shader for Lightwav3D. The textured tones are a substantially widening of what is possible to imitate in the field of classical art techniques. Among others has a number of SIGGRAPH papers has been the foundation and a source of inspiration for what has been achieve in this project. Further has this thesis treated a number of questions: what is non-photorealistic rendering is and how it works; an overview of the Lightwave3Ds software development kit (SDK)..

Smygteknik och smygtaktik  : om smygteknikens påverkan på sjötaktiken

Uppsatsen gör en första ansats till redogörelse för smygteknikens taktiska implikationer.Vilka möjligheter finns med smygtekniken mot en kvalificerad motståndare under väpnad strid? Detta koncentreras till tre olika områden: duellstrid, underrättelseinhämtning och vilseledning. Med avstamp i flottans gamla reglemente, TRFL, via litteratur i ämnet, och slutligen med intervjuer dras slutsatser på huruvida sjötaktiken påverkats, eller kan påverkas av signaturanpassningen.Slutsatserna är, förutom att fortsatt forskning behövs på området, att det är av största vikt att fartygschef har adekvata beslutsunderlag angående fartygets signaturer, och att signaturanpassningen, rätt nyttjad, ger taktiska fördelar..

Applikationsutveckling till mobila enheter

I denna slutreflektion beskriver jag vad det var som fick mig att börja med applikationsutveckling till mobila enheter. Vilka mina tankar och planer var i början respektive slutet av projektet. Även hur jag gått tillväga för att skapa en mobilapplikation till Sveriges ledande annonssajt Blocket.se. Jag beskriver också hur jag gjorde min research i början av projektet och även vilken sorts mjukvara jag valde att arbeta med. Hur jag tog mina idéer och tankar från bilder i huvudet till skisser på ett papper, för att sedan förbättra det digitalt på datorn. Jag går även igenom mina arbetsmetoder och vilka delar som hjälpt mig till framgång.

<- Föregående sida 49 Nästa sida ->