
Sökresultat:
353 Uppsatser om Maritime archaeology - Sida 12 av 24
Gemensamberedningen av EU:s Maritima Grönbok ur ett Resiliensperspektiv : En studie om den adaptiva kapaciteten i Regeringskansliets inre processer
The study aims to give a description of the conditions in which matters is prepared withinSwedish Government`s offices, to describe the adaptive capacity in the agency`s internalprocesses by investigating the experiences of some civil servants restricted to the Ministry ofEnterprise and the Ministry of Environment in their work with the EU Maritime Policy GreenPaper. The results have been analyzed against the basis of eight identified criteria of buildingadaptive capacity in socially dominated systems. The criteria are comprised of both individualand organizational abilities. Only two of them were fully met; the criteria about diversity inexperiences and knowledge and the criteria about information and how the information hasbeen applied. However, the process has traces of all the identified criteria.
Postulaten inom Ekonomisk Teori - En genomgång av debatten mellan 1946 och 1963
This paper concerns itself with the controversy between marginal theory and empiricism during 1946-63, its main focus is the debate that followed R.A. Lesters empirical research 1946 who wrote a critical paper concerning the maximization-principle. It also concerns itself with the debate that followed on Milton Friedman´s essay on positive economics..
LNG träningsmanual för M/T Bit Viking
Denna uppsats är gjord på uppdrag av Tarbit Shipping som år 2011 konverterade sin tankbåt M/T Bit Viking från konventionell drift på tjockolja till LNG (Liquefied Natural Gas).Uppdraget som gavs var att upprätta en tränings manual till fartyget då det är ett krav från IMO (International Maritime Organization). Manualen skrevs i 3 st huvuddelar Kategori A, B och C. Kategori A är till för att manskap ombord ska få en kännedom om gasen och säkerhet runt den, Kategori B är skriven till däcksbefäl där det krävs en större kännedom om gasen och Kategori C är till för maskinbefäl. Manualen finns nu ombord på fartyget och på rederi kontoret för utbildning av nypåmönstrad personal och fortlöpande utbildning av ordinarie personal. Manualen är ett resultat på tolkning av IMO´s IGF kod (ANNEX11.
?Ett indiskret brott mot god takt och ton? : Om arkeologi och samtiden utifrån fångstmarksgravar
Hunting ground graves were distinguished as a separate category during the 1930s. There is however no clear definition of what a hunting ground grave is. They have been constructed over a large area over a long period of time (200 BC-1200 AD) and their morphology varies.This paper investigates how the archaeologists have discussed the hunting ground graves since they were distinguished as a separate category until today. It investigates what concepts that have been used to define and categorize the graves as a group. It also investigates if the choices of concepts are depending on a broader societal perspective.To find the answers to these questions two surveys have been done.
Vid min sida : en undersökning av människans relation till hästen under vikingatid och medeltid
The purpose of this essay was to try to understand the relationship between the horse and man during the last part of the Iron Age and trough out the Medieval Age. To be able to get a result I investigated the horse's tending, work within agriculture, riding, warfare, breeding, to stable horses, oxen, sports and hunting, eating of the horse and age at slaughter and more. The results showed that the horse's position changed from the later part of the Iron Age throughout the Medieval Ages and in different ways for, respectively, the elite as for the peasant culture..
Taube och Det Utomeuropeiska : en analys av hur Evert Taube framställer utomeuropeiska människor och den utomeuropeiska världen i sina sångtexter från år 1919 till år 1956
I uppsatsen analyseras hur Evert Taube skildrar Det Utomeuropeiska i sina sångtexter. Edward Saids Orientalism används som grundteori..
Bonderups kyrka -Ombyggnation, tillbyggnation och rasering i en romansk stenkyrka
Uppsatsen behandlar byggnadsutvecklingen i Bonderups kyrka från romansk tid till mitten av 1800 talet. Den enskilda kyrkan sätts i relation till den mer generella utvecklingen hos skånska kyrkor som den framstår i litteraturen.Undersökningen har visat att Bonderups kyrka ter sig ha haft en tämligen typisk utveckling under senmedeltiden och även under senare perioder. Däremot har det varit svårare att nå några säkra slutsatser när det gäller kyrkans tidigaste byggnadsfaser..
En grav är mer än bara en grav... En metodutveckling av tafonomi som redskap att förstå olika anläggningar med djur
This paper deals with a taphonomic study of contexts with osteological material of dog (C. familiaris L.) from the Mesolithic and Neolithic of Sweden and Zealand, Denmark. The general aim is to develop and test a method to try to understand the activity behind and define specific archaeological structures. My questions also regards to wether a taphonomic analysis of the material could be used to identify treatments as wrapping and contraction of the dogs, but also dismembering and other preparations of the body. The study focuses on the relation between the space of decomposition, disarti-culation of the joints, evidence of wall effect, cutmarks, weathering and signs of postdepositional arrangements.The analysis is based on contexts from the materials Hornborgasjön, Vedbæk, Skateholm I and II, Sjöholmen, Ertebølle, Bökeberg, Bredasten, Löddesborg, Bergsvägen and Röekillorna, dating from early Maglemose culture to Neolithic Battle axe culture.The analysis shows that a closer study of taphonomic processes can be used to identify different structures as graves, offerings, religious and non religious contexts or parts of animals, probably put into the ground as waste.
Birgitta mellan himmel och jord : en studie av Den heliga Birgittas övergång från världslig moder och maka till andlig
Uppsatsen tittar närmare på Den heliga Birgittas olika livsroller och slitningarna dem emellan. Fokus ligger på Bigittas övergång från världslig maka och moder till Kristi Brud..
Tillståndsbaserat underhåll till sjöss : Vad föranleder den begränsade användningen av tillståndsbaserat underhåll (CBM) till sjöss?
Today, maintenance is a big part of the daily life on board ships. It is also one of the bigger expenses a shipping company has and without any loss of quality tries to run as economically advantageous as possible. In the hunt for economical savings the shore-based industry has subsequently applied the use of condition based maintenance, CBM, were a component is maintained according to its actual state. This leads to a reduction of maintenance costs since no parts are unnecessarily replaced. However, within the maritime sector a periodical maintenance is still the most commonly used maintenance system.The purpose of this paper is to chart the factors that are the reason for the low implementation of CBM on board the Swedish merchant fleet's ships.
Produktion och försäljning av havre i Skåne 1800-1860. En studie i hur gods och bönder reagerar på ändrade marknadsförutsättningar.
Frihandelsåren fr.o.m. ca 1846-1880 utgör bakgrund till studien. Med utgångspunkten att havre var det mest inkomstbringande sädesslaget på den internationella marknaden, används det här som en måttstock på kommersiellt beteende och medvetenhet. Nio skånska socknar med självägande bönder jämförs med varandra och med de tre gods som även ingår i stuiden. Tillsammans representerar de olika produktionssätt och geografiska områden..
Högre bemanningsnivåer? : En studie med avseende på sjöarbetskonventionens intentioner och förväntade effekter.
Arbetets syfte var att undersöka intentionen och förväntade effekter av den nyasjöarbetskonventionen som nu ska implementeras vad gäller bemanningsnivåer ochvilotider på svenska fartyg. Genom att först genomföra en litteraturstudie lades grundenför arbetet. Med anledning av att konventionen inte var implementerad genomfördes enkvalitativ intervjustudie mot tre sakkunniga representanter från svensk sjöfartsnäring föratt utreda vad konventionens verkliga intention var. Därefter genomfördes en kvalitativintervjustudie mot fyra aktörer i den svenska sjöfartsnäringen för att utreda vad dessaförväntade sig för effekter av konventionen, gällande bemanningsnivåer och vilotider.Resultatet av undersökningarna visade på att konventionens intention är att höja deninternationella standarden vad gäller just bemanningsnivåer och vilotider till en nivåsom liknar den svenska relativt höga nivån. Vad gäller förväntade effekter avkonventionen tror de svenska aktörerna att den svenska sjöfartsbranschen kommer att seganska små förändringar om några alls..
En korporativ sjöfartspolitisk utkik? : En fallstudie av tillkomsten av TAP-avtalet, och skapandet av en globalt anpassad marknad.
The thesis examines the crisis that the Swedish-flagged merchant marine underwent in the 1990s, that resulted in a narrow market for the Swedish-flagged fleet. In order to save the industry, the TAP- agreement was created, consisting of three parties, government- market and interest organizations. Purpose in this thesis, is to exam how the TAP-agreement was carried out in relation to the parties, and how it correlates in relation to how the global political economy affected the Swedish maritime politics. Two questions are presented. Is the TAP agreement an expression of Swedish corporatism? Which aspect of Global Political Economy is characteristic for the TAP agreement? A case study is preformed in three steps. The different parties of the TAP-agreement have been interviewed. A comparative study of two Swedish crises has been performed, in order to establish the correlation between them, in regards to corporatism. A survey, with the aim to pinpoint which aspect of Global Political Economy is characteristic of the TAP agreement. Findings in this thesis are that the TAP-agreement was designed through corporatism, and that the most important aspect of all, the Swedish flag was worth saving, for all parties. .
Elektroniska konossement - ?r Sverige med p? b?ten? En studie av m?jligheterna till inf?rande av elektroniska konossement i Sverige
This paper aims to analyze the legal functions and characteristics of bills of lading in their basic form to examine the legal framework for the adoption of electronic bills of lading under Swedish law. With a comparative analysis against English law, particular attention is given to the 'document of title' function. This has been claimed to pose challenges in the transition to electronic bills of lading. While Swedish law presents potential parallels, critical aspects like negotiability and indirect possession require resolution. It analyzes international regulations such as the Rotterdam Rules and Model Law, addressing challenges and potential solutions for digitalization.
Lotsbåtsolyckor : En studie om olyckor som involverar svenska lotsbåtar
Denna studie genomfördes i syfte att kartlägga och analysera mönster mellan olyckor sominvolverar svenska lotsbåtar. Studien utfördes som en kvantitativ litteraturstudie medkompletterande textanalys. Samtliga rapporter från lotsbåtsolyckor från de senaste 14 årenbegärdes ut från Transportstyrelsen. Dessa kategoriserades efter de vanligaste olyckstypernaoch analyserades därefter. Resultatet visade att flest olyckor sker i samband med transportenfrån kaj till fartyget som ska lotsas och vice versa, medan haverier och grundstötning är devanligaste incidenterna.