
Sökresultat:
160 Uppsatser om Marine engineer - Sida 4 av 11
Analys av incidenter rörande DP-operationer inom "500-meterzonen" - En studie baserad på incidenter under 2008-2009
Detta examensarbete är en undersökning av The International Marine Contractors Association (IMCA) statistik rörande operationer med dynamisk positionering (DP) inom 500-meterzonen. Statistiken har sedan jämförts med resultaten från en enkät som skickats ut till berörda nautiker och personal i land. I enkäten har deltagarna fått ge sin personliga uppfattning om hur fem övergripande kategorier för orsaker till incidenter, härledda ur IMCAs inrapporterade material, bör rangordnas efter vilken kategori som anses mest trolig att orsaka en incident. Resultatet visar på en skillnad vad gäller operatörens roll i IMCAs statistik och vad som upplevs inom offshore-industrin. Samma resultat återfinns oavsett hur lång arbetslivserfarenhet man har av DP och oavsett om man arbetar till sjöss eller på en säkerhetsavdelning i land..
Ingångslön, en fråga om kön : Ingenjörsstudenters förväntningar
Svensk lönestatistik visar att manliga och kvinnliga ingenjörer har ojämnlika lönenivåer, till männens fördel. Tidigare studier har belyst att kvinnor har bristande tillit till sin förhandlingsförmåga och många studier har också visat att män har högre löneanspråk än kvinnor. Aktuell studie har ämnat identifiera faktorer som påverkar studenters förväntade löneanspråk för ingångslön. Resultaten här baseras på en enkätundersökning besvarad av 137 ingenjörsstudenter. Studiens resultat bekräftar tidigare studiers gällande mäns och kvinnors löneanspråk och förhandlingsförmåga, män anger högre värden för båda dessa variabler.
Lokalisering av vågkraftanläggningar : Metodutveckling med GIS och fallstudie Bohuskusten
In this thesis work a Geographical Information System (GIS) based methodology to identify locations suitable for the installation of wave energy converters has been developed. Parameters of importance have been identified and a GIS-database has been set up, containing data about the marine environment. In a case study of the Swedish west coast the methodology has been applied, resulting in a number of maps showing possible areas. The results show that large areas are suitable for installation of wave energy converters, from a technical and economical point of view. When consideration is taken to other interests in the area, such as navigation, fishing and environmental protection, the size of the suitable area diminishes considerably.
Analys av passiva kylningsmetoder vid tillämpning över en hotspot genom analytiska och numeriska simuleringar : Till vilken grad kan passiva kylningsmetoder tillgodose ett lokalt kylningsbehov i ett marint framdrivningssystem?
I ett marint framdrivningssystem byggt av Rolls-Royce Marine i Kristinehamn, kallat POD Propulsion - MermaidTM, kyls systemets yttre delar med fo?rbistro?mmande vatten. Det kylande vattnet kompletteras av ett internt luftkylningssystem vilket, till fo?ljd av en la?gre kylningskapacitet a?n fo?r det externa vattnet, fo?rorsakar en otillra?cklig kylning i den sektor av elmotorns stator vars periferi kyls av kylluftsstro?mmen. En andel av statorn a?r sa?ledes enbart luftkyld vilket medfo?r att den axiella temperaturen i denna sektor uppna?r ett lokalt maximum, kallad ?hotspot?, vilken a?r ho?gre a?n fo?r resten av elmotorns stator.Avsaknaden av en tangentiellt uniform temperatur i statorn medfo?r begra?nsningar vid dimensionering av framdrivningssystemet.
Sjöingenjör : Möjligheternas Yrke
Kärnkraften ser vi som ett miljövänligt och bra alternativ för framtiden. Därför kändes det intressant att undersöka om vi som blivande sjöingenjörer har en framtid där efter våran karriär till sjöss. Syftet med detta arbete är att få ökad insikt om vilka teoretiska kunskaper, praktiska och personliga egenskaper som gör sjöingenjören attraktiv i ledande befattningar vid kärnkraftsverk. Datainsamlingen skedde med hjälp av en enkätundersökning och en intervju. Undersökningen skickades ut till Sveriges samtliga kärnkraftverk och intervjun gjordes med en anställd på ett utav dem.
Sjöingenjör : Möjligheternas Yrke
Kärnkraften ser vi som ett miljövänligt och bra alternativ för framtiden. Därför kändes det intressant att undersöka om vi som blivande sjöingenjörer har en framtid där efter våran karriär till sjöss. Syftet med detta arbete är att få ökad insikt om vilka teoretiska kunskaper, praktiska och personliga egenskaper som gör sjöingenjören attraktiv i ledande befattningar vid kärnkraftsverk. Datainsamlingen skedde med hjälp av en enkätundersökning och en intervju. Undersökningen skickades ut till Sveriges samtliga kärnkraftverk och intervjun gjordes med en anställd på ett utav dem.
Kartläggning av reparationsprocessen på Westermo Teleindustri AB : Identifiering av slöserier och förslag till förbättringar
This report is the result of a thesis performed at Westermo Industrial Ltd with its headquarters in Stora Sundby and it sums up the author's studies for University Engineering in Innovation, Production and Logistics at Mälardalen University.The main goal of the thesis was to identify problems and suggest actions that lead to the reduction of the repair time from 3 weeks to 2 weeks. The key questions that were answered in order to achieve the thesis objectives are: What are the biggest challenges that make the repair process time last for 3 weeks? What are the necessary means and measures in order to reduce the repair length to 2 weeks? The author adjusted the work to the Swedish repairs, repair issues that arise from sell unit Westermo Data Communications AB with its office in Västerås and performed the status report by mapping the repair process, through using observations, interviews and bibliography research studies. A flow map of four sub-processes (Inbound Delivery, BackOffice, Repair Department, and Logistics) was made and each section was observed, where also the employees were interviewed. Data that has been collected was analysed by the author and the decision to execute a workshop that affects Repair Department and Logistics was made.
En upplysande förstudie om kontrollrumslyssning : Ett förundersökande arbete om högkvalitativa kontrollrums komplexa ljudmiljö
Detta examensarbete är en förstudie där väl lyssningsanpassade rum har undersökts både objektivt och subjektivt med syftet att kunna identifiera och tolka allmänna akustiska fenomen som uppstår, och upplevs, samt upplysa läsaren om dessa. Rapporten behandlar ljudfysik så som akustik och våglära, ljudteknikerns roll, psykoakustik, kontrollrum och teknisk utrustning. De mätningar och lyssningstest som utförts har alla utgått ifrån den tänka lyssningspositionen som sedan ställts mot specifika krav och rekommendationer från AMS (Audio Measurement Standards) och EBU (European Brodcasting Union). Lyssningstesten har gjorts efter EBU-standard. Även intervjustudier har genomförts med erfarna ljudtekniker.
3D-modell av torkcyklon - Examensarbete på Metso Panelboard AB i Sundsvall
This Bachelor of Science thesis was carried out at Metso Panelboard AB, located in
Sundsvall, Sweden. The work lasted for 10 weeks and began at the end of February 2007.
Metso Panelboard is one of the leading suppliers of complete lines, single machines,
engineering knowledge and after-market services to the fibreboard industries.
The task involved building a 3D-model of a dryer cyclone in the CAD-program
Pro/ENGINEER. A dryer cyclone is the part where the tree fibres are dried in the process of
manufacturing fibreboards. Currently, it takes about two weeks to draw a dryer cyclone. By
creating a 3D-model of it, which should have the functionality to be generated to different
sizes, the goal is to decrease the drawing time to about 20 hours and to increase the quality of
the work.
This report includes the fundamental theories behind the manufacturing of fibreboards with
focus on the dryer cyclone.
Avblås för torkning av kabel
This report is written on the assignment by Nexans IKO Sweden AB in Grimsås which is a cable manufacturing company. Nexans IKO Sweden AB was in need of help to examine possibilities for saving energy by saving compressed air, in first place by using the compressed air more efficient. The task was to determine the present situation, making the airwipe stations more efficient by reducing the consumption of the compressed air and in turn save money. Even the aspects of the working environment were discussed as the noise levels from the pneumatic systems and engines are usually high. A schedule over the airflow in the factory and the inventory over current airwipessituation was made.
Rekryteringsprocess av maskinbefäl : en kvantitativ studie om hur tjänsterna ombord tillsätts
Syftet med det här arbetet var att kartlägga rekryteringsprocessen i svenska rederier och bemanningsbolag av maskinbefäl. För att ta reda på detta skickades det ut ett antal enkäter till personalrekryterarna i respektive rederi/bemanningsbolag. Studien är en kvantitativ undersökning för att få in ett så stort underlag som möjligt och därefter kunna få fram ett trovärdigt resultat. Resultatet blev att rekryteringsprocessen har påverkats av utflaggningen av fartygen och då framför allt för juniorbefälen. Det som personalrekryterarna ansåg som mest betydelsefullt vid nyrekrytering av maskinbefäl är rekommendationer från redan anställda i rederiet/bemanningsbolaget och fullständig sjöingenjörsexamen.
Guld i Sverige - Från urtid till nutid
The Earth and everything else in the universe was created in the Big Bang around 14 billion years ago. A point with tremendous density and mass began to expand and more and more atoms began to form. From the first and lightest like hydrogen and helium to heavier atoms such as iron and eventually gold. The formation of the Earth occurred about 4.6 billion years ago and so the first gold atoms were concentrated only here. It is however believed that much later in Earth's history an extra supply of gold occurred thanks to massive meteorite bombardments.
Measurement technique for high speed flywheel
Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.
Förbättringsförslag, lastknektar
Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.
Information för beslutsunderlag i trafiksituationer inom sjöfarten - hur hanterar vi den?
I detta examensarbete har jag undersökt förmågan hos nautiker att ta fram och tillgodogöra sig information från radar och ARPA för sitt beslutsunderlag i trafiksituationer. Syftet var att få förståelse i om fartygsbefäl haft svårigheter att få fram denna mycket relevanta information. Detta gjordes med hjälp av förstudier i form av intervjuer med erfarna fartygsbefäl. Dessa intervjuer gav kriterier som möjliggjorde analyseringen av 13 olycksfallsrapporter, vilket utgjorde litteraturstudien. Dessa rapporter var författade av engelska Department of Transport, Marine Investigation Branch(MAIB), Statenshaverikommission(SHK) och Sjöfartsverkets rapportserie(SjöfR).