Sök:

Sökresultat:

14791 Uppsatser om Management system - Sida 61 av 987

Arbetsplatsförlagd utbildning

Detta examensarbete har syftat till att utveckla ett verktyg för att utvärdera en IT-avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera Lean på IT Service Management. Verktyget har utvecklats i samarbete med Tina Eriksson på uppdrag av management och IT-management konsultbolaget Connecta AB. Connecta AB har som syfte att använda verktyget för framtida affärer. För att verktyget ska vara användbart och uppfylla Connectas krav så har fyra mål satts upp. Verktyget ska vara trovärdigt, resurseffektivt, användarvänligt samt underlätta för fortsatt arbete och implementering av Lean på IT Service Management.

Bevattning av lagrat virke vid svensk skogsindustri : omfattning och miljökonsekvenser

Most of the saw and pulp industries have stored wood nearby their production, the main reason is to have a continuous wood flow to the production. Wet storage of wood is of great importance to keep the wood quality. Without water sprinkling the risk of drying outand decomposition through biological activity increases significantly and will result in a negative effect on future production and quality. One drawback of wet storage of wood is the leaching of chemical substances into the surrounding recipient. The log yard run-off contains phosphorus, nitrogen, phenols and organic substances. These substances can cause problems for the surrounding environment. The main objective of this project is to gain an understanding of the wet storage used by the Swedish wood industry and estimate the environmental consequences that run-off water will have on the recipient.

The Innovation Value Chain -How Firms can Generate Innovation

Teorigenomgång som mynnar ut i tolv parametrar som karaktäriserar en innovativ organisation, samt en teoretisk modell, Innovation Value Chain (IVC) som beskriver den innovativa processen. Åtta fallstudier utav tillverkande svenska företag analyseras med hjälp av IVC modellen..

Testverktyg för ett automatiserat system

Most often when developing a new system there is a need get a functioning testtool up and running. Including time, cost and resources the solution isn?t always obvious, developing your own or buy one ?of the shelf?. The purpose of this thesis is to study how a general testtool for executing functional tests should be designed to be reusable, be based on recognized knowledge and be able to fast and simple be customized for different types of systems. Key functions from the litterature is presented and used in the design of a testtool prototype.

Försvar mot fientliga förvärv: En beskrivning av målföretag och deras försvarsmöjligheter

En karltäggning över orsaker till aversion mot förvärv, målföretagens utseende samt dess möjligheter till försvar mot fientliga förvärvare..

Multilateral och unilateral säkerhetspolitisk praktik och strategi för hantering av Syrienkonflikten

This security study attempts to explain the dynamics of international conflict management of an intrastate conflict, through a combination of three theoretical frameworks. The conflict in Syria is shown to be managed mainly through strategies using coercive diplomacy, and some main contributions within the research field relating to strategies of coercion are used for guidance, to important factors which could affect coercive international conflict management, as well as to additional theories which could enhance the study?s explanatory power through a combined theoretical framework. The two added theoretical frameworks are Power Balancing and a Multidimensional concept of Power. With the aid of analytical tools derived from this combined framework the conflict management is analysed within both a multilateral and unilateral setting, offering some explanation as to why international conflict management (practiced by UNSC multilaterally and USA unilaterally) has shown so little progress in regard to the conflict, as well as why one significant, though limited, result could be achieved regarding the destruction of the Syrian regime?s chemical weapons arsenal..

Customer Relationship Management ? en studie om hur CRM tillämpas i företagen

Denna rapport handlar om implementering samt användning av den kundorienteradeaffärsstrategin Customer Relationship Management, CRM. Enligt statisk från Gartner,misslyckas företag med två av tre och orsaken är att det är få som har kunskap om vad CRMegentligen är och hur det bör implementeras, då informationen som har samlats in ofta varitöverflödig och det har därmed varit svårt att kunna förutse kundernas behov. Syftet meduppsatsen är därför att ta reda på hur långt de medverkande företagen inom Sverige harkommit i deras implementering gällande Customer Relationship Management och i hur storutsträckning företagen tillämpar kriterierna i teorin för en bra kundrelation. Resultaten skaligga till grund för möjligheter att utveckla företagens kundrelationer. Med hjälp av enenkätundersökning har empiriskt material samlats in och sammanställt med den teoretiskareferensramen.

Viral Marketing - Pay It Forward?

Vårt uppsats undersöker hur en betalning kopplad till viral marknadsföring skulle påverka ungdomars attityd gentemot en sådan kampanj. Vi har utgått ifrån en kvalitativ metod iform av fokusgrupper och semistrukturerade intervjuer. Den största fokusen ligger på fokusgrupperna..

Styrning och nödbroms av ModuLith

The purpose of this project is to get a fully functional, automatic steering system and a variable breaking system with an emergency breaking function to an off road vehicle. This off road vehicle is supposed to work as an aid in military situations. A team of two, Sebastian Attervall and Nichlas Gustafsson, got an order from Jonas Nyårds and the PreeRunners Project to construct a steering system that could manoeuvre an off road vehicle without any human involvement. To make this possible the vehicle would be guided by onboard sensors, cameras and computers. The team where also assigned to construct an automatic breaking system, there also no human would be involved.

En studie av kundrelationer och CRM-system ? ur ett företagsperspektiv

Bakgrund/problem: CRM-system används i allt större utsträckning för att hantera och bearbeta relationer med hjälp av nödvändig information om kunder. Forskare talar dock både för och emot CRM och CRM-system. En del anser att det kan ses som överskattat och som något som har vuxit fram till någonting större än det egentligen borde vara, likt en trend. ?Hur kritiskt är ett CRM-system för ett företags hantering och bearbetning av kundinformation, sett ur ett CRM-perspektiv??Syfte: Syftet med uppsatsen är dels att beskriva hur företag (med och utan CRM-system) arbetar på ett formellt sätt med kundinformation i kontakten med sina kunder och dels analysera hur kritiskt eller relevant ett CRM-system är i detta arbete, sett ur ett CRM-perspektiv.Metod: En kvalitativ och kvantitativ ansats som utgår från en deduktiv metod.

Prismodeller för Facilities Management-tjänster

A study has been conducted on how organizations in Sweden administer costs of facilities management services internally. There are three main theoretical methods for administering costs. In the first method, costs are maintained on a central level; in the second method, costs are allocated and in the third method, internal transfer pricing is used. The aim of the study is to identify which methods are applied in practice, to evaluate whether the methods fulfill their intended purposes and to study the relationship between the methods used and the cost level of facilites management services. In practice, a large diversity of methods are used for facilities management costs.

Integrerad modulär avionik med virtualisering

Det finns huvudsakligen tre olika sätt att konstruera ett partitionerat system på: Federerad arkitektur, Integrerad Modulär Avionik (IMA) med ARINC 653 eller IMA med virtualisering. I den här rapporten undersöks de olika arkitekturernas egenskaper och vilka möjligheter som finns för certifiering av dem. Efter den teoretiska undersökningen har Virtualisering, och framförallt Xen, valts ut för en testimplementation och tillförlitlighetstester.Testimplementationen består av fyra partitioner där varje partition har sin specifika uppgift att lösa. Den fjärde partitionen används för att undersöka hur Xen hanterar en partition som aggressivt nyttjar I/O, processor eller arbetsminne.Testerna visar att Xen har en svag punkt: all I/O hanteras via en egen, speciell, partition. Denna partition saknar dessutom möjligheter att prioritera I/O från specifika partitioner.

SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV LEKEN SOM REDSKAP I VÅRD AV SJUKA BARN

ABSTRACTBackground: The incidence of type 2 diabetes is increasing worldwide. Early intervention in form of medication, advice on self-management and lifestyle changes is necessary to avoid complications. Few Swedish studies are made on the diabetes nurse?s views on promotion of self- management.Purpose: To examine the diabetes specialist nurse?s experience of promoting self-management to patients with type 2 diabetes in primary care.  Method: A qualitative explorative study where eight diabetes nurses were interviewed. The interview guide consisted of semistructed questions concerning the promotion of self-management.Results: The diabetes nurse?s role in promoting patient self-management is significant, if resources are available in the form of adequate time for the patient and good team work.

Effect of cow traffic system on cow performance and AMS capacity

Robotic milking in Automatic Milking systems (AMS) is proposed to reduce manual labour and at the same time increase milk yield by increasing milking frequency. In order to increase milking frequency, it is essential to have well-functioning cow traffic. Investing in an AMS is a great capital investment for the farmer, thus it is of major importance to ensure maximal AMS capacity. This study investigated the effect of the traffic systems Feed First? and Free cow traffic with and without waiting area (WA) on cow performance and AMS capacity.

Användning av den mobila tjänsten SMS i ett system

Syftet med uppsatsen var att undersöka vad som gör att en användare vill använda SMS i en organisation och vilka faktorer som påverkar användandet av detta system, det vill säga acceptansen av att använda det. Då denna typ av system är relativt nya tyckte vi att detta var ett intressant ämne att undersöka, samtidigt som vi ville se vilka faktorer som påverkar användaren i avseende till användning av ett specifikt SMS-baserat system. Det kan även vara intressant för företag som vill implementera eller utveckla den här typen av system. Utifrån syftet bestämde vi oss för ett visst tillvägagångssätt som vi skulle använda oss av för att kunna få svar på våra frågor. Tillvägagångssättet var att leta i den litteratur vi haft på tidigare kurser inom det systemvetenskapliga programmet för att hitta en teori som kunde ge oss stöd för ett resonemang.

<- Föregående sida 61 Nästa sida ->