Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 8 av 479
with great power comes great responsibility
Uppsatsen kartlägger samband mellan explicit CSR och variabler som storlek, utlandsverksamhet och lönsamhet för företag listade på Large Cap, Datainsamlingen till statistiska beräkningar på SPSS har varit från årsredovisningar för år 2007..
CI- A necessary complement to the BSC?
The BSC is widely used mangement tool that is turning the vision and strategy into operational goals. However, after analyzing the criticism received the BSC, it seems af its internal focus, rigidity, static-ism and mechanical mindset limits the company's ability to create a strategy that takes important external factros into account..
Strategic Attractiveness in Mergers and Acquisitions
Kommer senare...
Den svenska skogsindustrins beroende av makroprisvariabler
En analys av vilka makrovariabler som har störst påverkan på den svenska skogsindustrins lönsamhet. Fem företag och ett antal makroprisvariabler mätna under en tio-års period. Teoretiskt ramverk är MUST-analysen, multipel regression har använts för att gradera variablers relevans..
Volkswagen AG - en fallstudie av verksamheten på den svenska marknaden
Syftet med kandidatuppsatsen är att beskriva och analysera hur Volkswagen AG profilerar, styr och arbetar strategiskt med sin varumärkesportfölj på den svenska marknaden.
Den svenska koden för bolagsstyrning
Koden har bidragit till ökat medvetande om informationen utåt samt hjälpt företagen att strukturera denna, överlag har det visats en god vilja bland företag att anpassa sig efter och efterleva kodens regler..
Vad motiverar personalen -En fallstudie av två kunskapsföretag i en expansiv fas
Fallstudien undersöker och beskriver vad som motiverar medarbetarna i företag med kunskapsintensiv verksamhet. Studien behandlar också medarbetarnas syn på en eventuell expansion. Studien är uppbyggd på ett deduktivt sätt och empirin bygger på intervjuer med ledare och medarbetare från två fallföretag..
Managementrapport Perstorp AB
Vi har fått ett flertal viktiga insikter och lärdomar om nödvändiga ingredienser i god management. Först och främst en förståelse för hur viktigt det är med ökad självinsikt. Därigenom ökar förståelsen för andra personers beteende. Även det omvända gäller; genom andras beteende kan självinsikten öka. Lärdomen har implikationer på alla nivåer av management då en organisation grundar sig på samspelet mellan människor.
Miljöinformation i förvaltningsberättelsen - hur langt sträcker sig revisorernas kompetens?
En studie av hur revisorerna granska den miljöinformation som företag med tillstands- och/eller anmälningspliktiga verksamheter, enligt lag är förordnade att redovisa i förvaltningsberättelsen samt om man utifran denna granskningen kan säga nagot om hur informationens tillförlitlighet berörs..
Affärsriskens påverkan på kapitalstrukturen
Denna uppsats undersöker om och i så fall hur affärsrisken påverkar företagens kapitalstruktur. Vi har använt oss av två årtal med olika räntenivåer, 1995 och 2005. Vi kunde genom en multipel regressionsanlalys säkerställa att det existerar ett samband, och även att det finns skillnad mellan åren vad gäller korrelationen i sambandet..
The Innovation Value Chain -How Firms can Generate Innovation
Teorigenomgång som mynnar ut i tolv parametrar som karaktäriserar en innovativ organisation, samt en teoretisk modell, Innovation Value Chain (IVC) som beskriver den innovativa processen. Åtta fallstudier utav tillverkande svenska företag analyseras med hjälp av IVC modellen..
Risk Management for commodity consumers -A study of the Airline industry-
The aim of this study is two folded. We wish to investigate if there is a value premium from hedging jet fuel exposure for American and European airlines. We also seek to answer if airlines can affect their probability to default by using Risk Management. During the period 2003 ? 2006 there existed a value premium for airlines that hedged their expected future consumption of jet fuel.
Performance Management i svenska företag
Syftet med denna uppsats är att kartlägga hur Performance Management-system praktiseras inom svenska organisationer. Med utgångspunkt ur de teorier och modeller som återfinns i litteraturen ska sedan resultatet analyseras. Samtliga av de undersökta industrikoncernerna har tagit till sig PM-synsättet och praktiserar det i någon mån. Skälen till detta benämns vara att verktygen i större grad än annars kan få hela företaget att uppnå gemensam fokus på företagens målsättningar. Hur detta senare visar sig i hur företaget faktiskt jobbar finns det, en del att vara ifrågasättande emot.
Försvar mot fientliga förvärv: En beskrivning av målföretag och deras försvarsmöjligheter
En karltäggning över orsaker till aversion mot förvärv, målföretagens utseende samt dess möjligheter till försvar mot fientliga förvärvare..
Viral Marketing - Pay It Forward?
Vårt uppsats undersöker hur en betalning kopplad till viral marknadsföring skulle påverka ungdomars attityd gentemot en sådan kampanj. Vi har utgått ifrån en kvalitativ metod iform av fokusgrupper och semistrukturerade intervjuer. Den största fokusen ligger på fokusgrupperna..