
Sökresultat:
14791 Uppsatser om Management system - Sida 21 av 987
Transportförpackningar och värdeskapande i dagligvaruhandeln
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Utvecklingen av revisorsutbildningen i utvecklingsländer.pdf
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Övervakning för DC-system
Examensarbete har utförts för AIAB DC Systems i Karlstad.Vår uppgift gick ut på att göra ett övervakningssystem för DC-system. Enheten skall användas för att övervaka isolerade DC-system avseende spänningsnivåer och isolation samt larma vid fel. Tidigare har man haft ett analogt system ute på marknaden men nu vill man ha ett digitalt processorbaserat system.Vi har använt oss av en 8-bitars RISC-processor. Programmeringen har gjorts i assembler med hjälp av ett utvecklings-kit och sköter logiken för övervakningen. Programmet manövreras med två tryckknappar och en display.Programmet vi har tagit fram behöver kompletteras med vissa funktioner.
Äldreomsorgen och de sju små doktrinerna: En empirisk studie av New Public Management-reformer inom svensk äldreomsorg
The purpose of this paper is to perform an in-depth analysis of how New Public Management reforms have impacted management practises in two publicly financed elderly care providers in Sweden. The paper studies one public and one private elderly care provider and analyses to what extent they have implemented New Public Management methods. The results are based on interviews with several persons within the two organisations and analysed using the seven New Public Management doctrines as described by Christopher Hood (1991; 1995). The major finding in the thesis is that the level of exposure towards New Public Management reforms differs between the two studied organisations where the private provider is exposed to the reforms to a greater extent than the public. The paper concludes that the main reasons for the low extent of exposure in the public provider could be attributed to the lack of measurable standards performance as well as the proximity to the political leadership..
Framtidsoptimerad livscykeloch hantering av versioner : för Scanias Fleet Managementavdelning
In the haulage business customers are constantly requesting new features. Hence thedevelopment department must constantly update their system which ultimatelyresults in a variety of versions of the system. The large number of versions creates acomplexity which often reduces product quality and extends the developmentlifecycle time.The work on the following thesis has taken place at Scania?s Fleet Managementdepartment, which develops tools for hauliers to track their vehicle fleet in real time.The purpose of this thesis was to examine how Scania can handle an increasedamount of versions of the Fleet Management system which Scania expect will be seenin the future. The investigation was conducted by preparing a number of differentscenarios that formed the basis for a discussion of what these different scenarioswould mean for different parts of Scania?s business.
Analys, design och implementering av Orbit ones dokumenthanteringssystem
This report describes the development of a system for controlling documents.
The report
starts with a problem description which the company wants an intranet-based
solution
for. The report then continues to describe the development phase for the
different parts
of the system which results in a complete system.
The company that wanted this system is called Orbit One and is located in
Ronneby,
Sweden. They have had a problem with old documents circulating in different
versions
and in different binders. Now thanks to their new system they can access their
documents easy and on demand through their intranet..
Filosofi, kultur och management i Folkrepubliken Kina - En studie av kopplingen mellan filosofi och praktik
In order to get full understanding of management culture and practice one must understand the underlying factors. This thesis examines the philosophical foundations for management in the People's Republic of China with its primary focus on the period 1949 -2012. China with its strong economic development in the recent decades is becoming an increasingly important actor in the world economy. Interaction between China and the rest of the word is considerable and currently Chinese firms increasingly expand outside China. This gives further importance especially for westerners to gain a deeper understanding of Chinese views and customs with regard to management.
Faktorer som påverkar effektiviteten i Cash Management: en
fallstudie av tre små tillverkande företag
Vikten av att sköta företags likviditet och betalningsflöden på ett effektivt sätt skapade Cash Management som på svenska betyder hantering av företagets likvida medel. På senare tid har intresset ökat för Cash management bland små och medelstora företag. Dessa har inte samma förutsättningar som stora företag att bedriva Cash Management på det mest effektiva sättet eftersom deras förutsättningar är annorlunda. Syftet med denna uppsats har varit att se vilka faktorer som påverkar effektiviteten i små företags Cash Management och hur dessa faktorer påverkar effektiviteten. De teorier som tas upp behandlar hur Cash Management används och hur det bör brukas i företag.
Automatiskt kabelmärkningssystem
Risk management is a key competency that is constantly being researched how it can be improved within project management. The risk management process consists of four major steps: identify risks, assess the risks? significance on the project, evaluate and address the key risks and follow up.The majority of companies seem to neglect certain identified risks, and decide not to mitigate if the risk does not cause adverse effects to the business. To counteract undesirable consequences and help organisations to become more effective at managing risks an initial work has been conducted for a risk repository.The project develops a proposal on the design of a risk repository which aim to effectively support a database implementation. The study includes literature studies which resulted in a relational model for database implementation.
Implementering av CRM : en förändringsprocess
Företag arbetar i dag aktivt med att stärka sina befintliga kundrelationer då det är dessa kunder som renderar störst lönsamhet. CRM? Customer Relation Management är ett vanligt använt begrepp när det gäller att arbeta kundorienterat.Företags insikt och kompetens om det förändringsarbete som införandet av ett CRM system innebär är ofta mycket låg vilket medför att upp till 55 procent av alla implementeringar inte når upp till förväntningarna. (Greenberg 2004)Syftet med uppsatsen är att, ur ett förändringsperspektiv se var i förändringsprocessen som problem uppstår, hos företag som implementerat CRM.Uppsatsen har genomförts som en fallstudie på Exportrådet och Eductus AB med en kvalitativ metodansats. Empirisk data har samlats in genom intervjuer med de ansvariga för införandet av CRM i bägge företagen.
Systemutveckling i praktiken : konsten att tillmötesgå den okända användarens krav
ABSTRACT System development has become more and more concentrated on development for the Web and this has resulted in larger target groups. It will most surely continue to be so considering that the Web will be the infrastructure of business and services in the future. A big target group involves that the owner of a system can earn a lot of money from the paying users, but that assumes that the system can meet user needs. If a system on the Web does not satisfy the user?s demands then they will use the competitor?s system instead because it is only a mouse-click away.
Revenue Management Nyckeln till framgång?
Titel: Revenue Management Nyckeln till framgångsrik intäktsoptimering? Författare: Charlotte Karlsson & Maria Lantz Nivå: Examensarbete, Magisterprogrammet Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg Handledare: Mikael Bergmasth & Pavla Kruzela Problemformulering: Det har forskats mycket kring Revenue Management och ledarskap men kopplingen mellan dessa har utelämnats. Det är viktigt att ledaren kan skapa en förståelse för vad och varför de anställda utför sitt arbete. Därför kan brist på bra ledarskap leda till problem. Syfte: Vårt syfte med denna magisteruppsats är att undersöka hur hotell arbetar med intäktsoptimerade källor som Revenue Management.
Framtidens organisationsteori ? igår, idag och imorgon
Det övergripande målet med den här uppsatsen har varit att skapa en framtidsprognos rörandeämnet organisationsteori. Jag har använt den hypotetisk-deduktiva metoden för att kunnaskapa trovärdiga prognoser. Den teori jag väljer att använda som utgångspunkt är enorganisationsstruktur skapad av Henry Mintzberg, som jag sedan kopplar samman medföljande fyra olika organisationsteorier: Human Resource Management, StrategisktManagement, Produktionsmanagement och Knowledge Management.Själva strukturen är uppbyggd så att jag i den teoretiska referensramen beskriver dåtidensteorier (Den byråkratiska skolan, Scientific management, Den administrativa skolan ochHuman relations management) med fokus på de klassiska organisationsteorierna. Sedan är detmin uppfattning om hur organisationsteorier utnyttjas i nutiden som finns i kapitlet ommoderna organisationsteorier. Utifrån den teoretiska referensramen baserad på dåtid och nutidskapar jag sedan hypoteser gällande framtiden..
Utformning av balanserat styrkort i handikappförvaltningen, Karlskrona kommun
Purpose: The main purpose of our study is to explain how the disability management in the municipality of Karlskrona can design its balanced scorecard from a theoretical basis. The mission of the balanced scorecard is to improve the management control system. To achieve the main purpose we have to study the problems that exist with the current control system, which then becomes our second purpose.Method: Our study has a qualitative approach. The design of the study is a case study in which one case has been looked at. The empirical data is collected through interviews and documents. We have gathered our theory through scientific articles and literature.Results: The goals set by the board are unclear and hard to define.
Walk a mile in my shoes - en studie kring mångfald och förändring
Mångfald är idag en viktig faktor för många företag och dess konkurrenskraft. Det finns därmed en önskan och ett stort behov från företagens sida att på ett systematiskt sätt kunna hantera mångfald så att det blir en varaktig del i organisationens strategi. Problemet som vi ser det är att det saknas en praktisk förståelse för hur företag systematiskt kan arbeta med mångfald. Det som skiljer denna uppsats från tidigare undersökningar är att vi ser problematiken kring arbetet med mångfald ur ett nytt perspektiv genom att knyta samman två teoretiska ämnesområdena Diversity - och Change Management..